no-img
سایت دبیران فایل

پرسشنامه تعارض سازمانی از طریق تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP) - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

پرسشنامه تعارض سازمانی از طریق تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)
zip
فروردین ۲۰, ۱۴۰۳
۱۹,۹۰۰ تومان
۱۹,۹۰۰ تومان – خرید

پرسشنامه تعارض سازمانی از طریق تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)


دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی از طریق تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)

دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی از طریق تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)  برترین و بروزترین فایل موجود در اینترنت و با فرمت word  در ۳ صفحه می باشد. دانلود این پرسشنامه  توسط دبیران فایل برای شما دوستان و همراهان عزیز گرداوری و آماده دانلود شده است.

مرکز تخصصی بانک پرسشنامه دبیران فایل بصورت تخصصی اقدام به گردآوری , ترجمه و آماده سازی انواع پرسشنامه میکند . در این سایت میتوانید انواع پرسشنامه مدیریت , پرسشنامه روانشناسی , علمی , تربیت بدنی و ورزش , دانش آموزی, پرسشنامه معلمی , پرسشنامه حقوقی, و… را در کسری از ثانیه مشاهده , انتخاب و دانلود نمایید.

توضیحات و مختصری از  دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی از طریق تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)

        اهداف ناسازگار۱.اهداف سازمانی، سازمان من به روشنی و وضوح بیان نشده است؟
۲.من با اهداف بیان شده واحد کاری خود موافق نیستم ؟
۳.به دلیل مخالفت با اهداف بیان شده ،من تمایل ندارم که در تصمیمات مربوط به اهداف واحد کاری خود شرکت کنم؟
۴.من ادراک مناسبی از اهداف سازمان خود ندارم ؟
ارزشها و اعتقادات متفاوت  (تمایز)
۱. وقتی از من خواسته شود که در خارج حوزه ارزشی و اعتقاداتی خود ارتقاء یابم ، ترجیح می دهم سازمان را ترک کنم؟
۲. من از باور و عقیده خود با تمام قدرت دفاع می کنم؟
۳. من دارای تفکرات و عقاید خاصی درباره چگونگی انجام بهتر کار هستم، ولی هیچ تاثیر مستقیمی برروی خط مشی های سازمان ندارم؟
            ابهام و تضاد نقش
۱.نقش ویژه ای که در سازمان بر عهده من است ، برایم روشن و واضح نیست؟
۲. مسئولیت های محوله به من با میزان تحصیلات و دانش شغلی من تناسب ندارد؟
۳. نمی دانم در پست خود چه انتظاری از من می رود؟
۴. بین آنچه که در محیط کار انجام می دهم با اهداف کاریم تضاد وجود دارد؟
                    مسائل ارتباطات
۱.همکاران بندرت خارج از ارتباطات رسمی سازمانی به من کمک می کنند؟
۲. من فکر می کنم، ارتباطاتم با همکارام باعث کاهش اعتبارم گردیده است؟
۳. زمانی که سکوت در جلسه حاکم است ، از صحبت کردن با اشخاص احساس خجالت و دست پاچگی می کنم؟
۴.اگر آنچه را که طرف دیگری می گوید مورد علاقه من نباشد با بی توجهی به حرفهای گوینده سعی می کنم گفتگو را قطع کنم؟
پرسشنامه

پرسشنامه شناسایی و وزن دهی منابع تعارض سازمانی

پرسشنامه تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)

پرسشنامه تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP) یکی از ابزارهای مهم و موثر در مدیریت تصمیمات است که به ویژه در حوزه مدیریت کسب و کار و برنامه ریزی استراتژیک استفاده می شود. این پرسشنامه که ابتدا توسط توماس سائیر در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد، به منظور کمک به مدیران در انتخاب بهترین گزینه ها در مواجهه با تصمیمات پیچیده و چند معیاره طراحی شده است.

