no-img
سایت دبیران فایل

طرح تدبیر چیست - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

طرح تدبیر چیست
zip
شهریور ۱۲, ۱۴۰۱
۰ تومان
رایگان – خرید

طرح تدبیر چیست


طرح تدبیر چیست ۱۴۰۳-۱۴۰۴-۱۴۰۵ برنامه سالانه و تقویم اجرایی رایگان

طرح تدبیر چیست ؟ اهداف برنامه سالانه عملیاتی و تقویم اجرایی چیست؟ برنامه تدبیر شامل چیست؟  طرح تعالی مدیریت چیست؟

طرح تدبیر چیست

طرح تدبیر یک برنامه ریزی یک ساله است که توسط مدیران مدارس ابتدایی انجام می‌شود. این طرح با هدف بهبود نظام آموزشی و افزایش کیفیت فعالیت‌های مدرسه‌ای طراحی شده است. طرح تدبیر بر اساس شیوه نامه و قوانین خاصی تنظیم می‌شود که در بخشنامه‌های آموزش و پرورش ابلاغ شده‌اند.

طرح تدبیر شامل بخش‌های مختلفی است که هر یک به یک جنبه از عملکرد مدرسه مربوط می‌شود. برخی از این بخش‌ها عبارتند از:

– تحلیل نقاط قوت و ضعف مدرسه
– تعیین اهداف و راهبردهای عملیاتی
– تنظیم تقویم اجرایی و بودجه بندی
– پایش و ارزشیابی عملکرد
– گزارش دهی و بازخورد

طرح تدبیر به مدیران کمک می‌کند تا نقشه راه فعالیت‌های آینده خود را برنامه ریزی کنند و با استفاده از منابع و فرصت‌های موجود، به بهترین نتایج برسند. طرح تدبیر همچنین باعث می‌شود که مدیران به صورت منظم و دقیق عملکرد خود را پایش و ارزشیابی کنند و در صورت لزوم، اصلاحات لازم را انجام دهند.

 

طرح تدبیر چیست

تدبیر به معنای برنامه‌ریزی و برگزاری اقدامات و روش‌ها با هدف دستیابی به یک هدف خاص است. در واقع، تدبیر به معنای انتخاب و اجرای اقدامات مناسب و بهینه برای دستیابی به هدف‌های مورد نظر است. تدبیر در هر زمینه ای، از سیاستگذاری، مدیریت، تجارت، علمی و غیره قابل استفاده است و به دستیابی به هدف مورد نظر کمک می‌کند. طزح تدبیر شامل برنامه سالانه و تقویم اجرایی می باشد.

طرح تدبیر ابتدایی چیست

طرح تدبیر یک برنامه و برنامه‌ریزی جامع است که برای بهبود و بهینه‌سازی یک فعالیت یا یک سیستم معین در نظر گرفته می‌شود. این طرح می‌تواند برای موارد مختلفی مانند برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت سازمانی، بهبود روند تولید و غیره استفاده شود. طرح تدبیر به مراحل زیر تقسیم می‌شود:

۱. تحلیل و بررسی وضعیت: در این مرحله، وضعیت فعلی و مشکلات موجود در سیستم یا فعالیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. عوامل موثر در عملکرد و چالش‌های موجود شناسایی می‌شوند.

۲. تعیین اهداف: در این مرحله، اهداف کلی و مرحله‌ای مشخص می‌شود که با طرح تدبیر باید دست‌یابی به آنها را تضمین کند. اهداف باید قابل اندازه‌گیری، قابل دست

طرح تدبیر متوسطه اول چیست

طرح تدبیر (Strategic Plan) در واقع یک ابزار مدیریت و همکاری در منابع آموزشی است که برای موسسات آموزشی طراحی شده است. این برنامه اهدافی مهم در حوزه مدیریت منابع، توزیع برنامه‌های آموزشی، ارتباط و همکاری بین اعضای موسسه و برنامه‌ریزی استراتژیک دارد.

