دانلود دفتر ارزشیابی
نمونه دانلود دفتر ارزشیابی فایل word و ۲۰ صفحه
دانلود کاملترین دانلود دفتر ارزشیابی فرمت ورد قابل ویرایش
دفتر ارزشیابی شامل:
این مجموعه دانلود دفتر ارزشیابی شامل ۲۰ صفحه است:
راهنمای استفاده از دفتر ارزشیابی مستمر
نمره سالانه هر درس نظام (۳-۳-۶)
نمره هر درس در دوره تابستانی
شرح وظایف دبیران محترم
جدول برنامه هفتگی وساعات درسی دبیر سال تحصیلی ۱۴۰۳ _۱۴۰۲
تقویم جلسات شورای دبیران
جدول تحلیل نمرات درسی دبیر
جدول زمان بندی تشکیل گروه های درسی مربوطه ( تبصره ۳ ماده ۱۶ آیین نامه آموزشی )
فرم نمونه ای برای طرح سالانه
لیست حضور و غیاب دانش آموزان
لیست نمرات مستمر نوبت اول دانش آموزان
جدول فعالیت های درسی و یادداشت های ضروری دبیر
فرم دیدار با اولیای دانش آموزان
فرم بازدید و نظارت
دفتر ارزشیابی مدارس چیست؟
دفتر ارزشیابی مدارس یک ابزار مهم در سیستم آموزشی است که برای انجام ارزیابی های تحصیلی و عملکرد دانش آموزان، معلمان و نیروهای مدیریتی مدرسه استفاده میشود. این دفتر عملکردهای مختلف مربوط به تحصیل و پیشرفت دانش آموزان شامل نمرات، حضور و غیاب، رفتارها و انضباط، پروژه ها و فعالیت های فرهنگی و تحصیلی را ثبت میکند.
در دفتر ارزشیابی مدارس، همسالان (دانش آموزان، معلمان و نیروهای مدیریتی) بهطور دورهای اطلاعات مربوط به عملکرد خود را در موارد مختلف به ثبت میرسانند. این اطلاعات سپس بهعنوان ابزاری برای تحلیل، مقایسه و بهبود عملکرد در سطحی کلان و فردی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین، دفتر ارزشیابی مدارس به همسالان امکان میدهد تا نکات قوت و ضعف خود را در کارهای تحصیلی و عملی خود مشاهده کنند و بهبودهای لازم را اعمال کنند.
مقدمه دفتر ارزشیابی
همانگونه که مستحضرید جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را بپیمایند. در توسعه آموزش و پرورش ملاک ها و عوامل متعددی نقش دارند. مهمترین آن ها نظام ارزشیابی در آموزش میباشد. آموزش را میتوان به عنوان فرآیند کنش متقابل معلم و دانشآموز تعریف کرد که به موجب آن تجارب مناسب یادگیری برای رسیدن دانشآموزان به هدفهای آموزش و پرورش فراهم میشود. در آموزش و پرورش سنتی ارزشیابی به عنوان آخرین حلقهی فرآیند یاددهی ـ یادگیری تلقی میشود که در پایان دوره آموزشی برای جداکردن دانش آموزان با توانایی یادگیری متفاوت به کار میرفت. امروزه ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی ـ یادگیری میدانند که همراه با آموزش و در ارتباط تنگاتنگ با آن، به گونهای مستمر انجام میگیرد و به جای تأکید بر طبقهبندی دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر، هدایت یادگیری آنان را مرکز توجه خود قرار می دهد.
ارزشیابی مستمر سازنده بخشی از فرآیند آموزش تلقی میشود. به این معنا که ارزشیابی در جریان آموزش جاری است و معلم به طور مرتب با آن درگیر است. ارزشیابی مستمر در طراحی برنامه درسی دبیران جای خاصی دارد. یعنی دبیران میتوانند از نتایج سنجش مستمر در تعیین گام بعدی خود در آموزش استفاده کنند و به این دلیل است که آموزش و ارزشیابی در هم تنیده میشوند و دانشآموز رشد میکند. هدف از ارزشیابی مستمر دریافت کاستیها و مشکلات و خطاهای احتمالی دانشآموز است تا در طراحی مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار گیرد. لذا به استناد راهکارهای ۱-۱۹ و۲-۱۹ از فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وضرورت اجرای شاخص های ارزشیابی، اقدام به تنظیم دفتر ارزشیابی مستمر نموده ایم.