AHP یا Analytic Hierarchy Process

AHP مخفف عبارت Analytic Hierarchy Process می باشد و به عنوان یک روش تصمیم گیری چند معیاره و چند سطحی شناخته می شود. در این روش، مدیران در ابتدا باید هدف خود را تعریف کنند و سپس به ترتیب سلسله مراتبی، عوامل مختلف و معیارهای مهم برای رسیدن به هدف را شناسایی کنند. سپس با استفاده از پرسشنامه AHP، ارزش هر معیار و اهمیت آن نسبت به دیگر معیارها تعیین می شود. در نهایت، با استفاده از فرمول های محاسباتی منحصر به فرد AHP، انتخاب بهترین گزینه یا تصمیم نهایی انجام می شود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد AHP این است که به مدیران امکان می دهد تا میزان اهمیت هر معیار را بر اساس دیدگاه و ارزش های شخصی خود تعیین کنند. بنابراین، این روش به مدیران امکان می دهد تا تصمیمات خود را بر اساس ارزش های شخصی و سازمانی خود اتخاذ کنند و بهترین راه حل را برای مشکلات و چالش ها پیدا کنند.

مزایای استفاده از AHP

از دیگر مزایای استفاده از AHP می توان به دقت بالای این روش در تحلیل و بررسی موارد مختلف اشاره کرد. با استفاده از فرمول های محاسباتی منحصر به فرد AHP، این روش قادر است تا تمامی ابعاد و عوامل مختلف در تصمیم گیری را در نظر بگیرد و ارزش هر یک را در قالب یک عدد مشخص بیان کند. همچنین، AHP به مدیران امکان می دهد تا تاثیرات مثبت و منفی هر یک از گزینه ها را بر روی هدف خود بررسی کنند و بهترین تصمیم را بگیرند.

از جمله مواردی که می توان با استفاده از AHP تصمیم گیری کرد، می توان به انتخاب بهترین استراتژی برای رسیدن به هدف، انتخاب بهترین تامین کننده یا تعیین اولویت های مهم در پروژه ها اشاره کرد. همچنین، این روش در تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری و تخصیص منابع نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود مزایا و کاربردهای فراوان AHP، اما این روش نیز دارای محدودیت ها و نقاط ضعفی است. برای مثال، این روش برای تصمیماتی که در آن هدف ها و عوامل مورد بررسی بسیار پیچیده و متشابه باشند، مناسب نیست. همچنین، برای اجرای صحیح AHP، نیاز به تخصص و دانش فنی لازم است که ممکن است در برخی سازمان ها باشد و در برخی دیگر نباشد.

در نهایت، پرسشنامه تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP) یک ابزار قدرتمند در مدیریت تصمیمات پیچیده و چند معیاره است که به مدیران امکان می دهد تا با توجه به ارزش ها و اهداف مورد نظر خود، بهترین تصمیم را برای سازمان خود بگیرند. با استفاده از این روش، مدیران می توانند تصمیماتی را اتخاذ کنند که باعث بهبود عملکرد و موفقیت سازمان خود در بلند مدت شود.

سلسله مراتب فرآیندی

تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)، یک روش تصمیم‌گیری چند شاخصه است که بر اساس رویکرد تحلیلی سلسله‌مراتبی برای اولویت‌بندی و انتخاب گزینه‌های مختلف استفاده می‌شود. این روش تصمیم‌گیری بر اساس نظرات و ترجیحات افراد و یا گروه‌های مختلف انجام می‌شود.