با این برنامه، می توان برنامه های آموزشی را در یک میان‌نوع یا طبقه بندی دقیق برنامه ریزی کرده، منابع آموزشی را به کلاس‌ها نسبت داد، و همچنین از طریق ارتباط بین اعضا، همکاری و تجربیات خود را با استفاده از این ابزار به اشتراک بگذارید.

طرح تدبیر همچنین قابلیت‌هایی نظیر ثبت جزئیات درس‌ها، هماهنگی در زمان بندی برگزاری کلاس‌ها، پیگیری وضعیت آموزشی دانش‌آموزان و ارائه‌ی گزارش‌های تحلیلی را نیز داراست.

این برنامه از لحاظ امنیتی نیز حائز اهمیت است و بهتر است از منابع معتبر و امن برای دریافت و نصب آن استفاده کنید. امنیت دریافت نرم‌افزار و امنیت استفاده از آن در هنگام کار با اطلاعات مهم شما بسیار مهم است.

طرح تدبیر متوسطه دوم چیست

طرح تدبیر یک برنامه یا راهبرد است که برای حل یک مسئله، دستیابی به یک هدف، اجرای یک پروژه، یا بهبود عملکرد در یک سازمان طراحی می‌شود. این طرح شامل اقدامات مشخص و مراحل عملیاتی است که باید انجام شود تا هدف مورد نظر دست‌یابی شود. طرح تدبیر معمولاً شامل تعریف هدف، تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی، شناسایی راه‌حل‌های ممکن، انتخاب راه‌حل مناسب، برنامه‌ریزی عملکرد و نظارت بر پیشروی طرح است.

طرح تدبیر هنرستان چیست

طرح تدبیر در لغت به معنی نقشه کشیدن و برنامه ریزی است اما در عمل، طرح تدبیر به برنامه یا استراتژی مشخصی اشاره دارد که به منظور حل یک مشکل یا دستیابی به یک هدف خاص توسط افراد یا گروه‌ها طراحی و اجرا می‌شود. این برنامه‌ریزی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند کسب و کار، پروژه‌های علمی، توسعه شخصی، آموزش و… انجام شود.

طرح تدبیر رایگان چیست

طرح تدبیر به معنای برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی‌ها و راهکارها برای دستیابی به یک هدف خاص است. اینطور که بشود گفت طرحی است که مراحل و فعالیت‌هایی که باید انجام داده شود را به ترتیب زمانی مشخص و برنامه‌ریزی می‌کند. هدف اصلی طرح تدبیر این است که بتوان به بهینه‌ترین شکل از منابع و فرصت‌های موجود استفاده کرد و برای دستیابی به هدف نهایی کارها و فعالیت‌ها را به بهترین حالت ممکن انجام داد.

طرح تدبیر مدارس ابتدایی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بر اساس سامانه همگام برنامه تدبیر ۱۴۰۴+۱۴۰۳

طرح تدبیر ابتدایی متوسطه اول دوم هنرستان شامل چیست

برنامه تدبیر ، برنامه طرح تدبیر ، برنامه سالانه طرح تدبیر و برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح تدبیر همه اسم های مرسوم از برنامه ایست که هر ساله از طرف آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ میشود تا مدیران و معاونان برنامه های خود را در چارچوب برنامه تدبیر در مدرسه پیاده سازی کنند و مستندی از کارهای خود به اداره ی آموزش و پرورش شهر خود ارائه کنند.

اهداف برنامه طرح تدبیر سالانه :

هدف کلی برنامه طرح تدبیر سالانه :

مهمترین و اصلی ترین هدف این برنامه ، بهبود  فرایند های مدیریت مدرسه به منظور ارتقاء سطح عملکرد و کیفیت آن است .

