no-img
سایت دبیران فایل

درس پژوهی مخلوط و محلول علوم چهارم - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

درس پژوهی مخلوط و محلول علوم چهارم
zip
اسفند ۲۱, ۱۴۰۲
۱۹,۹۰۰ تومان
۱۹,۹۰۰ تومان – خرید

درس پژوهی مخلوط و محلول علوم چهارم


دانلود درس پژوهی مخلوط و محلول علوم چهارم

دانلود درس پژوهی مخلوط و محلول علوم چهارم با فرمت word

قسمتی از متن دانلود درس پژوهی مخلوط و محلول علوم چهارم

مخلوط های یکنواخت (محلول):

وقتی یک حبه قند را در آب می اندازید، ذره های قند از هم جدا می شوند و در بین ذره های آب قرار می گیرند و مخلوط یکنواخت درست می کنند. در نتیجه قند در آب حل می شود. به این نوع مخلوط، محلول می گوئیم.

ماده حل شونده و ماده حلال:

اگر یک قاشق شکر را در آب بریزید و هم بزنید، شکر در آب حل می شود. در این محلول به شکر ماده حل شونده و به آب ماده حل کننده یا حلال می گویند. محلول شکر در آب یک محلول جامد در مایع و محلول الکل در آب محلول مایع در مایع است.
در محلول ها، ماده حل شده، خود به خود از حلال جدا نمی شود.
مخلوط ها درزندگی ما نقش ویژه ای را بر عهده دارند. بسیاری از خوراکی ها یی که می خوریم مانند:شیر، سالاد و غذاهای مختلف به حالت مخلوط هستند. اصولا زنده ماندن آدمی بستگی به وجود مخلوط دارد.
دریک مخلوط ، هر ماده خاصیت های خود را حفظ می کند . در محیط اطراف ما مخلوط های فراوانی وجود دارند به طوری که می توان گفت بیش تر مواد اطراف ما به حالت مخطوط هستند جداکردن اجزای یک مخلوط از هم ، گاهی خیلی آسان است مثلا جداکردن مواد تشکیل دهنده آجیل از یکدیگر کار بسیارآسانی است.اما گاهی جدا کردن اجزای مخلوط مشکل تر است، مثلا اگر شکر و نمک را با هم مخلوط کنیم گرچه خواص هریک از مواد عوض نمی شوند اما جدا کردن آن ها از هم بسیار مشکل خواهد بود.
مخلوط از دویا چند ماده ی مختلف تشکیل شده آمیخته شده که با هم آمیخته شده اند و خواص خود راحفظ کرده اند.
یش تر مواد در طبیعت به صورت مخلوط هستند. چون خالص ترین مواد نیز همواره مقادیر بسیار ناچیزی از برخی مواد دیگر را به همراه دارند که به این مواد همراه، ناخالصی می گویند.
خون ، شیر، خاک ، هوا ، مه ، نفت خام ، شیشه ، زغال سنگ ، مرکب (جوهر) ، سرکه ، فولاد، چدن،
برنج ، آب رودخانه ، آب گل آلود ، موزاییک ، چوب ، نوشابه ، کاغذ ، شربت ، دود ، آب لوله کشی ، طلای زینتی، آب هویج .و… مواردی از مخلوط ها می باشند.
خون مواد غذایی و اکسیژن را با خود به سلول حمل می کند و مواد زاید را از سلول ها دفع می نماید،نفت خام مخلوطی لز هیدروکربن ها است ، شیشه مخلوطی از ماسه ، آهک و کربنات سدیم است ،مه مخلوط ذرات ریز آب در هوا است ، هوا مخلوطی از گازهای اکسیژن ، نیتروژن ، کربن دی اکسید،بخار آب . و… می باشد.

انواع مخلوط ها:

مخلوط ها دو نوع هستند:
۱- مخلوط های معلق (نا همگن)
۲- مخلوط های یکنواخت (محلول یا همگن )
۱-مخلوط های معلق ( ناهمگن):به مخلوطی می گویندکه اجزای سازنده ی آن به طور یک نواخت در همه جا پخش نشده اند و در بیش تر موارد نیز می توان همه یا شماری از اجزای مخلوط را به آسانی تشخیص داد. پس دو ویژگی مخلوط های معلق
عبارت اند از : الف) قابل تشخیص بودن اجزا ب)پخش غیر یکنواخت هر جز
مخلوط معلق ( ناهمگن )نوعی از مخلوط مواد است که در آن ماده ای بدون آن که درماده ی دیگر حل شده باشددرآن معلق است در مخلوط های مایع در مایع با گذشت زمان یکی از مایعات رونشین می شود ( مانند مخلوط معلق روغن و آب ) ودرمخلوط های جامد در مایع و ماده ی جامدته نشین می شود.( مانند مخلوط معلق نشاسته در آب )

