no-img
سایت دبیران فایل

دانلود درسنامه فصل چهارم ریاضی ششم ابتدایی - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود درسنامه فصل چهارم ریاضی ششم ابتدایی
zip
مهر ۲, ۱۴۰۲
۱۰,۹۰۰ تومان
۱۰,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود درسنامه فصل چهارم ریاضی ششم ابتدایی


دانلود درسنامه فصل چهارم ریاضی ششم ابتدایی فایل PDF

کاملترین فایل پی دی اف دانلود درسنامه فصل چهارم ریاضی ششم ابتدایی

تقارن در ریاضی به معنی تطابق یا تشابه بین دو شکل، عدد یا نمودار است. در ریاضیات ششم ابتدایی، تقارن به صورت تقارن محوری و تقارن نقطه‌ای آموزش داده می‌شود.

تقارن محوری به معنی تطابق دو نیمه یک شکل یا نمودار نسبت به یک خط است که به آن محور تقارن یا خط تقارن می‌گویند. این خط برابر با محور افقی یا عمودی می‌تواند باشد.

تقارن نقطه‌ای به معنی تطابق دو نیمه یک شکل یا نمودار نسبت به یک نقطه است که به آن نقطه تقارن می‌گویند. این نقطه ممکن است در داخل شکل باشد یا بر روی مرکز شکل قرار داشته باشد.

مختصات ریاضی هم به عنوان سیستم مختصات کارتزین در ریاضی ششم ابتدایی آموزش داده می‌شود. این سیستم شامل دو محور، یک محور افقی (محور x) و یک محور عمودی (محور y) است که در نقطه شروع یا مبدا متقابل قرار دارند. هر نقطه در صفحه با دو عدد (x،y) نشان داده می‌شود که x نشان دهنده موقعیت افقی نقطه و y نشان دهنده موقعیت عمودی نقطه است.

تقارن و مختصات

تقارن در مختصات ریاضی ششم|فصل۴|درسنامه۴|

تقارن و مختصات ریاضی در مقطع ششم

تقارن و مختصات ریاضی در مقطع ششم به طور ساده‌تر مفهوم داده می‌شوند. در این مقطع، دانش‌آموزان با مباحث ساده‌ای از تقارن و مختصات در صفحه آشنا می‌شوند.

تقارن: تقارن می‌تواند درباره‌ی شکل‌ها و الگوها صحبت کند. در ریاضیات ششم، تقارن شامل تقارن محوری و تقارن نقطه‌ای می‌شود. تقارن محوری به معنای تقارن اطراف یک خط میانه است که اگر شکل یا الگو را به اطراف خط میانه بچرخانیم، در نتیجه شکل با خودش هم‌رنگ می‌شود. تقارن نقطه‌ای به معنای تقارن درباره‌ی یک نقطه است و اگر شکل یا الگو را در اطراف نقطه جابجا کنیم، شکل با خودش هم‌رنگ می‌شود.

مختصات ریاضی: در مختصات ریاضی، نقاط روی صفحه با استفاده از جفت مرتب از اعداد (x، y) مشخص می‌شوند. در مقطع ششم، دانش‌آموزان با استفاده از مختصات بدست آوردن وقرار دادن نقاط روی صفحه آشنا می‌شوند. به عنوان مثال، نقطه (۲، ۳) به معنای داشتن یک نقطه که در فاصله دو واحد از محور افقی (محور x) و در فاصله سه واحد از محور عمودی (محور y) قرار دارد. البته در مقطع ششم، نوشتن مختصات به شکل (x، y) است و برای نمایش نقطه‌ها از نمودار مختصات استفاده می‌شود.

مثال:
فرض کنید می‌خواهید نقطه A با مختصات (۲، ۳) را روی صفحه ترسیم کنید. برای این کار، از شکل‌ها و خطوط راهنما استفاده می‌کنید و نقطه A را در موقعیتی که با مختصات (۲، ۳) مطابقت دارد، می‌چینید.

