no-img
سایت دبیران فایل

دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده
zip
فروردین ۲۷, ۱۴۰۱
۲۹,۹۰۰ تومان
۲۹,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده


دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده

توضیحات محصول عنوان پاورپوینت درسی ارایه شده توسط دبیران فایل دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده

فرمت: پاورپوینت ppt قابل ویرایش  

تعداد اسلاید: ۲۸۷

فهرست مطالب پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده:

فصل اول: تحقیق چیست؟
فصل دوم: تحقیق چگونه آغاز می شود؟
فصل سوم: اندیشیدن در باره روشها
فصل چهارم: خواندن برای تحقیق
فصل پنجم: جمع‌آوری داده‌ها
فصل ششم: تحلیل داده‌ها
فصل هفتم: نگارش
فصل هشتم: خاتمه دادن

۶ ده نکته در مورد تحقیق تحقیق یک پدیده ذهنی است
تحقیق خیلی وقت گیر است.
تحقیق یک پدیده ذهنی است
تحقیق خسته کننده و کسالت آور است اما ممکن است جالب و سرگرم کننده هم باشد.
تحقیق ممکن است در طول زندگی محقق تداوم داشته باشد.
فرایند تحقیق ممکن است بسیار جالبتر از نتایج آن باشد.

۷ ده نکته در مورد تحقیق تحقیق نوعی فضولی کردن است.
تحقیق را می توان به راههای گوناگونی انجام داد.
تحقیق ممکن است وارد رویاهای شما شود.
تحقیق ممکن است شمارا به راههای دور از انتظار هدایت کند.
در تحقیق از همان مهارت روزمره محقق استفاده می شود.

۸ انواع تحقیق(از دیدگاههای مختلف)
تحقیق نظری (pure)، کاربردی(applied ) و راهبردی( strategic).
توصیفی(descriptive)، تبیینی (explanatory) وارزیابی(evaluation).
تحقیق آزاد (market research ) و تحقیق آکادمیک(academic research ).

۹ انواع تحقیق (از دیدگاههای مختلف)
تحقیق اکتشافی(exploratory ) آزمایشی(experimental or testing out )
حل مشکل(problem solving ).
تحقیق پنهانی یا ناآشکار(covert )، رقابتی(adversarial ) ومبتنی بر همکاری (collaborative ).
تحقیق بنیادی(basic )، کاربردی، ابزاری، مشارکتی و عملیاتی

روش تحقیق پیشرفته

۱۰ تقسیم بندی انواع تحقیق برحسب هدف:
بنیادی که هدف آن آزمون نظریه ها, تبیین روابط و پدیده ها ونظریه پردازی, وبالاخره تولید دانش و بررسی نظریه تحول تاریخ است.

۱۱ تقسیم بندی انواع تحقیق کاربردی که هدف آن کاربرد عملی دانش درزندگی است.
توسعه ای, که هدف آن تشخیص مناسب بودن یک دانش, روش, ارزش و… برای هدفی خاص ویا تهیه و تدوین برنامه ها, طرحها و پروژه های توسعه ای است.

۱۲ تقسیم بندی انواع تحقیق بر حسب نحوه گرد آوری اطلاعات یا طرح تحقیق
توصیفی (توصیف شرایط, اشیاء, امور وپدیده ها به منظور شناخت بیشتر آنها).
پس رویدادی ( علّی-مقایسه ای) که هدف آن شناسایی معلول به منظورکشف علل احتمالی آن ویا مطالعه متغیر وابسته به منظور یافتن متغیر مستقل

۱۳ تقسیم بندی انواع تحقیق
همبستگی: تحلیل رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق:
مطالعه همبستگی دو متغیری
تحلیل رگرسیون با هدف پیش بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل
تحلیل ماتریس همبستگی با هدف بررسی مجموعه ای از همبستگیهای دو متغیری در جدولی بنام ماتریس.

۱۴ تقسیم بندی انواع تحقیق
تحقیق در عملیات یا اقدام پژوهی به منظور مشخص کردن موقعیت معین و رفع مشکل، آشنائی با روشهای نو و اشاعه نو آوری.
مطالعهموردی انتخاب و مطا لعه یک مورد یا واد یا نظام با حد و مرز مشخص به صورت کل گرایانه (holistic)

۱۵ تقسیم بندی انواع تحقیق
تحقیق تجربی یا آزمایشی با استفاده از شبوه های زیر:
انتساب تصادفی(اختصاص هرآزمودنی با شانس مساوی به گروه آزمایشی یا گواه)
همتا کردن تصادفی( همانندی آزمودنیهای انتخاب شده از نظر متغیر ناخواسته)
انتخاب همگن ( بکسان کردن میانگین متغیری که باید کنترل شود در گروه های مورد نظر)

۱۶ تقسیم بندی انواع تحقیق
تحقیق تاریخی (مطالعه فصل دوم از بخش سوم جلد دوم روشهای تحقیق تألیف دکتر ساروخانی را توصیه می کنیم)
قوم نگاری برای تحقیقات مردم شناسی از طریق ثبت وقایع و پدیده ها در شرایط طبیعی وقوع
روشهای تحلیل محتوی (مطالعه فصل چهارم از بخش سوم جلد دوم روشهای تحقیق تألیف دکتر ساروخانی را توصیه می کنیم)

۱۷ تقسیم بندی انواع تحقیق
پیمایشی برای مطالعه ماهیت یا ویژگیهای اشیاء، امور و پدیده ها، شرایط و روابط موجود میان آنها ویا چگونگی وضعیت موجود و همچنین سنجش آراء و افکار.

