no-img
سایت دبیران فایل

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : ریمون آرون - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : ریمون آرون
zip
آبان ۱۸, ۱۴۰۱
۱۱,۹۰۰ تومان
۱۱,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : ریمون آرون


دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : ریمون آرون

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : ریمون آرون با جواب با فرمت pdf

قسمتی از محتوی دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : ریمون آرون

. روند تولید آثار جامعه‌شناختی ریمون آرون را می‌توان با چند دوره تقسیم  کرد؟

۱)                           ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۴: آرون در این دوره جامعه‌شناسی آلمان در سه دهه اول قرن بیستم عمدتاً شامل آثار ماکس وبر، جورج زیمل و نویسندگانی مانند هینریش ریکرت و ویلهلم دیلتای بررسی کرد که به عینیت علوم تاریخی علاقه‌مند بودند. موازی با این مطالعه‌ها، آرون مراحل اجتماعی ظهور سوسیالیست‌های ملی (نازی‌ها) را با استفاده از نظریه خُبرگان پارتو از سال ۱۹۳۷ بررسی کرد.

۲)                   ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۵: آرون در این دوره ساختار جامعه فرانسه را تحلیل کرد. او در این روند به موضوعاتی مانند اصلاح نظام آموزشی و جامعه‌شناسی مارکسیستی پرداخت و با توجه به زمینه جنگ سرد گرایش فزاینده به بررسی سیاست‌های بین المللی پیدا کرد.

۳)                   ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۷: آرون در این دوره استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه سوربن شد. او در این دوران مطالعاتی در باره جامعه صنعتی انجام داد که به ت جامعه‌شناسی انجامید. همچنین اثر بزرگ و منتظم آرون در باره سیاست‌های بین‌المللی با نام جنگ و صلح میان ملت‌ها (Paix et guerre entre les nations) در این دوره خلق شد. این کتاب حاوی بخش مشروحی در باره جامعه‌شناسی روابط بین‌المللی است. این دوره با انتشار کتاب پندارهای بر بادرفته پیشرفت (Les dèsillusions du progrés) در سال ۱۹۶۹ با جهت‌گیری تاریخی_فلسفی و تاریخ جهانی و عنوان فرعی گفتاری در باب دیالکتیک مدرن (Essai sur al dialectique de la modernité) به پایان ‌رسید.

۴)                   ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۳:  مرکز ثقل کارهای آرون در این دوران سیاست‌های بین‌المللی به‌ویژه تضاد میان شرق و غرب بود. اثر دو جلدی و تک‌نگارانه کلاوزه‌ویتس: فکر جنگ حاصل این دوران است  حضور او در کالج فرانسه (۱۹۷۰) و تحلیل منتشر شده در سال ۱۹۷۳ از دیدگاه جامعه‌شناسی اهمیت دارد. این اثر حاوی ملاحظات جامعه‌شناختی در انتقاد به نظریه شناخت و نقد دیالکتیک عقلی (Critique de la raison dialectique) ژان پل سارتر است خاطرات زندگی که چند هفته پیش از مرگ آرون در سال ۱۹۸۳ انتشار یافت نیز ارزش جامعه‌شناختی دارد.  جامعه‌پذیری او در خانواده، مدرسه و دنیای شغلی بر او تأثیر گذاشت. همچنین رویدادهای زندگی‌نامه‌ای و مناسبات تاریخی بر او تحمیل شد که بر آثار او تأثیرگذار بودند. زندگی او فقط به تدریس جامعه‌شناسی و فلسفه در دانشگاه محدود نماند، بلکه او همواره میان دانشگاه و زندگی عمومی و سیاسی در رفت‌وآمد بود.

 

۸.نظریه آرون درکتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ را توضیح دهید؟

آرون در کتاب «درآمدی» نظریه‌ای را توسعه داد که تا آن زمان در عرصه جامعه‌شناسی فرانسه (دورکیم) مردود شناخته می‌شد. فرانسوی‌ها با نظریه فهمیدن تا آن زمان کم آشنا بودند. او کوشید روند فهمیدن را با بهره‌گیری از پدیده‌شناسی ادموند هوسرل و ساخت معنادار زیست‌جهان (۱۹۳۲) آلفرد شوتس توضیح دهد. او با شروع از «خودشناسی» (connaissance de soi) روند درکی را بازسازی کرد که فرد از وجود خودش دارد و این درک در ارتباط نزدیک با ساختن معنایی است که فرد تجربه می‌کند و به کنش نسبت می‌دهد. وقتی ما انگیزه کنش و همچنین تصمیم خودمان قبل و بعد از عمل را متفاوت می‌بینیم و بازسازی می‌کنیم. وقتی ما از انگیزه خودمان برای انجام کنشی مطمئن نیستم، می‌توان تصور کرد که تا چه اندازه در باره انگیزه‌های دیگران و تفسیر کنش آن‌ها شک و تردید داریم؟ آلفرد شوتس تلاش کرد این تردید را با استفاده از تمایز میان انگیزه هدفی (Um-zu-Motive) و  انگیزه علّی (Weil-Motive) بیان کند. آرون با استناد به شوتس «حدود» اجتناب‌ناپذیر «شناخت عینی» را در خود روند فهمیدن تشخیص می‌دهد.

۹.مسئله نهایی در کتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ آرون چه بود؟

مسئله نهایی آرون در کتاب درآمدی پرسش در باره وضعیت کنش انسان میان بازبودن تاریخی و تصادفی بودن لحظه‌ها از یک سو، و «ضرورت»‌های اجتماعی_اقتصادی از سوی دیگر است: آیا «مرد عمل» (homme de l´action) فقط فرمانبر قوانین تاریخی ضروری است؟ آیا مارکس با فلسفه تاریخی خود و پیش‌گویی ضروری سقوط نظام سرمایه‌داری حق داشت؟ یا کنشگران و سیاست‌ورزان تا اندازه‌ای در تصمیم‌گیری‌های خود آزاد هستند؟ به نظر آرون (۳۸/۱۹۳۷) کنشگر آگاه و روشن از یک سو یگانگی وضعیت تاریخی را می‌بیند و از سوی دیگر نیروهای جامعه‌شناختی و اقتصادی که در جهت خاصی فشار می‌آورند.

۱۰.منظور آرون از جامعه مدرن چیست و او تحلیلش را در این زمینه بر چه مبنایی قرار داده ؟

منظور آرون از «جامعه مدرن» آن شکلی بود که این نظام از اواسط قرن بیستم پیدا کرده است. او تحلیل خودش را به‌ویژه با توجه به کاستی‌های تحلیل‌های پارتو و مارکس انجام می‌داد. پارتو واقعیت‌های سیاسی مانند طبقه اجتماعی را نادیده می‌گرفت و مارکس و شاگردان مکتب‌اش توجه چندانی به واقعیت نخبگان ندارند. آیا در جوامع صنعتی نُخبگان تعیین کننده‌ هستند، آن طور که پارتو می‌گوید یا آن طور که مارکس تصور می‌کرد عامل مهم تضاد میان طبقه حاکم و طبقه استثمارشونده است؟ پرسش او این بود که مناسبات میان طبقات و نخبگان در جامعه‌ای که مهم‌ترین ویژگی آن رشد اقتصادی، پیشرفت فنی، کاربرد فزاینده ماشین آلات و تمرکز مستمر نیروهای کار انسانی از بخش مواد بنیادی و تولید کالا به بخش خدمات است، چگونه است؟

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی بعد از خرید فایل

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی اینستاگرام دبیران فایل: instagram.com/dabiranfile

آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!