no-img
سایت دبیران فایل

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : پارسونز هومنز و تئودور آدورنو - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : پارسونز هومنز و تئودور آدورنو
zip
آبان ۱۸, ۱۴۰۱
۱۸,۹۰۰ تومان
۱۸,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : پارسونز هومنز و تئودور آدورنو


دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : پارسونز هومنز و تئودور آدورنو

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : پارسونز هومنز و تئودور آدورنو با جواب با فرمت pdf

قسمتی از محتوی دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : پارسونز هومنز و تئودور آدورنو

.                 عمومیت براساس تشخیص آدورنو ازعصرخود با سه ویژگی مشخص می شود نام ببرید.

عمومیت – منظور او جامعه کنونی است – بر اساس تشخیص او از عصر خود با سه ویژگی مشخص می‌شود: نامشخص بودن مقررات حاکم بر سازوکار قوانین مبادله، روند تغییرپذیر سلب خود مختاری از افراد، شیوه تأثیرگذاری سازگار و اجتماعی نهادهای ارتباط همگانی به صورت نظامی از صنعت فرهنگی.

۱۰.               منظورازجامعه عقلانی ازنظرآدورنوچیست؟

منظور از جامعه عقلانی جامعه‌ای است که انسان در آن عقلانی سازمان‌یافته باشد. چون روابط انسان‌ها، بر خلاف ادعای خود این جامعه مبنی بر آزادی، اصولاً بدون ترس از دست‌دادن زندگی مستقل ممکن نیست تا زمانی که جامعه ترس و با آن به طور عینی رنج تولید می‌کند، رنجی که سبب فشار بر فرد می‌شود، «نیاز به سخنوری در باره رنج […] شرط تمام حقایق است»

۱۱.               چه انتقادهایی ازآدورنو می‌شود؟

·        او دهشت رویدادهای معاصر را ازدیدگاه حیرت زدگی وتکان خوردگی تحلیل کرده است.

·        او با اغراق در نقد بنیادی خرد شاخه زیر پای خود را می‌برد.

·        او جایگاه نقد از بیرون به تمامیت نقد شده مناسبات بی بصیرتی را تعیین نکرده است

جورج کاسپار هومنز

(۱۹۸۹-۱۹۱۰)

۱.                    هومنز نیروی محرک رشد فکری خود را چه می‌داند؟

«ایجاد نظم و گریز از هرج ‌و مرج»

۲.                  مراحل رشد فکری هومنز را بیان کنید؟

·        مرحله اول را با آشنایی با آثار پارتو شروع کرد، چراکه فکر می‌کرد پارتو نتوانسته افکار خود را منظم ارائه دهد و می‌خواست افکار موجود در آثار او را به صورت منظم در آورده و ارائه دهد، به  طوری که خوانندگان با استعداد با خواندن استدلال‌های او به بصیرت تازه‌ای برسند.

·        مرحله دوم رشد فکری خود با جمع‌آوری منابع و مواد گسترده (البته ناکامل) در باره زندگی روستائیان در انگلستان قرون وسطی و خصوصاً قرن سیزدهم شروع کرد که هدف اصلی او از این کار فقط نشان دادن کفایت منابع موجود کار پژوهشی برای تشریح عصر تاریخی معینی نبود، بلکه بررسی امکان یافتن رابطه علی میان موضوعات بود.

·        مرحله سوم رشد فکری خود را با نوشتن گروه انسانی شروع کرد. او این مرحله را با مطالعه متنوع‌ و بررسی مجدد مواردی شروع کرد که قبلاً مطالعه کرده بود

·        آخرین مرحله رشد فکری هومنز با مقاله رفتار اجتماعی به مثابه تبادل  در ارتباط است و با انتشار اثر نظری اصلی او با نام رفتار اجتماعی: صورت‌های بنیادی آن  به اوج خود رسید

.              منظور از جماعت اجتماعی چیست؟

در جوامع مدرن هسته اساسی نظم در ویژگی جماعت اجتماعی آن‌هاست که منظور از آن مجموعه‌ای از روابط همبسته میان اعضای جامعه فراتر از همبستگی‌های خاص گروهی, طبقاتی و قشری است.

۲۰.             ویژگی‌های جامعه مدنی از دیدگاه پارسونز کدام است؟

جامعه مدنی نسبتاً فراگیر است و همه را شامل شده و کسی را به دلیل ویژگی‌هایش به حاشیه نمی‌راند. از ویژگی‌های این نوع جامعه تمایز ساختاری آن است, چراکه متشکل از تعداد قابل ملاحظه از گروه‌های تخصصی, انجمن‌ها و سازمان‌های متفاوت است که فرد هم‌زمان و به شیوه‌های گوناگون در فعالیت‌های آن سهیم است و همین سبب تضعیف همبستگی کامل به گروهی خاص می‌‌شود, به طوری که در برابر وفاداری به جامعه مدنی هیچ وفاداری گروهی نیرومندی قرار نمی‌گیرد. جامعه مدنی با ارزش‌های عمومی به هم پیوسته است و همین ارزش‌‌ها زمینه‌ساز تفاهم متقابل فراتر از دنیاهای زندگی جزیی است. سرانجام باید به توانایی انطباق این گونه جوامع اشاره کرد که بسیار پیشرفته است، چراکه برای حل مسائل خود می‌تواند از سرمایه انباشته, فنّاوری‌ها و معرفت خود استفاده کند.

۲۱.              دستاورد مهم جماعت اجتماعی از دیدگاه پارسونز کدام است؟

جماعت اجتماعی مُعرف «فردگرایی نهادینه‌شده»در جامعه مدرن است که دستاورد مهم آن ارتباط تکثرگرایی تا اندازه ممکن بزرگ با وابستگی‌های قومی, مذهبی و گروه‌های خاص دیگر به صورت جماعتی فراگیر و همبسته است، بدون آن‌که لازم باشد کسی از منشا هویتی خود صرف نظر و در نتیجه کثرت‌گرایی تهدید شود. اعضای جامعه می‌توانند هویت مذهبی, قومی خود را حفظ کنند, لیکن باید این هویت در سایه اصل احترام متقابل در جماعت شهروندی باشد. به میزانی که یک شهروند به شمار بیشتری از گروه‌ها و انجمن‌های گوناگونی تعلق داشته باشد, به همان اندازه وفاداری‌های جزیی او متقاطع است, به طوری که فرد باید خود میان این وفاداری‌ها میانجی باشد. تعلق فرد به گروه‌ها و انجمن‌های گوناگون آمادگی اورا برای شکیبایی افزایش داده و سبب تقویت اصل احترام متقابل در میان افراد وابسته به جماعت مدنی می‌شود.

۲۲.            چه تحولاتی نقش اساسی در پیدایش جامعه مدرن داشتند؟

جنبش اصلاح دین (رفورماسیون) در قرن شانزدهم, انقلاب صنعتی و دموکراتیک در قرن هیجدهم و انقلاب آموزشی در قرن بیستم که براساس عناصر عمومی و جهانشمول در فلسفه یونان, یکتاپرستی یهودی و مسیحی, حقوق رومی و علم رنسانس بنا شدند نقش اساسی در پیدایش جامعه مدرن داشتند.

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی بعد از خرید فایل

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی اینستاگرام دبیران فایل: instagram.com/dabiranfile

آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!