no-img
سایت دبیران فایل

گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان
zip
خرداد ۳, ۱۴۰۱
۱۴,۹۰۰ تومان
۱۴,۹۰۰ تومان – خرید

گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان


دانلود کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان

کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان

کارورزی شماره ۳

فرمت کارورزی : word  قابل ویرایش

تعداد صفحات کارورزی : ۴۸

کارورزی مربوط به رشته : 

قسمتی از فایل کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان

فهرست کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیرستان
تقدیروتشکر(۵)
چکیده(۶)
مقدمه(۷)
فصل اول:گام اول کنش پژوهی (۹)
بخش اول:ویژگی های من (۹)
بخش دوم:موقعیت تدریس(۱۳)
بخش سوم:اهداف وایده های من (۱۵)
قسمت اول:ایده های من به عنوان معلم(۱۵)
قسمت دوم:تعیین پرسش فرضیه ها(۱۷)
فصل دوم:طرح های آموزشی وگزارش های روایی (۱۸)
طرح آموزشی۱(۱۸)
روایت طرح آموزشی۱(۲۲)
طرح آموزشی ۲(۲۶)
روایت طرح آموزشی۲(۳۰)
طرح آموزشی۳(۳۳)
روایت طرح آموزشی۳(۳۷)
فصل سوم:گام سوم کنش پژوهی (۴۰)
بخش اول:گزارش روایی ازکارورزی۳(۴۰)
بخش دوم:کدگذاری(۴۲)
بخش سوم:تحلیل وتفسیر(۴۴)
منابع ومآخذ(۴۶)

کارورزی 3

فصل اول:گام اول کنش پژوهی

بخش اول:ویژگی های من

یکی از ضرورت های انکار نشدنی در پیشرفت هر شخص وجود معلم و مدرس خوب است. آن چه دراین نوشتار می آید آمیخته ای از تجربه و دیدگاه شخصی خودم می باشد. گاهی می پنداریم که ما در امری مثل حالت ۱ رفتار می کنیم و ممکن است فکر کنیم که دیگران فکر می کنند که ما مثل حالت ۲ هستیم در حالی که ممکن است حقیقتا ما مثل حالت ۳ باشیم. حال یک معلم هم ممکن است فکر کند که عملکری شایسته داشته باشد در حالی که در خلوت دانش آموزان و دانشجویان دیدگاه دیگری رواج دارد.
با این مقدمه  ویژگی های یک استاد و معلم خوب را می نویسم که البته تقدم و تاخر نوشتار زیر بر اساس اهمیت موضوع نیست.

۱)تسلط کافی به مطالب درسی:

یک معلم علاوه بر اینکه باید بر کتاب درسی کاملا مسلط باشد، باید کتاب های مرتبط با موضوع درسی که می دهد را نیز مطالعه نماید که درصورتی که دانش آموز یا دانشجویی سوالی در رابطه با موضوعی در حواشی مطالب درسی پرسید معلم بتواند با تسلط کامل پاسخ دهد.

۲)ارتباط کلامی وموثربا دانش آموز(جو):

این ارتباط هم باید چشمی و هم کلامی باشد، برخی از معلم ها را دیده ام که فقط که یا نگاهشان به زمین است و یا به تابلو!!! مثلا خودم از همین ضعف یکی از استادان توانستم سریع از سر کلاسش به داروخانه بروم و برگردم!!!

۳)سوال پرسیدن از دانش آموزان:

یکی از ضعف های یک معلم می تواند این باشد که از دانش آموزانش سوال نمی پرسد و مرتب از آن ها امتحان نمی گیرد. همه می دانیم که دانش آموزان و دانش جویان تا تحت فشار قرار نگیرند درس نمی خوانند.

۴)عدم نمره دادن بدون دلیل:

معتقدم هیچ معلم و استادی نباید بیخود به دانش آموزانش نمره بدهد.اگرپس ازچند ترم این رویه را در پیش بگیرد همه حساب کار دستشان می آید و درس می خوانند. متاسفانه در برخی دانشگاه ها که معرف حضور همه هستند کیلویی نمره می دهند و استادان معتقدند که حتما باید تعداد خاصی پاس بشوند در حالی که من فکر می کنم نمره ۱۰ مثل یک دیوار است این دیوار پایین نمی آید بلکه دانشجو است که باید بالا برود و از نظر علمی به تعالی برسد.

۵)قاطعیت در کلام:

فکر می کنم یک معلم و استاد نباید تحت تاثیر التماس های دانش آموزان و والدین آن ها و ارتباطات فامیلی و … قرار گیرد. معلم باید اول ترم که امتحان را تعیین می کند قاطعانه همان رو امتحان بگیرد و تاریخ را تغییر ندهد.

