no-img
سایت دبیران فایل

طرح سفیران بهسازی آموزش - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

طرح سفیران بهسازی آموزش
zip
آبان ۱, ۱۴۰۱
۰ تومان
رایگان – خرید

طرح سفیران بهسازی آموزش


طرح سفیران بهسازی آموزش

نمونه رایگان طرح سفیران بهسازی آموزش 

مباحث مطرح در طرح سفیران بهسازی آموزش 

_مرور مفاهیم و آشنایی با انواع مشکلات یادگیری
-چگونگی غربالگری و شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه ی یادگیری(بخش اول)
_معرفی نمونه هایی از تکالیف خلاق و مهارت محور و منابع موجود جهت ارائه به دانش آموزان و پیگیری والدین در منزل(همراستا با برنامه ی ویژه ی مدرسه؛ «بوم» و تاسیس اتاق بازی و یادگیری در مدرسه
_معرفی راهکارهای درمانی قابل استفاده برای معلمان و والدین دانش آموزان دیرآموز

نمونه طرح سفیران بهسازی آموزش

 

با توجه به تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، مشخص شده که نیمکره چپ مغز برای ریاضی و علوم و …نیمکره راست مغز برای بازی و خلاقیت و ادراک است.

دو نیمکره مغز و تاثیر تحریک آن ها برای آموزش ریاضی و دیگر دروس:

نیمکره چپ جزءنگر یعنی اجزا را می بیند و بعد آن ها را ترکیب می کند و نیمکره راست کل نگر است. یعنی کل را می بیند و بعد به اجزاء آن توجه می کند. حالا می توان گفت که کدام نیمکره اشخاص بیشتر فعال است.
ویژگی های کلی هر کدام از نیمکره های مغز ما به طور اجمالی از این قرارند :
نیمکره راست: به فرآیندهای ادارکی، تصور، تجسم، خیال پردازی، شناخت رنگ و موسیقی و هنر، شناسایی قیافه ها و اشکال و کلاً برداشت، داوری و ترکیب می پردازد .

نیمکره چپ:

اختصاص به فعالیت هایی همچون ریاضیات، زبان و ترکیب عبارات کلام، منطق، حافظه، طبقه بندی ها تحلیل و .. دارد. این نیمکره به جزئیات امور توجه دارد و همانند قوه بینایی مورچه تک تک می بیند.
جالب است بدانید نیمکره راست مغز عضله های قسمت چپ بدن و نیمکره چپ مغز عضلات سمت راست بدن را کنترل می کنند.
ثابت شده که اکثر حسابداران، وکلا و طراحان بیشتر از سمت چپ مغز خود استفاده می کنند، زیرا با فرآیندهایی سر و کار دارند که این قسمت مغز را بیشتر مورد استفاده قرار میدهد.
سیاستمداران و هنرمندان به دلیل رشد این فعالیت ها در سمت راست مغز به اصطلاح راست مغزند.

در واقع مغز چپ، ابتدا اجزاء را دیده و سپس آن ها را ترکیب نموده و کل را می سازد لیکن مغز راست ابتدا کل را می بینید و بعد اجزاء آن را تشخیص می دهد. تفکر مغز چپ بر هوش استوار است، لیکن سمت راست مغز اساس خلاقیت را تشکیل می دهد.
اما فراموش نکنید که برتری یک نیمکره به دیگری به معنی عدم استفاده از نیمکره دیگر نیست و هر دو نیمکره از فعالیت هم آگاهی دارند و در مجموع فعالیت دو نیمه مغز با هم اما به طور نسبی شخصیت فرد را می سازند.
به طور اجمال تاکنون ثابت شده که فعالیت هائی همچون تفکر منطقی، استدلال، کلام و محاسبات پیچیده مربوط به نیمکره چپ و فعالیت هائی چون تخیل، توهم، درک فضائی اجسام و موسیقی در نیمکره راست قرار دارد.

