no-img
سایت دبیران فایل

دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD)رادردانش آموز کم توان ذهنی درمان کنم؟ - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD)رادردانش آموز کم توان ذهنی درمان کنم؟
zip
خرداد ۵, ۱۴۰۱
۱۱,۹۰۰ تومان
۱۱,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD)رادردانش آموز کم توان ذهنی درمان کنم؟


دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD)رادردانش آموز کم توان ذهنی درمان کنم؟

کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD)رادردانش آموز کم توان ذهنی درمان کنم؟

کارورزی شماره ۲

فرمت کارورزی : word  قابل ویرایش

تعداد صفحات کارورزی : ۴۳

کارورزی مربوط به رشته : 

قسمتی از فایل اقدام پژوهی چگونه می توانم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD)رادردانش آموز کم توان ذهنی درمان کنم؟

 

فهرست مطالب دانلود اقدام پژوهی

عنوان شماره صفحه
چکیده ۳
مقدمه ۴
توصیف وضعیت موجود وبیان مسئله ۵
پیامد و ضرورت مسئله ۶
جمع آوری اطلاعات (شواهد۱) ۷
اختلال بی اعتنایی مقابله ای ۹
سبب شناسی ۱۰
درمان ۱۱
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها ۱۹
شناسایی و انتخاب راه حل های موقتی ۲۱
اجرای راه حل های جدید ۲۱
جمع آوری اطلاعات (شواهد۲) ۲۹
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبارآن ۳۸
تجدیدنظر و گزارش نهایی ۳۹
نتیجه گیری ۳۹
توصیه ها و پیشنهادها ۴۰
منابع و ماخذ ۴۱

اختلال بی اعتنایی مقابله ای

      اختلال بی اعتنایی مقابله ای با الگوی باثبات رفتار منفی کارانه ،نافرمانی و خصمانه نسبت به اولیاء قدرت ونیز ناتوانی برای قبول مسئولیت اشتباهات خود مشخص است . کودکان مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله ای غالبا با بزرگسالان جرو بحث می کنندو زودرنج هستند و این ویژگی به بروز خشم ونفرت در آنها می انجامد .کودکان مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله ای            

 

      ممکن است در کلاس در روابط با همتاها مشکل داشته باشند اما معمولا به خشونت جسمی یا رفتار تخریبی قابل ملاحظه دست نمی زنند.

      برعکس ، کودکان مبتلا به اختلال سلوک مرتکب رفتارهای پرخاشگرانه ی مکرر شده وممکن است موجب آسیب جسمی برای خودشان ودیران گردند و معمولا حقوق دیگران را زیر پا می گذارند.

      در اختلال بی اعتنایی مقابله ای حملات کج خلقی کودک ، رد فعالانه برای همکاری با اصول و رفتارهای رفتارهای مزاحمت آمیز در مقایسه با افراد هم سن از میزان مورد انتظار بالاتر است.این اختلال الگوی پایدار منفی کاری ، خصومت و رفتار بی اعتنا است که در غیاب نقض جدی هنجارهای اجتماعی یا حقوق دیگران روی می دهد. ( خلاصه روان پزشکی آمریکا،۱۳۸۱،کاپلان وسادوک،۱۳۸۲).

       قبل از بلوغ به نظر می رسد اختلال در پسرها شایع تر از دختر هاست ، پس از بلوغ  ، نسبت جنسی احتمالا برابر می گردد.به نظر برخی از محققین ، دخترها بیشتر در معرض تشخیص اختلال مقابله ای هستند ، چون پسرها بیشتر تشخیص اختلال سلوک در یافت می کنند.الگوی مشخص خانوادگی وجود ندارد . معهذا والدین بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال ، خود اهمیت زیادی به مسائل قدرت ، کنترل و خود مختاری می دهند.

 

 

سبب شناسی

       دفاع از امیال خود و مقابله با خواست های دیگران برای رشد طبیعی اهمیت اساسی دارد. این کار با برقراری خود مختاری ، ایجاد هویت و تنظیم معیارها و کنترل درونی مر بوط است. بارزترین نمونه ی رفتار مقابله ای بین ۱۸تا ۲۴ ماهگی ظاهر می گردد ، وقتی که کودک نوپا به عنوان تظاهری از خود مختاری روبه رشد ، رفتار منفی کارانه پیشه می کند. پاتولوژی زمانی شروع می شود که این مرحله مربوط به رشد دوام غیر عادی پیدا می کند ، صاحبان قدرت واکنش مشدد نشان می دهند یا رفتار مقابله ای بسیار بیشتر از آن چه در کودکان با سن عقلی مشابه دیده می شود ، ظاهر می گردد.

