no-img
سایت دبیران فایل

دانلود گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی
zip
خرداد ۱, ۱۴۰۱
۱۱,۹۰۰ تومان
۱۱,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی


دانلود گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی

کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی

کارورزی شماره ۳

فرمت کارورزی : word  قابل ویرایش

تعداد صفحات کارورزی : ۲۰۷

کارورزی مربوط به رشته : دبیری زیست شناسی

قسمتی از فایل گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی

فهرست گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی
مقدمه ۳
فصل اول – گام اول کنش پژوهی
۱-۱- ویژگی های من ۱۰
۱-۲- اهداف و ایده های من ۱۳
۱-۳- تحلیل موقعیت ۱۷

فصل دوم – گام دوم کنش پژوهی
۱-۱- گزارش های کارورزی ۲۰

فصل سوم – گام سوم کنش پژوهی
۱-۱- روایت های کارورزی در قالب فرم الف ۱۶۸
۱-۲- گزارش نهایی ۱۹۶
۱-۳- کدگذاری ۲۰۲
۱-۴- تحلیل و تفسیر ۲۰۶

منابع ۲۱۰

گزارش کارورزی 3 کنش پژوهی دبیری زیست شناسی

 

چکیده گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی

معلمی شغل انبیا ، درس دادن : کار بزرگان ، تعلیم و تربیت : اهداف آموزش و پرورش برای رسیدن به جامعه ای نیکو  و سالم . در هر جامعه ای برای زندگی ، ادامه ی حیات و پیشبرد اهداف برای رسیدن به آنچه آدمی می طلبد ، مشاغل و حرفه های مختلفی وجود دارند  که هر کدام پاسخگوی بخشی از نیاز های انسان و جامعه هستند . هر حرفه ای ، دانش ها ، توانایی ها و مهارت های مخصوص به خود را می طلبد .

یکی از حرفه هایی که در طول تاریخ بشر نقش مهمی در زندگ و تعلیم و تربیت او داشته و جانعه ای بی نیاز از آن نبوده  و چه بسا وجودش ضروری است ؛ معلمی است که در این سال ها دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان را بر عهده گرفته است تا به صورت حرفه ای و کارآمد وارد این عرصه شوند . از بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان حرفه ی خطیر معلمی نیز آغاز می شود . دانشجو معمان علاوه بر مطالعه و یادگیری درس ها و واحد های نظری ، واحد های عملی را نیز پشت سر می گذارند . کارورزی یا همان تمرین دبیری که از واحد های عملی می باشد ، از ترم چهارم تا پایان و اتمام تحصیلات ارائه می شود . همانطور که واضح است ؛ تمرینی در دوران دانشجوییست برای کسب توانایی ها و مهارت های لازم برای معلمی که این مهم را میسر می سازد .

در این کارپوشه گزارشی اجمالی دررابطه با واحد کارورزی ۳ ؛ برای آشنایی هر چه بیشتر ارائه می گردد . در این کاروزی با نگارش جدیدی از طرح درس آشنا شده و به صورت تدریس مستقل در کلاس اجرا می نماییم . در این کارورزی کنش پژوهی به منظور شناخت من حرفه ای و تببین مسئله صورت گرفت .

مقدمه گزارش کارورزی ۳ کنش پژوهی دبیری زیست شناسی

اهمیت وضرورت اجرای تمرین معلمی

معلمی هنر ،علم وتجربه است واین سه عامل به معلمان توانایی ومهارت در تدریس وانتقال دانش به یاد گیرندهرا می دهد اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیت حرفه ای در معلمان تاآن حد است که بدون گذراندن واحدهای مربوط در این زمینه ،نباید به دانش آموختگان مراکز تربیت معلم ،گواهینامه صلاحیت تدریس بدهند واداره کلاس های درس وتدریس دروس گوناگون را به آنان محول کنند زیرا: یادگیری کامل منوط به توسعه آموخته ها در سه حیطه شناختی ،عاطفی وحرکتی است دستیابی به سلسله مهارت های حرکتی وقتی ممکن می شود که میان آموخته های شناختی وعاطفی تعامل حاصل شود واین تعامل زمانی حاصل می شود که شرایط بروز رفتارهای مهارتی وحرکتی فراهم باشد) به سبب اهمیت اثر بخشی برنامه کارورزی در موفقیت کار معلمی است که در برنامه های تربیت معلم کشورهای جهان پس از آموزش های نظری در دانشکده ها ومراکز تربیت معلم،دانشجو معلمان زیر نظر استادان راهنما وبا تجربه در مدارس به تمرین معلمی می ژردازند ودر محیط واقعی آموزشگاه ،مهارت های حرفه ای را تمرین می کنند وبسط می دهند.معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است که دلسوزانه فعالیت می‏کند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کند. بدیهی است که در این مسیر مهم‎‎ترین  کار توانایی مدیریت واداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در سایه ارتباط خوب و مؤثر با دانش‎آموز می‎باشد.هدف از روش‎های اداره کلاس، فراهم کردن جوی است که در آن تدریس راحت‎تر صورت پذیرد. آنچه در اداره مؤثرکلاس درس همواره باید مد نظر باشد، اولویت تأکید بر پیشگیری از بدرفتاری نسبت به مقیاس‎های تسکین دهنده مانند تنبیه است. مشکلات بالقوه رفتاری باید شناخته شود تا با اعمال روش‎های صحیح در کلاس از پیشروی آنها جلوگیری کرد. (دلاور، ۱۳۸۷ ، ص ۴۵ )