چهار نوع ارزشیابی پیشنهادی برای ارزشیابی مستمر
- پرسشهای کلاسی و آزمونکها
- ارزشیابی فعالیتهای مختلف و متنوع کلاسی
- ارزشیابی خارج از کلاس
- ارزشیابی از تکالیف تعیین شده برای دانش آموزان
اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (مصوب جلسه ۷۱۳ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۲۱/۷/۱۳۸۳)
- جدایی ناپذیری ارزشیابی از فرآیند یاددهی ـ یادگیری:
ارزشیابی دانشآموزان باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی ـ یادگیری و نه به عنوان نقطه پایانی آن تلقی شود.
- استفاده از نتایج ارزشیابی در بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری و اصلاح برنامهها و روشها؛ هدف غایی ارزشیابی، اصلاح و بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری است و نتایج ارزشیابیها باید در اصلاح برنامهها و روشها مورد استفاده قرارگیرد.
- هماهنگی میان هدفها، محتوا و روشهای یاددهی ـ یادگیری و فرآیند ارزشیابی:
در ارزشیابی باید تناسب و هماهنگی بین هدفها، محتوا و روشهای یاددهی ـ یادگیری مربوط به هر درس مورد توجه قرار گیرد.
- توجه به آمادگی دانشآموزان:
در طراحی و اجرای انواع برنامههای ارزشیابی باید به آمادگیهای جسمانی، عقلی، عاطفی و روانی دانش آموزان توجه شود.
- توجه به رشد همه جانبه دانشآموزان:
در ارزشیابی باید به جنبههای مختلف رشد بدنی، عقلی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و حرکتی دانش آموزان توجه شود.
- توجه همه جانبه به دانشها، نگرشها و مهارتها:
در ارزشیابی، متناسب با محتوای آموزش و پرورش باید به حیطه دانشها، نگرشها و مهارتهای دانشآموزان توجه شود.
- توجه به ارزشیابی دانشآموز از یادگیریهای خود (خود ارزیابی):
در ارزشیابی باید شرایطی فراهم شود که دانشآموز نیز بتواند از یادگیریها و عملکردهای خود و دیگر دانش آموزان ارزشیابی کند.
- ارزشیابی از فعالیت های گروهی
در ارزشیابی علاوه بر ارزشیابی فردی باید از فعالیت های گروهی نیز ارزشیابی به عمل آید.
- توجه به فرآیندهای فکری منتهی به تولید پاسخ:
در ارزشیابی باید علاوه بر پاسخ نهایی، به فرآیندی که منجر به تولید پاسخ شده است توجه کرد.
۱۰- تأکید بر نوآوری و خلاقیت:
در ارزشیابی باید با تأکید بر روش حل مسأله، زمینه رشد و شکوفایی دانشآموزان را فراهم کرد.
۱۱- تنوع روشها و ابزارهای اندازهگیری و سنجش پیشرفت تحصیلی:
با توجه به اهداف، ماهیت و نوع موارد ارزشیابی، از انواع مختلف روشها و ابزارهای ارزشیابی (مانند پرسشهای شفاهی، آزمونهای عملی، انواع پرسشهای عینی و انشایی، روشهای مشاهده رفتار، پوشههای مجموعه کار، ارایه مقالات و طرحها، گزارش مربوط به فعالیتهای تحقیقاتی، ارزشیابی عملکردی، ارزشیابی مستمر، انواع دست ساختهها، روش خودسنجی و…) استفاده میشود.
۱۲- استفاده از انواع ارزشیابی :
در فرآیند یاددهی ـ یادگیری لازم است با توجه به هدف ها، محتوا وروش های تدریس از انواع ارزشیابی ها از قبیل(تشخیصی، تکوینی، مجموعی، هنجار مرجع، هدف مرجع، درونی، بیرونی، ملی و …) استفاده شود.
۱۳- اصل رعایت قواعد اخلاقی و انسانی در ارزشیابی:
توجه به حقوق، تعاملات انسانی، اعتماد به نفس و سلامت روانی
۱۴- اصل توجه به تفاوتهای فردی :
در انجام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می بایست به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه شود.
۱۵- ضرورت هماهنگی در تحقق اصول ارزشیابی :
این هماهنگی باید میان سازمان ها وادارات صورت پذیرد.