۱۸ تقسیم بندی انواع تحقیق تحقیق پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:
مقطعی: به منظور گردآوری داده ها در باره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی ( مثلاًً در یک روز، یک هقته، ماه یا سال)
طولی: به منظور گردآوری داده ها در طول زمانهای مختلف.
روش دلفی: به منظور گردآوری داده ها در باره اتفاق نظر یک جمع صاحب نظر در مورد یک موضوع خاص از طریق رتبه بندی درجه اهمیت آن

۱۹ معرفی فرایند تحقیق
فرایند تحقیق از دیدگاهای متفاوت شامل موارد متنوعی است. بنابراین، نمی توان دیدگاه مشخصی را به عنوان الگو معرفی کرد.
به روند نماهای متفاوت در خانه ۵ صفحات ۹، ۱۰ و ۱۱ کتاب توجه کنید. شما کدام یک از آنها را ترجیح می دهید؟ دلایل ترجیح خودرا بیان کنید.

دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده

۲۰ معرفی فرایند تحقیق ترجیح ما دیدگاه چرخه ای است. زیرا:
در این دیدگاه تحقیق فرایندی است:
دوری یا چرخه ای (cyclical)
پایان ناپذیر (never- ending)
قابل بررسی مجدد
باز گشت پذیر به نقطه آغازهای متفاوت
با قابلیت ورود به چرخه از هر نقطه ای که بخواهید.

۲۱ فرایند تحقیق

۲۲ فرایند چرخه‌ای تحقیق

۲۳ تعریف تحقیق
صرف نظر از این انواع که از دیدگاههای متفاوت بیان شدند
تحقیق فرایندی است برنامه ریزی شده، هوشیارانه، نظام مند (systematic ) و قابل اعتماد برای یافتن حقایق یا فهم عمیق مسایل.

۲۴ چرا تحقیق؟ درک خود وانگیزه های خود در انجام دادن تحقیق بسیار مهم است.
در باره دلایل خود فکر کنید:
چرا وچگونه وارد این موضوع شدید؟

۲۵ چرا تحقیق؟ طرفدار کدام طرز تفکر هستید؟ چه نتایجی مورد انتظار شماست؟
می خواهید دنیا را تغییر دهید یا دنیای خودتان را؟
عمل گرا (pragmatist) هستید یا آرمان گرا (idealist)؟

۲۶ بدیع یا اصیل بودن تحقیق یعنی چه؟
طرحهای تحقیقاتی به ویژه انهایی که برای گرفتن مدرک دانشگاهی انجام می شوند باید کاملاً یا تا حدی اصیل و بدیع باشند.
اصیل بودن یعنی چه؟
از کجا می توان به اصیل بودن یک طرح پی برد؟

۲۷ نقش حقیقت، قدرت و ارزش در تحقیق
تحقیق در علوم انسانی همیشه یک فعالیت کاملاً‌‌ً عینی نیست که توسط یک عالم صرفاً به عنوان نظاره گر پدیده ها همانند علوم طبیعی انجام می گیرد.
با اینکه بیطرفی در جریان و گزارش نتایج تحقیق بسیارمهم است تحقیق در علوم انسانی به نحو نیرومندی تحت تاثیر انگیزه ها و ارزشهای محقق قرار می گیرد.

۲۸ نقش حقیقت، قدرت و ارزش در تحقیق
تحقیق در علوم انسانی در یک زمینه اجتماعی گسترده انجام می گیرد که در آن سیاست و قدرت روابط بر روی تحقیق و چگونگی اجرا و گزارش نتایج آن تاًثیر می گذارد.
«یافتن حقیقت» و «قضاوت ارزشی» دو فعالیت کاملاً مجزا به شمار می روند که به هر یک از آنها به طور جداگانه و به ترتیب پرداخته می شود.

۲۹ نقش حقیقت، قدرت و ارزش در تحقیق
واژه «ذهنیت» نیز همواره دارای قدرت کاربردی خاصی در فرایند تحقیق در علوم انسانی است.
«ذهنیت» قادر است بسیاری از فعالیتها و موضوعاتی را که بر پایه عقلانیت، منطق وروند عینی نبوده اند حذف کند.
این گونه فعالیتها و موضوعات، به احتمال زیاد، ویژگیهایی را تعیین می کنند که از سوی افراد متفاوت به طور متفاوت بیان می شوند.

