مدیریت زنان در معنی عام به حضور بانوان در مناصب مدیریتی و در معنی خاص بر سازوکارهای تسهیل حضور بانوان در پست‌های بالای هرم سازمانی دلالت دارد. پژوهش‌ها نشان‌ می‌دهد که مدیریت‌ آینده‌، نیازمند استفاده‌ بیشتر و کارآمدتر از نیروی‌ بالقوه‌ زنان‌ در امر مدیریت‌ است.

مشارکت زنان در عرصه‏‌های مختلف‏ اقتصادی- اجتماعی یکی از شاخص‌‏های توسعه‏ هر کشوری محسوب می‏‌شود. ولی برای احقاق‏ حقوق مادی و معنوی زنان باید در ابعاد اجتماعی و سازمانی اقداماتی صورت بگیرد تا زنان بتوانند حضور در عرصه‏‌های مختلف‏ اجتماعی خود را تضمین کنند. برای تحقق این هدف در بعد سازمانی، مدیران نقش به ‏سزایی‏ دارند. باید در مدیریت سازمان از توانایی زنان استفاده شود.

اهمیت مدیریت زنان

اخیراً‌ حضور زنان‌ در رده‌های‌ مدیریتی‌ چشمگیرتر شده‌ است و ورود آنان‌ به‌ رده‌های‌ بالای‌ سازمانی،‌ مسائل‌ بسیاری‌ را با خود به‌ همراه‌ داشته‌ است. با وجود اینکه‌ تعداد زنان‌ در نیروی‌ کار رو به‌ افزایش‌ است‌، اما پیشرفت‌ آنها در مشاغل‌ مدیریتی‌ محسوس‌ نبوده‌ است. این‌ درحالی‌ است‌ که‌ تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ برای‌ شناخت‌ برتری‌ مردان‌ در مدیریت،‌ وجه‌ تمایزی‌ را برای‌ مدیر بودن‌ انحصاری‌ مردان‌ قائل‌ نیست.

سقف شیشه‌ای و مدیریت زنان

سقف شیشه‌ای (Glass Ceiling)، مجموعه‌ای از نگرش‌ها و تعصب‌های منفی است که مانع از آن می‌شود تا زنان و سایر گروه‌های اقلیت، از سطحی معین در سلسله مراتب سازمانی بالا روند. مدیریت فردا بر دوش زنان و مردان خودباور است. این خودباوری، نیازی مبرم برای زنان است تا این سقف شیشه‌ای را بشکنند.