کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
مختصری از کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
این برنامه در دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر مشاهده تأملی، روایت نگاری و واکاوی تجربیات به عنوان عناصر سازنده/شکل دهنده عمل فکورانه؛ و نیز ابزارهای سه گانه اقدام پژوهی، درس پژوهی و پژوهش روایتی به عنوان روش های مورد تاکید در برنامه تربیت معلم فکور این هدف را تعقیب می نماید.
بهره گیری از مبانی نظری/ تکنیک ها و فنون در برنامه کارورزی به منظور دستیابی دانشجو به یک نگاه همه جانبه و غنا بخشیدن به تصمیمات اتخاذ شده در ابعاد برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برای حمایت از یادگیری دانش آموزان ضروری است. در طول برنامه کارورزی دانشجو فرصت کسب تجربه برای درک عمل اثربخش، تأمل بر روی آن به منظور پذیرش مسئولیت حرفهای را کسب می نماید.
اهداف برنامه کارورزی
-هدف های غایی وآرمانی
-سیاست ها وخط مشی ها
-هدف های کلی تربیتی
هدف های کلی آموزش مدرسه ای
-هدف ها ومهارت های موضوعی
-هدف های مشترک
-هدف های رفتاری
هدف های برنامه کارورزی در راستای هدف های غایی،کلی ومدرسه ای تعیین شده است هدف های کارورزی در مدیریت ،مشاوره ورشته های دبیری وجوه اشتراک وتفاوت هایی دارند هدف عمده برنامه کارورزی در مدیریت،که مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری است ،عبارتند از :
۱.کم کردن فاصله بین دروس نظری که دانشجو در دانشکده می گذراند با دنیای واقعی مدیریت در آموزش وپرورش
۲.ایجاد توانایی ومهارت در دانشجوبرای به کاربردن اطلاعاتی که در طول تحصیل دانشگاهی کسب کرده است
دقت در اهداف نشان می دهد که دانشجویان قبل از دریافت واحد کارورزی در دانشگاه،باید دروس نظری را با موفقیت گذرانده باشند وبا مبانی ،نظریه ها وروش های مدیریت ومدیریت آموزشی آشنا شده باشند همچنین برنامه کارورزی به گونه ای طراحی واجرا شود که دانشجو با دنیای واقعی آموزش وپرورش در سطح مدرسه واداره آشنا شود وبرای ایفای نقش های مدیریت در مدرسه یا سازمان های آموزشی مهارت های لازم را کسب کند
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
انواع کارورزی کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
کارورزی ۱
در کارورزی۱ (پژوهش روایتی) دانشجو با کسب مهارت در به کارگیری روش ها و فنون مشاهده تأملی، موقعیت های آموزشی و تربیتی در سطح مدرسه و کلاس درس را مورد مطالعه قرار داده و دریافت های خود را در قالب روایت ها، روزنگارها، تجربیات شخصی ارائه می نماید. این یافته ها از موقعیت مدرسه و کلاس درس می تواند همراه با عکس و فیلم/ گزارش گفتگو با کادر مدرسه/ معلم راهنما/ اولیاء/ دانش آموزان(با هماهنگی مدرسه) تکمیل شود. روایت های دانشجو از موقعیت های مختلف مورد واکاوی قرار گرفته و مسئله های شناسایی شده با استفاده از شواهد و مستندات علمی گزارش می گردد.
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
کارورزی ۲
کارورزی۲ (اقدام پژوهی یا مشکل پژوهی) مهارتهای مورد تأکید برای توسعه حرفهای در این مرحله از کارورزی شامل:
الف- تحلیل عملکرد، ب- تعمیم تجربیات و ج- بازتاب عمل
تدریس «جریان دائمی تصمیمات حرفهای است که بر یادگیری اثر میگذارد: تصمیماتی که قبل, در حین و پس از تعامل با دانشآموزان گرفته و اجرا میشوند». این تصمیمات ناظر به باورها، عاداتذهنی و همراه با مواضع شخصی است. برای اطمینان از اثربخشی تصمیمات از سوی کارورز، باید باورهای پشتیبان آن به جهت مطابقت با اصول علمی به دقت مورد بررسی قرار گیرد، تا از صحت و درستی آن در بافت و زمینهای که به کار گرفته میشود اطمینان حاصل گردد.