۳۰ خلاصه در این فصل یاد گرفتید که:
فعالیتها و کارهای گوناگون یک محقق در جریان تحقیق کدامها ست.
فرایند تحقیق دارای یک روند سرراست، قابل پیش بینی و حرکت خطی نیست.
ایده وتصور روشنی از انگیزه های خود برای تحقیق در زمینه های مختلف داشته باشید.
به توانائیهای خود برای انجام یک پروژه تحقیق بیشتر مطمئن باشید

۳۱ تحقیق چگونه آغاز می شود؟
فصل دوم
تحقیق چگونه آغاز می شود؟

۳۲ انتخاب موضوع
انتخاب موضوع مهمترین تصمیم در فرایند تحقیق است. زیرا با آینده تحصیلی یا کاری و حتی شغلی شما در ارتباط است.
در این تصمیم گیری به چه نکات مهمی باید توجه کرد؟

۳۳ چند پیشنهاد برای یافتن موضوع مناسب برای تحقیق
۱. کمک گرفتن از دیگران (استادان، مدیر مؤسسه، همکاران، یا افراد خانواده).
۲. مطالعه کارهای تحقیقی دیگران و ارتباط دادن آنها با علایق و انگیزه های دیگر خود.
۳. فکر کردن به تجارب قبلی و زمینه های مورد علاقه تان.
۴. فکر کردن به یک عنوان.

۳۴ چند پیشنهاد برای یافتن موضوع مناسب برای تحقیق
۵. یاد آوری کلمات قصار، واگویه ها وگفته ها.
۶. پی جویی حدس و گمانهای خود.
۷. ترسیم شکل، نمودار یا انگاره ای از آنچه در ذهن دارید.
۸. خوب ، حالا شروع کنید ولی آماده تغییر باشید.

۳۵ ترسیم شکل، نمودار یا انگاره ای از آنچه در ذهن دارید.

۳۶ دوازده نکته مهم برای به خاطر سپردن
۱. چه انتخابهایی دارید؟
۲. انگیزه شما چیست؟
۳ . ارتباط موضوع با رشته تحصیلی شما
۴. نمونه های قبلی پروژه های تحقیقی

۳۷ دوازده نکته مهم (ادامه)
۵. آیا از قواعد وانتظارات مؤسسه خود آگاهید؟ اگر شما برای دریافت درجه داشگاهی تحقیق می کنید محدودیتهایی از نظر اتخاب موضوع، تعداد کلمات، نحوه سازماندهی مطالب و… خواهید داشت ودر اغلب موارد انتظار میرود نوشته های خودرا بصورت منظم، پاکیزه و تایپ شده تحویل دهید

۳۸ دوازده نکته مهم (ادامه)
۶.گسترهموضوع واندازه عنوان
۷. چقدر وقت دارید و چگونه می خواهید وقت خودرا مدیریت کنید؟
۸. هزینه های تحقیق را چگونه تأمین می‌کنید؟
۹. چه منابعی در دسترس شما قرار دارد.

۳۹ دوازده نکته مهم (ادامه)
۱۰. نیاز شما به پشتیبانی و حمایت.
۱۱ . مسائل دسترسی به امکانات.
۱۲. میزان آشنائی شما با روشهای تحقیق.

۴۰ اهمیت روش
انتخاب روش، یک کار کلیدی در فرایند تحقیق به حساب می آید. بنابراین، نیاز دارید تا با کاربردهای هر یک از روشها و نقاط ضعف وقوت آنها برای موضوعات متفاوت تحقیق آشنا شوید و مهارتهای خودرا در مورد روشها وتکنیکهای مختلف تحقیق توسعه دهید.

۴۱ اهمیت روش
روش تحقیق با ماهیت موضوع و نوع شناخت مورد انتظار ارتباط کامل دارد.
بنابراین، آشنائی با انواع شناخت از دیدگاه معرفت شناسی برای محقق ضروری است.
شما چند نوع شناخت می شناسید؟

۴۲ انواع شناخت و رابطه آن با روش شناسی
انواع شناخت و رابطه آن با روش شناسی
شناخت حسی
شناخت علمی
شناخت شهودی
شناخت عقلی
شناخت فلسفی
شناخت ایحایی یا وحیانی

۴۳ تعریف شناخت علمی
شناخت علمی مجموعه منظم وسازمان یافته از اطلاعات ومعلومات در باره واقعیتهای خارجی است که با روش معین وسنجیده، موسوم به روش علمی، به دست می آید.
چنین شناختی انسان را قادر به پیش بینی و تنظیم نقشه برای اینده می کند و مداخله اورا در واقعیتهای خارجی ممکن می سازد.
شناخت علمی نیازمند تبیین (explanation) است لذا طرز تفکر یا فلسفه دانشمندان در تجارب علمی آنان دخالت می کند.

۴۴ تعریف شناخت فلسفی
شناخت فلسفی محصول فلسفیدن است (هومن، ۱۲:۱۳۴۳).
فلسفیدن حالتی است که در آن تمام نیروهای جسمی و روحی انسان برای شناختن اشیا، امور وپدیده ها متمرکز می شود و با بررسی و تبیین انتقادی تمام معلومات خود به صورت یک کل مرتبط به بینش کلی در باره خود و جهان و رابطه آنها باهم می رسد. این بینش کلی همان جهان بینی یا فلسفه زندگی انسان است.

