no-img
سایت دبیران فایل

دانلود درس پژوهی حل مسائل ریاضی در پایه ششم ابتدایی - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود درس پژوهی حل مسائل ریاضی در پایه ششم ابتدایی
zip
دی ۱۸, ۱۴۰۱
۱۰,۹۰۰ تومان
۱۰,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود درس پژوهی حل مسائل ریاضی در پایه ششم ابتدایی


دانلود درس پژوهی حل مسائل ریاضی در پایه ششم ابتدایی

دانلود درس پژوهی حل مسائل ریاضی در پایه ششم ابتدایی با فرمت word

قسمتی از متن دانلود درس پژوهی حل مسائل ریاضی در پایه ششم ابتدایی

تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی اقدامات اولیه و شواهد (۱)

با توجه اطلاعاتی که گردآوری کرده کرده بودیم ، عمده ترین عواملیکه موجب شده بود تا در فرانید یاددهی – یادگیری از الگوها و راهبردهای حل مسئله کمتر استفاده شود و یا کمتر بر ملموسات عینی در امر یاددهی و یادگیری مفاهیم ریاضی ششم تکیه گردد به صورت خلاصه چنین است :
۱- استفاده کمتر از حواس پنجگانه در فرایند یاددهی – یادگیری مفاهیم ریاضی از سوی معلم و دانش آموزان :
مفاهیم ریاضی به صورت انتزاعی و ذهنی تدریس و تمرینات و مسئله ها به صورت مجرد و ذهنی به کمک مداد کاغذ ، گچ تخته و چهار عمل اصلی همراه آزمایش و خطای فراوان حل می شد .
۲- عدم آشنایی معلمان و فراگیران با راهبردهای حل مسئله :
– بسیاری از معلمان و دانش آموزان با راهبردهای حل مسئله مانند ترسیم شکل – الگو یابی ، جدول نظام دار حذف حالت های نامطلوب و … آشنایی نداشته و اطلاعاتی در این مورد نداشتند .
۳-درگیر شدن دانش آموزان با مفاهیم و مطالب ریاضی : در این مورد هم معلمین و هم دانش آموزان تمایلی به درگیر ساختن و ارتباط برقرار ساختن با مفاهیم و مسئله های پیش رو از خودشان نمی دانند و باور نداشتند که بدون استفاده از مداد و کاغذ و چهار عمل اصلی و فقط با ساخت وسیله ای ساده و یا رسم شکل مسئله های نسبتا پیچیده را حل نمود .
۳- ضعف عملکرد فراگیران به علت متمرکز شدن بر استفاده از یک یا دو نوع از حواس خود .
۴- ضعف سایر حواس در فرایند یاددهی – یادگیری ریاضی ششم : به علت استفاده ی مداوم و بی وقفه از حس بینایی و شنوایی در یادگیری مفاهیم ریاضی ، استفاده از حس لامسه و …
۵- در فرایند یاددهی – یادگیری ریاضی ، دانش آموزان یاد گرفته اند که منفعل باشند و ارتباط موثر و مفید با آن برقرار نمی نمایند .
۶- معلمان کمتر درس ریاضی را با سایر دروس همراه می کنند و از تلفیق دروس در یاد دادن مفاهیم پرهیز می کنند .

ارائه ی راه حل ها ( راه جدید و موقتی )

