دانلود طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
دانلود طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
کارورزی شماره ۲
فرمت کارورزی : word قابل ویرایش
تعداد صفحات کارورزی : ۵۱
کارورزی مربوط به رشته : علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
قسمتی از فایل طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
فهرست مطالب طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
عنوان صفحه
فصل اول: پیشگفتار
مقدمه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ۵
چکیده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۶
فصل دوم: طراحی فعالیت یادگیری
طرای فعالیت یادگیری برای درگیر نمودن دانش آموزان ـــــــــــــــــــــــــــ ۸
طراجی فعالیت یادگیری برای رفع بدفهمی دانش آموزان ــــــــــــــــــــــــــ ۲۰
طراحی فعالیت یادگیری برای مرور مباحث ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳۱
طراحی فعالیت یادگیری برای بهبود عملکرد عاطفی دانش آموزان ــــــــــــــــــ ۴۱
نتیجه گیری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵۰
منابع ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵۱
مقدمه طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
آموزش اثر بخش نیازمند آن است که معلمان در طول دوره آموزشی در معرض تجربیات متنوع و غنی قرار گرفته و قادر به مطالعه ، تصمیم گیری و ارزیابی نتایج تصمیمات در موقعیت های پیچیده آموزشی و تربیتی مبتنی بر یافته های علمی و پژوهشی باشند.
برنامه کارورزی فرصت به تجربه گذاشتن آموخته ها و گفت و گو برای تعدیل ، تعمیق تجربیات و توسعه ی شایستگی های حرفه ای را فراهم میکند . این فرایند از مشاهده تاملی آغاز و به درس پژوهی در سطح مدرسه و کلاس درس جهت کسب مهارتهای یادگیری مادام العمر و قرار گرفتن در چرخه توسعه حرفه ای مداوم ختم میشود .مطالعه مسائل آموزشی ـ تربیتی در سطح کلاس درس و مدرسه زمینه ساز عمل مستقل حرفه ای معتبر و کسب تجربیات دست اول است . فرصتهای یادگیری تدارک دیده شده باید امکان تلفیق نظر و عمل تربیتی را در موقعیتهای واقعی ، برای یافتن راه حلهای قابل دفاع (با پشتوانه نظری و پژوهشی ) جهت پاسخ به مسئلهای آموزشی و تربیتی تدارک ببیند.
در برنامه کارورزی دانشجو با درک مبانی نظری قادر خواهد بود تصمیمات اتخاذ شده در موقعیتهای تربیتی ـ آموزشی را با ارائه شواهدی از پژوهشها ـ یافته های علمی پشتیبانی نموده و نشان دهند که چگونه این تصمیمات در برنامه ریزی ، اجراو ارزیابی برای حمایت از یادگیری دانش آموزان از پشتوانه نظری لازم برخوردار است.
آموزش نیز نوعی برقراری ارتباط میان آموزگار و دانش آموز است و تا زمانی که ارتباطی منطقی چه از جهت کلامی و چه از جهت منطقی بین آموزگار و دانش آموز برقرار نشود فرایند آموزش و آموختن محال وغیر ممکن بوده و بی تردید به شکست می انجامد .آن چیزی که دانش آموزان را به فراگیری بیشتر وبهتر تشویق میکند،اشتیاق او برای حضور در کلاس درس و اطمینان از آزادی عمل در حین فراگیری است در این شرایط دانش آموز حضور در کلاس را آزادی تلقی میکند و برای حضور در کلاس مشتاق میشود.
بهترین روشهای آموزشی که میتواند بین معلم و دانش آموز ارتباط مطلوبی برقرار کند و به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک کند عبارتند از : آموزش گروهی ، آموزش مستقیم ، آموزش مستقل یا غیر وابسته و آموزش ترکیبی یا مختلط که در مورد هر یک از آنها در بخشهای بعدی توضیحاتی داده میشود.