۶)احترام به دانش آموز:

بارها شاهد بوده ام که معلم و یا استادی به دانش جویی توهین می کند و یا او را با لفظ نادرستی صدا می کند. این امر علاوه بر اینکه شان معلمی وی را خدشه دار می کند، موجب عدم محبوبیت و از دست رفتن ارتباط صمیمی معلم با آن دانش آموز و حتی سایر دانش آموزان شود.

۷)به روز بودن:

کم نیستند معلم ها و استادانی که در ۲۰ و یا حتی ۳۰ سال پیش زندگی می کنند. کم نیستند معلم هایی که فقط هر انچه در  کتاب های درسی دیده اند و سر کلاس های خود شنیده اند  برای دانش آموزان بازگو می کنند و هیچ انس و آشنایی با پدیده ای به نام اینترنت و دریافت اخرین اخبار و اطلاعات و تحولات رشته خودشان از اینترنت را دنبال نمی کنند.

۸)حضور به موقع سر کلاس:

گاهی شاهد آن هستیم که برخی معلم ها و استادان عادت دارند ۱۵ دقیقه دیر سر کلاس حاضر شوند و ۱۵ دقیقه هم زودتر کلاس را تعطیل کنند. آن ها با این کار شان اگر یک کلاس ۳۰ نفری داشته باشند در هر جلسه حدود ۱۵ ساعت از وقت دانش آموزان را هدر می دهند و ضمن اینکه یک کار غیر اخلاقی انجام داده اند حقوقی که دریافت می کنند نیز خالی از اشکال نخواهد بود.

۹)تمامی تلاش خود را سر کلاس کردن:

متاسفانه برخی معلم ها که بیشتر هم در دبیرستان به چشم می خورند تمامی نکته ها و مطالبی که می دانند را سر کلاس نمی گویند تا دانش آموز با وی کلاس خصوصی هر جلسه ۳۰ هزار تومان بگیرد. مثلا  یکی از معلم های محترم بنده در دبیرستان که خیلی خوب هم درس می داد و واقعا هم مسلط بود سر کلاس درسش رو خوب می داد و هر جلسه حدود ۳۰ دقیقه جوک می گفت!!! درحالی که خیلی می توانست بهتر و بیشتر از این درس بدهد اما بقیه مطالب را به دانش آموزانی می گفت که کلاس خصوصی می گرفتند که البته من نمی گرفتم.

۱۰)پیگیری وضعیت دانش آموزان ضعیف:

یک معلم باید مثل پدر وقتی دانش آموزی در در وضعیت نامناسب درسی دید به صورت خصوصی با وی صحبت کند و دلیل ضعف وی را کنکاش کند. در صورت لزوم با والدین وی جریان را مطرح نماید نسبت به موضوع درسی و اخلاقی دانش آموز بی تفاوت نباشد.

۱۱)آزادی بیان:

معلم نباید دیکتاتور باشد. و قطعا او یا معلم است و یا دیکتاتور!!! چون یک دیکتاتور نمی تواند معلم باشد. معلم باید تمامی انتقادات با دید مثبت نگاه کند و ناراحت نشود و برخورد های بی ادبانه دانش آموزان و یا دانش جویان در صورتی که مخل کلاس نباشد در نمره آنان تاثیر منفی ندهد. یک معلم باید با رفتار  شایسته خود به فرد بی ادب درس ادب بدهد نه اینکه با رفتار نادرست خود همچون آن فرد بی ادب رفتار کند چرا که در این صورت با وی تفاوتی نخواهد داشت.

۱۲)عدم تاثیردادن دیدگاه ها در ارزشیابی:

یک معلم نباید دیدگاه های سیاسی و یا مذهبی دانش آموزان و یا دانش جویان را در نمره آن ها دخیل کند، چه مثبت و چه منفی. همچنین از تاثیر دادن موقعیت اجتماعی والدین دانش آموز در نمره دادن باید پرهیز کند برای مثال روز ۲۲ بهمن جشنی در دبیرستان به پا بود و مسئولین به فردی که مادرش در شورای شهر بوشهر بود به خاطر اینکه اسمش “بهمن” بود جایزه دادند ولی یکی از بچه ها که اهل روستا و بود و پارتی هم نداشت!!! و فامیلش “بهمنی” بود جایزه نگرفت.(این خاطرات از یاد نمی روند.)

۱۳)توجه به امر تحقیق و پژوهش:

هر درسی و هر معلمی متناسب با درس خود می تواند این مقوله را مورد توجه قرار دهد و قسمتی از نمره را به تحقیقی که صرفا کپی برداری نباشد و حداقل حاصل مرور چندین نوشته باشد، اختصاص دهد.

