no-img
سایت دبیران فایل

دانلود مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی
zip
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱
۱۹,۹۰۰ تومان
۱۹,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی


دانلود مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی

کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی

کارورزی شماره ۲

فرمت کارورزی : word  قابل ویرایش

تعداد صفحات کارورزی : ۸۸

کارورزی مربوط به رشته : آموزش و پرورش کودکان استثنایی

قسمتی از فایل مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی

فهرست مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی:

مقدمه ۱
فصل اول
گزارش طراحی تکالیف برای یکی از موضوعات درسی ۵
گزارش مرور مباحث ۱۵
گزارش سنجش آموخته ها ۲۴
گزارش ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان ۳۴
گزارش رفع بدفهمی در یکی از موضوعات درسی ۴۲
گزارش بهبود عملکرد عاطفی دانش آموز ۵۴
فصل دوم
روایت طراحی تکالیف برای یکی از موضوعات درسی ۶۰
روایت مرور مباحث ۶۱
روایت سنجش آموخته ها ۶۳
روایت ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان ۶۶
روایت رفع بدفهمی در یکی از موضوعات درسی ۶۸
روایت بهبود عملکرد عاطفی دانش آموز ۷۰
فصل سوم
کدگذاری ۷۱
نتیجه گیری ۸۱
منابع ۸۲

مقدمه مجموعه گزارشات کارورزی ۲ رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی:

تعریف کارورزی :

در منابع کارورزی تعاریف متعددی برای کارورزی عرضه شده که عبارتند از :

کارورزی در تربیت معلم یعنی :

۱) به عمل کشیدن مطالب تئوری همراه با تمرینات متعدد مکرر برای رسیدن به مهارت های عملی تدریس.
۲) تدبیری است که برای اصول اطمینان از جریان آمادگی ، در دوره ی انتقال از نظر به عمل اتخاذ شده است.
۳) به سلسله مراتب کاربردی و سازمان یافته ای اطلاق میگردد که درآن آمادگی دانشجو معلمان را از دوره ی آمادگی های نظری به مرحله ی اجرای فعالیتهای علمی – کاربردی حرفه ی معلمی تسهیل و ممکن می سازد.
۴) کاربرد علمی اصول و تئوری های تعلیم و تربیت در جریان آموزش به منظور کسب مهارت های علمی تدریس و اخذ کفایت و شایستگی های معلمی ،از تعاریف و مفاهیم فوق این گونه استنباط میشود که :
۱- دانشجو معلمان دانشهای نظری و اندوخته های خود را در میدان عمل در مدرسه و کلاس درس به کار میگیرند.
۲- برای دانشجو معلمان در دستیابی به مهارت های تدریس علاوه بر آگاهی از اصول ، نظریه ها و روشهای تدریس ، تمرین های مکرر نیز لازم است .
۳- برنامه ی کارورزی ( تمرین معلمی ) فعالیت های سازمان یافته ای هستند که در آن مراحل گوناگونی در نظر گرفته میشود .
۴- لازمه ی کفایت و کسب صلاحیت های تخصصی در معلمی ، گذراندن واحدهای درسی تمرین معلمی است
– این برنامه با نام های (تمرین معلمی) ( تدریس معلمی ) ( آموزش علمی تدریس ) ( کارآموزی ) و ( کارورزی ) عرضه میشود .
۶- اجرای مطلوب برنامه ی کارورزی مستلزم تهیه ی مقدمات کار است . تنها فعالیتی که مراکز تربیت معلم را از سایر مراکز آموزشی جدا میسازد یادگیری مهارتهای حرفه ای تدریس است .
کارورزی دانشجو معلمان باید به گونهای برگزار شود که وقتی به مرحله ی فارغ التحصیلی خط مشی های حرفه ای و مهارت های کاری خودشان را به خوبی یاد گرفته باشند .
هرگاه دانشگاه فرهنگیان بتواند این وظیفه ویژه را به نحو شایسته ای به انجام برساند ، خواهد توانست معلمان شایسته تحویل جامعه بدهد .

