no-img
سایت دبیران فایل

طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی
zip
آبان ۲, ۱۴۰۰
۰ تومان

طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی


طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

دانلود نمونه طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

طراحی آموزشی و ابعاد علمی آن

طراحی در لغت به معنای اختراع کردن ، اندیشیدن یا تنظیم یک نظریه ذهنی ، ترسیم ، ساختن و آماده کردن پیش نویس یک نقشه و تهیه یک نقشه کاری برای حصول آنچه که از پیش تعیین شده است.

آموزش عبارت است از مجموعه تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری انجام می گیرد که هدف آن دستیابی شاگردان به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده است .

طراحی آموزشی را می توان بر اساس تعاریف فوق تهیه نقشه های مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدف های آموزشی تعریف کرد (لشین و دیگران ، ترجمه فردانش ، ۱۳۸۶)

طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

فراهم کردن یک تعریف از طراحی آموزشی چالش برانگیز است چون ادبیات آن انباشته از تعداد وسیعی از تعریف ها و توصیف ها است. در کوتاهترین جمله طراحی آموزشی فرایند تبدیل وانتقال اصول عمومی آموزش ویادگیری برای طراحی مواد آموزشی و فعالیت های یادگیری است .بررسی ادبیات طراحی آموزشی نشان می دهد که طراحی آموزشی با عنوان های فرایند ، دیسیپلین ، رشته مطالعاتی[۱] ، علم[۲] و حقیقت[۳] توصیف شده است . قرار دادن این تفاوت ها در تعریف طراحی آموزشی خوراک[۴] خوبی برای بحث های آکادمیک است اما یک بصیرت مفید برای اینکه طراحی آموزشی چیست ، فراهم نمی کند. توصیف برودریک[۵] از طراحی آموزشی بیان موجز و جامع از ماهیت وعمل طراحی آموزشی فراهم می آورد.(کانوکا ،۲۰۰۶)

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

طراحی آموزشی هنر و علم ایجاد محیط ومواد آموزشی است که یادگیرنده را از جائیکه قادر نیست تکالیفی را انجام دهد به جائیکه قادر است آن تکالیف را انجام دهد ، می رساند. که بر اساس پژوهش های نظری و عملی در حوزه های شناخت ، فلسفه آموزش و حل مسئله انجام می گیرد.”

طراحی آموزشی

نقش نظریه در طراحی آموزشی طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

نظریه های یادگیری :

نظریه های یادگیری توصیفی[۶] و عمومی[۷] هستند که چگونگی یادگیری انسان را توضیح می دهند و اهمیت آنها بیشتر به عنوان بیان چارچوب است.

به عبارت دیگر نظریه های یادگیری به طراح آموزشی نمی گویند که برای دستیابی به هدف خاص چه تکالیف خاصی را انجام دهند و تنها چارچوب کلی طرح را بیان می کنند.

. به طور مثال برای ایجاد یک واحد کار آموزی پیشرفته قانون مالیات نظریات یادگیری بیان می کنند که یا از مراحل(گام های) کوچک و ارائه بازخورد استفاده شود(رفتارگرایی) و یا نمونه های زیادی از مثال ها و غیر مثال ها برای تقویت یادگیری مفهومی فراهم شود (شناخت گرایی) و یا فراگیران به گروههای دو یا سه نفره تقسیم شوند(ساختن گرایی)

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

نظریه های آموزشی: طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

نظریه های آموزشی هنوز به صورت یک نظام قابل قبول همه روانشناسان و نظریه سازان در نیامده اند.

هیلگارد استاد و کارشناس یادگیری معتقد است برای اینکه نظریه ای از قوه به فعل در آید و جنبه کاربردی داشته باشد باید مراحل اجرایی آن در قالب یک نظریه آموزشی مطرح شود .

به این قرار، هر نظریه آموزشی مکمل نظریه های یادگیری است. نظریه آموزشی هم از لحاظ هدف و هم از نظر محتوا ، با نظریه یادگیری تفاوت دارد.(پارسا ، ۱۳۸۱)

وقتی نظریه های یادگیری توصیفی هستند ، نظریه های آموزشی باید تجویزی و موقعیت خاص باشند و مدل ها یا الگوهایی برای آموختن مواد درسی پیشنهاد کرده باشند.