۱۴)توجه به کارهای عملی:

این امر بیشتر شامل درسهایی می شود که محتوای عملی هم دارند. شاید بهترین خاطراتی که از حرفه و فن دوران راهنمایی دارم کارهای عملی بود که انجام دادم و باعث شد که چیزی هایی یاد بگیرم که اگر آن موقع نمی آموختم شاید هرگز فرصت مناسبی برای یاد گیری آن موارد پیدا نمی کردم.

۱۵)عدم تنبه بدنی:

متاسفانه در دوران دبیرستان راهنمایی و ابتدایی بارها و بارها شاهد تنبیه بدنی دانش آموزان توسط معلم، مدیر و یا معاون بوده ام، صادقانه بگویم از این کار متنفرم. گرچه برخی هم ممکن است جرم بزرگی مرتکب شده باشند ولی مجازات این ها هم با تنبیه درست نیست چراکه هم عقل و هم شرع و هم قانون و هم مباحث روان شناختی و پژوهش های متفکران همه و همه حکایت از اشتباه بودن این عمل دارد. آیا حکومتی که مردم خود را با تفنگ و باتوم مورد هدف قرار می دهد می تواند با همین مردم ارتباط صمیمی برقرار کند؟ یک معلم چطور؟

۱۶)نصیحت کردن دانش آموزان:

هرچند الان که دانشجو هستم نصیحت علمی و اخلاقی استادان را گوش می دهم ولی به نظر من نصیحت کردن یه معلم در دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان قطعا تاثیر بیشتری بر دانش اموزان خواهد داشت. شدیدا پیشنهاد می کنم که نصیحت های اخلاقی فراموش نشود، چرا که معلم به واسطه جایگاه علمی و مقدسش در ذهن دانش آموز تاثیر بسزایی در شخصیت وی خواهد داشت و موضوعات و چالش های اخلاقی مثل دروغ، غیبت، تهمت، پرتگاه های مسائل جنسی، ادب، نظم، نظافت و … به توازن و درخور کلاس از دید روان شناختی و تبعات اجتماعی مورد بحث قرار گیرد.

۱۷) نظر سنجی:

یک معلم باید بر مبنای اخلاق رفتار کند و همواره به دنبال برطرف کردن ضعف ها باشد. یکی از راه های خوب مطلع شدن از ضعف ها دانستن دادگاه های دانش آموزان خواهد بود که معلم می تواند نظر دانش آموزان را به صورت کتبی و نه شفاهی خواستار شود و این نظر سنجی حداقل باید ۲ بار در طول زمانی که آن دانش آموزان آن درس را می گذرانند انجام گیرد، چرا که آخر سال(در دبیرستان و…)   و یا اخر ترم(در دانشگاه) دیگر آن معلم کارش را کرده و آن پیشنهاد ها و انتقادات فقط ممکن است برای دانش آموزان بعدی خوب باشد.

۱۸) مثال درسی از طبیعت:

یک معلم و استاد خوب چه در رشته های فنی و مهندسی و چه در علوم انسانی باید بتواند به خوبی موضوع درس را به عالم طبیعت و اشیاء ملموس ارتباط دهد. این ارتباط باعث درک بهتر دانش آموزان و ثبت در حافظه ی بلند مدت آنها خواهد شد.این مثال ها باید مرتبط و برای دانش آموز قابل قبول باشد که این امر مستلزم تفکر معلم در این باره خواهد بود.

۱۹) شرکت دادن دانش آموزان ودانشجویان در مباحث درسی:

این امر می تواند به صورت کنفرانس و یا سوال پرسیدن از دانش آموزان و درخواست توضیح قسمتی از درس از سوی آنان صورت گیرد.

۲۰) تلف نکردن وقت کلاس:

متاسفانه گاهی شاهد آن هستیم که معلم یا استادی ضمن اینکه بسیار خوب درس می دهد اما وقت کلاس را به صورت های مختلفی تلف می کند. هر چند که گفتن برخی مباحث اجتماعی، مذهبی و یا سیاسی می تواند چاشنی درس دادن باشد اما پرداختن بیش از اندازه به موضوعات غیر درسی نیز به سود دانش آموزان و دانش جویان نخواهد بود.

ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی

برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و   عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

اهمیت و ضرورت کارورزی

به منظور دستیابی به معلمانی کارآمد و ماهر که بتوانند نیازها و اهداف آموزش و پرورش را برآورده سازند.
برنامه هایی با عنوان کارورزی برای دانشجو – معلمان امروز که به نوعی معلمان آینده می باشند، طراحی شده است.
اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه ای معلمان تا آن اندازه مهم است.
که به عقیده بسیاری از افراد، بدون گذراندن واحدهای مربوط به کارورزی،

نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود

کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :

 الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.

ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.

پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.

ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.

ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!