مزیت های نیمکره چپ مغز :

به طور دائمی آگاهی دهنده توالی رفتار مداوم ماست.
مسئول هوشیاری از زمان، ترتیب، جزئیات و سبک است.
مسئول توانایی های شنوایی و لفظی است.
متخصص در کلمات، منطق، تفکر تحلیلی، خواندن و نوشتن است.
مسئول شناخت حدود و تشخیص درست از غلط.
مسئول دانستن و احترام گذاشتن به قوانین و ضرب العجل ها.

مزیت های نیمکره راست مغز :

ما را از تازگی و نوظهوری آگاه می کند و هنگامی که کسی دروغ می گوید یا شوخی می کند، به ما اطلاع می دهد.
متخصص در فهمیدن یک تصویر کامل
متخصص درموسیقی و هنر
به ما در درست کردن تصاویر ذهنی موقع خواندن یا صحبت کردن کمک می کند.
مسئول واکنش های ادراکی مستقیم و احساسی.
به ما در به وجود آوردن و حفظ روابط کمک می کند.
حرکات دست و پا در تحریک نیمکره راست مغز بسیار موثرند.

در اول کلاس در دقایق اولیه بچه ها کف دست همدیگر را قلقلک بدهند . این کار برای به کار افتادن نیمکره راست مغز بسیار موثر است ، چرا که حرکات دست مغز را فعال می کند. در حقیقت قلقلک نیمکره راست مغز را که برای خلاقیت و بازی است را تحریک می کند و مغز شروع به فعالیت می کند.

در کشور پرتقال از دانش آموزان می خواهند تا اعداد را با انگشتان پا نشان دهند. برای تحریک مغز دانش آموز را به جایی که موکت یا فرش پهن شده می برند و بچه ها در آنجا کفش و جوراب خود را در می آورند و کف پاهای همدیگر را قلقلک می دهند.

اختلال در ریاضیات دانلود رایگان نمونه طرح سفیران بهسازی آموزش

اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب که با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزش از کسی انتظار میرود.

اصطلاحات قبلی برای این اختلال عبارت اند از:
سندروم گرستمن، محاسبه پریشی، اختلال مادرزادی در حساب، ناتوانی در حساب و اختلال رشدی در حساب.

البته لازم به ذکر است بر اساس جدیدترین تعاریف از مشکلات ویژه یادگیری که در راهنمای DSM5 آمده است، طبقه بندی مشکلات به گروه های خواندن، نوشتن و ریاضی به صورت یک اختلال مجزا حذف شده. اما در اینجا برای سهولت کار همکاران ارجمند، روش کار به طور اجمالی مطرح می گردد.

 به طور کلی تخریب در چهار گروه از مهارتها در اختلال ریاضیات مشخص شده است:

۱- مهارتهای زبان: مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آنها به نماد ها.

۲- مهارتهای ادراکی: مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام.

۳- مهارتهای ریاضی: مثل رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب.

۴- مهارتهای مربوط به توجه: مثل کپی کردن درست ارقام، بخاطر سپردن ارقام انتقال داده شده.

کودکانی که در حوزه ریاضی مشکل دارند، بیشتر در مقوله های تفکر کمی، زمان، فضا و محاسبه با ناکامی مواجه میشوند.

 

علائم اختلال ریاضی

شمارش طوطی وار : دانش آموز در شمارش اعداد مشکل دارد .

عدم درک مفهوم عدد : مثلا کودک مفهوم عدد ۵ را نمی داند یعنی نمی تواند ۵مهره را جدا کند .

عدم درک ارزش عددی : کودک نمی داند ۴ از ۵ بزرگتر است و یا کوچکتر .

مشکل در خواندن عدد : ممکن است در خواندن اعداد و یا خواندن اعداد شبیه به هم اشتباه کند مثلا ۲و ۳ ، ۴و۶ یا جهت خواندن را رعایت نمی کند مثلا ۱۲ را ۲۱ می خواند .