نظریه های آموزشی ذاتا اصول و مفروضه های نظریه های یادگیری را برای هدف مرتبط با طراحی آموزشی به کار می برند. (کمپ و دیگران ، ۲۰۰۳) یعنی به صورت طرح کاربردی و دستور اجرائی ارائه می شوند .

به این جهت ، مضمون چنین نظریه هایی باید بر بنیاد برنامه های درسی و ویژگی های محیطی باشد. (پارسا، ۱۳۸۱)

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

جایگاه طراحی آموزشی

اگر علوم تربیتی را به طور کلی شامل پنج حیطه :

آموزش

برنامه درسی

مشاوره

مدیریت و ارزشیابی

بدانیم ، طراحی آموزشی به عنوان یکی از زیر مجموعه ها ی آموزش در کنار تولید مواد آموزشی ، اجرا، مدیریت و ارزشیابی برنامه های آموزشی قرار می گیرد.

شکل زیر جایگاه طراحی آموزشی را در کنار سایر فعالیت ها و شعبات مهم علوم تربیتی نشان می دهد (فردانش ،۸۳ ص۶)

دانلود طراحی آموزشی

طراحی [Designing] آموزشی چیست؟

طراحی آموزشی، پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و امکانات موجود با توجه به ویژگیها و ساخت شناختی دانش آموزان است.

توجه و دقت در تنظیم آن می تواند موجب کارایی و اثر بخشی تدریس شود. طراحی آموزشی ممکن است به دو صورتِ خُرد و کلان، انجام گیرد.

طراحی در سطح کلان مربوط به شورای برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزشی است؛ اما طراحی در سطح خُرد، کلاً بر عهده ی معلم است.

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

            مراحل طراحی آموزشی طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

هدف از طراحی آموزشی، فراهم کردن امکانات یادگیری است؛ زیرا انتخاب فعالیت های یادگیری مؤثر و مناسب، عامل مهمی در فرآیند طراحی یک درس محسوب می شود.

در فرآیند طراحی می توان از الگوهای مختلف استفاده کرد؛

اما در تمام الگوها، حداقل چهار مرحله یا گام اساسی را باید مورد توجه قرار داد.

این مراحل عبارتند از:
اول : تحلیل و تنظیم هدفهای آموزشی
دوم : تحلیل موقعیت آموزشی
سوم : تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله ی آموزشی
چهارم : تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

مرحله اول : تحلیل و تنظیم هدفهای آموزشی


هدفهای آموزشی، بیان کننده ی وضعیت مطلوب در یک رویداد آموزشی هستند. هدفهای خوب تنظیم شده حداقل باید دارای چهار ویژگی زیر باشند:
۱. دانش آموزان، محور باشند؛ یعنی بر اساس فعالیت های دانش آموزان تنظیم شوند.
۲. توصیفی از نتایج یادگیری باشند.
۳. صریح، روشن و قابل فهم باشند.
۴. قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.
  

مراحل نگارش هدفهای آموزشی


الف – تعیین هدف یا هدفهای کلی [Goals] آموزشی
هدفهای کلی آموزشی، اهدافی هستند که در پایان یک دوره یا جلسه ی آموزشی باید تحقق یابند. این دسته از اهداف، معمولاً به صورت عبارتهای کلی مطرح می شوند.

این دسته از اهداف چون مهارت نهایی کسب شده از جریان آموزش را بیان می کنند، ممکن است به عنوان نوعی انگیزه، به کار روند.
معلمان و طراحان آموزشی باید توجه کنند هدفهای کلی آموزشی زمانی ارزشمند هستند که به هدفهای جزئی و رفتاری تجزیه شوند؛

دانلود طراحی آموزشی

ب – تبدیل هدف کلی به اهداف جزئی[Sybgoals]

هدفهای جزئی از تجزیه هدفهای کلی به دست می آیند و مراحل رسیدن به هدفهای کلی را مشخص می کنند، به همین دلیل، نسبت به هدفهای کلی محدودتر و مشخص تر و نسبت به هدفهای رفتاری، دارای جامعیت و شمول بیشتری هستند.. ساده ترین راه نوشتن اهداف کلی و جزئی در فرآیند آموزش این است که بر اساس موضوع اصلی درس، هدف کلی نوشته شود و بر اساس عناوین فرعی درس، اهداف جزئی تنظیم گردند.