اهداف ارزشیابی تکوینی یا مستمر:
- فراهم آوردن شواهد معتبر در مورد یادگیری درسی
- تعیین نقاط قوت و ضعف دانشآموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری
- تثبیت اعتماد به نفس فراگیران و ایجاد انگیزه برای یادگیری در آنان
- پرورش روحیه تحقیق، تفکر، تلاش، ابتکار و خلاقیت دانش آموزان
- توجه به جنبههای مهم درس و اهداف آموزشی آن
- تشویق به استفاده از راهبردهای فعال یادگیری
- مشخص کردن نتایج و ارائه بازخورد تصحیحکننده به شاگردان
- کمک به شاگردان در پیگیری پیشرفت خود و توسعه مهارتهای ارزیابی از خویشتن
- مطلع کردن دانشآموزان از سطح عملکرد مورد نیاز
- ایجاد انگیزه در فراگیران جهت تداوم یادگیری
- نمایان ساختن تواناییهای بالقوهی فراگیران، که این خود موجب خودشناسی و تبیین تصویری ذهنی فراگیر از خودش میشود.
- ارزشیابی مستمر به عنوان وسیلهای برای شناخت توانایی و زمینههای علمی فراگیران و تصمیمگیری برای انجام دادن فعالیتهای بعدی آموزشی است.
- ارزشیابی مستمر به عنوان وسیلهای برای شناساندن هدفهای آموزشی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری است.
- ارزشیابی مستمر به عنوان وسیله ای برای بهبود و اصلاح فعالیت های آموزشی است.
برای انجام ارزشیابی تکوینی یا مستمر میتوان از شیوههای اجرایی گوناگون در کلاس درس استفاده نمود. بدون شک این شیوهها از هدفهای دوره تحصیلی، سطح سنی دانشآموزان، موضوع و محتوای دروس، روشهای تدریس دبیران، تعداد دانشآموزان کلاس و چندین عامل دیگر تأثیر میپذیرد.
دفتر آموزش متوسطه نظری استفاده از شیوههای زیر را در ارزشیابی مستمرتوصیه میکند:
۱) ثبت رویدادهای مهم از عملکرد دانشآموز در یک مجموعه
۲) انجام آزمایش به صورت فردی و گروهی
۳) انجام پروژههای فردی و گروهی
۴) اجرای نمایش
۵) مشاهده و استفاده از آن در اندازهگیری
۶) یادداشت رویدادهای مهم عاطفی، روانی و حرکتی
۷) اظهار نظرهای کتبی و شفاهی دبیر
۸) دادن کارهای عملی به دانشآموزان (پوشه کار یا مجموعه کارها)
۹) انجام آزمون کتبی چندگزینه ای
۱۰) استفاده از سؤالهای شفاهی و کتبی
۱۱) تهیه گزارش و خلاصه نویسی
۱۲) برگزاری کنفرانس
۱۳) مشارکت دانش آموز در ارزشیابی از خود یا دیگران
۱۴) انجام آزمون های کتبی تشریحی
۱۵) روش حل مسئله
۱۶) مشاهده رفتار
آیین نامه اجرایی:
ماده۱۷ – آیین نامه اجرایی مدارس: به منظور ارتقای کیفیت و اثر بخشی فعالیت های آموزشی تربیتی مدرسه و تسهیل فرآیند یاددهی یادگیری و تربیت پذیری دانش آموزان و ایجتاد زمینه هم افزایی و مشارکت معلمان در امور مدرسه ، شورایی به نام شورای معلمان با شرکت همه معلمان ، مربیان و مشاوران تشکیل می گردد. که وظایف این شورا در ۲۲ بند در آیین نامه آمده است. و در این دفتر به چند بند آن به شرح ذیل اشاره می شود:
بند۸: بودجه بندی برنامه درسی با رعایت مقررات مربوط وارائه آن به شورای مدرسه جهت تأیید.
بند۹: بررسی و تبادل نظر در مورد مسائل آموزشی ، پژوهشی ، تربیتی ، روش هاو الگو های تدریس ، شیوه های ارزشیابی ، میزان تکالیف درسی ، استفاده از وسایل آموزشی ، کمک آموزشی و کارگاهی.
در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید:
آی دی تلگرامی: dabiranfile@ کانال تلگرامی: dabirfile@ پیج اینستاگرام: dabiranfile@
آی دی سروش و ایتا : dabiranfile@ کانال سروش و ایتا:
دیدگاه ها