مشکل در کپی کردن عدد : هنگام رونویسی عدد مشکل دارد .

مشکل در نوشتن عدد : نوشتن عدد نیاز به استفاده از حافظه دارد . بنابراین گاهی کودک شکل عدد را فراموش می کند و یا اعداد شبیه به هم را اشتباه می نویسد . مثلا ۳ را ۲ می نویسد ( مربوط به توجه ) یا شکل عدد را نمی داند یعنی ۳ را ۵ می نویسد . گاهی مشکل مربوط به جهت یابی است و عدد را وارونه می نویسد.

علامتها را نمی شناسد : کودک نمی داند + یعنی جمع بنابراین ممکن است اشتباه کند مثلا: ۱=۲+۳

مفهوم عملیات را نمی داند : جمع و تفریق را با هم اشتباه می کند.

اشکال در نحوه عملیات : گاهی کودک هنوز از انگشتان برای عملیات استفاده می کند ، این موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهای اعداد دورقمی و… مشکلات بیشتری را بوجود می آورد.

 اشکال در درک ارزش مکانی .

مشکل در حل مساله : گاهی کودک علیرغم اینکه عملیات ریاضی را می داند٬ ، در درک مسایل ریاضی مشکل دارد و نمی تواند روابط بین اجزای مساله را درک کند.

در درک زمان مشکل دارد.

درشمارش پول مشکل دارد.

در مهارتهای محاسباتی (جمع-تفریق-ضرب-تقسیم-کسر و…)مشکل دارد.

در اندازه گیری مشکل دارند.

در تناظر یک به یک مشکل دارند.

تمرین های ساده و کاربردی جهت تقویت مهارتهای ریاضی طرح سفیران بهسازی آموزش

یکی از دلایل اختلال ریاضی مربوط به اختلال در مراحل رشدی کودک است .بدین معنی که کودک مراحل رشد خود را بخوبی طی نکرده ویا خیلی دیر به این مرحله رسیده است.مثلا کودک در ۹ ماهگی هم قادر به نشستن نبوده است .ویا والدینش وی را مجبور کرده اند که در ۴ ماهگی بنشیند. (این مرحله از رشد می بایستی در ۶ ماهگی اتفاق بیفتد) و بسیاری موارد دیگر… که اصطلاحا به آن ” تاخیر در رشد” می گویند.لذا برخی از تمرینات ذیل جهت جبران مراحلی است که کودک بخوبی طی نکرده است. این تمرینات جهت تقویت نیمکره های مغزی بکار می روند که نهایتا در بهبود عملکرد مغزو در نتیجه پیشرفت در ریاضیات تاثیر فراوان دارند. عدم غلبه طرفی مغز نیز از علل بوجود آورنده اختلال ریاضی است که در اینجا برخی تمرینات را جهت تقویت غلبه طرفی ذکر می کنیم(تحت فشار قرار دادن کودکان چپ دست به جهت اینکه با دست راست بنویسند ، علاوه بر ایجاد لکنت زبان در آنان و بوجود آوردن سایر مشکلات روحی و عاطفی برای آنان،باعث بروز اختلال در ریاضی نیز می شود).

تمرینات حرکتی بسیار مؤثر در مدرسه و منزل(با جلب همکاری والدین) طرح سفیران بهسازی آموزش

