no-img
سایت دبیران فایل

خلاصه سنجش و ارزشیابی در آموزشی - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

خلاصه سنجش و ارزشیابی در آموزشی
zip
فروردین ۲۹, ۱۴۰۰
۰ تومان
رایگان – خرید

خلاصه سنجش و ارزشیابی در آموزشی


خلاصه سنجش و ارزشیابی در آموزشی با فرمت  پی دی اف

خلاصه سنجش و ارزشیابی در آموزشی به شرح زیر می باشد:

قسمتی از دانلود خلاصه سنجش و ارزشیابی در آموزشی

نوع فایل:pdf

تعداد صفحه:۷۶

آزمون های صحیح ــــ  غلط   و جور کردنی

تعریف آزمون های عینی

آزمون هایی که در آنها هم سوال و هم جواب در اختیار آزمون شوندگان قرار می گیرند و آزمون شوندگان درباره جواب های داده شده تصمیماتی می گیرند و یا اعمالی انجام می دهند .

انواع آزمون های عینی

الف –  آزمون های صحیح- غلط : در این آزمونها تعدادی سوال یا جمله در اختیار دانش آموز قرار میگیرد و او صحیح یا غلط بودن آن را تعیین میکند.

ب – آزمونهای جور کردنی: در این آزمون،دانش آموز تعدادی پاسخ را با تعدادی پرسش جور می کند.

ج –  آزمون های چند گزینه ای : در این آزمون، آزمون شونده جواب صحیح را از میان تعدادی جواب پیشنهادی انتخاب می کند.

 تفاوت آزمون های عینی با تشریحی:

۱- در آزمونهای عینی پرسش و پاسخ در اختیار پاسخ دهنده قرار می گیرد اما در آزمون تشریحی دانش آموز پاسخ را تولید می کند.

۲- تصحیح آزمون های عینی دقیق و عینی است و نظر شخصی مصحح دخالتی ندارد ولی تصحیح آزمون های تشریحی ذهنی است  و نظر مصحح دخالت می کند.

۳- آزمونهای عینی توانایی بازشناسی و تشخیص را می سنجند ولی آزمون های تشریحی و کوته پاسخ توانایی بازخوانی آزمون شونده را می سنجند.

-عناوین موجود در جزوه آموزشی:


۱- تعریف آزمون
۲- دلایل استفاده از آزمون‌ها
۳- تعریف آزمون‌های استعداد
۴- تعریف آزمون‌های عاطفی
و…

۱۲۱۱۰۱۵ : سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی
– علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی
– علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی

۱۲۱۱۳۱۳ : ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
– آموزش و پرورش ابتدایی

۱۲۱۱۶۲۷ : سنجش و اندازه گیری
– علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی
– علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
– علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی
– علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه

آنچه در ذیل آمده است مختصری در مورد مبحث اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی می باشد:

انداه گیری عبارت است از فرایندی که تعیین می کند یک شخص یا یک شی تا چه میزان از یک ویژگی برخوردار است
اندازه گیری از کاربست ابزارهای پیشرفته و پیچیده الکترونیکی تا امتحانات مداد، کاغذی کتبی، مقیاس های درجه بندی و فهرست های وارسی را شامل می شود
شیوه نسبت دادن یک عدد ) که معمولا به آن نمره گفته می شود ( به یک صفت یا ویژگی معین یک شخص به گونه ای که آن عدد درجه ای از آن صفت یا ویژگی را که آن شخص از آن برخوردار است را نشان دهد

اندازه گیری یک فرایند است، این فرایند نیاز به یک وسیله دارد که به آن آزمون می گویند.

آزمون وسیله ای است برای اندازه گیری صفات فیزیکی )جسممی( و روانمی، چون متخصصین اندازه گیری به ویژگی های روانی مورد نظر برای اندازه گیری دسترسی ندارند ناچار به اندازه گیری رفتارهایی که معرف ویژگی روانی اسمت می پردازند.
رفتار چون متنوع و فراوان است نمی توان به اندازه گیری همه آن هما دسمت یافت، بنابراین نمونه ای از رفتار مورد بررسی قرار می گیرد.

مزیت آزمون اصلاحی:

در این نوع آزمون علاوه بر بازشناسی، بازخوانی هم صورت می گیرد، زیرا آزمون شونده برای پاسخ به سوال هم باید جز غلط را تشخیص دهد(بازشناسی) و هم درست آن را بنویسد(بازخوانی).

محاسن آزمون های صحیح – غلط

۱) وسیله مستقیم و ساده برای سنجش بازده آموزشی به حساب می آیند .

۲ ) بیان موضوع های درسی در قالب عبارت های ساده انجام می شود.

۳ ) تهیه آن آسان است .

۴ ) تصحیح آن عینی است و مصحح دخالتی ندارد.

۵) در هر آزمون ، تعداد زیادی سوال طرح می شود .

معایب آزمون های صحیح – غلط

۱) این آزمون ها معمولاً برای سنجش اطلاعات جزیی و کم اهمیت بکار می رود .

۲ ) حدس زدن کورکورانه در آن خیلی دخالت دارد.

۳ ) کاربرد آن بیشتر به حفظ طوطی وار و اطلاعات کم اهمیت تأکید دارد.

۴ ) بیشتر برای سنجش هدف های سطح پایین مفیدند و توانایی های سطح بالا را نمی سنجند .

قواعد تهیه سوالات صحیح – غلط

۱) سوالات را تا حد امکان مختصر و ساده و روشن بنویسید .

۲ ) جمله هایی بکار رود که درست یا غلط بودن آن بدون ابهام ، آشکار باشد.

۳) از کاربرد کلماتی چون همه ، بعضی وقت ها ، معمولاً ، هرگز و … پرهیز کنید .

۴) سعی شود طول سوالات صحیح و غلط هم اندازه باشند .

۵ ) سعی شود تقریباً تعداد سوالات صحیح – غلط هم اندازه باشند. (غلط با تعدادی بیشتر )

۶) سوالات صحیح – غلط را از روی جمله های کتاب ننویسید .

۷) هر سوال به یک هدف آموزشی مهم مربوط شود .

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش: http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا: http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!