طراحی آموزشی:

پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و امکانات موجود با توجه به ویژگیها و ساخت شناختی دانش آموزان است. طراحی آموزشی، خواه مربوط به یک دوره کامل یا به یک جلسه ی آموزشی باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. توجه و دقت در تنظیم آن می تواند موجب کارایی و اثر بخشی تدریس شود. طراحی آموزشی ممکن است به دو صورتِ خُرد و کلان، انجام گیرد. طراحی در سطح کلان مربوط به شورای برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزشی است؛ اما طراحی در سطح خُرد، کلاً بر عهده ی معلم است. در فرآیند طراحی خُرد، توجه باید بیشتر به حصول صلاحیتها و قابلیتهای مورد انتظار، جلب شود و با نگرشی سیستمی و نظام مند، مجموعه ی عناصری را که در یادگیری دانش آموزان مؤثرند، در نظر گرفت. معلم باید کل محتوای آموزشی را به اجزای قابل تدریس که معمولاً به نام «جلسات درس یا تدریس» نامیده می شود، تقسیم کند و مشخص سازد که بر اساس زمان منظور شده، چند جلسه یا ساعت در طول ترم و یا سال تحصیلی تدریس خواهد داشت و در هر جلسه چه موضوعی و با چه اهدافی دنبال خواهد شد.

مراحل طراحی آموزشی

هدف از طراحی آموزشی، فراهم کردن امکانات یادگیری است؛ زیرا انتخاب فعالیت های یادگیری مؤثر و مناسب، عامل مهمی در فرآیند طراحی یک درس محسوب می شود. قبل از شروع آموزش، معلم باید همه چیز را پیش بینی و آماده کند و برنامه ی خود را بنویسد؛ اما با توجه به این که فرآیند تدریس، هیچگاه نمی تواند کامل باشد، برنامه های طراحی شده باید انعطاف پذیر، مرتب و به روز گردند. یک برنامه آموزشی خوب باید به نحوی نوشته شود که دستیابی به قابلیت و صلاحیت مورد نظر را تضمین کند. در فرآیند طراحی می توان از الگوهای مختلف استفاده کرد؛ اما در تمام الگوها، حداقل چهار مرحله یا گام اساسی را باید مورد توجه قرار داد. این گامها عبارتند از:
گام اول : تحلیل و تنظیم هدفهای آموزشی
گام دوم : تحلیل موقعیت آموزشی
گام سوم : تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله ی آموزشی
گام چهارم : تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی

تعریف طراحی آموزشی

طراحی در لغت به معنای اختراع کردن، اندیشیدن یا تنظیم یک نظریه ذهنی، ترسیم، ساختن و آماده کردن پیش نویس یک نقشه، اختصاص دادن یا بکارگیری منابع برای دستیابی به یک هدف، و سرانجام تهیه یک نقشه کاری برای حصول آنچه که از پیش تعیین شده است.
طراحی آموزشی را می توان بر اساس تعاریف فوق تهیه نقشه های مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدفهای آموزشی تعریف کرد؛ به عبارت دیگر هرگاه برای دستیابی به یک سلسله از دانشها و مهارتها به عنوان هدفهای آموزشی مجموعه ای از فعالیت ها و روشهای آموزشی، قبل از تحقق آموزش پیش بینی و تنظیم گردد، در واقع طراحی آموزشی تنظیم شده است.
بنابراین طراحی آموزشی را می توان تجویز یا پیش بینی روشهای مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نظر در دانشها، مهارتها و عواطف شاگردان دانست.
به عبارت دیگر در طراحی آموزشی طراح صرفا به چگونگی آموزش می اندیشد و تصمیم گیری در مورد آنچه را که باید آموزش داده شود به برنامه ریزی درسی وا می گذارد. به طوری که می توان کار برنامه ریزی درسی و طراحی آموزشی را در طول هم تصور کرد، نه در عرض هم.
طراحی آموزشی را می توان براساس تعاریف فوق تهیه نقشه های مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدفهای آموزشی تعریف کرد . بعبارت دیگر هر گاه برای دستیابی به یک سلسله از دانشها و مهارتها بعنوان هدفهای آموزشی مجموعه ای فعالیتها و روشهای آموزشی قبل از تحقق آموزش پیش بینی و تنظیم گردد ، در واقع طراحی آموزشی انجام شده است . بنابراین طراحی آموزشی را می توان تجویز یا پیش بینی روشهای مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نظر در دانشها ، مهارتها و عواطف شاگردان دانست.
فعالیتهای یادگیری فرصت هایی برای کسب تجربیات مستقیم ، ارزیابی و باز اندیشی درباره یادگیری است. ازانواع یادگیری که میتوان به آن اشاره کرد عبارتند از : درگیری تحصیلی ، مرور مباحث ، سنجش آموخته ها ، یادگیری مشارکتی ،مهارتهای تفکر ، طراحی تکلیف ، رفع بد فهمی ، رفع عقب ماندگی تحصیلی و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان.
بسیاری از مسائل تعلیم و تربیت ، پیچیده و وابسته به زمینه اند دانشجو معلم در کارورزی با ترکیبی از این فعالیتهای یادگیری درگیر می شود.
که مسائل مختلف آموزشی را از ابعاد مختلف می بیند و برایش نوعی تجربه ی معلمی اتفاق می افتد.
دانشجو معلم باید برای انجام هر فعالیت یادگیری ، به تدوین برنامه ، مشخص کردن نحوه اجرای آن فعالیت و نیز ارزیابی آن بپردازد.