ج – تبدیل هدفهای جزئی به هدفهای رفتاری

هدفهای رفتاری، اهدافی هستند که نوع رفتارهای شناختی، روانی – حرکتی (عملی)، عاطفی و قابلیتها و مهارتهایی را که انتظار داریم در پایان یک فعالیت آموزشی در دانش آموزان ایجاد شود، به دقّت بیان می کنند. در نوشتن هدفهای رفتاری، نباید اعمالی که معلم برای تدریس انجام می دهد، تشریح شده باشد، بلکه باید طوری نوشته شوند که دانش آموزان با مطالعه ی آنها بفهمند که چه انتظاراتی از آنها می رود و چه باید انجام دهند؛

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

از دید روانشناسان رفتارگرا، هدفهای رفتاری دارای سه ویژگی زیر می باشند:  

۱-      نوع رفتار باید دقیقاً مشخص و خوب تعریف شده باشد.

۲- شرایط انجام رفتار یا عملکرد باید دقیقاً بیان شود.

۲-     معیار سنجش رفتار مورد نظر دقیقاً معین شود.

مرحله دوم :تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی

تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی فرآیندی است که در آن فعالیت های آموزشی، نوع ارتباط بین هدفها و فعالیتها، رفتار ورودی، نقطه ی آغاز فعالیت بر اساس ارزشیابی تشخیصی و حتی گروههای تدریس – یادگیری، تحلیل و تعیین می شوند.

 الف – فعالیت های آموزشی

به مجموعه ی فعالیت های معلم و دانش آموزان در یک زمان معین، برای تحقق اهداف آموزی معین فعالیت های آموزشی گفته می شود. بنابراین فعالیت های آموزشی شامل دو قسمت فعالیت مشخص می باشد:  

۱- فعالیت های معلم (روش تدریس)

اهداف آموزشی «معلم – محور» وقتی ارزشمند هستند که فعالیتها در جهت هدایت و تقویت فعالیت های یادگیری دانش آموزان تنظیم شده باشد. البته در اجرای فعالیت های آموزشی، معلم نیز باید نقشهای تعریف شده ای داشته باشد. در هر صورت معلمان همیشه باید دانش آموزان را در طول فعالیت های یادگیری و دستیابی به نتایج مطلوب بر اساس اهداف آموزشی راهنمایی کنند. برای دانش آموزان دانستن این نکته که از آغاز یک فعالیت آموزشی، معلمانشان دقیقاً چه نقشی دارند و چقدر می توانند از آنها انتظار راهنمایی داشته باشند، بسیار مفید خواهد بود.  

۲- فعالیت های دانش آموزان (تجارب یادگیری)[ Learning Experiences]

وقتی که دانش آموزان را برای یک فعالیت آموزشی آماده می کنیم، بسیار مفید خواهد بود که به آنها بگوییم، چه چیز را نیاز دارند و چه نوع فعالیتی را باید انجام دهند تا به نتایج یادگیری مورد انتظار برسند.
هدفهای آموزشی خوب تنظیم شده، نتایج یادگیری را توضیح می دهند. تعیین نتایج یادگیری اگرچه بسیار مفید هستند؛ اما به تنهایی کافی نیستند. وقتی که نتایج یادگیری معین شدند، باید فعالیت هایی را که برای دستیابی به چنین نتایجی مفید هستند، مشخص کرد. بنابراین به مجموعه فعالیت هایی که دانش آموزان برای دستیابی به نتایج یادگیری انجام می دهند، تجارب یادگیری می گویند.

