تکالیف عملکردی :
۱- الگوهای استفاده از صحیح از محیط زیست را شناسایی کنند.
۲- منابع تهدید کننده منابع آب و هوا کدامند و راهکارهای پیشگیری از آنها کدامند؟
۳- مصاحبه با افراد در مکان های مختلف در خصوص روشهای حفظ آب و هوا از منابع آلوده کننده ها، نظرات، ایده ها، طرح و فرضیه ها آنها را جمع آوری کرده و به صورت گزارش تهیه کنید؟
۴- مصاحبه با افراد، تحقیق از اینترنت و سایت های دیگر، کتابها در خصوص تهدید کننده منابع آب و هوا و راههای حفاظت از آن را جمع آوری کرده و به صورت گزارش تهیه کنید؟
۵- نقش آب و هوای سالم در زندگی انسان را بداند و برای حفظ آب و هوای سالم راهکارهایی ارائه دهد؟
۶- راهکارهایی را برای حفظ آب و هوای محیط زیست بشناسند و به صورت بروشور آن را تهیه کرده و در مدرسه توزیع نمایند؟
۷- به مجموع اطلاعات ارائه شده توسط کلیه ی دانش آموزان را وی هم بریزند و در قالب یک نمودار رسم کنند.
طرح پرسش اسامی
چه راهکارهایی برای استفاده درست از محیط زیست (آب و هوا) که منجر به حفظ محیط زیست و آب و هوای سالم و جلوگیری از نابودی و یا تخریب آن را می شود پیشنهاد می کنید؟
گام اول : برقراری ارتباط
پا نشان دادن فیلمی در مورد محیط زندگی و وضعیت اقلیمی ( آب و هوای خود ) راههای آلوده کننده محیط زیست (آب و هوا) و سپس از دانش آموزان می پرسیم که برای حفاظت از منابع آب و هوا چه عواملی موثر است؟
بازخورد : دانش آموزان با دقت به فیلم نگاه می کنند و برای ادامه کلاس روحیه و انگیزه بیشتری پیدا می کنند.
گام دوم : به تجربه گذاشتن
در قالب یک فعالیت گروهی از دانش آموزان می خواهیم که چکارهایی هوا را پاکیزه و سالم نگه می دارد؟ نوشته و در کلاس گزارش دهند؟
بازخورد : دانش آموزان به صورت عملی راهکارهایی پاکیزه و سالم نگهداشتن هوا را اولا در اینترنت و از طریق پدر و مادرشون پرس جو کردند :
۱- راههای پیشگیری از آلوده شدن هوا
۱- انتقال کارخانه ها به بیرون شهر
۲- کنترل وسایل جهت سوخت درست
۳- استفاده از وسایل عمومی جهت رفت و آمد
گام سوم : به کار بستن
در حین تدریس زمانی که به فعالیت های درون کتاب می رسیم از دانش آموزان می خواهیم که درباره آن ها فکر کنند و به آن ها جواب بدهند و بایکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند.
بازخورد : یادگیری مشارکتی دانش آموزان تقویت می شود.
گام چهارم : به اشتراک گذاشتن
از دانش آموزان می خواهیم که در قالب فیلم راه های آلودگی منابع آب و هوا و راهکارهای پیشگیری از آنها را نوشته و بیان کنند.
بازخورد : انجام این فعالیت موجب شناخت دانش آموزان از منابع تهدید کننده محیط زیست و راه حل های آن در ارتباط با زندگی محیط پیرامون خود بشناسند و در زندگی روزمره از آن بهره مند باشند و در حفظ محیط زیست خودکوشا باشند.
گام پنجم : انتقال موقعیت جدید
از دانش آموزان می خواهیم که برای هفته آینده هوای آلوده چه اثرات مخربی بر زندگی جانوران و گیاهان و انسان ها دارد به صورت گزارش در کلاس ارائه دهند.
بازخورد : دانش آموزان به حفظ محیط زیست و حفظ آب و هوای محیط پیرامون خود تشویق می کنیم.
درس محیط زیست درسی است برای زندگی، این نکته بدین معناست که آموخته ها و اندوخته های زیست محیطی ما می بایست به عمل تبدیل شده و در زندگی روزمره و رفتار فردی و اجتماعی ما بازتاب یابد به عبارت دیگر دانش محیط زیست باید به ما کمک نماید نقش خود را در تخریب و آلودگی محیط زیست یا اتلاف منابع آن مشخص نموده از آن جایی که محیط زیست در برگیرنده آب و هوای سالم است لذا در جهت اصلاح رفتار خود برآییم و از این طریق « وجدان زیست محیطی » خود را بیدار سازیم.
علاوه بر این می بایست درباره سطح توقعات و الگوی مصرف خود به تعمق بپردازیم و از خود بپرسیم آیا نیازها و خواسته ها و توقعات ما با توان محیط زیست و آب و هوای محیط اطرافمان همخوانی دارد؟ وسطح توقعات خود را چگونه باید تنظیم نماییم، در عین برخورداری از زندگی معنوی و مادی مطلوب شرافت ملی، استقلال اجتماعی و سیاسیمان را نیز از آسیب مصون نگه داریم.
دیدگاه ها