no-img
سایت دبیران فایل

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : آنتونی گیدنز - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : آنتونی گیدنز
zip
آبان ۱۸, ۱۴۰۱
۱۴,۹۰۰ تومان
۱۴,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : آنتونی گیدنز


دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : آنتونی گیدنز

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : آنتونی گیدنز با جواب با فرمت pdf

قسمتی از محتوی دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : آنتونی گیدنز

گیدنز چگونه خود را تکامل داد ؟

به‌ویژه در سه اثر خود که به شیوه تک‌نگاری نوشته شده‌اند، قواعد جدید روش جامعه‌شناختی: نقدی اثباتی به جامعه‌شناسی‌های تفسیری (۱۹۷۶)/ مسائل اصلی نظریه اجتماعی: کنش، ساختار و تناقض در تحلیل اجتماعی (۱۹۷۹)/ ساخت جامعه: رئوس نظریه ساخت‌مندی (۱۹۸۴) قدم‌به‌قدم و به تدریج نظریه اجتماعی خود را در تقابل با پارسونز تدوین و تکامل داد.

۱۰- گیدنز در ساخت نظریه خوداز چه منابعی استفاده میکند ؟

او در ارتباط نزدیک با طرح جزئیات و نقد رویکردهای نظری است که منبع فکری او برای تدوین نظریه او هستند: از رویکرهای پدیدارشناختی و تفسیری آلفرد شوتس گرفته تا رهیافت‌های نظری هارولد گارفینکل و اروینگ گافمن؛ از هرمنوتیک گرفته تا نظریه‌های کنش مابعد فلسفه ویتگن اشتاین، از ساختارگرایی گرفته تا پسا‌ساختارگرایی افرادی مانند کلود لوی_اشتروس، لویی آلتوسر و ژاک دریدا و تا حدی میشل فوکو؛ از رویکردهای نظری مکانی و زمانی کسانی مانند مارتین هایدگر گرفته تا تورستن هگراشتراند.

۱۱- نقد گیدنز متوجه چه نوع جامعه شناسی است ؟

نقد او در وهله اول متوجه آن نوع نظریه جامعه‌شناختی است که منشا آن در ایالات متحده امریکا قرار دارد و او از آن به منزله «وفاق ارتدوکسی» نام می‌برد. به عقیده او این رویکرد نظری بر نظریه جامعه‌شناختی و عمل تحقیق در حوزه جامعه‌شناسی تأثیر زیادی گذاشته است. سه مغز متفکر این رهیافت پارسونز، رابرت مرتون و پاول لازارسفلد با سه رهیافت نظری کارکردی_ساختاری، نظریه‌هایی با برد متوسط و تحقیقات اجتماعی کمی و استاندارد این رهیافت را نمایندگی می‌کنند. محتوای تمام آثار نظریه اجتماعی آنتونی گیدنز را نقد پیش‌انگاشت‌های (Präsuppositionen) این نوع جامعه‌شناسی به گمان او علم‌زده (szientistische Soziologie) می‌سازند. بنابراین محتوای نظری کار گیدنز نقد سه رویکرد نظری اثبات‌گرایی (Positivismus)، انسان جامعه‌شناختی (homo sociologicus) و کارکردگرایی (Funktionalismus) است.

۱۲- از نظر گیدنز اساس جامعه‌شناسی اثبات‌گرایانه چیست ؟

اساس جامعه‌شناسی اثبات‌گرایانه که مبانی فلسفی و شناختی آن به تجربه‌گرایی منطقی محفل وین برمی‌گردد، قبول فرض همانندی شناختی میان پدیده‌های طبیعی از یک سو و انسانی_اجتماعی از سوی دیگر و در نتیجه همانندی میان علوم طبیعی و اجتماعی است. بنابراین برای توصیف و توضیح هر دو پدیده طبیعی و انسانی می‌بایست از مدل علمی و قانونمند یکسانی استفاده کرد.

۱۳- گیدنز با چه مقوله هایی مخالف بود ؟

وی با موضوع وحدت علوم مخالف بود و رهیافت توصیفی و جامعه‌شناختی متکی بر «هرمنوتیک دوگانه» (doppelte Hermeneutik) را در برابر آن قرار می‌داد. گیدنز بر این اساس میان تحلیل دنیای اجتماعی و فرهنگی_معنایی از دیدگاه ساختاری با تحلیل طبیعت غیرمعنایی تمایز می‌گذاشت، ضمن آن که او با مدل انسان جامعه‌شناختی نیز مخالف است، مدلی دورکیم و پارسونز در دوران اولیه فعالیت‌های نظری خود  و همچنین کسانی مانند رالف دارندورف در صورت‌بندی نظری آن سهم داشته‌اند و در دهه ۶۰ به‌ویژه با طرح نظریه نقش تا حدودی بخشی از تفکر جامعه‌شناختی شد.