فعالیتهای یادگیری فرصت هایی برای کسب تجربیات مستقیم ، ارزیابی و باز اندیشی درباره یادگیری است.
ازانواع یادگیری که میتوان به آن اشاره کرد عبارتند از : درگیری تحصیلی ، مرور مباحث ، سنجش آموخته ها ، یادگیری مشارکتی ،مهارتهای تفکر ، طراحی تکلیف ، رفع بد فهمی ، رفع عقب ماندگی تحصیلی وارزشیابی از آموخته های دانش آموزان.
بسیاری از مسائل تعلیم و تربیت ، پیچیده و وابسته به زمینهاند دانشجو معلم در کارورزی با ترکیبی از این فعالیتهای یادگیری درگیر میشود که مسائل مختلف آموزشی را از ابعاد مختلف می بیند و برایش نوعی تجربهی معلمی اتفاق می افتد.
دانشجو معلم باید برای انجام هر فعالیت یادگیری ، به تدوین برنامه ، مشخص کردن نحوه اجرای آن فعالیت و نیز ارزیابی آن بپردازد و با بازاندیشی درباره فعالیت یادگیری ، علت موفقیت یا عدم موفقیت خود را بیابد
چکیده طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
فعالیت های یادگیری فرصت هایی برای تجربیات مستقیم ارزیابی وب ازاندیشی درباره ی یادگیری است. درکارورزی ۲ دانشجویان درمعرض دانش کاربردی که ترکیبی از انواع مختلف دانش بیانی، موقعیتی و فراشناختی هست قرار میگیرند. دانشجویان باید در فعالیتهای یادگیری انتخاب شده درگیر شوند و در صورت لزوم مسائل مختلف آموزشی را از زوایای مختلف بررسی کنند. بنده برای کارورزی ۲ با توجه به مشاهداتی که در طول کارورزی درکلاس شاهد ان بودم به طراحی اموزشی برای این چهار مسئله و محور زیر پرداختم.
- ۱-طراحی فعالیت برای درگیر نمودن دانش اموزان
- ۲- طراحی فعالیت برای رفع بدفهمیهای دانش آموزان
- ۳- طراحی فعالیت یادگیری برای مرور مباحث
- ۴-طراحی فعالیت تقویت عملکرد عاطفی
در این اثرهر فعالیت یادگیری شامل ۴ بخش می شود:۱) تعریف فعالیت یادگیری ۲)مقدمه فعالیت ۳)جدول مراحل و گام های اجرایی فعالیت ۴) نکات تکمیلی و توضیحی (نقشه مفهومی/جداول و نمودارها/مستندات و…) و در پایان نیز منابع و ماخذ و پشنهاد اورده شده است، بیشتر انها از کتاب های روش تدریس می باشند که در طراحی مراحل فعالیت های یادگیری از انها بهره گرفته شده است
کلمات کلیدی: دانش آموز، مشکل یادگیری، بدفهمی، مرور مباحث و..
فعالیت اول :درگیر نمودن دانش اموزان
تعریفی از فعالیت
درگیر نمودن دانشآموزان: زمانی است که فرد با توجه به تجارب و دانش پیشین خود با موقعیت یادگیری جدید (چالشبرانگیز) روبرو میشود و در نتیجه تعامل با محیط دانش جدید خود را شکل داده و سعی میکند به صورت مستقیم در دستیابی به نتایج مورد انتظار نقش ایفا کند. درگیر نمودن دارای سه بعد درگیری رفتاری، درگیری شناختی و درگیری انگیزشی است.
درگیری شناختی: شامل تلاش فرد برای انتخاب و به کارگیری انواع فرایندها و راهبردهای شناختی و فراشناختی است که برای یادگیری مفید است.
درگیری انگیزشی: شامل سه مؤلفه احساس، ارزش، و عاطفه است و مربوط به ایناست که فرد موقعیتهای چالش برانگیزی برای یادگیری مورد استفاده قرار میدهد.