ب – رابطه ی بین اهداف آموزشی

معمولاً هدفهای آموزشی به سه صورت با یکدیگر ارتباط دارند:
۱- هدفهای پایین تر، پیش نیاز هدفهای بالاترند و تا زمانی که مطلب مربوط به هدف قبلی فرا گرفته نشده است، نباید مطلب مربوط به هدف بعدی را آموزش داد. ارتباط چنین اهدافی را با هم «ارتباط تسلسلی یا ارتباط متوالی» می گویند.
۲- اهداف و فعالیت های آموزشی ممکن است نسبت به هم تقّدم رتبی نداشته باشند و در عرض هم قابل اجرا و دستیابی باشند؛ یعنی آموزش مطالب مربوط به هر هدف، قبل یا بعد از هدفهای دیگر امکان پذیر باشد. این نوع ارتباط را «ارتباطِ هم تراز یا ارتباط موازی» می گویند.
۳- در بیشتر مواقع، هدفهای آموزشی حالت ترکیبی دارند؛ یعنی اجزای هدف آموزشی نهایی را ممکن است یک سلسله «هدفهای تسلسلی» و «هدفهای هم تراز» تشکیل داده باشند. در این صورت، هدفها طوری باید تنظیم شوند که توصیه های بندهای ۱ و ۲ در آن رعایت شوند، تا دانش آموزان به نتیجه گیری مطلوب برسند.
  

ج – تعیین رفتار ورودی [entering behavior] 

رفتار ورودی، تواناییها و قابلیتهایی هستند که دانش آموزان باید قبل از شروع یک فعالیت آموزشی جدید داشته باشند، تا مفاهیم جدید را بفهمند و بتوانند با موقعیت به هدفهای جدید دست یابند. به رفتار ورودی، دانش و مهارتهای پیش نیاز نیز گفته می شود.

 د – ارزشیابی تشخیصی [diagnostic evaluation  ]

 ارزشیابی تشخیصی، نوعی ارزشیابی است که سؤالهای مربوط به آن براساس رفتار ورودی طراحی می شود و قبل از تدریس، باید اجرا گردد.
از طریق ارزشیابی تشخیصی می توان معلومات و تواناییها و مهارتهای لازم دانش آموزان را برای ورود به مطالب جدید، تشخیص داد. ارزشیابی تشخیصی علاوه بر اینکه معیاری برای سنجش رفتار ورودی دانش آموزان است. وسیله ای است که به کمک آن می توان نقطه ی آغاز فعالیت های آموزشی را به دقت مشخص کرد.

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

ه – تعیین گروههای یاددهی – یادگیری

یکی از عوامل مؤثر در انتخاب گروههای یاددهی – یادگیری ماهیت اهداف و فعالیت های آموزشی است؛ مثلاً اگر اهداف و فعالیت های آموزشی در حیطه روانی – حرکتی( مهارتهای عملی) باشند، حتماً دانش آموزان برای اجرای فعالیت های آموزشی باید به گروههای کوچک تقسیم شوند، تا تحقق هدفها امکان پذیر گردد. معمولاً مناسبترین گروه برای هدفهای نشناختی گروه بزرگ (۳۰ تا ۴۰ نفر)، برای هدفهای عاطفی، گروه کوچک یا متوسط (۵ تا ۲۰ نفر) و برای هدفهای روانی – حرکتی گروه کوچک یا حتی آموزش تک نفری می باشد ( براون و همکاران، ۱۹۷۷).

 

مرحله سوم : تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسایل آموزشی طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

پس از تعیین اهداف و تحلیل موقعیت آموزشی معلم باید به تحلیل و انتخاب و تنظیم محتوا  بپردازد. تحلیل محتوا و هدفهای آموزشی هر دو باید براساس رفتار مورد انتظار دانش آموزان تعیین شوند.

 در صورت امکان، مطالب آسان باید قبل از مطالب پیچیده و مشکل ارائه گردد. مفاهیم نظری باید قبل از فعالیت های عملی ارائه شوند.
محتوا باید با توانایی دانش آموزان انطباق داشته باشد و بر اجزای اصلی آموزش تأکید کند و اطلاعات را به طور مؤثر و قابل درک، ارائه نماید. محتوای درسی مناسب یا ابزار اولیه تدریس هستند. اگر خوب انتخاب یا سازماندهی نشوند، ممکن است فعالیت های آموزشی و در نتیجه رسیدن به اهداف آموزشی را دچار اختلاف نمایند معلمان باید توجه کنند که هرگز نباید محتوا را جایگزین اهداف آموزشی کنند.
دومین اقدام در گام سوم، انتخاب روش تدریس است. روش تدریس، تنها به سخنرانی معلم اطلاق نمی شود بلکه شامل فعالیت های متعددی چون، سازماندهی فعالیت های آموزشی یک گروه کوچک یا بزرگ دانش آموزان، به کارگیری فیلم یا ریز رایانه ها، تدارک حلقه های یادگیری، راهنمایی و هدایت گروههای یادگیری همیاری، نظارت و رهبری آموزش انفرادی و غیره می باشد.