۴۵ یافتن کانون موضوع یا نقطهتمرکز
پنج سؤال مهم برای تعیین نقطه تمرکز و هدف پروژه تحقیق

۴۶ یافتن کانون موضوع یا نقطهتمرکز
ماهیت واقعیت اجتماعی یا پدیده مورد تحقیق چیست؟
دانش و مدارک موردنیاز در مورد آن واقعیت اجتماعی یا پدیده مورد مطالعه چگونه و از کجا ممکن است به دست آید؟

۴۷ یافتن کانون موضوع یا نقطهتمرکز
موضوع تحقیق با کدام رشته از دانش و معارف بشری ارتباط دارد؟
مسئله یا معمای اصلی چیست؟ یعنی سؤال اصلی تحقیق چیست؟
هدف و منظور اصلی تحقیق چیست؟

۴۸ سه معمای فکری که جنبه عمومی دارد
معمای رشد و توسعه ( چرا وچگونه عامل x پیدا شد؟).
معمای مکانیکی (فلان چیز چگونه کار می کند؟ ).
معمای علّی ( عامل x چه تاثیری بر عاملy دارد؟).

روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده

۴۹ شناسایی سؤالهای تحقیق
طرح سؤال آشکار ترین نقطه شروع یک پروژه تحقیق است.
سؤالات در اغلب موارد با این واژه های سؤالی آغاز می شود:
چرا، چگونه، چه کسی، چه چیزی، در چه زمانی (کی) در چه مکانی (کجا)

۵۰ فرضیه های تحقیق
فرضیه ها همان پاسخهای فرضی به سؤالات تحقیق است که محقق از راه حدس منطقی در نظر می گیرد و در جریان تحقیق تأیید یا رد می شوند.

۵۱ تعریف مفاهیم کلیدی، جستارها و زمینه ها
مفاهیم اصلی تحقیق شما کدام اند؟ چگونه آنها را عملیاتی می کنید؟
جستارها یا مسائل اصلی تحقیق شما چیست؟ نقشه موضوعات اصلی مورد بحث را که با پروژه شما در ارتباط هستند رسم کنید.

۵۲ تعریف مفاهیم کلیدی، جستارها و زمینه ها
زمینه های (contexts) تحقیق خودرا پیداکنید. شجره نامه یا سویه شناسی (genealogy)، متفکران ونظریه پردازان کلیدی حوزه تحقیقی خودرا شناسایی کنید به طوری که چگونگی رشد و توسعه دیدگاهها، نظریه ها وروشهای مورد نظرتان را روشن سازد

۵۳ تهیه طرح اولیه یا طرح کلی تحقیق
شما ممکن است ایده های خوب و روشنی در خصوص مفاهیم کلیدی، مسائل و جستارها و زمینه های مرتبط با تحقیق تان داشته باشید. اما آیا تصویر روشنی از کل پروژه تحقیق هم دارید؟

۵۴ تهیه طرح اولیه یا طرح کلی تحقیق
موضوع تحقیق خودرا به زبان ساده و غیر تخصصی و با استفاده از کلمات و اصطلاحات روزمره بیان کنید.
محقق باید بتواند آشناهای نا آشنا و همچنین نا آشناهای آشنا را به وضوح و روشنی معرفی کند.

۵۵ تهیه طرح اولیه یا طرح کلی تحقیق
سرفصل محتوای رساله یا پایان نامه یا گزارش تحقیق خودرا بنویسید. این نوشته باید شامل کلیه بخشها، فصول و عنوانهای فرعی با همه جزئیات باشد.
این کار کمک می کند تا دریابید که طرح کلی یا پروپوزال شما تا چه حد واقع گرایانه تهیه شده است.

۵۶ چند نکته مهم یافتن و انتخاب استاد راهنما
چه انتظاراتی از استاد راهنمای خود دارید؟
ویژگیهای استاد راهنما
نظارت وراهنمایی علمی
تهیه یادداشت روزانه تحقیق

۵۷ خلاصه در این فصل یاد گرفتید که:
موضوع تحقیق مناسب با تواناییها و انگیزه های خود انتخاب کنید.
روی ایده های نو و اصیل تمرکز کنید و انها را به صورت عملیاتی و قابل دستیابی بیان کنید
ایده روشنی از معایب و محاسن نوع تحقیق خود داشته باشید
آماده اجرای یک کار تحقیقی واقع و معتبر باشید.

۵۸ فصل سوم
اندیشیدن در باره روشها

۵۹ مهارتهای روزمره تحقیق خواندن گوش دادن تماشاکردن  انتخاب کردن
خواندن گوش دادن
تماشاکردن  انتخاب کردن
پرسیدن خلاصه کردن
سازمان دادن  نوشتن
ارائه دادن اندیشه  بازتاب دادن

۶۰ کدام روش بهترین است؟
بهترین روش تحقیق را چه با استفاده از تجربه وچه از راه منطقی واستدلال عقلی نمی توان تعیین کرد.
روشهای تحقیق را نمی توان درجه بندی کرد ویکی را بالاتر از دیگری قرار داد.
تنها چیزی که می توانیم این است که ویژگیهای خاصی را که هر یک از روشها یا رویکردها بر پایه آنها استوارند، به صراحت و روشنی بیان کنیم.