درگیری رفتاری: شامل رفتارهای قابل مشاهده دانشآموزان در برخورد با تکالیف است و مؤلفههای تلاش، پایداری و درخواست کمک از دیگران را هنگام درگیری شناختی و انگیزشی شامل میشود.
یک نمونه: فرض کنید دانشآموزی بخواهد یک مسئله داستان گونه را حل کند. داستانی که از چندین مسئله گوناگون تشکیل شده است. در چنین شرایطی او بین اطلاعات پیشین و موقعیت جدید، با چالش روبرواست. او در تجربیات قبلی با مسئلههای یک جملهای روبرو بوده است و میداند چهار عمل اصلی را چگونه برای حل مسئله به کار گیرد( اطلاعات پیشین). اکنون او باید به طور هدفمند، تلاش کند تا به حل مسئله دست یابد(هدف اصلی). این هدف هر چقدر روشنتر و با درجه دشواری بیشتری باشد(با توجه به سطح یادگیرنده) ارزشمندتر خواهد بود و دانشآموز احتمالاً تلاش بیشتری برای آن خواهد کرد(درگیری ان گیزشی). در چنین مرحلهای نوع راهبردهایی که دانشآموز به کار میگیرد (فرایند تفکر، راهبردهای شناختی و فراشناختی و حل مسئله)، میزان تلاش و پایداری، نحوه کمک گرفتن از دیگران (درگیری رفتاری) درگیری تحصیلی نامیده میشود.
برای ایجاد درگیری تحصیلی: موقعیت چالشبرانگیز ایجاد کنید. هدفهای روشن و دشوار انتخاب کنید. دانشآموزان را هنگام انتخاب و به کارگیری راهبردها، مشاهده کنید و در صورت نیاز به آنها سرنخ دهید. به تلاش و پایداری دانشآموزان بها دهید نه صرفاً به نتیجه سریع.
مقدمه طراحی تکلیف یادگیری رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان
با توجه به اینکه موضوع فعالت مورد نظر درگیر نمودن دانش اموزان است و با توجه به تعریف این فعالیت
ایجاد یک موقعیت چالش برانگیز لازمه ی این فعالیت است پس بنده سعی کردم موضوعی را متناسب با این فعالیت در نظر بگیرم.
در فصل ۹ کتاب علوم اول ابتدایی با عنوان زمین خانه خاکی ما مسائلی در مورد خاک، ارزش آن، تفاوت های انواع خاک، استفاده های خاک و نفوذپذیری ان مطرح کرده شده است. در صفحه ۶۳ این کتاب فعالیتی تحت عنوان ازمایش کنید آمده است که هدف ان تبیین مفهوم نفوذپذیری انواع خاک ها برای دانش اموزان است و شروع این ازمایش کنید با طرح سوالی صورت می پذیرد که تا حدودی ذهن دانش اموزان را درگیر می کند و یک موقعیت چالش برانگیز در کلاس ایجاد می نماید به همین منظور بنده از معلم راهنمای خود درخواست کردم که تدریس این قسمت از کتاب که متناسب با فعالیت درگیر نمودن دانش اموزان است را به بنده محول نماید.
با تایید معلم راهنما و هماهنگی های لازم بنده نیز انجام این ازمایش را در قالب یک فعالیت یادگیری طراحی کردم و در یک جلسه کلاسی از درس علوم به اجرای ان پرداختم.
نکته ای دیگر این است که فعالیت درگیر نمودن خود دارای سه بعد شناختی، انگیزشی و رفتاری است که این فعالیت طراحی شده علاوه بر بعد انگیزشی، بیشتر بعد شناختی و رفتاری دانش اموزان را درگیر می نماید.
فعالیت طراحی شده به شرح زیر می باشد:
ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.
اهمیت و ضرورت کارورزی
نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود
کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :
الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.
ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.
پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.
ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.
ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
راهنمای دانلود:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش:
http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا:
http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی
تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته
بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد
در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود
آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile
دیدگاه ها