سایر اهداف برنامه طرح تدبیر سالانه :

– نهادینه سازی برنامه محوری  در مدیریت مدارس و توجه به فرایندهای  آن بطور نظامند و هماهنگ
– تقویت فرایند ارزیابی مستمر برنامه ها و فعالیت ها با تاکید بر خود ارزیابی
-زمینه سازی برای بهبود سطح عملکرد مدرسه در برنامه ها ، فعالیت ها و اقدامات ( آموزش و یادگیری، فعالیت های مکمل و فوق برنامه و …)
– توسعه و تقویت  فرهنگ مشارکت  و کارگروهی در مدرسه با بهره گیری از توانمندی های کلیه ذینفعان

گستره برنامه برنامه طرح تدبیر سالانه :

کلیه مدارس دوره ابتدایی سراسر کشور اعم از مدارس دولتی و غیر دولتی مستقل شهری ، روستایی،عشایری و مجتمع های آموزشی (به غیر از مدارس مجری طرح تعالی)

برنامه تدبیر

گام های تدوین برنامه سالانه و عملیاتی

گام اول برنامه طرح تدبیر سالانه

تحلیل دقیق از وضعیت مدرسه
عملکرد  تحصیلی-تربیتی  دانش آموزان، وضعیت نیروی انسانی ، وضعیت مشارکت اولیاء  ، امکانات و تجهیزات ،  ظرفیت های محیط پیرامونی ، آمار دانش آموزان ، ،وضعیت فرهنگی اولیاءو……

گام دوم برنامه طرح تدبیر سالانه

تعیین نیازهاو اولویت های مدرسه در حوزه های مختلف
بهبود وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، تقویت روحیه کار گروهی در دانش آموزان، توانمند سازی معلمان در طراحی آموزشی ؛ ارتقاء آگاهی  اولیا نسبت به ضرورت مشارکت آنان در امور مدرسه ،شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل،جذب دانش آموزان لازم التعلیم، افزایش وضعیت ایمنی و فیزیکی مدرسه  ،جلب مشارکت نهاد ها و مؤسسات پیرامونی ،ارتقاء سطح بهداشت و روان دانش آموزان و…

گام سوم برنامه طرح تدبیر سالانه

تدوین  اهداف واقعی  و قابل اجرا   مبتنی بر نیازها و اولویت ها
ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس مختلف،ارتقاء مهارتهای حرفه ای معلمان ، ارتقاء شناخت اولیاء بسبت به  نقش و اهمیت مشارکت آنان در امور مدرسه ، هوشمند سازی کلاسها ،افزایش جلب مشارکت خیرین محل در خصوص حمایت از فعالیت های مدرسه ، توسعه مشارکت دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه و تشکل های دانش آموزی ، کاهش مشکلات تربیتی دانش آموزان و…

گام چهارم برنامه طرح تدبیر سالانه

تعیین مسئول برای انجام فعالیت ها

تعیین مسئول برای پیگیری کلاسهای تقویتی ،تعیین مسئول برگزاری کارگاه آموزشی برای معلمان معاون آموزشی ، تعیین مسئول برگزاری آموزش خانواده ، تعیین مسئول آموزش و نظارت بر استفاده از تجهیزات هوشمند ، تعیین مسئول برگزاری جلسات مجمع ،تعیین مسئول فعالیت های فوق برنامه دانش آموزی و…

گام پنجم برنامه طرح تدبیر سالانه

پیش بینی اقدامات و شیوه های مناسب اجرایی

تشکیل کلاس های فوق برنامه برای جبران و تقویت بنیه علمی دانش اموزان با هماهنگی اولیاء ، برگزاری کارگاه عملی در شورای معلمان ،دعوت از مدرسین آموزش خانواده ، استفاده از خودیاری اولیاء در خریدتجهیز ات هوشمند، ارائه گزارش به موقع  از اقدامات انجام شده بر اساس کمک های اولیاء و خیرین ….

گام ششم برنامه طرح تدبیر سالانه

تأمین منابع ،وسایل، تجهیزات و امکانات مورد نیاز

تامین وسایل متناسب با کار کارگاهی ؛ تامین اساتید مجرب برای اموزش معلمان، آماده سازی فضای مناسب برای آموزش اولیاء، تامین وسایل هوشمند با تأکید بر کلاس ششم ابتدایی،تامین فضا مناسب برای برگزاری جلسات مجمع عمومی ، تامین فضای پرورشی جهت انجام فعالیت های دانش آموزی  و…