به منظور استفاده از تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP)، ابتدا یک سلسله مراتب از معیارها و گزینه‌ها برای تصمیم‌گیری تعریف می‌شود. سپس ارتباطات نسبی بین معیارها و گزینه‌ها توسط افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرسشنامه تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP) ممکن است شامل سوالاتی مانند:

۱. لطفاً ابتدا لیستی از معیارها و گزینه‌های مرتبط با تصمیمی که باید گرفته شود، ارائه کنید.
۲. لطفاً اهمیت نسبی معیارهای مختلف را نسبت به یکدیگر ارزیابی کنید. برای مثال، آیا معیار A در مقایسه با معیار B بیشتر اهمیت دارد؟ آیا A و B هم اندازه اهمیت دارند؟
۳. لطفاً ارتباطات نسبی بین گزینه‌ها و معیارها را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، گزینه X چقدر نیاز به معیار A دارد؟
۴. آیا اولویت‌بندی نهایی شما بر اساس تحلیل سلسله مراتب فرآیندی (AHP) با تصمیماتی که به طور کلی انتظار می‌رود، مطابقت دارد؟

این پرسش‌نامه می‌تواند به شما کمک کند تا نظرات و ترجیحات اعضای گروه یا افراد مختلف را جمع‌آوری و تحلیل کنید تا بهترین تصمیم را برای مسائل پیش رو بگیرید.

پرسشنامه

در دنیای امروز که غالب و اکثر اوقات ما زمان زیادی برای انتخاب , تصمیم گیری و شناخت نداریم استفاده از پرسشنامه میتواند سهم بسزایی در شناخت ما ایفا کند که به تبع آن انتخاب و تصمیم گیری راحتر و دقیق تری را خواهیم داشت.

پرسشنامه ها فرم هایی  هستند که برای اهداف خاصی طراحی میشوند و شامل تعدادی پرسش هستند که از آنها برای گردآوری آمار , تحلیل و … استفاده میشود.

امروز افراد زیادی هستند که میتوانند با استفاده از یک پرسشنامه براحتی و در سریعترین زمان نیازهایشان را مرتفع نمایند.

ساختار و انواع سوالات پرسشنامه

چهار نوع سوال اساسی که ممکن است در پرسشنامه ها استفاده شوند عبارتند از:

۱سوالات باز

۲سوالات چندگزینه ای

۳سوالات دو گزینه ای

  1. مقیاس ها

سوالات باز:

پرسش هایی است که پرسش شوندگان می توانند با کلمات و جملات خود به سوال پاسخ دهند. سوالات تعداد نامحدودی جواب را از جانب پاسخ دهندگان به همراه خواهد داشت.

سوالات  معمولا در شرایط زیر به کار برده می شود:

-جواب های ممکن و احتمالی قابل شناسایی از قبل نیستند.

-پاسخ های کلمه به کلمه و تشریحی برای اهداف و سوالات تحقیق مناسب ترند.

-به دست آوردن بینش عمیق درباره نگرش ها،احساسات و تفکرات پاسخ دهنده درباره موضوع مورد نظر ضروری است.

اصلی ترین مزایای سوالات با عبارتند از:

-چون هیچ پاسخ از پیش تعیین شده ای در اختیار فرد قرار نمی گیرد، تاثیری بر پاسخ های او ندارد.

-فرد به راحتی می تواند تمام عقاید خود را بدون هیچ محدودیتی بیان کند. به همین دلیل سوالات  برای تحقیقات اکتشافی و مشکل یابی بسیار مناسب است.

اصلی ترین معایب سوالات  عبارتند از:

-اغلب پاسخ دهندگان به ندرت جواب های دقیق به سوالات  می دهند.

-این سوالات در معرض دو خطای اصلی قرار دارند:(۱) ممکن است صراحت فرد پاسخگو را اندازه بگیرد و در نتیجه تمایل فرد به پاسخگویی را کاهش دهد؛(۲) پرسشگر ممکن است نتواند کل پاسخ های فرد را با بی طرفی کامل ثبت و ضبط کند.

-از آنجایی که پاسخ های ارائه شده به  بسیار متنوع است در نتیجه کدگذاری و خلاصه سازی آنها بسیار زمان بر و همراه با خطا خواهد بود.