۶۱ کدام روش بهترین است؟ (ادامه)
انتخاب بهترین روش صرفاً پرسیدن یک سؤال فنی یا عملی در باره روشها نیست (مثلاً از مصاحبه استفاده کنم یا مشاهده یا پرسشنامه؟).
ریشه های استفاده از این ابزارهای تحقیق در پاسخ سؤالهای عامتر فلسفی نهفته است (مثلاً ما واقعیت اجتماعی را چگونه درک می کنیم و مناسبترین راه مطالعه آنها کدام است.

۶۲ کدام روش بهترین است؟ (ادامه)
چه نیاز دارید یا چه می خواهید پیدا کنید؟
علاقه مند به قیاس نظام مند و معیار هستید یا می خواهید پدیده یا موقعیتی را با تمام جزئیات آن مطالعه کنید؟
چه مهارتهایی دارید؟
ادبیات موضوع را بررسی کرده اید، محققان دیگربا این موضوع چگونه برخورد کرده اند؟

۶۳ کدام روش بهترین است؟ (ادامه)
یک تمایز کلیدی میان «روش» (method ) و «روش شناسی» (methodology) .
«روش» به طور اصولی با نحوه جمع آوری اطلاعات وتنظیم و طبقه بندی داده ها مربوط است. در حالی که «روش شناسی» بیشتر معنای فلسفی دارد و به رویکرد و انگاره (paradigm) پایه ای تحقیق دلالت دارد.

۶۴ کدام روش بهترین است؟ (ادامه)
بنا بر این، استفاده از یک روش در پارادایم کیفی دارای مبنا ومنظور خاصی است وداده های آن با داده های روشی که در یک انگاره یا پارادایم کمی به کار گرفته می شود، بسیار متفاوت خواهد بود.

۶۵ کدام روش بهترین است؟ (ادامه)
به خاطر داشته باشید:
روشهای متفاوت تحقیق، دانش متفاوتی در باره پدیده مورد مطالعه تولید می کنند.
پس، سؤال « کدام روش بهترین است؟» تنها سؤالی در باره روش نیست بلکه یک سؤال گسترده روش شناختی است که جنبه فلسفی هم دارد.

۶۶ این کار را به دو طریق انجام می دهیم:
منظور ما این است که توجه شمارا به مسائل گسترده فلسفی مرتبط با تحقیق در باره واقعیت اجتماعی جلب کنیم.
این کار را به دو طریق انجام می دهیم:

۶۷ اول
ارائه راهنماییهای لازم در باره اینکه چگونه می توانید درک خود را از زیر بنای فلسفی مسائلی که با تحقیق شماارتباط دارند، بهبود بخشید.
دوم
نشان دادن مسائل اصلی که شما باید در مراحل ابتدایی طراحی تحقیق به بررسی آنها بپردازید.

۶۸ آیا آن پنج سؤال اصلی را که در باره یافتن نقطه تمرکز موضوع مطرح کردیم به خاطر می آورید؟
۶۹ ماهیت واقعیت اجتماعی یا پدیده مورد تحقیق چیست؟
ماهیت واقعیت اجتماعی یا پدیده مورد تحقیق چیست؟
دانش و مدارک موردنیاز در مورد آن واقعیت اجتماعی یا پدیده مورد مطالعه چگونه و از کجا ممکن است به دست آید؟

۷۰ موضوع تحقیق با کدام رشته از دانش و معارف بشری ارتباط دارد؟ مسئله یا معمای اصلی چیست؟ یعنی سؤال اصلی تحقیق چیست؟ هدف و منظور اصلی تحقیق چیست؟

۷۱ هدف چیست؟
میخواهیم بر مبنای این سؤالات شمارا بر انگیزانیم تا فرضیه های خودتان یا دیگران را در باره اینکه دانش ما در باره آن واقعیت چگونه تولید می شود، بررسی و دوباره کشف کنید.

۷۲ آیا می دانید؟
همه ما نظریه ای در باره جهانی که در آن زندگی می کنیم، ماهیت انسان و امکان یا عدم امکان شناخت داریم؟
یعنی همه ما دارای جهان بینی و نظریه معرفت شناختی هستیم.

۷۳ آیا می دانید؟
در علوم اجتماعی، این مسائل طبقه بندی شده اند. هر کدام از انها هم می تواند مبنایی برای تعیین انگاره یا پارادایم تحقیق باشد.
تعیین انگاره یا پارادایم از این جهت مفید است که راهی برای تعیین چهارچوبها و طبقه بندی باورها و جهان بینیهای پیچیده به ما نشان می دهد

۷۴ این انگاره‌هایا پارادایمها کدامها هستند؟
انگاره عمومی که اغلب محققان تازه کار با آن آشنا هستند همان تحقیق کیفی و تحقیق کمّی است.
این انگاره ها رقیب و جایگزین یکدیگرند و عاملی برای هشدار دادن در باره ماهیت بحث بر انگیز تولید دانش به شمار می روند.