پرتاب حلقه (جهت هماهنگی چشم و دست و نیز تقویت دقت).
مچاله کردن کاغذ با هر دو دست و پرتاب آن.(تقویت مهارت حرکتی)
لی لی کردن با پای غالب (تعادل-تثبیت غلبه طرفی مغز)
چرخاندن توپ روی بدن .(دقت-تعادل)
قدم زدن به جلو – عقب – پهلوها و پریدن (جهت تقویت مهارتهای حرکتی)
سینه خیز رفتن .
راه رفتن ریتمیک و شمارش مستقیم و معکوس .(تقویت دقت)
کشیدن شکل و حروف روی قسمتهای مختلف بدن با انگشتان و حدس زدن .(دقت-ادراک-تجسم فضایی)
پرتاب توپ به هدف به تناوب با هر دو دست (جهت تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست).
پرتاب توپ به طرف یکدیگر همواره با نام بردن .(دقت-تقویت مهارتهای حرکتی و در نهایت تقویت عملکرد مغزی)
ضربه به توپ با دست راست، چپ، هر دو دست.(تقویت هر دو نیمکره مغز)
تنفس عمیق به علاوه گوش دادن به موسیقی.(دقت)
راه رفتن با چشم بسته و حدس زدن جای اشیاء.(دقت-حافظه)
کشیدن شکل و حروف روی قسمتهای مختلف بدن با انگشتان و حدس زدن (دقت-ادراک-تجسم فضایی)
حرکات بالا و پایین رفتن دست چپ و راست با انگشتان .(دقت-تعادل، تقویت نیمکره های مغز)
آموزش خلاقیت و تحریکات یکپارچکی حسی .(تقویت حواس بویایی-چشایی-لامسه-بینایی و شنوایی با وسایل و امکانات مختلف)
گفتن لطیفه و به خاطر سپاری آن و یا حفظ کردن شعر .(تقویت حافظه)
آشنایی و کار با با چرتکه(بدون توجه به این موضوع که: چرتکه در زمانه فعلی قابل استفاده نیست)
بستن چشم و پیدا کردن راه (دقت-ادراک-حافظه)

دانلود رایگان نمونه طرح سفیران بهسازی آموزش

تمرین حرکات چشم با دنبال کردن چراغ قوه .(دقت بینایی).
راه رفتن با چشم بسته (تعادل-دقت)
تاکید روی فعالیتهای دستی .(انجام کار با هر دو دست بصورت متناوب ،جهت تقویت هر دو نیمکره مغز)
لی لی کردن با هر پا به صورت جداگانه (تعادل-تثبیت غلبه طرفی مغز)
چرخاندن توپ روی بدن .(دقت-تعادل)
تمرین ایستادن روی شانه یا نردبان روی زمین جهت حفظ تعادل.
حرکت پاها بصورت دو چرخه .(تقویت مهارتهای حرکتی)
راه رفتن با کتاب روی سرو پرش در این حالت(حفظ تعادل)
آموزش مهارت اجتماعی (مانند:آشنایی با عابر بانک، خرید کردن-پول دادن و…).
تن آگاهی(شناخت قسمتهای مختلف اعضای بدن مانند:دست راست-چشم چپ-پای راست-گوش چپ و…)
پرتاب کردن و گرفتن توپ(دقت-هماهنگی چشم و دست-تقویت مهارتهای حرکتی).
تمرینات تعادل(ایستادن روی یک پا- راه رفتن روی تخته تعادل-لی لی کردن و…)
حل جدول٬معما٬ شطرنج و…
ورزش کردن
فعالیتهای اجتماعی
خواب کافی و غذای مناسب.
کنترل استرسها
پیشگیری و درمان بیماریها

راههای غلبه بر اضطراب ریاضی دانش آموزان توسط معلمان

-ایجاد اشتیاق در دانش آموزان جهت یادگیری ریاضی.
-معلمان می بایستی به دانش آموزان نشان دهند که ریاضی درسی لذت بخش و مورد علاقه آنهاست.
-معلمان بهتر است آموزش ریاضی را با علائق دانش آموزان وفق دهند.
-اهداف کوتاه مدت و قابل حصول برای ریاضی تعیین کنند.
-از روشها و وسایل کمک آموزشی مختلف جهت تدریس استفاده کنند.
– با تشویق کردن همه دانش آموزان ٬ از اضطراب آنان کم کنند.
-آموزشها شفاف و بدون ابهام باشند.
– دانش آموزان را از ریاضی نترسانند.
_ از ایجاد رقابت بین دانش آموزان پرهیز شود زیرا باعث افزایش اضطراب می شود.
_د انش آموزان در کلاس ریاضی مشارکت فعال داشته باشند.
-دانش آموزان به فکر کردن٬تحقیق و یادگیری تشویق شوند.
-دانش آموزان گروهبندی شوند.زیرا در گروه که باشند اضطراب کمی دارند.
-اعتماد بنفس دانش آموزان تقویت شود.
-ارتباط دوستانه معلم ریاضی و دانش آموزان موجب کاهش اضطراب آنان می شود.
-دانش آموزان را تشویق به شرکت در کلاسهای تقویتی نمود.