سوالات چند گزینه ای

سوالاتی هستند که چند گزینه را به پاسخ دهندگان ارائه می دهد. پاسخ دهنده یا باید یک گزینه از چند گزینه را انتخاب کند یا بیشتر از یک گزینه.

محقق هنگام استفاده از سوالات چند گزینه ای باید مسائل زیر را در نظر بگیرد:

تعدد گزینه ها:

یک مساله اساسی در سوالات چند گزینه ای این است که چند گزینه را باید در سوال گنجاند؟پاسخ عادی و معقول به این سوال این است که هر گزینه باید تنها یک بار ظاهر شود و تمامی گزینه های ممکن را باید گنجاند.

-تورش مکانی: 

به این معنا است که معمولا پاسخ دهندگان تمایل دارند،

یا وقتی سوال دارای مقادیر عددی است، تمایل به انتخاب گزینه وسط بیشتر است.

استفاده از تکنیک رای چندگانه یعنی استفاده از چندین گونه پرسشنامه که در هر یک ترتیب گزینه ها تغییر می کند، تورش مکانی را به حداقل ممکن می رساند.

اصلی ترین مزایای سوالات چند گزینه ای عبارتند از:

-هم برای مصاحبه گر و هم برای پاسخگو آسان تر هستند.

-معمولا سوءگیری مصاحبه گر و نیز سوگیری ایجاد شده به واسطه سطوح متفاوت صراحت پاسخ دهندگان، را کم می کنند.

-کدگذاری،جدول بندی و تحلیل آنها خیلی ساده تر و سریع تر است.

اصلی ترین معایب سوالاتچندگزینه ای عبارتند از:

-ساخت یک مجموعه کامل از سوالات چند گزینه ای مستلزم تلاش اولیه فراوان است.

-نشان دادن فهرستی از پاسخ های احتمالی به فرد پاسخگو می تواند سبب انواع مختلف تحریف در داده های حاصله شود.

سوالات دو وجهی

سوالاتی هستند که دو انتخاب را در برابر پاسخ دهنده قرار می دهند. این انتخاب ها می تواند به صورت بله و خیر یا انتخاب بین دو گزینه متضاد باشد. برای طرح سوالات محقق باید مطمئن شود که آیا پاسخ دهندگان در مورد موضوع مورد پرسش به طریق دو جوابی فکر می کنند یا خیر؟

اصلی ترین معایب سوالات دو گزینهایی عبارتند از:

-ساخت مجموعه سوالات دو گزینه  مشکل است.

-نشان دادن تنها دو گزینه به فرد می تواند باعث تحریف در داده های به دست آمده شود.

اصلی ترین مزایای سوالات دو گزینه  عبارتند از:

-کاربرد سوالات دو گزینه  برای مصاحبه گر و پاسخ دهنده بسیار ساده است.

-سوگیری مصاحبه گر و سوگیری فرد پاسخ دهنده با به کارگیری سوالات دو گزینه ایی کم می شود.

-کدگذاری و طبقه بندی و تجزیه و تحلیل آنها ساده است.

مقیاس ها

تخصیص اعداد به خصوصیات اشیا، اشخاص،

حالات یا رویدادها طبق قواعد مشخص و تعریف شده سنجش نامیده می شود.

در حقیقت هنگام سنجش و اندازه گیری ما خود آن شی را نمی سنجیم بلکه تنها خصوصیات آن را مورد سنجش قرار می دهیم مثلا ما هرگز خود مصرف کنندگان را نمی سنجیم

بلکه ادراکات، نگرش ها، ترجیحات یا برخی از خصوصیات دیگرشان را می سنجیم.

زمانی سنجش و اندازه گیری پدیده موردنظر مناسب و صحیح است

که اعداد نسبت داده شده منعکس کننده میزان یک خصیصه از آن پدیده باشد.

بنابراین ما برای سنجش و اندازه گیری به یک معیار یا شاخص نیاز داریم، این معیارها یا شاخص ها را مقیاس می گویند.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!