کارورز باید در طول دوره آموزشی فرصتهایی برای تفکر، ارزیابی و یادگیری از طریق تدریساش را برای بهبود بخشیدن به آن داشته باشد. کسب این مهارتها به او در سازماندهی دانش و تفکر خود برای توسعه تواناییهای حرفهای کمک میکند.
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
کارورزی ۳
کارورزی۳ (کنش پژوهی) در ترم سوم دانشجو معلم مستقیماً مسئولیت تدریس و اداره کلاس درس(۴۵/ ۹۰ دقیقه) را بر عهده میگیرد و با مطالعه بافت و زمینه ای که آموزش در آن جاری است، طرح یادگیری را برای آموزش مفاهیم/ مهارتهای علمی ارائه شده در برنامه درسی تدوین مینماید.
آموزش در چنین موقعیتی نیازمند آن است که فرصتهای یادگیری تدارک دیده شده نسبت به یادگیری دانشآموزان حساس بوده و عمیقاً با بافت و بستر واقعی زندگی دانشآموزان ارتباط برقرار نماید. ماهیت تکالیف یادگیری و عملکردی پیشبینی شده در طرح یادگیری نیز باید بتواند با برقراری ارتباط میان تجربیات و دانسته های پیشین و جدید امکان یکپارچهسازی یادگیری فراهم نماید.
یافته های حاصل از این تجربه برای درک عمیقتر/رفع بدفهمی ها، در موقعیت واقعی/ شبیهسازی شده به کارگرفته میشود و نتایج/ آموختهها- با توجه به این که یادگیرندگان امکان طرح پرسش/ فرضیه های متفاوتی را دارا هستند. برای استحکام بیشتر یادگیری به مشارکت گذاشته می شود.
ثبت و واکاوی روایتها با طرح پرسشهای تأملی و پاسخ به آن در هر یک از مراحل به دانشجو کمک میکند تا بصیرت بیشتری نسبت به اثربخشی طرح یادگیری و هدایت این فرآیند، درک واقعیتهای محیط آموزشی تأثیر آن بر عملکرد خود، ویژگیها و توانمندیهای شخصی، و نحوه سازگار نمودن تواناییهای خود با موقعیتهای پیچیده و منحصر به فرد آموزش، به دست آورد.
این پرسشها باید بتوانند حس کنجکاوی دانشجو را برای مطالعه موقعیتهای مسئلهای در کلاس، ارزیابی اثربخشی یک نظریه در عمل، آزمون مجدد یافتههای تجربی/ علمی و… را در قالب کنشپژوهی محدود فردی برانگیزد.
در این مرحله شیوه مطالعه کنش پژوهی فردی است و هدف از عمل فکورانه دانشجو معلم بهسازی عمل، بهسازی درک و فهم، و اصلاح عملکرد حرفه ای خود در موقعیتی است که دانشجو در آن دست به عمل زده، است.
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
کارورزی ۴
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
مقدمه ای بر نقش کار ورزی در بهبود کیفیت مدرسه
فرآیند یاد دهی – یادگیری به عنوان محور فعالیت های مدرسه ، ناشی از برنامه ریزی آموزشی و بویژه درسی است و پیوندهای نزدیکی با نظارت و رهبری آموزشی ، سیاست های آموزشی و سازماندهی و کنترل صفی در مدارس دارد. کیفیت و اثر بخشی مدرسه بدون برنامه تقریبا ناممکن است و به مقصد و مقصود رسانیدن برنامه بدون مدیریت امری بعید بنظر می رسد. صاحبنظران آموزش و پرورش عموما بر این عقیده اند که کیفیت مدیریت فعالیت های آموزشی مهمترین شاخصه ی سطح کیفیت آموزش و پرورش است ؛ زیرا مدیریت با نقش تعیین کننده و موثری که در امر هدایت و رهبری فرآیندهای آموزش و پرورش در جهت هدف های آن دارد بالقوه هم می تواند موجب پیشرفت آن گردد وهم سبب ساز از هم پاشیدگی آن یکی از بهترین روش های ایجاد و حفظ نظم آموزشی خوب ، تربیت افراد کارآمد و متخصص به منظور مدیریت و رهبری این نظام است
وضعیت کار ورزی و مدیریت های بدون تجربیات عملی در مدارس
کار ورزی نه به معنای کاربرد آموخته ها در عمل ، بلکه بمنزله ی مشاهده تعلیمات در محیط واقعی کار ، علی رقم تمام کاستی های خود بویژه در ارتباط با رابطه ی کار ورز ، مدیر و استاد راهنما، فرصتی محدود و البته مغتنم را در اختیار دانشجو قرار می دهد تا در اتمسفر و جو (فرهنگ) سازمانی مدرسه تنفس کرده و نسبت به کارآیی ، کاربرد و اجرای آموخته های آکادمیک خود نظری انتقادی بیافکند و ضمن نقد منصفانه مدیریت های موجود ، بر پایه ی معلوماتش پیشنهاداتی برای اصلاح و بهبود آن ارائه کند. عدم وجود همین کار ورزی های ناکافی نیز باعث می شود دانشجو با ورود به محیط مدرسه خود را در محیطی ناآشنا ببیند و با فراموش کردن آموخته هایش ، همانند فردی که غیر از تجربه ، معلوماتی نیز در زمینه مدیریت ندارد عمل کند و آن شود که بسیاری از مسئولین آموزش و پرورش نسبت به کارآیی آنها دچار شک و تردید شوند.