چگونگی ترمیم ناتوانی در ریاضیات

این برنامه اغلب از آموزش اصول کمی مانند: ترتیب، اندازه، فضا، و فاصله با استفاده از مواد قابل لمس و کلام شروع می شود و در نهایت برای ایجاد و تقویت قوه استدلال و تفکر منطقی از معماها و صفحات سوراخ دار که با فرو کردن میله های پلاستیکی در آنها می توان طرحهای مختلف را ایجاد کرد، سود برده می شود.

همچنین برای آموزش اصول کمی می توان از تکالیف پیاژه در جهت پاپایی- ذهنی در زمینه های عدد- مایع- ماده وزن و حجم به گونه ای که کودک در آنها تبحر یابد نیز سود برد.

متخصصین توصیه می کنند که بررسی حیطه های مفهوم عدد، عملیات حساب مقدماتی خواندن عدد و بزرگتر و کوچکتر جهت یابی فضایی، تن آگاهی و زبان کمی را در تعیین و ارزیابی همبستگی های بین قوای روانی و عصبی و ناتوانی های یادگیری در تفکر کمی مد نظر قرار دهید.

تمرینات حرکتی طرح سفیران بهسازی آموزش

تعدادی از تمرینات حرکتی معرفی شده سفیران بهسازی آموزش جهت معرفی به والدین و اجرا در کلاس؛ که نقش حیاتی در تربیت، تقویت و پرورش حواس شناختی و تسهیل آموزش دارند.
به همراه هر تمرین کارکردها معرفی می شوند. در واقع می توان گفت این تمرینات زیربنای رفع اختلالات یادگیری هستند:

قدم زدن و پریدن به جلو، عقب و پهلوها
👈کارکردها:
۱) تقویت مهارتهای حرکتی
۲)تقویت درک فضا
۳)تقویت جهت یابی
۴ )تقویت درک مکان
۵)تخمین مسافت
۶ )تقویت تمرکز حواس
۷ )تقویت سرعت پردازش ذهنی
۸ )توانایی تصمیم گیری
۹ )قدرت برنامه ریزی

سینه خیز رفتن
👈کارکردها:
۱)پرورش دقت -تمرکز
۲ )پرورش تن آگاهی
۳ )پرورش خود آگاهی
۴ )پرورش درک پوستی
۵ )پرورش اعصاب حسی
۶ )پرورش درک فضا
۷)پرورش هماهنگی حس ها وعضلات
۸ )پرورش غلبه طرفی

راه رفتن ریتمیک و شمارش مستقیم و معکوس
👈 کارکردها:
۱)تقویت دقت و تمرکز
۲ )تقویت گوش بزنگی
۳ )تقویت حافظه فعال
۴ )تقویت قدرت شنیداری
۵ )تقویت نیمکره های مغزی
۶ )تقویت جهت یابی فضایی
۷ )تقویت هماهنگی چشم و دست

پرتاب توپ به هدف به تناوب با هر دو دست
👈کارکردها:
۱) تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست
۲ )پرورش نیمکره های مغزی
۳)تثبیت غلبه طرفی
۴ )پرورش درک فضا
۵ )پرورش تمرکز
۶ )پرورش حافظه فعال
۷ )ادراک پوستی