     کودکان ممکن است استعداد ذاتی یا مزاجی برای تمایلات قوی ، سلیقه ها و تقدم های قوی و اظهار وجود قاطعانه داشته باشند.اگر کنترل و قدرت مساله ای برای والدین بوده باشد ،یا از قدرت به خاطر نیازهای خود استفاده کنند ، کشمکشی پدید می آید که زمینه را برای پیدایش اختلال بی اعتنایی مقابله ای فراهم می سازد.چیزی که نوزاد آن را به عنوان برقراری خودرایی[۱] شروع کرده است ، به صورت دفاعی در مقابل وابستگی مفرط به مادر یا وسیله ی حفاظتی در مقابل مداخله در خودمختاری ایگو[۲]در می آید.در سال های بعدی کودکی ، ضربه های محیطی ،بیماری یا ناتوانی مزمن، ممکن است موجب بروز رفتار مقابله ای به عنوان دفاعی در برابر درماندگی ، اضطراب و فقدان احترام به نفس گردد.یک مرحله ی مقابله ای دیگر سنین نوجوانی وبه عنوان تظاهری از نیاز به گسستن از والدین و برقراری هویتی مستقل ظاهر می گردد.

     فرضیه کلاسیک روانکاوی ،علت این اختلال را در تعارض های حل نشده ای که در دوره ی مقعدی پیدا شده اند ،می داند.رفتارگرایان معتقدندکه مقابله جوئی یک رفتار تقویت شده وآموخته شده است که از طریق آن کودک بر اولیاء قدرت ، اعمال کنترل می نماید-مثلا با توسل به یک حمله ی کج خلقی در مقابل یک در خواست نامطلوب- والدین را به پس گرفتن درخواست خود وادار می سازد. به علاوه ، توجه زیاد والدین مثل بحث های طولانی در مورد رفتار- نیز ممکن است رفتار را تقویت کند.

درمان

      درمان اولیه ی این اختلال عبارت است از روان درمانی فردی کودک و مشاوره وآموزش مستقیم والدین در مهارت های اداره کردن اطفال و ارزیابی دقیق تعامل های خانوادگی .رفتار درمان گر برآموزش والدین ، که چگونه رفتار مقابله ای کودک را تضعیف و رفتار متناسب او را تقویت نمایند ، تاکید می کنند. رفتار درمانی روی تقویت و تعریف از رفتار متناسب ونادیده گرفتن یا عدم تقویت رفتار نامطلوب تاکید می نماید.(خلاصه روان پزشکی آمریکا،۱۳۸۱،کاپلان وسادوک،۱۳۸۲).

       کودکان مبتلا به رفتار بی اعتنایی مقابله ای می توانند از روان درمانی فردی ، در حدی که کودک با موقعیتی رویاروشود که در آن پاسخ های انطباقی را با فردی بالغ «تمرین»نماید ، استفاده کنند. در رابطه درمانی ، کودک می تواند راهبردهای تازه برای به دست آوردن احساس تسلط و موفقیت در موقعیت های اجتماعی با همتاها و خانواده پیدا کند. در پناه رابطه ای «خنثی تر»کودکان ممکن است کشف کنند که می توانند رفتاری بدون تحریک کردن دیگران داشته باشند.

       قبل از این که کودکان بتوانند پاسخ های مثبت تر به کنترل برونی ضروری نشان دهند باید احترام به نفس آن ها ترمیم شود.تعارض والد- کودک یک پیش بینی کننده قوی مسائل سلوکی است:الگوهای تنبیه شده جسمی وزبانی مخصوصا در کودکان به بروز پرخاشگری و انحراف منجر می شود.به این ترتیب احتمال دارد ، رفع کیفیت خشن و تنبیهی رفتار والدین و بالا بردن تعامل هیئت والدین-کودک بر سیر رفتارهای بی اعتنایی و مقابله تاثیر مثبت بگذارد.به علاوه سطح در گیری والدین در زندگی کودک با کمبودهای مهارت های اجتماعی رابطه دارد. (همان منبع)

       روش هایی که برای جمع آوری اطلاعات استفاده کردم عبارتنداز:

۱.پژوهش ها و کتب روان شناسی

   اختلال بی اعتنایی مقابله ای سومین اختلال شایع روانپزشکی است که در کودکان ۳تا ۱۷ساله به دفعات گزارش شده است.(ویتنی ،برامبرو استیو[۳]،۲۰۰۷).