مخلوط های معلق( ناهمگن ) دارای انواعی هستند:

۱- مخلوط معلق جامد در مایع مانند نشاسته درآب -گچ در آب – آهک در آب -آب گل آلود
۲- مخلوط معلق مایع در مایع مانند روغن در آب – مخلوط روغن زیتون و آب -مخلوط نفت و آب – مخلوط چربی در شیر.
۳- مخلوط معلق جامد در گاز مانند دود در هوا و یا گردو غبار در هوا.
مخلوط های معلق جامد در مایع و جامد در گاز پس از مدتی ته نشین می گردند. در صورتی که مخلوط های معلق مایع در مایع رونشین می شوند.( مانند خامه که چربی شیر است .)
۴- مخلوط معلق جامد در جامد مانند مخلوط شکر و نمک – ماسه و شن – براده آهن در نمک-قند و شکر
۲- مخلوط های یک نواخت ( محلول یا همگن ) : نوعی دیگر از مخلوط هستند که در آن ها اجزای سازنده به طوز یکنواخت درهمه جا پخش شده اند و نمی توان اجزای محلول را به آسانی از یک دیگر تشخیص داد. به مخلوط های همگن محلول هم می گویند. محلول مانند هر مخلوط دیگری حداقل از دو جز تشکیل می شود. حلال و حل شونده. حلال است که حل شونده را در خود حل می کند.
هر محلولی مخلوط است ولی هر مخلوطی محلول نیست.پس محلول نوع خاصی از مخلوط است که ته نشین یا رونشین نمی شود و ماده حل شده به طوریکنواخت در حلال پراکنده شده و به همراه حلال از صافی عبور می کند محلول ها زلال و شفاف اند و نور را به خوبی عبور می دهندو مسیر عبورنوردرآن مشخص نیست و با مشاهده کردن به مخلوط بودن آن نمی توان پی برد.

انواع محلول ها عبارت اند از:

الف) محلول جامد در جامد: محلول های جامد در جامد را آلیاژ می نامند. فولاد از مهمترین انواع آلیاژ هااست که مخلوط آهن و کربن می باشد. از محلول های جامد در جامد طلای زینتی ( طلا و نقره و مس ) چدن و برنج و … را می توان نام برد. چدن نیز آلیاژی از آهن و کربن است. اما در صد کربن آن از فولاد بیشتر است و سیم لحیم آلیاژی است که ۵۰ درصد آن قلع و ۵۰ درصد آن سرب می باشد.
ب) محلول جامد در مایع:برای محلول جامد در مایع مثال ها فراوان است . نمک در آب-شکردرآب -قیردرنفت و ماده حلال در محلول های جامد در مایع حتما آب نیست مانند قیردرنفت.
ج) محلول مایع در مایع: محلول الکل و آب ( الکل طبی والکل صنعتی ) سرکه ( محلولی از اسید استیک در آب ) گلاب از انواع محلول های مایع در مایع می باشند
د) محلول گاز در مایع:نوشابه و یک محلول گاز در مایع است. علت گاز دار بودن و مزه تندو تیز نوشابه این است که در نوشابه و مقداری گاز کربن دی اکسید حل شده است.اکسیژن در آب حل می شود و جانداران آب زی از اکسیژن محلول درآب برای تنفس استفاده می کنند.
ه)محلول گاز در گاز:هوا محلولی است که حلال آن نیتروژن و ماده حل شونده آن اکسبژن است.گاز شهری و محلولی از متان و چند گاز سوختنی دیگراست و هم چنین گازی که در کپسول های غواصان وجود دارد محلولی از گازهای هلیوم و اکسیژن است.

درس پژوهی

درس پژوهی علوم چهارم ابتدایی “✓” سایت دانلود رایگان نمونه کامل درس پژوهی و گزارش تدریس علوم کلاس چهارم دبستان دانشگاه فرهنگیان ✓ خرید ✓ سفارش.

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

راهنمای خرید اقدام پژوهی :

برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالا ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش: http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا: http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile

در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید:

آی دی تلگرامی:    dabiranfile@       کانال تلگرامی:  dabirfile@  پیج اینستاگرام:  dabiranfile@ 

آی دی سروش و ایتا :   dabiranfile@       کانال سروش و ایتا:  dabiranfile@



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!