پرتاب توپ به طرف یکدیگر همراه با بردن نام افراد در بازی گروهی
👈کارکردها:
۱ )پرورش دقت
۲)تقویت مهارتهای حرکتی
۳) تقویت عملکرد مغزی
۴ )تقویت حافظه فعال
۵ )تقویت گوش بزنگی
۶ )تقویت انواع توجه
۷)هماهنگی حس به حس
۸ )تقویت یکپارچگی حسی

ضربه به توپ با دست راست، چپ، و هر دو دست.
👈کارکردها:
۱)تقویت هر دو نیمکره مغزی
۲)تقویت حافظه فعال
۳ )پرورش قدرت پیش بینی و نقشه کشی
۴ )پرورش دقت چند جانبه
۵ )پرورش دامنه دید
۶ )تقویت و توسعه دید ادراکی

راه رفتن با چشم بسته و حدس زدن جای اشیاء.
👈کارکرد:
۱ ) پرورش دقت
۲) تقویت حافظه
۳)تصحیح اشتباهات حسی
۴ )تقویت تن آگاهی حسی
۵ )تقویت تمرکز کانونی
۶ )پرورش استحکام تعادلی

 حرکات بالا و پایین رفتن با انگشتان
👈کارکرد:
۱ )پرورش و تقویت دقت
۲)تقویت تعادل
۳ )پرورش عضلات ظریف
۴ )تقویت مهارتهای نوشتاری
۵ )تقویت ادراک فضایی
۶ )پرورش تجسم دیداری فضایی

تمرین چرخش مداد در دست چپ و راست
👈کارکردها:
۱)تقویت نیمکره های مغز
۲)تقویت مهارتهای مربوط به حرکات ظریف
۳ )هماهنگی چشم و دست
۴ )پرورش ادراک فضایی

مچاله کردن کاغذ با هر دو دست و پرتاب آن
👈کارکردها:
۱)تقویت مهارت حرکتی
۲)تقویت عضلات ظریف
۳)پرورش هماهنگی دیداری حرکتی
۴ )پرورش نیمکره های مغزی
۵ )پرورش تند نویسی

تمرین حرکات چشم با دنبال کردن چراغ قوه
👈کارکردها:
۱)پرورش دقت بینایی
۲ )تقویت تند خوانی و روان خوانی
۳ )پرورش هماهنگی حس به حس
۴ )اصلاح انحرافات چشمی وتنبلی چشم

لی لی کردن با هر پا به صورت جداگانه
👈کارکردها:
۱)پرورش تعادل
۲)تثبیت غلبه طرفی مغز
۳)تقویت تن آگاهی
۴ )پرورش توازن

پرتاب کردن و گرفتن توپ
👈کارکرد:
۱)پرورش دقت
۲)پرورش هماهنگی چشم و دست
۳)تقویت مهارتهای حرکتی

تمرینات تعادل مثل ایستادن روی یک پا، راه رفتن روی تخته تعادل، لی لی کردن به جلو و عقب
👈کارکردها:
۱ )پرورش تمرکز
۲)پرورش خود آگاهی
۳)پرورش توازن

دانلود فایل آموزشی اختلالات یادگیری

اصطلاح اختلالات یادگیری به مشکلات یا دشواری‌هایی اشاره می‌کند که برخی از دانش‌آموزان در کسب دانش و مهارت‌های لازم برای موفقیت تحصیلی تجربه می‌کنند. تبیین‌های ارائه‌شده در خصوص اختلالات یادگیری محل مناقشه‌اند. فهم‌های نخستین از مشکلات یادگیری سرشتی روان‌شناختی داشت و بر مدل پزشکی مبتنی بود. به‌تازگی، نقدهای جامعه‌شناختی بر رویکردهای روان‌پزشکی به چشم‌اندازهای آموزشی تازه انجامیده است.