   عوامل مختلفی از جمله سن وجنس،با این اختلال مرتبط اند.تحقیقات درموردسبب شناسی اختلال نافرمانی مقابله ای ، ترکیبی از خصوصیات وگرایشات ژنتیکی یا زیست شناختی کودکان ، شیوه ای فرزند پروری ناکارآمد و شرایط محیطی را عنوان کرده اند(استیز و رمسینگ [۴]،۲۰۰۷). 

   کودکان با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای معمولا در مدرسه پیشرفت خوبی ندارند.در روابط بین فردی ضعیف هستند،دارای مشکلات بی توجهی و نقص در کارکردهای اجرایی می باشندو  

 عمدتا فاقد مهارت های شناختی ،اجتماعی وعاطفی مورد نیاز برای انجام تقاضاهای بزرگتر ها می باشند(هومرسون،ماری ،هان و جانسون [۵]،۲۰۰۶).

      از آنجا که اختلال رفتاری کودکان (اختلال نافرمانی مقابله ای)، اختلالات شایع وناتوان کننده ای هستند که برای معلمان،خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می کند و هم چنین به طور قابل ملاحظه ای بر عملکرد تحصیلی و حرفه ای کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می گذارندواحتمالابه بیماری های روانی ، سوء مصرف  مواد ، فعایت های بزهکارانه ،اختلالات اضطرابی و خلقی ،ناتوانی یادگیری ،اختلالات عصب روان شناختی و اختلال شخصیت مرزی را در دوره بزرگسالی افزایش می دهد.

 

۲.پرسشنامه ی علائم مرضی کودکان CSI-4

        از ابزارهای غربال گری رایج برای اختلال های روان پزشکی است که بر اساس ملاک های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی ساخته شده است.

دو فرم والد و معلم است . دارای   CSI-4         آخرین ویرایش پرسشنامه علائم مرضی کودکان

فرم والدین ومعلم دارای ۱۱۲ سوال است که در این پژوهش از سوالات گروه ب که شامل ۸سوال(ازسوال ۱۹تا۲۶) است و مرتبط با اختلال بی اعتنایی مقابله ای است ،اجرا شدو هر یک از عبارات مذکور ، در مقیاس چهار درجه ای هرگز ، گاهی ، اغلب اوقات و بیشتر اوقات پاسخ داده می شود.

    دو شیوه ی نمره گذاری برای پرسشنامه ی علائم مرضی کودکان طراحی شده است.شیوه ی نمره ی برش غربال کننده و شیوه ی نمره بر حسب شدت نشانه های مرضی.دراکثر پژوهش ها  به علت کارآمدی و اطمینان بیشتر ، روش غربال گری مورد استفاده قرار می گیرد.در این پژوهش نیز از روش نمره ی غربال کننده استفاده شد.در این روش ، نمره گذاری با جمع زدن تعداد عباراتی که با گزینه های گاهی اوقات و بیشتر اوقات پاسخ داده اند، به دست می آید(محمد اسماعیل ، ۱۳۸۰).

 پرسشنامه ی علائم مرضی در پژوهش های متعددی مورد بررسی قرار گرفته و اعتبار،پایایی ، حساسیت و یژگی آن ،محاسبه شده است. 

    در تحقیق کلانتری وهمکاران(۱۳۸۰)اعتبار این پرسشنامه بااستفاده از روش تنصیف برای فرم معلمان ۹۱/۰ . برای فرم والدین ۸۵/۰به دست آمد.  

 

 

 

[۱] self-determination

[۲] ego autonomy

[۳] .whitney,bramber&steve

[۴] .steiner&remsing

[۵] .Hommersen ,murray,ohan&johnston

اقدام پژوهی

چکیده

    اختلال بی اعتنایی مقابله ای ،یکی از اختلالات دوران کودکی و نوجوانی می باشد،که در آن کودک مبتلا به آن رفتارهای متمردانه،ناسازگارانه یا خصمانه دربرابر منابع اقتدار نشان می دهد.

       دراین پژوهش سعی کردم تا اختلال بی اعتنایی مقابله ای در محدثه،دانش آموز کلاس دوم رادرمان کنم .محدثه براساس DSM-IV دارای اختلال بی اعتنایی مقابله ای می باشد.