گام هفتم برنامه طرح تدبیر سالانه

پیش بینی زمان اجرا
تاریخ برگزاری کلاسهای تقویتی، تاریخ کارگاه های آموزشی ،تاریخ برگزاری کلاسهای آموزش خانواده ، تاریخ ارائه گزارش به اولیاء ، تاریخ برگزاری مسابقات فرهنگی وهنری و…

گام هشتم برنامه طرح تدبیر سالانه

تنظیم چارچوب مشخص برای ارزیابی فعالیت های انجام شده
ابزار ارزیابی ،زمان های ارزیابی  ، نحوه ارزیابی و  جمع آوری اطلاعات و  تحلیل نتایج ارزیابی  استفاده از نتایج ارزیابی در تنظیم برنامه جدید و  بهبود مستمر فعالیت هاو..

نمونه فرم پیشنهادی برنامه سالانه مدرسه

عنوان فرایند: توسعه مشارکت اولیاء در امور مدرسه
اهداف
فعالیت ها و اقدامات(شیوه های اجرایی )
نشانگر(واحدشاخص)
وضعیت موجود
وضعیت مورد انتظار
گستره اجرا
زمان اجرا
میزان اعتبار
مسئول اجرا

نتایج و دستاوردها برنامه طرح تدبیر سالانه (درصد تحقق)

۱-بهره گیری از توان فکری و مهارتهای اولیاء جهت ارتقاء امور آموزشی ، پرورشی ، تجهیزات و تعمیرات و…
۲-صرفه جویی در هزینه ها با افزایش مشارکت اولیاء
۳-ایجاد بسترلازم جهت هماهنگی و همفکری مطلوب  با اولیاء

چرا برنامه طرح تدبیر سالانه چیست در آموزش و پرورش مهم است ؟

برنامه طرح تدبیر سالانه چیست در آموزش و پرورش از مهمترین فعالیت هایی است که در سال های اخیر به معلمان ابلاغ گردیده است. در مدارس معلمان ملزم به برنامه ریزی و تدوین مستندات خود در این رابطه هستند.

برنامه طرح تدبیر سالانه چیست در سایت دبیران فایل

برنامه طرح تدبیر سالانه چیست در سایت دبیران فایل  یکی از دستورالعمل های الزام اور به معلمان مدارس بود. معلمان مدارس اعم از عادی و دولتی ، هیئت امنایی، غیر انتفاعی و… می بایست طرح تدبیر چیست خود را از سایت دریافت نموده و از مزایای سایت آموزشی ما استفاده نمایند. هدف از انجام این کار و ابلاغ این دستورالعمل فعال نمودن هر چه بیشتر معلمان و تسریع در نگارش و تدوین طرح تدبیر چیست توسط آنها می باشد.

برنامه طرح تدبیر سالانه چیست برای مدارس ابتدایی

یک فایل که از آن به طرح تدبیر چیست نام برده میشود باید چهارچوب کلی خاصی را رعایت کند در عین اینکه نیاز نیست از همان زاویه ای نگارش شود که دیگران نوشته اند . در کل طرح تدبیر چیست چند آیتم کلیدی را باید در ساختار خود داشته  باشد که عبارتند از : انضباط و کنترل ، داشتن خلاقیت ، دقت در نگارش  ، داشتن تمرکز، بی طرفی  که هر کدام از این پارامترها اگر بدرستی رعایت شوند بدون شک میتوانند منشاء اثر باشند و در نهایت باعث بهبود شاخص های کیفی و کمی شوند.

طرح تدبیر

شیوه های  ارزیابی برنامه طرح تدبیر سالانه

ازآنجا که این مجموعه با هدف تقویت  مدیریت آموزشگاهی تدوین گردیده است و این نگاه درفرایند ارزیابی ها نیز حاکم می باشد .مدیر مدرسه با انجام درست ارزیابی از شاخصها ی تعیین شده( جدول شماره۵ ) و استفاده از شیوه های ارزیابی زیر با شناخت دقیق از وضعیت کنونی مدرسه( خود ارزیابی اولیه ) ،نظارت مستمر بر روند اجرای فعالیت ها (خود ارزیابی های فرایندی )، تعیین میزان تحقق اهداف و کیفیت اجرای شاخص ها ( خود ارزیابی پایانی و ارزیابی  بیرونی) نسبت به بهبود و ارتقاء عملکرد مدرسه اقدام می نماید