۷۵ کار کرد انگاره‌ها یا پارادایمها چیست؟
انگاره ها یا پارادایمها: راهبردهایی برای شکستن پیچیدگیهای دنیای واقعی هستند تا بتوانیم کارکرد آنها را در حالت پیوسته درک کنیم (اوکلی، ۱۹۹۹).
آنها همچنین نوعی فرهنگ عقلانی هستند که ریشه در نظم اجتماعی و پیوستگیهای آن دارند. بنابراین، تفاوت این پارادایمها مانند تفاوتهای ساده فنی و اجرایی نیست بلکه همانند تفاوتهای سبکهای زندگی است.

۷۶ تحقیق کمّی یا کیفی؟
راهبردهای کمّی یا کیفی تحقیق چهار چوبهای اساسی برای تقسیم بندی انواع دانش به دو گروه عمده هستند.
هنوز هم در داخل این دو گروه عمده بحث های زیادی بر سر این وجود داردکه کدام نوع دانش معتبر است و تحقیق اجتماعی چگونه باید صورت گیرد ؟
مشکل اصلی برای همه ما این است که این بحثها پیچیده اند و اغلب با زبان پیچیده ای هم بیان می شوند.

۷۷ دو توصیه عملی برای آنهایی که تازه با این بحثها آشنا می شوند
اول:کارتان را با تمرکز روی چهار مدل زیر آغاز کنید:
اثبات گرایی ( (positivism،
پسا اثبات گرایی (positivism post)،
تفسیر گرایی (interpretationism)،
انتقاد گرایی (criticism) و
پسانوین گرایی (post modernism).

۷۸ دو توصیه عملی…
دوم: به منظور فهم بهتر ارتباط مسائل گسترده روش شناسی با تحقیق خودتان، به ویژه در مرحله تهیه طرح تحقیق، به تفاوتها و تشابه های الگو های کلیدی تحقیق توجه کنید.
پاسخ به این سؤالات شمارا به واکنش و اندیشیدن در باره مسائل روش شناختی وامی دارد و مسائل را یرایتان روشن میسازد.

۷۹ پاسخ به این سؤالات شمارا به واکنش و اندیشیدن در باره مسائل روش شناختی وامی دارد
هدف اصلی تحقیق شما چیست؟
نقش شما در فرایند تحقیق چیست؟
عقیده شما در باره ماهیت دانش چیست؟
معیار شما برای داوری در مورد کیفیت تحقیق تان چیست؟
آیا فکر می کنید ارزشهای شما در فرایند تحقیق تأثیر دارد؟

۸۰ ادامه سؤالات جایگاه اخلاق در تحقیق شما کجاست؟
برای تنظیم گزارش نهایی تحقیق از چه لحن، طرز بیان و شیوه نگارشی استفاده می کنید (یا به شما سفارش شده که استفاده کنید)؟

۸۱ ادامه سؤالات
به نظر خودتان یا استاد، مدیر یا همکارانتان چه موارد یا مسائل اساسی دیگری نیاز دارید در باره تحقیق یاد بگیرید؟ (مثلاً آیا ابتدا باید دانش فنی لازم را در باره اندازه گیری، طراحی و روشهای آماری و مقداری یا رویکردهای کیفی بیاموزید، یا باید کل برداشتها و فرضیات موجود خود را در باره ماهیت تحقیق بازنگری کنید؟)

۸۲ ادامه سؤالات آیا می توانید در تحقیق خود از چند روش بهره بگیرید؟
مخاطب تحقیق شما کیست؟ نتایج تحقیق شما برای چه کسانی یا مؤسساتی مهم است؟
استاد راهنما، مسؤلان دانشگاه یا مؤسسه محل تحصیل، مدیران دولتی، تأمین کنندگان مالی یا کمیته سیاست گذاری، طرفداران یک تفکر خاص ویا جامعه علمی و پژوهشی؟ (گوبا و لینکلن، ۱۹۹۴)

۸۳ خانواده روش شناختی، رویکردها وتکنیکها
خانواده تحقیق (research families)
راهبردهای عمومی تحقیق: کمّی و کیفی
راهکارهای:
میدانی (fieldwork) و کتابخانه ای
یا (deskwork) پشت میزی

۸۴ خانواده روش شناختی، رویکردها وتکنیکها
رویکردهای تحقیق:(research approaches)
تحقیق تجربی (experimental)
تحقیق پیمایشی (survey)
مطالعه موردی (case study)
تحقیق در عملیات (action research)

۸۵ خانواده روش شناختی، رویکردها وتکنیکها
تکنیکهای تحقیق: (research techniques)
مصاحبه (interview)
مشاهده (observation)
پرسشنامه (questionnaires)
تحلیل اسناد و مدارک (document analysis)

۸۶ دو راهبرد رقیب
تحقیق کمّی پژوهشی تجربی است که در آن داده ها به صورت عدد و رقم بیان می شود.
تحقیق کیفی هم پژوهشی تجربی است که در آن داده ها از طریق تجربه مستقیم و بی واسطه پدیده مورد مطالعه توسط محقق همان گونه که هست (زنده، قابل لمس و در حال تغییر و تحول) بیان می شود

۸۷ دو راهبرد رقیب
درسالهای اخیر بحث زیادی در علوم اجتماعی راجع به مزیتهای نسبی هر یک از این دو راهبرد اصلی تحقیق در گرفته است.
این موضع گیریها از دیدگاه آنهایی که این دو راهبرد را کاملاً جدا از هم و مبتنی بر دو جهان بینی متفاوت می دانند تا دیدگاه آنهایی که از به کار گیری هردو راهبرد در جریان تحقیق دفاع می کنند گسترش می یابد.