 

گزارشات کارورزی 2

۵)طراحی فعالیت برای رفع بدفهمی دانش آموزان:

 مقدمه:

درزیر ابتدا تعریفی از فهم رابطه ای و طرحواره های ذهنی طبق منابع معتبر بیان و پس از آن به بیان مفهوم بدفهمی و بدفهمی در ریاضیات و دلایل آن پرداخته میشود.

فهم رابطه ای:

اسکمپ فهم رابطه ای را به معنی« دانستن این که چه کاری باید کرد و چرا » می داند و فهم ابزاری را به صورت « دانستن قوانین بدون دلیل » تعریف می کند. از نظر وی، درک ابزاری به طور خلاصه؛ دریافت قوانین بدون دلیل، دانستن فرمول ها و روش های رسیدن به هدف است. مثلاً آنچه که دانش آموزان به عنوان قرض گرفتن در تفریق، معکوس شدن کسر دوم و تبدیل علامت تقسیم به ضرب در تقسیم کسرها و نمونه های دیگری از این گونه قوانین در ذهن دارند، از مصادیق درک ابزاری هستند. در موارد یاد شده، دانش آموز اغلب بدون آگاهی از علت انجام عمل، به انجام آن می پردازد و البته، عموماً به جواب هم می رسد. با وجود این، در این حالت، دانش آموز باید برای هر موقعیت جدید در حل مسأله که امکان مواجهه با آن را دارد، یک قانون مجزا دریافت کند تا بتواند مسأله را حل کند. در مقابلِ فهم و درک ابزاری، فهم و درک رابطه ای است، یعنی حالتی که در آن دانش آموز تا حد امکان از علت آنچه که انجام می دهد آگاه است. به علاوه وی خود، قانون ساز است و قادر خواهد بود با توجه به شرایط موجود، دانش یا قانون مورد نیاز برای غلبه بر هر موقعیت را انتزاع کرده و مسأله را حل کند. در واقع تمرکز درک و فهم ابزاری بر« چگونگی انجام دادن » و تمرکز فهم و درک رابطه ای بر « چرایی انجام دادن » است که این امر، باعث یک اختلاف اساسی در ماهیت و کیفیت فهم و درک می گردد.(اسکمپ،۱۳۸۴)

به عنوان مثال« برای دانش آموزان یاد گرفتن اینکه ” ارتفاع  قاعده = مساحت مثلث ” ازیاد گرفتن علت درستی آن راحت تر است. اما در این صورت، دانش آموزان مجبورند که قواعد جداگانه ای را برای مساحت های مثلث، مستطیل، متوازی الاضلاع و ذوزنقه یاد بگیرند(فهم ابزاری)؛ در حالیکه در این مورد، فهم رابطه ای عبارت است از مشاهدۀ اینکه همۀ این مساحت ها با مساحت مستطیل مرتبط هستند. البته هنوز هم دانستن قواعد مجزا مطلوب است، زیرا کسی مایل نیست که هر بار آنها را از نو بدست آورد. اما آگاهی از ارتباط درونی بین این قوانین، این امکان را به شخص می دهد که هر کدام از آنها را به عنوان بخش هایی از یک کل مرتبط به یاد آورد که این ساده تر است.

    ون دو ویل(۲۰۰۰) فواید درک رابطه ای را به صورت زیر برمی شمرد:

  • درک رابطه ای حافظه را ارتقاء می دهد؛
  • درک رابطه ای، نیاز کمتری به یادآوری و حفظیات دارد؛
  • درک رابطه ای به یاد گرفتن مفاهیم و موضوعات جدید، کمک می کند؛
  • درک رابطه ای توانایی حل مسأله را رشد می دهد؛
  • درک رابطه ای، طرز تلقی ها و باورها را بهبود می بخشد.

