«فهرست مطالب »
عنوان صفحه
۱- مقدمه ۱
۲-اشکالات املایی دانش آموزان ۲
۳- ضعف و تقویت نارسا نویسی ۳
۴-ضعف و تقویت حافظه‌ی حافظه دیداری ۷
۵- ضعف و تقویت توالی دیداری ۸
۶-ضعف و تقویت در تمیز دیداری ۱۰
۷-ضعف و تقویت حساسیت شنوایی و حافظه ی شنوایی ۱۱
۸- ضعف و تقویت و پرورش دقت و توجه ۱۴
۹-ضعف و تقویت قرینه نویسی و وارونه نویسی ۱۵
۱۰-ضعف و تقویت مشکلات مربوط به آموزشی ۱۶
۱۱-اشکالات و عمده ترین غلط های املایی در دوره ابتدایی ۱۷
۱۲-روش بررسی املاها و تعیین اشکالات املایی در دوره ابتدایی ۱۸
۱۳-پیشنهادات سازنده و مطلوب ۲۰
۱۴- نتیجه گیری ۲۳
۱۵- منابع و مأخذ ۲۴

مقدمه :

دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس املا دچار مشکل هستند و نسبت به تعداد غلط هایی که مرتکب می شوند نمرات کمتری دریافت می کنند . معمولاً معلمان و والدین برای تقویت املا آنان به راههای زیر متوسل می‌شوند به کودک پند و اندرز می دهند و از آنان کوشش بیشتری طلب می کنند.

۱-    کودک را تحقیر، سرزنش و مؤاخذه می کنند .

۲-    به سرزنش و انتقاد معلّم می پردازند.

۳-    هر کدام از والدین ، والد یا عضو دیگری از خانواده را مقصر می نمایند.

۴-    هر کودک می خواهند شکل صحیح کلماتی را که در نوشتن آن مرتکب اشتباه شده است بارها بنویسد .

۵-  از دانش آموز می خواهند یک جمله بنویسد که در آن مشکل صحیح کلمه‌ای که در املا غلط نوشته است به کار رود .

۶-  از وی می خواهند تا واژه درست مورد نظر را یا فقط حرفی از آن واژه را که قبلاً نوشته شده است با رنگ قرمز یا رنگ مشخص دیگری چند بار بنویسد تا در ذهنش پایدار بماند.

الف ) اشکالات املایی دانش آموزان :

بطور کلی اشکالات املایی دانش آموزان یا ناشی از محیط است، یا از خود فرد سرچشمه می گیرد و یا به معلّم و شیوه آموزش او بر می گردد . اشکالات املایی دانش آموزان از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرد:

۱-    نارسا نویسی

۲-    ضعف در حافظه‌ی دیداری

۳-    ضعف در حافظه‌ی توالی  دیداری

۴-    ضعف در تمیز دیداری

۵-    ضعف در حساسیت شنوایی و شنیداری (غلط سمعی)

۶-    ضعف در حافظه‌ی شنوایی

۷-    ضعف در دقّت و توجه (عدم دقّت )

۸-    قرینه نویسی

۹-    وارونه نویسی

۱۰-           مشکلات مربوط به آموزشی