۱۴- تفاوت  مدل دورکیم و پارسونز با مدل فرد گرایی روش شناختی در چیست ؟

بر اساس مدل اول، جامعه ساختاری است که حدود آن‌را هنجارها تعیین می‌کنند، هنجارهایی که «از بیرون بر افراد تحمیل می‌شوند»، در حالی که مدل فردگرایی روش‌شناختی (methodologische Individualismus) با این مدل مخالفت قطعی دارد. محور فردگرایی روش‌شناختی تمرکز بر دوگانگی گزینش‌ها (choiches) و قیود (constraints) است، البته با قائل شدن نقش عمده برای گزینش‌ها. گیدنز چشم‌انداز خاص خود از جامعه را در برابر مدل توضیحی انسان جامعه‌شناختی با جهت‌گیری هنجاری و همچنین فردگرایی روش‌شناختی قرار داد.

۱۵- نظر گیدنز در خصوص نحوه غلبه کردن بر دوگانگی و رسیدن به ساختمندی چیست؟ به نظر او جامعه مکانی است که در آن عمل‌های اجتماعی معمولی و متعارف دارای منشا بدنی توسط معرفت ضمنی هدایت می‌شود. به عقیده او با این نظر می‌توان بر دوگانگی میان ساختار(structure) و کارگزار (agency) به نفع رسیدن تفاهم در روند «ساخت‌مندی» مستمر اجتماعی در فرایند کنش غلبه کرد.

۱۶- نظریه اجتماعی کارکردگرایی را چه اندیشمندانی نمایندگی می کنند و تلاش اساسی آنان چیست  ؟

نویسندگانی مانند پارسونز و برونیسلاو مالینوفسکی و همچنین مارکسیست‌ها آن را نمایندگی می‌کنند. این رویکرد نظری تلاش دارد با دلالت‌های غایت‌گرایانه، پدیده‌های اجتماعی کلان را با استناد به نتایج فرافردی این پدیده‌ها و  همچنین کیفیات نظام‌یافته توضیح دهد.

۱۷- نظر گیدنز را در باره باز تولید اجتماعی بیان کنید ؟

او بر خلاف سازمان‌گرایی نظام‌یافته مکتب کارکردگرایی از مدلی متفاوتی برای توضیح ساختارهای کلان اجتماعی استفاده می‌کند. به عقیده گیدنز  دو ویژگی، یکی خصیصه خاص زمانی و مکانی و دیگری «پیوند» فراتر از زمان و مکان، تعیین‌کننده عمل‌ اجتماعی هستند که بازتولید اجتماعی را ممکن می‌کنند.

۱۸- نظریه اجتماعی گیدنز، یعنی نظریه ساخت‌مندی از چند   بخش تشکیل شده است؟

از سه بخش اصلی : هرمنوتیک دوگانه، عمل‌های اجتماعی فراسوی دوگانگی ساختار/کارگزار و نظریه زمان/مکان.

۱۹- محور اصلی نظریه او چیست ؟

گیدنز محور اصلی نظریه خود را رهیافت عمل اجتماعی می داند که پیش از هر چیز تحت تأثیر  فلسفه متأخر لودویگ ویتگن اشتاین تدوین شده است. او با این نظریه تلاش دارد، مسئله نظم اجتماعی را از نو مدل‌سازی کند.

۲۰- تلاش گیدنز در خصوص «نظریه ساخت‌مندی» عمل‌های اجتماعی «نظریه اجتماعی» (soziale Theorie) را شرح دهید ؟

گیدنز تلاش دارد این نظریه را جایگزین فهم کلاسیک از نظریه نظم و کنش اجتماعی با جهت‌گیری هنجاری کند. فهم گیدنز از مفهوم نظریه اجتماعی گسترده است و در سطح انتزاعی، اساسی برای رشته‌های تجربی جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و علوم تاریخی و هدایت‌کننده آن‌ها است.

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی بعد از خرید فایل

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی اینستاگرام دبیران فایل: instagram.com/dabiranfile

آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!