۸۸ تفاوتهای تحقیق کیفی و کمی
مدلهای کیفی
فهمیدن افراد از دیدگاه خود آنان
مشاهده طبیعی و کنترل نشده
شخصی وذهنی
مدلهای کمّی
جستجوی حقایق و پدیده های اجتماعی
مشاهده مداخله گرانه و کنترل شده
غیر شخصی و عینی

۸۹ تفاوتهای تحقیق کیفی و کمی
مدلهای کیفی
نزدیک به داده ها، منظر
درونی (محقق خود درون ماجرا ست)
جهت دار اکتشافی، جستجوگر گسترش گرا، توصیفی، قیاسی
مبتنی بر پردازش داده‌ها
مدلهای کمّی
دور از داده ها، منظر بیرونی (محقق فقط ناظر بیرونی است)
غیر جهت دار، مبتنی بر حقیقت سنجی، کاهش گرا، فرضی، استقرایی
مبتنی بر نتایج داده ها

۹۰ تفاوتهای تحقیق کیفی و کمی
مدلهای کیفی
داده های واقعی، غنی، و عمیق
یافته های غیر قابل تعمیم
مطالعه موردهای فردی
کلی نگر
فرض واقعیت پویا
مدلهای کمّی
داده های قابل اعتماد، پایا و تکرار پذیر
یافته های قابل تعمیم
مطالعه موردهای زیاد
جزئی نگر
فرض واقعیت ایستا
اقتباس از : اوکلی(۱۹۹۹: ۱۵۶)

۹۱ شباهتهای تحقیق کیفی و کمی
هردو مدل اغلب برای آزمون نظریه ها و فرضیه ها به منظور نظریه آفرینی و اکتشاف در یک زمینه کاربرد دارند.
زیرساختهای فلسفی این دو راهبرد آن گونه که قضاوتهای کلیشه ای می نمایانند لزوماً جدا از یکدیگر نیستند.

۹۲ شباهتهای تحقیق کیفی و کمی
داده های کیفی اغلب شامل داده های کمی هم هست ( عباراتی مانند بیشتر از یا کمتر از فلان اعداد وارقام در واقع نوعی داده های کمی هستند).
راهبردهای کمی هم (مثلاً پژوهش پیمایشی در مقیاس بزرگ) ممکن است شامل داده های کیفی باشد که ازطریق پرسشنامه های پاسخ باز جمع آوری می شوند.

۹۳ کار میدانی یا کتابخانه ای؟
از منظر عملیاتی تمیز بین کار میدانی و کتابخانه ای (پشت میزی) برای محققان ممکن است مهمتر و معنی دارتراز تفاوت روشهای کمی و کیفی باشد.
اندیشیدن در مورد این تمایز راهی برای تفکر در باره راهبردهای اساسی تحقیق است که به گزینش یکی از آنها منتهی می شود.

۹۴ کار میدانی یا کتابخانه ای؟ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات
کار میدانی یا کتابخانه ای؟ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات
استفاده از ابزارهای زیر در کدام گروه طبقه بندی می شود؟
تلفن
پست الکترونیکی ( )
رایانه های شخصی ((pc

۹۵ کار میدانی یا کتابخانه ای؟ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات
کار میدانی یا کتابخانه ای؟ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات
رایانه های دستی و قابل حمل (laptop)
تار جهان گستر (world wide web)
اینترنت
آیامی توان گفت که محقق به کار میدانی الکترونیکی می پردازد؟

۹۶ پیوند راهبردها، رویکردها و تکنیکها در فرایند تحقیق
دو راهبرد،
چهار رویکرد و
چهار تکنیک تحقیق را
به خاطر می آورید؟
آنها چگونه می توانند باهم پیوند بخورند؟

۹۷ راهبردها، رویکردها و تکنیکها
دو راهبرد: کیفی و کمی و راهکارهای میدانی و کتابخانه ای یا پشت میزی
چهار رویکرد: تحقیق تجربی، تحقیق پیمایشی، مطالعه موردی و تحقیق در عملیات
چهار تکنیک: مصاحبه، مشاهده،پرسشنامه و تحلیل اسناد و مدارک

۹۸ آیاشما راهبردها، رویکردها، وتکنیکهای دیگری می شناسید؟

۹۹ خانواده تحقیق چگونه می توانند باهم پیوند بخورند؟
توجه داشته باشید اعضای این خانواده به سادگی از هم جدا نمی شوند.
ممکن است تحقیق در عملیات، مطالعه موردی یاپیمایش در راهبردهای کیفی یا کمی، حتی تجربی مورد استفاده قرارگیرد. به همین ترتیب، رویکردهای تجربی و پیمایشی به عنوان بخشی از راهبردهای پژوهش میدانی یا کتابخانه ای به کار می رود