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
اهداف کار ورزی
۱– حضور در مدرسه برای آشنایی با محیط کاری
۲- توجه و مشاهده ی جنبه های انسانی و ارتباطی – رفتاری (کارکنان) مدرسه با نظر به آموخته ها های روانشناسی و فرهنگ سازمان ونیز روابط انسانی
۳- مشاهده اعمال و رفتار مدیر از جنبه های کار های اجرایی ، رفتار تخصصی و روابط میان آنها
۴- مشاهده ی تحلیلی و انتقادی هر آنچه در مدرسه اتفاق می افتد برای ارائه ی راه های بهبود و تعدیل
سئوالات مورد نظر کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
۱-آیا با توجه به تمرکز گرایی نظام آموزشی ایران ، فرآیند هایی همچون برنامه ریزی و تصمیم گیری در مدارس جریان دارد(اگر آری تا چه اندازه)؟
۲- آیا مدیر در محیط آموزشی می تواند هم به افراد آزادی و اختیار تفویض کند وهم از انجام و اجرای مسئولیت ها و وظایف و کارآیی افراد و اثر بخشی مدرسه اطمینان داشته باشد ؟
۳- آیا مدیر به یادگیری پنهان اعتقاد دارد و به نقش آفرینی و برنامه ریزی آن اقدام می کند؟
۴- مدیریت مدرسه علم است یا هنر ؟آیا مدیرانی که در رشته ای غیر از مدیریت آموزشی تحصیل کرده اند اصول و یافته های مدیریتی را در کارشان اعمال می کنند؟
۵- وضعیت نظارت(تعلیماتی) در مدرسه چگونه است ؟
برنامه کارورزی
این برنامه شامل ۳مرحله است :
۱.مرحله مقدماتی (برنامه ریزی و آمادگی):
۲.مرحله اول کارورزی (میانی)
۳.مرحله دوم کارورزی (پایانی)
مراحل اجرای برنامه کارورزی (۱)
الف)آشنایی با مدیر مدرسه وسایر کارکنان
دانشجویان پس از در یافت معرفی نامه از منطقه وحضور در مدرسه باید با مدیر مدرسه ملاقات کنند این امر باید با دقت ،ظرافت ومهارت وارتباط انسانی مطلوب صورت گیرد این آشنایی فواید متعددی دارد از جمله :
۱.دانشجو با ویژگی های ودیدگاه ها ی مدیر مدرسه آشنا می شود
۲.اهداف وبرنامه کارورزی خود را مطرح می کنند ومدیر مدرسه را در جریان کار خود ومدتیکه باید در مدرسه باشند قرار می دهند
۳.چون رشته دانشجویان مدیریت آموزشی است ودر آینده نقش مدیر مدرسه را نیز بر عهده خواهند داشت ،در این دیدار وگفت وگو با نقش های مدیر مدرسه آشنا می شوند
۴.روش برقراری ارتباط با مدیر مدرسه را می آموزند
۵.با امکانات ،مشکلات ومسایل مدرسه تا حدودی آشنا می شوند
۶.از طریق مدیر با معاون ودیگر کارکنان مدرسه آشنا می شوند
۷.زمینه برای اجرای مناسب برنامه کارورزی وهمکاری همه کارکنان فراهم می شود
۸.با صلاح دید مدیر بعضی از نقش های مدیریت را در آینده در مدرسه بر عهده می گیرند.