مدل پزشکی برآن است که نشانگان بیماری نمودهای رؤیت‌پذیر نوعی آسیب نهان‌اند و تعریف درمان مناسب این آسیب و در نتیجه درمان آن مستلزم تشخیصی دقیق است.

یکی از رویکردهای روان‌شناختی مبتنی بر مدل پزشکی در خصوص اختلالات یادگیری نشانهٔ «بیماری» را دستاورد ناچیزی می‌انگارد؛ آسیب نهان انگی مقوله‌ساز (مانند ناتوانی از یادگیری یا معلولیت ذهنی). درمان این بیماری که از طریق ارزیابی آموزشی تشخیص داده می‌شود، به‌شکل مداخله‌ای است که آسیب نهان را به‌منظور درمان بیماری هدف قرار می‌دهد.

  شناخته‌شده‌ترین طبقهٔ اختلالات یادگیری ناتوانی از یادگیری است؛ اصطلاحی که آن را نخستین‌بار ساموئل کرک در سال ۱۹۶۲ برای اشاره به هر نوع محدودیت غیرهوشی که مانع موفقیت افراد در تجربهٔ یادگیری می‌شود، وضع کرد. این اصطلاح به کسانی اشاره دارد که مقوله‌های سنتی مانند معلولیت‌های ذهنی نمی‌توانست ناتوانی‌شان را توضیح دهد. کرک ناتوانی از یادگیری را به‌نوعی عقب‌ماندگی یا اختلال در زمینۀ موفقیت تحصیلی مانند خواندن یا ریاضیات توصیف کرد. او بر پایۀ مدل پزشکی معتقد بود کژکارکردی مغزی یا آشفتگی هیجانی ناتوانی در یادگیری را پدید می‌آورد. نظر به دشواری شناسایی سرشت کژکارکردی مغزی نهان، کرک برآن بود معیارهای حذف می‌تواند ناتوانی از یادگیری را از سایر علل ناکامی متمایز سازد. او تصریح کرد این ناکامی نتیجهٔ معلولیت‌های ذهنی، محرومیت حسی، یا عوامل فرهنگی، یا آموزشی نیست.

  یعنی اختلالی در یک یا چند فرایند روان‌شناختی اساسی دخیل در درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی که می‌تواند خود را به‌شکل نقص در شنیدن، تفکر، خواندن، تلفظ واژه‌ها، یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد. این اصطلاح مشکلاتی مانند معلولیت‌های ادراکی، آسیب مغزی، کژکارکردی حداقلی مغز، خوانش‌پریشی، و زبان‌پریشیپیش‌رونده را شامل می‌شود. این اصطلاح کودکانی را که مشکلات یادگیری‌شان از معلولیت‌های دیداری، شنیداری یا حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی، آشفتگی هیجانی، و محرومیت محیطی، فرهنگی یا اقتصادی مایه می‌گیرد، دربر نمی‌گیرد.

  اگرچه ناتوانی از یادگیری اصطلاح عامی است که طیف گسترده‌ای از وضعیت‌ها را دربر می‌گیرد، برخی از پژوهشگران و علاقه‌مندان به مقوله‌های خاص‌تری از اختلالات یا ناتوانی‌ها اشاره می‌کنند که نمونه‌ای از آن در ادامه می‌‌آید.

خوانش‌پریشی به‌طور خاص به اختلالات مرتبط با زبان نوشتاری (خواندن و تلفظ) اشاره دارد. استعمال این اصطلاح در کانادا، نیوزیلند، انگلستان، و ایالات متحدهٔ امریکا معمول است و در این مناطق آن را به‌عنوان نقصی عصب‌شناختی از معلولیت ذهنی جدا می‌کنند.

 زبان‌پریشی به اختلالی در آموختن یا کاربست زبان اشاره دارد. کودکان یا بزرگسالان ممکن است در فهم زبان (زبان ادراکی) یا در صحبت‌کردن (زبان بیانی) مشکلاتی داشته باشند.



موضوعات :

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!