    در این پژوهش ،برای درمان این اختلال از روش های درمانی،کمک گرفته شد.یکی از روش های درمانی استفاده از آموزش والدینی بارکلی است و باعث افزایش مهارت والدین درتوجه انتخابی به رفتارهای کودک،بیان دستورات صحیح و واضح و به کار گیری تمرینات انضباطی موثر،شده است.ازدیگر روش های درمان برای محدثه آموزش مهارت های اجتماعی از طریق بازی های گروهی ،پرورش استقلال،تقویت اعتماد به نفس و رفتاردرمانی فردی می باشد.

      بااستفاده از پرسشنامه ی علائم مرضی کودکانCSI-4 ،آزمون اندریافت کودکان CAT

و مشاهدات طبیعی سعی در جمع آوری اطلاعات نمودم.روش های درمانی ذکر شده

رااجرانمودم.تجزیه وتحلیل اطلاعات از طریق ترسیم جدول،نمودار نیمرخ وفرم های مربوط به

تست های نام برده شده ،صورت گرفته است.بعد از اجرا،مشخص شد استفاده از روش های

 درمانی ،تاحدچشمگیری باعث بهبود و درمان اختلال بی اعتنایی مقابله ای در محدثه شده

است.

 

 

مقدمه

 

     دوران کودکی از مهم ترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد.اغلب ناساز گاری ها و اختلالات رفتاری در نوجوانی و بزرگسالی،از بی توجهی به مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل ناشی می شود.مبتنی بر پذیرش این واقعیت،اخیرا توجه فزاینده ای به پیشگیری و درمان مشکلات و اختلالات دوران کودکی معطوف شده است (کارت رایت –  هاتون،۲۰۰۵).

اختلال بی اعتنایی مقابله ای[۱]،اختلالی تدریجی و مزمن است (بلوم کویست،۱۳۸۳)که تقریبا همیشه در روابط بین فردی و عملکرد تحصیلی کودک تداخل می کند.

       این اختلال با عواملی چون،از کوره در رفتن ،مشاجره با بزرگسالان  ، سرپیچی فعالانه از مقررات و درخواست های بزرگسالان ویا عدم همکاری با آنها،تعمد در ناراحت کردن دیگران ،سرزنش دیگران به خاطر اشتباهات و سوء رفتار خود،زود رنجی و زود ناراحت شدن از دست دیگران ،دلخوری و عصبانیت ونیز کینه توزی و انتقام جویی خود را نشان می دهد(انجمن روان پزشکی آمریکا،۱۳۸۱،کاپلان وسادوک،۱۳۸۲).

   

    میزان شیوع اختلالات دوران کودکی بین ۶تا ۱۹ درصد برآورد شده است(ماش و بارکلی،۲۰۰۲).این بررسی ها عمدتا بر کودکان مبتلا به اختلالات رفتار نافرمانی مقابله ایی ،

متمرکز بوده اند،چرا که این اختلال بخش وسیعی از موارد بالینی را شامل شده است(کازدین و همکاران ،۱۹۹۰،به نقل از کوستین و همکاران،۲۰۰۴).

    اگر چه نافرمانی کودکان مبتلا به oddمعمولا در ارتباط با بزرگسالان بروز می کند، این کودکان نسبت به همسالان خود نیز منفی گرا هستند.غالبا دیگران را مقصر نتایج رفتارشان می دانند،مخصوصا وقتی که کودکان دیگر،آنها را طرد می کنند.این کودکان اغلب دوست ورفیقی ندارند و روابط انسانی برای آنها رضایت بخش نیست.

 

توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله   

     اولین مرحله ی پژوهش ،احساس وجود یک مشکل ویا برخورد با یک مسئله است . کنجکاوی و تحقیق و تفحص از تمایلات طبیعی هر انسان است و همین کنجکاوی باعث ایجاد مسئله در ذهن می شود.و به وسیله ی تجربه ،جمع آوری اطلاعات از اساتید وکارشناسان متخصص و مطالعه ی کتب ومجلات علمی مربوطه و نیز تجزیه وتحلیل داده ها می توان به پاسخ مسئله رسید.

[۱] Oppositional   defaint  disorder  )odd)

ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی

برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و   عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

اهمیت و ضرورت کارورزی

به منظور دستیابی به معلمانی کارآمد و ماهر که بتوانند نیازها و اهداف آموزش و پرورش را برآورده سازند.
برنامه هایی با عنوان کارورزی برای دانشجو – معلمان امروز که به نوعی معلمان آینده می باشند، طراحی شده است.
اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه ای معلمان تا آن اندازه مهم است.
که به عقیده بسیاری از افراد، بدون گذراندن واحدهای مربوط به کارورزی،

نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود

کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :

 الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.

ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.

پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.

ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.

ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!