بنابراین آموزش اثربخش نیازمند آن است که معلمان در طول دوره ی آموزشی در معرض تجربیات متنوع وغنی قرار گرفته و قادر به مطالعه، تصمیم گیری و ارزیابی نتایج تصمیمات در موقعیت های پیچیده آموزشی و تربیتی مبتنی بر یافته های علمی و پژوهشی باشند . برنامه کارورزی فرصت به تجربه گذاشتن آموخته ها و گفتگو برای تعدیل ، تعمیق تجربیات و توسعه ی شایستگی های حرفه ای رافراهم می کند . این فرآیند از مشاهده تاملی آغاز و به درس پژوهی در سطح مدرسه و کلاس درس جهت کسب مهارت های یادگیری مادام العمر و قرار گرفتن در چرخه توسعه ی حرفه ای مداوم ختم می شود . مطالعه مسئله های آموزشی – تربیتی در سطح کلاس درس و مدرسه زمینه ساز عمل مستقل حرفه ای معتبر و کسب تجربیات دست اول است . فرصت های یادگیری تدارک دیده شده باید امکان تلفیق نظر و عمل تربیتی را در موقعیت های  واقعی ، برای یافتن راه حل های قابل دفاع (با پشتوانه نظری و پژوهشی ) جهت پاسخ به مسئله های آموزشی و تربیتی تدارک ببیند. در برنامه کارورزی دانشجو با درک مبانی نظری قادر خواهد بود تصمیمات اتخاذ شده در موقعیت های تربیتی –آموزشی را با ارائه شواهدی از پژوهش ها – یافته های علمی پشتیبانی نموده و نشان دهند که چگونه این تصمیمات در برنامه ریزی ، اجرا و ارزیابی برای حمایت از یادگیری دانش آموزان از پشتوانه نظری لازم برخوردار است .

تمرین معلمی در حین تحصیل در مراکز تربیت معلم موجب می شود که:

۱.اطلاعات نظری دانشجو معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس دانایی وتوانایی باهم توام می شود .

۲.دانشجو معلمان با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاد دهی ویاد گیری آشنا می شوند

۳.به مشکلات تدریس وتربیت پی می برند ودر مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند

۴.با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب می کنند وبه طور نسبی خود کفا می شوند تا بدون اضطراب در مدارس تدریس کنند

۵.با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه وکلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند .

رابطه کنش پژوهی با طراحی آموزشی این است که دانشجو مساله ای را انتخاب و توانایی های خود را  در باره آن در نظر می گیرد و سپس طراحی و اجرا می نماید و در آخر کل فرایند را وا کاوی می کند به این ترتیب برای رشد و توسعه خود دست به اقدام می زند .

به طور کلی مراحل اجرای پژوهش در عمل به شرح زیر است:

۱) تعریف و روشن کردن مسئله

پژوهش در عمل با شناسایی برخی مشکلات یا نارضایتی هایی که مسائل آموزشی وجود دارد، آغاز می شود. این مسئله ممکن است ساده (یک وجهی) یا پیچیده (چند وجهی) باشد. ما باید ابعاد گوناگون مسئله را بشناسیم و مسائلی را برگزینیم که امکان  عملی ساختن آن  باشد و کنترل پذیرباشد.(۲) ما باید مشخص کنیم چه چیزی است که نیاز به اصلاح و پژوهش دارد یا چه چیزی است که می توان آن را به عنوان یک مهارت یا راه حل مسئله جدید ارائه کرد؟