⭕️ مرکز تقارن: نقطه ای در شکل که اگر شکل حول آن نقطه به اندازه مشخص بچرخد، شکل بر خودش منطبق می شود.

 

⭕️ انواع تقارن:
تقارن محوری – تقارن مرکزی – تقارن چرخشی

🔺 تقارن محوری: تقارنی است که اگر شکل را از روی آن تا کنیم دو قسمت شکل بر هم منطبق می شود.

 

🔺 تقارن مرکزی: تقارنی است که اگر شکل را به اندازه ۱۸۰درجه، حول یک نقطه بچرخانیم شکل بر خودش منطبق می شود.

 

🔺 تقارن چرخشی: وقتی شکل را حول یک نقطه به اندازه ۱۸۰ درجه یا کمتر در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم و شکل روی خودش می افتد.

 

⭕️دوران: چرخش یک شکل حول یک نقطه را دوران می گویند.

 

⭕️ انواع دوران:
دوران ۹۰درجه – دوران ۱۸۰درجه

⭕️انواع قرینه:
🔺 قرینه نسبت به یک خط عمودی یا افقی
🔺 قرینه نسبت به یک نقطه

 

فایل های مشابه درسنامه ریاضی ششم ابتدایی شامل موارد زیر می باشد:

دانلود درسنامه ریاضی ششم ابتدایی شامل تمام فصول فایل PDF

دانلود درسنامه فصل اول ریاضی ششم ابتدایی: عدد و الگوهای عددی
دانلود درسنامه فصل دوم ریاضی ششم ابتدایی: کسر
دانلود درسنامه فصل سوم ریاضی ششم ابتدایی: اعداد اعشاری
دانلود درسنامه فصل چهارم ریاضی ششم ابتدایی: تقارن و مختصات
دانلود درسنامه فصل پنجم ریاضی ششم ابتدایی: اندازه گیری
دانلود درسنامه فصل ششم ریاضی ششم ابتدایی: تناسب و درصد
دانلود درسنامه فصل هفتم ریاضی ششم ابتدایی: تقریب

 

درسنامه‌ تقارن و مختصات ریاضی ششم ابتدایی شامل مفاهیم مهمی می‌شود که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهم:

درسنامه مرکز تقارن و تقارن مرکزی
درسنامه دوران ریاضی ششم
محورهای مختصات
پیدا کردن مساحت یک شکل روی محور مختصات
درسنامه تقارن و مختصات
درسنامه تعیین مختصات مرکز تقارن مستطیل

نگاه کلی به فصل چهارم تقارن و مختصات ریاضی ششم ابتدایی

این فصل شامل چهار درس است.

درس اول با یادآوری مفهوم تقارن مرکزی و مرکز تقارن شروع می شود.

دانش آموزان در سال پنجم با این مفاهیم بر روی کاغذ شطرنجی آشنا شده اند.

در این درس توجه خاص به نقطهیابی شده است.

وجود فعالیت های مناسب و استفاده از دست ورزی در روند تدریس و یادگیری موجب پویایی دانش آموزان در این درس است.

این درس ارتباط خود را با ارائه اشکال مناسب، مربوط به جهان خارج از فضای ریاضی به خوبی برقرار کرده است.

درس دوم به مفهوم تقارن چرخشی می پردازد.
دانش آموزان چرخش ۱۸۰ درجه را می شناسند و همچنین چرخش ۹۰ درجه را درک کرده اند.
درس سوم آشنایی با محورهای مختصات است که برای اولین بار این درس ارائه می شود.

این درس با ارتباط با درس جغرافی و جهت یابی شروع شده است.

دانش آموزان در این درس یاد می گیرند

که چگونه مختصات یک نقطه را روی صفحه شطرنجی پیدا کنند.

درس چهارم ترکیب تقارن و مختصات است.

در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید:

آی دی تلگرامی:    dabiranfile@       کانال تلگرامی:  dabirfile@  پیج اینستاگرام:  dabiranfile@ 

آی دی سروش و ایتا :   dabiranfile@       کانال سروش و ایتا:  dabiranfile@



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!