no-img
سایت دبیران فایل

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : هارتموت اسر - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : هارتموت اسر
zip
آبان ۱۹, ۱۴۰۱
۱۴,۹۰۰ تومان
۱۴,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : هارتموت اسر


دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : هارتموت اسر

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : هارتموت اسر با جواب با فرمت pdf

قسمتی از محتوی دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : هارتموت اسر

 

۱۲- کنش اجتماعی از نظر اسر چیست؟ (چگونه است؟)

وضعیت‌های اجتماعی نهایتاً بر پایه وابستگی متقابل شکل می‌گیرد. انسان‌ها معمولاً به منابعی که در اختیار ندارند و تحت نظارت افراد دیگرند علاقمند هستند. طبیعی است که برای دستیابی به‌ این منابع به مبادله منابع و وضعیت‌های اجتماعی با دیگران علاقمند باشند. در این وضعیت تبادل حداقل دو کنشگر در ارجاعی متقابل به یکدیگر عمل می‌کنند. طوری که شکل‌گیری کنش و نتایج حاصل از آن در یکی همواره با انتظارات /ارزشگذاری‌ها و تصمیمات کنشگر دیگر بستگی دارد. اسر به‌ این عمل متقابل ( کنش اجتماعی) می‌گوید.

۱۳- از دیدگاه اسر بجز کنش اجتماعی سه نوع ساختار اجتماعی دیگر در مناسبات متقابل نوعی ساخته می‌شوند نام ببرید؟

الف) از طریق مناسبات متقابل شیوه‌های تولید و توزیع اجتماعی شکل می‌گیرد که به اصطلاح « منافع مادی و فرصت‌ها» نامیده می‌شود در مناسبات اجتماعی معلوم می‌شود که چه چیزی منابع است و چه کسی تولید و توزیع آن را معین می‌کند.

ب) مناسبات اجتماعی از طریق تعیین هنجارها نهادینه می‌شود و ثبات می‌یابد. ساخت‌ها و منظومه‌های مادی دارای مبدای رسمی و غیررسمی می‌شوند و به شکل قواعد از نظر اجتماعی معتبر برای کنش کنشگران گوناگون هستند.

ج)در وضعیت‌های ساخت یافته چارچوب های فرهنگی شکل می‌گیرد. چارچوب ها ، مدل های فکری کنشگران برای تشریح معتبر و جمعی وضعیت‌های اجتماعی است. در چارچوب هاست که نمادهای معین آراسته می‌شود.

۱۴- از دیدگاه اسر اهمیت خاص چارچوب‌های فرهنگی به چه دلیل است؟

به‌ این دلیل است که آن‌ها به کنشگران امکان می‌دهند تا در وضعیت‌های اجتماعی جهت‌گیری کنند.

۱۵- اسر تولید مناسبات میان جنبه « عینی» و « ذهنی-فردگرایانه» را چگونه توضیح می‌دهد؟

او این مناسبات را با رهیافت « کارکردهای تولید اجتماعی» شرح می‌دهد و برای این کار از فرضیه‌های معتبر نظریه تکامل استفاده می‌کند: هدف نهایی کنش‌های انسان باز تولید خود ارگانیسم است. ارگانیسم باز تولید خود را به صورت کار مفید تجربه می‌کند و اسر این تجربه را سود می‌نامند و گزینش بر اساس دستیابی به بیشترین سود تحقق پیدا می‌کند.

۱۶- تولید سود از دیدگاه اسر چه نیازهایی را ارضا می‌کند؟

تولید سود به ارضای دو نیاز بنیادی و عمومی وابسته است یکی نیاز به « احترام اجتماعی» و دیگری نیاز به «سلامت فیزیکی»

۱۷- منظور از سلامت فیزیکی و احترام اجتماعی از دیدگاه اسر چیست؟

نیاز به سلامت فیزیکی تامین کننده باز تولید زیستی انسان است در حالی که نیاز به احترام اجتماعی، شرایط را برای بازتولید کنش فراهم می‌کندکه پدیده‌ای اجتماعی است چون انسان نمی‌تواند کنش خود را به‌صورت ژنتیک و تکوینی هدایت کند، به‌ این روند اجتماعی وابسته است.

۱۸- از دیدگاه اسر در صورتیکه نیازهای بنیادی ( سلامت فیزیکی و احترام اجتماعی) انسان با کارهای فردی بر طرف نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

در این صورت منظومه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند که در آن‌ها « کالاهای واسطه» تولید می‌شوند. مثلاً محصولات علمی متخصصین جزء کالاهای واسطه هستند. آن‌ها مقالات و کتاب‌های خود را تولید می‌کنند که سبب شهرت آن‌ها می‌شود یعنی کسب منزلت اجتماعی و از طرفی زمینه را برای ارتقا شغلی او فراهم می‌کند که‌ این سبب افزایش درآمد او می‌شود و به آسایش فیزیکی بهتر می‌رسد.

۱۹- از دیدگاه اِسر فرآیند تأثیر متقابل دو سطح خرد و کلان کنش اجتماعی در مدل « توضیح جامعه‌شناختی» یا سه منطق تشریح می‌شود آن سه منطق را نام ببرید؟

الف- منطق وضعیت

ب- منطق گزینش

ج- منطق تجمع

۲۰- منطق وضعیت در چارچوب نظریه اسر را توضیح دهید؟

در منطق وضعیت هدف تشریح خصیصه عینی وضعیت است. کنش مشترک کنشگران، انتظارات و ارزشگذاری‌های معتبر اجتماعی هستند که ساختارها و حدود وضعیت‌های اجتماعی را می‌سازند. چیزی که اسر درباره منطق وضعیت به آن علاقمند است سه نوع ساختار( منافع، نهادها و افکار) است. وضعیت بر کنشگرانی تاثیر می‌گذارد که در آن وضعیت قرار دارند و آن وضعیت را نمایندگی می‌کنند. کنشگران منفرد از طریق تعابیر و تعلق به یک وضعیت تصویری از ان وضعیت پیدا می‌کنند و با این تصویر به کنش خود جهت می‌دهند، بیش از هر چیز با جهت‌گیری به سمت ساختارهای معتبر و عمل کنشگران دیگر تحت تاثیر وضعیت قرار می‌گیرند.

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی بعد از خرید فایل

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی اینستاگرام دبیران فایل: instagram.com/dabiranfile

آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!