۲) نیاز سنجی / تحلیل موقعیت

بحث  و مذاکره با کلیه ی افرادی که با مسئله مورد پژوهش درگیر هستند، نظیرمجریان، برنامه ریزان، مشاوران، پژوهشگران و افرادی که دست اندرکار مشکل مورد پژوهش هستند، می تواند تبیینی از سؤال های پژوهشی رافراهم آورد. برای مثال: تحت چه شرایطی تغییر یک برنامه درسی می تواند بیشترین کارایی را داشته باشد؟ یا اینکه در حال حاضر شرایط چگونه است و در آینده می خواهیم چه وضعیت مطلوبی داشته باشیم؟

۳) تدوین  فرضیه/ اندیشه / راه حل های عملی

۴ ) تدوین طرح (نقشه) برای عمل

بر اساس شناسایی های انجام شده و فرضیه های تدوین شده برای عمل، معلمان و تیم ستاد مرکزی، یک سری رهنمودهای عملی برای مسئله از طریق بحث که می توانست نقش معلمان را بهبود بخشد، مدون ساختند.

۵) اجرای (طرح) نقشه برا ی عمل

منظور از این مرحله پاسخ به پرسش «چه باید کرد؟» است. پس از این که نقشه کار کشیده شد، اقدام مهم بعدی ا جرا و عملی ساختن آن است. این مرحله اساس و جوهر پژوهش در عمل است، که مسائل به وسیله معلمان گوناگون و به صورت های متفاوت حل می شود. این مرحله تشکیل شده است از: نمونه و نمونه گیری، ابزار اندازه گیری . مراحل اجرای آن، انتخاب مواد و سایر فعالیت هایی که هر کدام با توجه به نوع تحقیق ممکن است متفاوت باشد.

۶) بازکاوی و ارزشیابی نقشه عمل

مشاهده ی نتایج عمل جدید اجرا شده دارای اهمیت فراوان است. در این مرحله پرسش اساسی این است که نتایج عملیات تجدید نظر شده چیست؟ ارزشیابی هم از محتوا و هم از فرایند کار به عمل می آیدبه این معنا که هم منابع جدید و دیگر اشکال شواهد و هم استراتژی به کار گرفته شده توسط معلمان ارزشیابی مرحله ای می شود.

برخی تلاش ها و منابع برای کمک به معلمان جهت پژوهش در مورد اقدام هایشان در کلاس درس، از طریق ثبت مشاهدات، یادداشت های روزانه و تهیه نوارهای صوتی از فرایند کار و فیلمبرداری و… ارائه شد. این امر به طور روشن موانع عملی معلم پژوهشگر را نشان می دهد.

۷) تأمل درباره عمل انجام شده، تبیین و فهم آن

در این مرحله پژوهشگر باید درنگ کرده درباره آنچه اتفاق افتاده تأمل کند. او باید این تاثیرات را در چارچوب و متن پروژه توضیح دهد. این جا گروه پژوهش فرصت می یابد تا با در نظر گرفتن دستاوردها و ناکامی ها، از پژوهش در عمل به مثابه راهی برای یادگیری بهره ببرد واز میان صدها روایت و گزارش به اتفاق نظر دست یابد. برای دست یافتن به تبیین های منطقی درباره اقدام های انجام شده، هم گزارش های کتبی و هم نوارهای صوتی تهیه شده در مورد اقدام های معلمان – دانش آموزان تجزیه و تحلیل می شود.

۸) ثبت و اشاعه ی نتایج

برای این که کار ما پژوهش به حساب آید لازم است مطالب به صورت اسناد کتبی درآید  نتایج پژوهش ثبت شود.

اصول اخلاقی در اجرای پژوهش در عمل

-گفتگو برای دستیابی به یک مطلب

– مذاکره درباره گزارش هاو روایت ها

-احترام به محرمانه و خصوصی بودن

-حفظ حق و اختیار دیگران . (دلاور،  ۱۳۸۷ ، ص ۷۶)

 

ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی

برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و   عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

اهمیت و ضرورت کارورزی

به منظور دستیابی به معلمانی کارآمد و ماهر که بتوانند نیازها و اهداف آموزش و پرورش را برآورده سازند.
برنامه هایی با عنوان کارورزی برای دانشجو – معلمان امروز که به نوعی معلمان آینده می باشند، طراحی شده است.
اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه ای معلمان تا آن اندازه مهم است.
که به عقیده بسیاری از افراد، بدون گذراندن واحدهای مربوط به کارورزی،

نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود

کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :

 الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.

ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.

پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.

ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.

ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!