الف:ارزیابی درونی برنامه طرح تدبیر سالانه

۱-خود ارزیابی اولیه برنامه طرح تدبیر سالانه

گام اول:

مدیر مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی،با استفاده از جدول شماره ۵ (فرم ارزیابی بهبود فرایند ها) ارزیابی اولیه را انجام داده و با توجه به امتیاز کسب شده در هر یک از شاخص ها و جمع کل امتیازات ، ضمن تعیین وضعیت موجود  مدرسه  برنامه سالانه را برای  سال تحصیلی پیش رو تنظیم  می نماید.

گام دوم:

مدیر پس از درج امتیاز نهایی خود ارزیابی اولیه و تنظیم برنامه سالانه دو نسخه از فرم خود ارزیابی اولیه به همراه یک نسخه از برنامه سالانه مدرسه را حداکثر تا قبل از شروع سال تحصیلی به صورت مکتوب و رسمی به منطقه ارسال می نماید.

گام سوم:

مناطق آموزشی پس از وصول نتایج خود ارزیابی اولیه و برنامه سالانه مدارس نسبت به بررسی و تایید امتیازمدارس اقدام نموده و یک نسخه تاییدشده از فرم ارزیابی بهبود فرایندها را حداکثر تا پایان مهرماه به صورت رسمی به مدرسه عودت  نمایند.

۲-خود ارزیابی فرایندی برنامه طرح تدبیر سالانه

با عنایت به اینکه ارزیابی مستمر از ارکان این مجموعه است ،  مدیر مدرسه در طول سال تحصیلی  همزمان با اجرای فعالیت ها و اقدامات ،نسبت به جمع آوری فرم های خود ارزیابی ازمسئولین برنامه ها و فعالیت ها  اقدام نموده  و فعالیت هایی که  بر اساس جدول زمانبندی از نظر اجرا دارای تأخیر یا  مشکلاتی می باشند شناسایی و با کمک مسئول مربوط به هر یک از فعالیت ها و در صورت نیاز با  مشورت سایر کارکنان نسبت به مرتفع نمودن  موارد قابل بهبود اقدام می نماید.

۳- خود ارزیابی پایانی برنامه طرح تدبیر سالانه

گام اول: مدیر در پایان سال تحصیلی (خرداد ماه) مجددا با استفاده از جدول شماره ۵ (فرم ارزیابی بهبود فرایند ها) ، بررسی نتایج خود ارزیابی ها ، هدف گذاری های انجام شده در برنامه سالانه و با حضور مسئولین فعالیت ها ، اقدام به ارزیابی نهایی  می نماید.

گام دوم : نتیجه خود  ارزیابی پایانی ( مشخص شدن امتیاز عملکرد مدرسه  بر اساس جدول شماره ۵)و ارزیابی های انجام شده از ابتدای سال تحصیلی (بند ۲و گام اول بند۳)   به صورت رسمی  حداکثر تا ۲۰ خردادماه به معاونت آموزش ابتدایی منطقه ارسال گردد.

ب- ارزیابی بیرونی برنامه طرح تدبیر سالانه

مناطق آموزش و پرورش  ،با تنظیم برنامه زمان بندی مناسب و با کمک افراد مجرب و آگاه در حوزه آموزش ابتدایی به منظورارزیابی فرایندی در طول سال تحصیلی با هدف  ارائه بازخورد های اصلاحی، سازنده و توانمند سازاقدام نموده ،همچنین در پایان سال تحصیلی نیز به منظور ارزیابی نهایی ( حداکثر تا ۱۵تیرماه) از مدارس بازدید کرده و با استفاده از جدول شماره پنج و نتایج ارزیابی های فرایندی و گزارش های ارسالی مدرسه( خود ارزیابی اولیه، ارزیابی فرایند ی ، ارزیابی پایانی و برنامه سالانه ) نسبت به ارزیابی میزان تلاش ، پیشرفت و موفقیت مدرسه در راستای  برنامه سالانه ، هدف گذاری های انجام شده  و کیفیت اجرای فعالیت ها اقدام می نمایند.