(چمن آرا،۱۳۸۲)

 

       اسکمپ (۱۹۷۶) نیز موارد زیر را از مزیت های درک ابزاری می داند:

  • درک ابزاری معمولاً آسان تر کسب می شود. اگر هدف یادگیری ریاضی، انجام یک صفحه تمرین با جواب های درست باشد، درک و فهم ابزاری این را با سرعت و سهولت بیشتری فراهم می کند.
  • در درک ابزاری ریاضیات، پاداش ها فوری تر و آشکارتر هستند. بدست آوردن یک صفحه از جواب های درست، خوشایند است و نباید اهمیت احساس موفقیتی که دانش آموزان از این طریق بدست می آورند، دست کم بگیریم.(اسکمپ،۱۳۸۴)

*طرحواره ها ی ذهنی

یک طرحواره ذهنی یا ساختار مفهومی در واقع شبکه ای از ارتباط های درون وابسته و به هم پیوسته عناصر تشکیل دهنده یک مقوله و یا یک مفهوم اصلی[در ریاضیات] می باشد. اسلاوین(۱۹۹۱) طرحواره را به صورت شبکه هایی از اندیشه ها یا روابط به هم مرتبط یا شبکه هایی از مفاهیم که در حافظه ی افراد وجود دارد و آنان را قادر می سازد تا اطلاعات تازه را درک و جذب نمایند در نظر می گیرد. علاوه بر این ها چیناپان(۱۹۹۸) معتقد است که منظور از طرحواره، انبوه ای از دانش است که شامل اطلاعاتی درباره ی مفاهیم اصلی، رابطه ی بین این مفاهیم و دانش چگونگی و زمان بکارگیری آنها می باشد و طرحواره ها به صورت « ساختارهای سازمان یافتۀ دانش» عمل می کنند، از این دیدگاه، وقتی دانش آموزان مفاهیم ریاضی را می آموزند، آنها را در قالبِ طرحواره هایی در ذهن خود سازماندهی می کنند که پایه ی دانش را برای فعالیت های بعدی، تشکیل می دهند.

محتوایی که در دروس ریاضی دوره ابتدایی ارائه شده است بر اساس تشکیل طرحواره های ذهنی می باشد. بدین ترتیب که ابتدا یک مفهوم ریاضی از پایه ای شروع می گردد و کم کم هر چه پایه ها بالاتر می روند مطالب و محتوای مربوط به آن بحث در پایه جدید متناسب با رشد و توانائی های ذهنی کودکان از دامنه وسیعی برخوردار می گردد. به عنوان مثال اگر مفهوم ” جمع اعداد” را در نظر بگیریم، ابتدا جمع های اساسی نوع اول تدریس می گردد. در کلاس دوم جمع های اساسی نوع دوم تدریس می شود در ادامه جمع اعداد دو رقمی بدون انتقال مورد بحث قرار می گیرد و بعد انتقال در یکان و دهگان تدریس می شود. در کلاس سوم جمع چند عدد با همدیگر و امتحان جمع تدریس می شود. در کلاس چهارم به کارگیری خواص جمع در قالب مسأله ها مطرح می گردد و همچنین جمع کسرها نیز آموخته می شود. در کلاس پنجم نیز جمع کسرها ادامه پیدا می کند و علاوه بر آن جمع اعداد  مخلوط، جمع اعداد مرکب، جمع اعداد اعشاری و … ادامه می یابد.

به عنوان نمونه شکل زیر طرحواره مربوط به مفهوم کسر را نشان می دهد:

مفهوم کسر،کسرها و اعداد مخلوط و  اعشاری،جمع و تفریق کسرها با مخرج های مساوی و نا مساوی،ضرب و تقسیم کسرها،ساده کردن و مقایسه کسرها،انواع کسرهاو مفاهیم دیگری درباره کسرها

کیفیت یادگیری دانش آموزان در ریاضی به کیفیت ساختاری طرحواره های قبلی آنها و توانایی مرتبط کردن مطالب جدید با آن طرحواره ها در جهت ساختن طرحواره های ذهنی مربوط به مفهوم جدید، بستگی دارد.(علم الهدایی،۱۳۸۱)

*بدفهمی:

بدفهمی برای بیان موقعیتی به کار می‌رود که در آن، ممکن است درکی که دانش‌آموز از یک مفهوم در ذهن دارد با دیدگاه کارشناسان آن علم در تقابل باشد. این موقعیت با جایی که در آن خطای سهوی اتفاق می‌افتد، تفاوت دارد، زیرا موجب بروز خطاهای مفهومی نظام‌مند می‌شود. یعنی اشتباهاتی که در موقعیت‌های مشابه نیز اتفاق می‌افتد، مهم‌ترین علت‌های بدفهمی، درک ناقص از مفهوم، تداخل تجربیات قبلی و دانش ناکافی است.(گویا وحسام،۱۳۸۴)