با در نظر گرفتن اطلاعاتی که در قسمت شواهد (۱) بررسی شد و تجزیه و تحلیل داده ها در پی یافتن راه حل مناسبی بودیم و سرانجام پس از تحقیقات گسترده تر و مصاحبه و مشورت ، با صاحب نظران و … راهکارهای زیر جمع بندی و ارائه گردید :
۱- در راستای بیشتراز حواس پنجگانه در اموزش و یادگیری ریاضی
الف ) همراه کردن دانش آموز با ساخت وسیله و دست سازه
ب) استفاده از یک راه حل منسجم و کامل به جای انتخاب اولین راه حلی که به ذهنشان می رسد
ج ) تشویق فراگیران به ساختن و خراب کردن تا حصول نتیجه
۲- معلم به عنوان مدرس راهبردهای حل مسئله به دانش آموزان
طبقه بندی مسائل قابل ارائه به دانش آموزان ، آموزش مهارت حل مسئله ، کشف نظام ها و الگوهای حاکم بر یک مسئله ، حذف حالتهای نامطلوب در روند حل یک مسئله و یادگیری مفاهیم مسئله و یادگیری مفاهیم ریاضی در حد فهم و درک همه دانش آموزان .
۳- معلم اثربخش ، فراگیر فعال و موفق :
الف) فرصت کسب تجارب موفقیت آمیز و فعالیت مثبت و بهینه در کلاس درس ریاضی برای فراگیر فراهم شود .
ب) تلاش برای ایجاد انتظارات مثبت برای همه دانش آموزان تا هر یک خود ظرفیت مناسب را برای کسب موفقیت در حل مسئله های ریاضی بدون ترس و دلهره در خود بیابند .
۴- ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از طریق به کارگیری بیشتر راهبردهای حل مسئله ، دست ورزی و …
الف ) استفاده توامان از روش های حل مسئله ، کاوشگری ، راهبردها ، با تاکید بر روش حل مسئله و تلفیق اجرایی با روش های اکتشافی و یادگیری در حد تسلط .
ب) ایجاد فرصت برای بازسازیراه حل ها و تبادل نظر و …
ج ) تشکیل کارگاه های تقویت و مهارت دست ورزی و استفاده از دست ها ، چشم و گوش به طور همزمان و ارئه ی تکلیف های نظارتی در این زمینه به فراگیران
۵-هدایت و تشویق دانش آموزان به برقراری ارتباط موثر با ریاضی
الف ) تلفیق دروس مرتبط با درس ریاضی .
ب) همراه کردن آموزش ریاضی با بازی و مولفه های شادی بخش
۶- ایجاد انگیزه کافی :
الف ) ایجاد مشارکت گروهی در طول فرآیند یاددهی – یادگیری مفاهیم کتاب ریاضی ششم .

اجرای طرح جدید و اجرای راه حل ها

۱- استفاده بیشتر از حواس پنج گانه در آموزش ریاضی و کاربردراهبردهای حل مسئله طراحی و ارائه ی سوالات ،تمرینات و مسئله هایی که بتوان فقط به کمک استفاده از دست ، چشم و گوش و بدون بکارگیری قلم و کاغذ و تخته و گچ و بدون استفاده از چهار عمل اصلی بتوانند آنها را حل کنند .
مثال : تقسیم شکل ها به کمک قیچی و نوار کاغذی ، مداد رنگی و …
مسئله : کشاورزی در زمین خود گندم و آن را جو کاشت .
تنها به کمک رسم شکل پیدا کنید :
الف ) چه کسری از زمین او کاشته شده است ؟
ب) در چه کسری از زمین او می توانیم چیزی بکاریم ؟
فراگیران راهنمایی می شوند تا یک شکل هندسی نظیر مربع یا مستطیل را به عنوان نماد زمین در نظر بگیرند و آن را رسم کنند سپس از قسمت عمودی یا افقی آن را به اندازه مخرج یکی از کسرها تقسیم بندی نمایید .
سپس به اندازه صورت کسر مورد نظر رنگ کنند و مقدار مساحت گندم را روی روی آن نشان دهند ، حالا چون مخرج کسرها مساوی است (۴)احتیاج به تقسیم بندی در قسمت افقی شکل نداریم و فقط به اندازه صورت کسر دوم روی شکل رنگ می زنیم و مقدار جو را مشخص می کنیم

 

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

راهنمای خرید اقدام پژوهی :

برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالا ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش: http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا: http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile

در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید:

آی دی تلگرامی:    dabiranfile@       کانال تلگرامی:  dabirfile@  پیج اینستاگرام:  dabiranfile@ 

آی دی سروش و ایتا :   dabiranfile@       کانال سروش و ایتا:  dabiranfile@



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!