برنامه سالانه طرح تدبیر چیست چه اهمیتی دارد ؟

برنامه سالانه طرح تدبیر چیست کمک بسیار زیادی به رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی معلمان این مقطع نمود. در واقع معلمان مدارس به دلیل پیش بینی کلیه فعالیت ها و چشم انداز های موجود و اختصاص امتیاز به هر یک از محور ها در فرم خام طرح تدبیر چیست خود را ملزم به رعایت تک تک بند ها می نمایند. با رعایت همه جانبه و تنظیم و اجرای تمام و کمال طرح تدبیر چیست در مدارس ابتدایی علاوه بر کسب نمره و امتیاز کامل ارزشیابی دانش آموزان نیز از سطح علمی و آموزشی و همچنین تربیتی و پرورشی بالاتری برخوردار خواهند بود.

جداول برنامه تدبیر

 جدول شماره ۱ برنامه سالانه طرح تدبیر:

مربوط به گام های  تدوین  برنامه عملیاتی است و برنامه سالانه طرح تدبیر باید دقیقا بارعایت این ۵گام تهیه وتنظیم گردد. و صرفا جهت آشنایی با مراحل وگامهای تدوین برنامه

(منظور از تدوین برنامه تدبیر سالانه همان تکمیل جدول ۲ است. و به فرم ۲ تکمیل شده برنامه عملیاتی سالانه اطلاق می شود)

جدول شماره ۲ برنامه سالانه طرح تدبیر :

نمونه والگویی پیشنهادی برای تدوین برنامه سالانه طرح تدبیر هست و مزیت آن نسبت به سایر نمونه ها سادگی وتسریع وتسهیل در تکمیل ان  و بی نیازی ازپیوست ها وضمایم غیر ضروری( که بعضا در برخی نمونه ها مشاهده می شود)می باشد.
البته استفاده از سایر نمونه ها والگوههای برنامه مشروط براینکه در چهارچوب برنامه تدبیر باشد آزاد هست.

جدول شماره ۳ برنامه سالانه طرح تدبیر:

مخصوص تقویم اجرایی برنامه ها و فعالیت های پش بینی شده در طول سال میباشد .

جدول شماره ۴ برنامه سالانه طرح تدبیر:

این جدول نمونه فرم پیشنهادی برای خودارزیابی بهبود فرایندهای مدیریت مدرسه می باشداین فرم برای رصد فعالیتهای پیش بینی شده در برنامه سالانه مدرسه و حصول اطمینان ازاجرای صحیح برنامه ها در مسیر تعیین شده پیشنهاد گردیده است ومربوط به خودارزیابی فرایندی است.

جدول شماره ۵ طرح تدبیر: 

مربوط به بازدیدهای بیرونی است وتوسط ارزیابانی که به مدارس به منظور ارزیابی فرآیندی در طول سـال تحصـیلی بـا هـدف ارائـه بازخوردهـای اصـلاحی، سـازنده وتوانمندساز در مدرسه حضور می یابند(همچنین بازرسین وبازدید کنندگان و…) تکمیل می شود.مسئولیت ارزیابی بیرونی مدارس مجری با معاونت آموزش ابتدایی در مناطق آموزش و پرورش می باشد.

جدول شماره ۶ برنامه سالانه طرح تدبیر :

که امسال برخلاف سنوات گذشته که برنامه سالانه طرح تدبیر بصورت متمرکز تنظیم و به استان ها ابلاغ می شد، تحت عنوان فهرست موارد مورد انتظار منطقه از مدارس بصورت غیر متمرکز و توسط هر منطقه تهیه و تدوین شده و به مدارس  ابلاغ می شود.

طرح تدبیر

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile

در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید:

آی دی تلگرامی:    dabiranfile@       کانال تلگرامی:  dabirfile@  پیج اینستاگرام:  dabiranfile@ 

آی دی سروش و ایتا :   dabiranfile@       کانال سروش و ایتا:  dabiranfile@



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!