*بدفهمی های ریاضی:

مطالعات در مورد دانش آموزان ناموفق در ریاضیات، بحث نسبتاً جدیدی را در حوزه یادگیری مطرح کرده است که برای انسانی که خود سازنده دانش خویش است، طرحواره ها چه نقشی ایفا می کنند. همچنین اگر جریان ساخت و ساز دانش به جای ایجاد فهم مناسب، به تولید فهم و درک ناقص یا نادرست منجر شود، چه باید کرد. از همه مهمتر آن که طرحواره ها چه نقشی در ایجاد چنین فهم و درک هایی دارند؛ فهم و درک هایی که عموماً از آنها، با عنوان بدفهمی نام برده می شود. آگاهی درست دانش آموزان از اشتباهات و بدفهمی هایی که در یادگیری و حل مسأله های ریاضی دارند عاملی تعیین کننده برای رشد عملکرد و پیشرفت ریاضی آنان محسوب می شود. معمولاً اشتباهات و بدفهمی های دانش آموزان در دروس ریاضی، وقت زیادی از کلاس درس ریاضی را به خود اختصاص می دهد که طبعاً یافتن راه حل های مناسب برای تشریح و تصحیح آنها، منافع فراوان آموزشی در پی خواهد داشت. وقتی دانش آموزی به درستی دریابد که دلایل و ریشه های بدفهمی و راه حل غلط او در کجا است و خود با راهنمایی های معلمش در مقام رفع و تصحیح آن ها برآید، بدون شک تجربه ی مهمی را در یادگیری ریاضی کسب کرده است که در موقعیت های دیگر یادگیری و حل مسائل ریاضی به کمک او خواهد آمد و این امر در واقع به رشد تفکر و بصیرت ریاضی او منجر خواهد شد. اغلب معلمان قادرند تا با اتخاذ شیوه های مناسب و درگیر ساختن دانش آموزان در فعالیت های درسی آنان را توانا سازد تا خود ضمن بررسی درستی یا نادرستی جواب هایشان تصمیم لازم را با اعتماد به نفس، اتخاذ کنند. تقویت این توانایی به نوبه خود نخستین گام برای نیل به تفکر مستقل ریاضی و ایجاد خلاقیت و ابتکار در فرد می باشد هر چند که گاه تحقق آن برای معلمان کار ساده ای نیست.

مثال هایی از بدفهمی های دانش آموزان در ریاضی:

مستر(۱۹۸۹) به موارد زیر به عنوان بدفهمی اشاره کرده است:

همیشه ضرب دو عدد در هم، عددی بزرگتر می سازد.

یک عدد نمی تواند بر عددی بزرگ تر از خود تقسیم شود.

اولیویر(۱۹۹۲) هم مواردی را به عنوان بدفهمی بیان کرده است:

(به جای ۱۴، کم کردن رقم کوچک تر از رقم بزرگتر)

(صرف نظر کردن از صفر در ستون دهگان به معنای هیچ و قرض گرفتن از ۶) (گویاوبهزاد،۱۳۸۷)

با توجه به مثال های بالا می توان گفت اشتباهات مفهومی یا بدفهمی های دانش آموزان، ناشی از عدم تمرکز، بی دقتی و امثال آن نیستند و ریشه در ساختارهای ذهنی افراد دارند. به همین دلیل، شناخت چگونگی تأثیر طرحواره های ذهنی در ایجاد بدفهمی ها، نیازمند تحقیقات متعدد است. آنچه به دنبال می آید، اشاره به چند نوع از تاثیر طرحواره های ذهنی  دانش آموزان، در شکل گیری بدفهمی های ریاضی آنان است.