۱۰۰ خانواده تحقیق چگونه می توانند باهم پیوند بخورند؟
بنابراین، راهبردها، رویکردها و تکنیکهای تحقیق نشان دهنده ابعاد فرایند تحقیق هستند و محقق ممکن است از بعدهای متفاوت به ترکیبی از آنها برای یافتن پاسخ گروه خاصی از سؤالات روی بیاورد.
بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه می تواند به عنوان بخشی از کل راهبردها و رویکردهای تحقیق مورد استفاده قرار گیرد. امانوع استفاده، هدف و تحلیل نتایج متفاوت خواهد بود.

۱۰۱ کدام روش متناسب است؟
دانستیم سؤال «کدام روش بهترین است؟» سؤال درستی نیست.
سؤال «کدام روش متناسب است» چطور؟
سؤال «کدام روش قابل پذیرش است» چطور؟
این سؤالی است معمول، به ویژه از سوی محققان تازه کار.
طرح این سؤال در آغاز کار مانند بار کردن «گاری روش» بدون اندیشیدن به «اسب محتوا» است.

۱۰۲ کدام روش متناسب است؟(ادامه)
بهترین کار در این مورد این است که چند قدم عقبتر برگردیم و بجای پرسیدن در باره روش تحقیق و فنون مورد نیاز به بررسی بیشتر اهداف و سؤالات تحقیق بپردازیم.
به خاطر داشته باشیم که نوع سؤال و روش پرسیدن آن، در این که نیاز به انجام چه کاری داریم تا به پاسخ قابل اعتمادی برسیم تأثیر دارد (پانچ، ۱۹۹۸:۲۴۵)

۱۰۳ تصمیم گیری در باره روش
با توجه به آنچه بحث شد آیا آمادگی دارید به این سؤالات پاسخ کاملاً روشنی بدهید؟
تحقیق خودرا چگونه می خواهید انجام دهید؟
راهبرد و رویکرد شما چیست؟
از کدام روش یا فن تحقیق می خواهید استفاده کنید؟

 

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته عیسی ابراهیم زاده قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

منطبق با مطالب و رئوس کتاب درسی

با توجه بر اینکه این پاورپوینت به طور حرفه ای تهیه شده و مطالب کتاب را بصورت جذاب پوشش میدهد شما دبیران گرامی با خیالی آسوده به تدریس و آموزش و دانش آموزان عزیز به مطالعه بهترخواهید پرداخت.

این پاورپوینت آموزشی شامل :

دارای متن خوانا و گویا با استفاده از فونت های استاندارد

دارای طراحی زیبا و کاربر پسند

انتخاب رنگ مناسب بک گرند ومتن برای بهتر دیده و خوانده شدن متن

استفاده از مارکر ومشخص کردن کلمات ومطالب مهم موضوع

دارای عکس های مرتبط با موضوع

استفاده از تصاویر زیبا برای تاثیر بیشتر

دارای ترنسنشن های متفاوت برای هر اسلاید

طراحی محتوا متناسب با موضوع

دارای صفحه تشکر

 

قسمتی از اسلایدهای پاورپوینت:

اسلاید:۳

فصل اول

تحقیق چیست؟

چگونه به تحقیق نگاه میکنید؟

چه تعریفی از تحقیق در نظر دارید؟

این جمله را حد اکثر با بیست کلمه تکمیل کنید.

تحقیق عبارتست از:

معرفی برنامه پاورپوینت

برنامه پاورپوینت، مهارت ششم از مهارت های هفتگانه کامپیوتر ICDL و یکی از نرم افزارهای بسته نرم افزاری Microsoft Office محصول شرکت بزرگ مایکروسافت است.

همانطور که از اسم مجموعه نرم افزاری Microsoft Office بر می آید این مجموعه یک مجموعه اداری بوده و از همین رو، همانطور که شما میدانید پاورپوینت نیز با توجه به کاربردهای آن در محیط کار یکی از نرم افزارهای با قابلیت اداری است.

مزایای استفاده از پاورپوینت

از مزایای استفاده از پاورپوینت در تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش تجارب آموزش و یادگیری برای مدرس و یادگیرنده
تشویق و حمایت مدرسان به منظور ارایه درس به روش های حرفه ای و تخصصی
امکان تلفیق چند رسانه ای و ارایه آموزش اثر بخش
قابلیت استفاده مجدد فایل مربوطه برای همه دانشجویان و دانش آموزان
سهولت در امکان ویرایش و بازنگری مطالب آموزشی

کاربرد پاورپوینت در تدریس

 

به همین دلیل استفاده از روش های نوین تدریس و بهره گیری از امکانات جدید در انجام فعالیت های اجتماعی و آموزشی دانشجویان و دانش آموزان یکی از اولویت ها بخش آموزش و تدریس است.

قابل توجه کسانی که این مجموعه را خریداری و دانلود کرده اند:

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)



موضوعات :
برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!