ب)مشاهده مدرسه از زوایای گوناگون
مشاهده به دقت در رفتار وگفتارتعریف می شود ویکی از مهم ترین وآسان ترین روش های کسب اطلاع وشناخت است مشاهده درمدرسهشامل موارد زیر است:
-مشاهده محیط فیزیکی مدرسه
-مشاهده رفتار دانش آموزان
-مشاهده رفتار کارکنان مدرسه
-مشاهده فعالیت های شوراها وانجمن های مدرسه
ج)حضور در شوراها وشرکت در برنامه ها وفعالیت های مدرسه
در مدارس متنوع آموزش ورورش ،شوراها،برنامه ها وفعالیت های متعددی وجود دارد که کارورز طبق طرح درس خود باید برای آشناییی با آن ها وشرکت در بعضی از برنامه ها کوشا باشد
مهم ترین شوراها،برنامه ها وفعالیت هایی که کارورز ضمن شرکت وهمکاری باید از آن ها گزارش تهیه کند عبارتند از:
۱.شورای عمومی مدرسه
۲.شورای معلمان
۳.انجمن اولیاءومربیان مدرسه
۴.شورای دانش آموزان
۵.مطالعه آیین نامه اجرایی مدرسه
۶.مطالعه آیین نامه امتحانات مدرسه
۷.مطالعه آیین نامه مالی مدرسه
۸.مطالعه آیین نامه انضباطی مدرسه
۹.مطالعه وظایف معاونان مدرسه
۱۰.مطالعه وظایف معلمان مدرسه
۱۱.مطالعه وظایف مربیان تربیتی مدرسه
۱۲.مطالعه وظایف مربیان ورزشی وتربیت بدنی
۱۳.مطالعه وظایف مشاوران مدرسه
۱۴.مطالعه وظایف کتابدارن،مسولان دیگر امور اداری
۱۵.شرکت در مراسم صبحگاهی
۱۶.مطالعه وضع زنگ تفریح دانش آموزان ونقش معاونان در این زمینه
۱۷.مطالعه برنامه آموزش خانواده وشرکت در جلسات آموزش خانواده در مدرسه
۱۸.آشنایی با طرح ها وبرنامه های مدرسه
۱۹.شرکت در کلاس درس
۲۰.بررسی فرایند شناخت دانش آموزانم در مدرسه ومشکلات آنان و فنون و روش های کارکنان مدرسه
د)مرحله ی فعالیت های میدانی
امور برنامه ریزی ،سازمان دهی،رهبری،هماهنگی،نظارت وارزشیابی مدرسه از وظایف عمده ی هر مدیر آموزشی است وواگذار کردن آن به دانشجو نه ممکن ونه مصلحت است زیرا این امر مستلزم داشتن توانایی هاو مهارت های گوناگون است وبه تدریج در یک دانشجو شکل می گیرد .بنابراین بهتر است این مرحله به صورت موردی در فرایند مدیریت مدرسه صورت گیرد وکارورز در هرجا که ممکن است علاوه برمشارکت فعال خود،مستقلا طراحی واجرای برنامه ای را بر عهده بگیرد به نظر می رسد که فعالیت های زیر در افزایش مهارت ادانشجویان برای اداره امور کلاس ومدرسه مفید است.
۱.شرکت در شورای دانش آموزان مدرسه ،اعلام وظایف دانش آموزان در این زمینه
۲.بررسی صندوق پیشنهادهای مدرسه~با راهنمایی وزیر نظر مدیر مدرسه
۳.برنامه ریزی یک دوره از دوره های آموزش خانواده در مدرس،با راهنمایی مدیر مدرسه وفراهم کردن زمینه اجرای مدرسه
۴.برنامه ریزی برنامه درسی هفتگی مدرسه برای یک یا چند کلاس با نظر مدیر مدرسه
۵.برنامه ریزی برای برنامه امتحان آزمایشی با راهنمایی مدیر مدرسه
کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
راهنمای دانلود:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش:
http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا:
http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی
تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته
بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد
در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود
آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile
⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓ لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان لینک های زیر ⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
دیدگاه ها