۱ـ مداخله طرحواره پیشین در یادگیری جدید:

اولیویر(۱۹۹۲) در تحقیق خود، از دانش آموزان سوال کرد ” که کدام یک از اعداد زیر بزرگترند؟”

الف)  ۶۲/۰

ب)   ۲۳/۰

ج)      ۴/۰

د)    ۰۸۹/۰

ه)   ۵۳۲/۰

بنابر یافته های وی، تنها ۲۵ درصد از دانش آموزان، گزینه (الف) را انتخاب کرده بودند. تحقیقات اولیویر نشان داد که این خطاها، سهوی نبوده و بر پایه طرحواره های معتبر دانش آموزان از دانش قبلی آنها بوده است. مثلاً کسانی که ۵۳۲/۰را به عنوان گزینه درست انتخاب کرده بودند، از دانش خود درباره ترتیب اعداد کامل استفاده کرده و آنهایی که ۴/۰ را برگزیده بودند، از دانش کسرهای متعارفی خود استفاده کرده بودند، زیرا یاد گرفته بودند که دهم ها از صدم ها بزرگ تر هستند. در تبیین علت این پدیده ، اولیویر معتقد است که دانش آموزان، به جای اینکه طرحواره های ذهنی خود را بازسازی کنند، عموماً تمایل دارند که ایده های جدید را در طرحواره های موجود خود جذب کرده و با آن ها منطبق سازند. به همین دلیل آنها، مفهوم اعشاری ها را به گونه ای جرح و تعدیل می کنند تا بتوانند به راحتی، در طرحواره های موجود آنها، جذب شود. به این دلیل است که در مورد اول، فرد به جای اینکه طرحواره ترتیب اعداد کامل را که در ذهن دارد به شکلی جرح و تعدیل کند تا درباره اعداد اعشاری قابل انطباق شود، بر عکس، ترتیب اعداد اعشاری داده شده را در طرحواره مربوط به اعداد کامل، جذب کرده و مرتکب این اشتباه مفهومی می گردد. به طور کلی می توان گفت که طرحواره ای که از ابتدا آموخته شده و توسعه یافته، در مقابل تغییرو یادگیری های جدید مقاوم است.

۲ـ مداخله یادگیری جدید در طرحواره قبلی:

در این حالت دانش آموز با یادگیری مطالب جدید، دچار بدفهمی ها و اشتباهاتی در مورد مطالب گذشته می گردد که قبل از آن، آن ها را نداشته است. پس در این حالت طرحواره جدید است که طرحواره پیشین را تحت تاثیر قرار می دهد.

۳ـ بازخوانی یک طرحواره نامناسب:

زمانی که دانش آموز در موقعیت حل مسأله قرار می گیرد، باید طرحواره هایی را در ذهن خود بازخوانی و فعال نماید تا با به کارگیری آنها، به حل مسأله بپردازد. با این حال، ممکن است دانش آموزی برای حل یک مسأله، از طرحواره نامناسب استفاده کند و باعث بروز یک اشتباه مفهومی گردد.

۴ـ تعمیم موارد خاص به حالت های کلی(طرحواره های کلی):

برخی از دانش آموزان در تجربه ریاضی خود، اغلب به این نتیجه می رسند که موارد خاص مهم نبوده و احکام برای حالت کلی نیز برقرارند.

۵ـ تشابه واژه مربوط به طرحواره ریاضی با واژه های عامیانه:

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که تشابه واژه ی مربوط به یک مفهوم ریاضی با واژه عامیانه متناظر با آن، می تواند ایجاد بدفهمی نماید. برای نمونه فیش باین و بالستان(۱۹۹۹) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که بر اثر تشابه واژه ریاضی  ” مجموعه” با واژه عامیانه آن به عنوان گردایه(دسته)، بدفهمی های زیر در مورد مفهوم مجموعه، شکل گرفته اند:

۱)یک مجموعه، باید بیش از یک عضو داشته باشد(ایده مجموعه تهی و مجموعه تک عضوی، رد می شود)

۲)عضوهای مجموعه حتماً باید از یک نوع باشند.

۳) عضوهای تکراری، به عنوان عنصرهای مجزا به حساب می آیند.

۴) دو مجموعه مساویند، اگر و تنها اگر تعداد اعضایشان یکسان باشد

۵) عضوی از یک مجموعه، نمی تواند عضوی از یک مجموعه دیگر باشد.(علم الهدایی،۱۳۸۱)

ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی

برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و   عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

اهمیت و ضرورت کارورزی

به منظور دستیابی به معلمانی کارآمد و ماهر که بتوانند نیازها و اهداف آموزش و پرورش را برآورده سازند.
برنامه هایی با عنوان کارورزی برای دانشجو – معلمان امروز که به نوعی معلمان آینده می باشند، طراحی شده است.
اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه ای معلمان تا آن اندازه مهم است.
که به عقیده بسیاری از افراد، بدون گذراندن واحدهای مربوط به کارورزی،

نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود

کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :

 الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.

ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.

پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.

ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.

ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!