no-img
سایت دبیران فایل

مجموعه گزارش کار آزمایشگاه شیمی معدنی ۱ - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

مجموعه گزارش کار آزمایشگاه شیمی معدنی ۱
zip
دی ۲, ۱۴۰۲
۳۹,۹۰۰ تومان
۳۹,۹۰۰ تومان – خرید

مجموعه گزارش کار آزمایشگاه شیمی معدنی ۱


دانلود فایل word مجموعه گزارش کار آزمایشگاه شیمی معدنی ۱ بیش از ۴۰ صفحه

مجموعه گزارش کار آزمایشگاه شیمی معدنی ۱

لیست گزارش کار آزمایشگاه شیمی معدنی شامل:

تهیه اسید بوریک از هیدرولیز نمک بوراکس با محلول اسید کلریدریک

آزمایش دوم  تهیه آب اکسیژنه و بررسی خواص آن 

آزمایش سوم: تهیه یک نمک مضاعف و یک کمپلکس و مقایسه خواص آنها

آزمایش چهارم: تهیه پرمنگنات پتاسیم

آزمایش  شماره پنج  : بررسی واکنش های منگنز

آزمایش ششم : تهیه زاج اهن ,کروم, آلومنیم

آزمایش هفتم: تهیه کرومات پتاسیم

آزمایش هشتم: تهیه رنگدانه

آزمایش نهم : تیو سولفات سدیم

تهیه بوریک اسید

عنوان آزمایش : تهیه رنگدانه زرد کروم(PbCrO4)

عنوان آزمایش : تهیه زاج

عنوان آزمایش : تهیه کمپلکس تترا آمین مس (II)سولفات

عنوان آزمایش : تهیه نمک مضاعف

آزمایش هفتم: تهیه کرومات پتاسیم

 

تئوری آزمایش:

 

کاربردها:

بعنوان یک جز در آلیاژها مثلا در فولاد ضد زنگ / در آب کاری با کروم/ در آلومینیوم آنادایز/ بعنوانم یک کاتالیزور/ از کرومیت برای ساخت قالبهای پخت آجر استفاده می شود./ نمک‌های کروم باعث سبز شدن رنگ شیشه می‌شوند./ کرومات‌ها واکسیدها در رنگ مو و رنگهای معمولی به کار می‌روند./ دی کرومات پتاسیم یک معرف شیمیایی است که درتمیز کردن ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی و به عنوان یک عامل تیترات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عنصر همچنین بصورت دندانه (مثلاً ،عامل ثابت نگه دارنده) در رنگرزی بکار می‌رود.

 

پیدایش:

کروم به شکل سنگ معدن کرومیت استخراج می شود.این عنصر برا به صورت تجاری با حرارت دادن این سنگ معدن در حضور آلومینیوم یا سیلیسیوم تهیه می شود.تقریبا”نیمی از سنگ معدن کرومیت جهاندر آفریقای حنوبی تولید می شود.البته در قزاقستان ، هند ، ایران و ترکیه نیز از تولید کنندگان عمده ی آن هستند.مقدار کرومیت استخراج نشده بسیار زیاد است ، امّا از نظر جغرافیایی در قزاقستان و آفریقای جنوبی متمرکز هستند.

 

کروم به طور طبیعی متشکل از ۳ ایزوتوپ پایدار Cr-53 ,Cr-54 ,Cr-52 است که فراوان‌ترین آنها Cr-52 (با فراوانی طبیعی ۷۸۹/۸۳%) است. ۱۹ رادیو ایزوتوپ که پایدارترین آنها Cr-50 با نیمه عمر(بیش از) ۱.۸E17سال وCr-51 با نیمه عمر۷۰۲۵/۲۷ روزمی‌باشد برای این عنصر شناخته شده است. مابقی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو آن از نیمه عمری کمتراز ۲۴ ساعت برخوردارند که نیمه عمر اکثر آنها کمتر از ۱ دقیقه است. این عنصر همچنین دارای ۲ حالت برانگیخته است. کروم ۵۳ محصول فروپاشی پرتوزاد Mn-53 است.محتویات ایزوتوپی کروم معمولا” با محتویات ایزوتوپی منگنز ترکیب می‌شود و در زمین‌شناسی ایزوتوپی کاربرد دارد. نسبت‌های ایزوتوپ Mn-Cr شواهدی را که از Al-26 وPd-107 درباره تاریخ ابتدایی به دست آمده تقویت می‌کند. اختلاف در نسبتهای Cr-53/Cr-52 و Mn-Cr در چندین شهاب سنگ بیانگر یک نسبت Mn-53/Mn-55 است که نشان می‌دهد رده‌بندی ایزوتوپ Mn-Cr باید از فروپاشی ثابت Mn-53 در پیکره سیاره‌های مجزا ناشی شده باشد. بنابراین Cr-53 دلایلی بیشتر را درباره فرآیندهای نوکلئوسنتزی بلافاصله قبل از یکپارچگی منظومه شمسی در اختیار می‌گذارد.

 

شرح آزمایش

الف) در یک یشر کوچک به اندازه نوک اسپاتولO3 Cr2 بریزید و بر روی آنچند قطره سود چهار نرمال اضافه کنید تا هیدروکسید رسوب نماید. روی آن مقدار بیشتر سود اضافه نمایید تا هیدروکسید حل شود و همچنین به محلول چند قطره آب اکسیژنه اضافه کنید و نوع محصول را بنویسید؟

 

 

ب) در یک لوله آزمایش محلول Na2CrO4 بریزید و بر روی آن مقداری سولفوریک اسید چهار نرمال اضافه نمایید, چه رخ می دهد. ؟ تغییر رنگ میدهد از زرد به نارنجی

 

ج)محلول اشباع شده ای از کرومات سدیم را در لوله آزمایش بریزید و به آن به آرامی اسید سولفوریک غلیظ اضافه کنید ,مشاهدات خود را با نتیجه قسمت ب مقایسه کنید.

 

رسوب ومحلول به رنگ نارنجی شد که از قسمت قبل پر رنگ تر بود.

 

د) مقدار ۱/۰ گرم کرومات پتاسیم را در آب حل و به حجم ۵۰ برسانید ۱۰میلی لیتر از این محلول را در بشر ریخته و به آن ۵میلی لیتر سولفات آهن (II) نیم مولار  و۵ میلی لیتر اسید سولفوریک ۲ مولار ضافه نمایید و محلول حاصل را در یک ارلن و یا بشر و در زیر بورت دی کرومات ۱/۰ مولار تیتر نمایید( با استفاده از شناساگر خارجی K3[Fe(CN)6])نرمالیته و گرمهای کرومات در ۵۰میلی لیتر محلول اولیه را حساب کنید.

تیتر در حجم ۳/۴ میلی لیتر کامل شد.( آبی به سبز)

در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید:

آی دی سروش و ایتا :   dabiranfile@       کانال سروش و ایتا:  dabiranfile@

آی دی تلگرامی:    dabiranfile@       کانال تلگرامی:  dabirfile@  پیج اینستاگرام:  dabiranfile@ 



موضوعات :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!