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید
سومین اقدام در گام سوم طراحی، تحلیل و انتخاب وسایل آموزشی است.


وسایل آموزشی به مجموعه امکاناتی اطلاق می شوند که می توانند شرایطی را فراهم سازند تا در آن شرایط، یادگیری سریعتر، بهتر و پایدارتر صورت گیرد. معلم کارآمد باید انواع و اقسام رسانه ها و وسایل آموزشی را برای انتقال پیامهای آموزشی و تسهیل یادگیری بشناسد و درست به کار گیرد.

تهیه و انتخاب وسایل آموزشی خواه به وسیله ی معلم صورت گیرد و یا دانش آموزان، نیاز به دقت نظر دارد، یک وسیله ی خوب نه تنها سبب رسانیدن پیام به بهترین وجه می شود؛ بلکه علاقه، توجه و انگیزه ی دانش آموزان را نیز کاملاً تقویت می کند.

 ۱- متناسب بودن
۲- کیفیت فنی
۳- قابلیت دسترسی
۴- سادگی
۵- انعطاف پذیری
۶- سطح فرهنگی
۷- هزینه

مرحله چهارم : تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی

معیارها باید در اولین فرصت مناسب به طور واضح و روشن در اختیار دانش آموزان گذاشته شود. تاریخ ارزشیابی نیز از ابتدای آموزش باید مشخص گردد تا به دانش آموزان امکان داده شود که خود را برای ارزشیابی آماده کنند.
سؤالها باید متناسب با اهداف و فعالیت های آموزشی باشد. برای طرح سؤالهای خوب و مناسب و استفاده ی مؤثر و بجا از آنها، معلم نمی تواند فقط بر روی کلمات و جملاتی که همان لحظه در کلاس به ذهنش می رسد، تکیه کند. البته بیان چنین مسأله ای به این معنا نیست که با توجه به شرایط و لحظات خاص هیچ سؤالی طرح نشود و یا سؤالی که در طرح درس یادداشت شده باید تنها سؤال مطرح شده در کلاس درس باشد، بلکه منظور این است که معلم قبل از اجرای فعالیت های آموزشی، با توجه به اهداف تعیین شده، نحوه ی ارزشیابی و چگونگی سنجش تحقق هدفهای آموزشی را تحلیل و تعیین نماید.

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید
سؤالهای ارزشیابی باید دارای ویژگیهای زیر باشند : طراحی آموزشی و مراحل طراحی آموزشی


الف- واضح و روشن باشند.
ب- از واژگان معمول استفاده شود.
ج- محرکی برای اندیشیدن و یادگیری باشد.

با توجه به تأثیر مثبتی که ارزشیابی بر روی یادگیری دانش آموزان در سطوح مختلف حیطه ی شناختی دارد، معلم باید فنون و روشهایی را به کارگیرد که بتواند سؤالهای اثربخش و مناسبی طرح کند.

برای طرح سؤالهای مؤثر به ویژه در ارزشیابی های شفاهی باید به نکات زیر توجه شود:  

  ۱ برای چه هدفی سؤال طرح شده است؟

۲ برای چه کسانی سؤال طرح شده است؟

  ۳ آیا فرصت لازم برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است

موضوعات مورد بحث در طراحی آموزشی

چنانچه طراح یا مدرس متغیر های کلیدی را در مورد به کارگیری نظریه های آموزشی نداند ، علم او در مورد اصول موثر در فرایند تدریس چندان سودبخش نخواهد بود. سه مجموعه متغیر مهم موثر در یادگیری عبارتند از فراگیر ، مدرس و فرایند آموزشی . باید دانست که این سه مجموعه متغیر مشترکا در فرایند آموزش – یادگیری موثرهستند .(میلر[۸]، ترجمه میری، ۱۳۸۳)

علاوه برمدرس ویادگیرنده متغیرها وعوامل مهم دیگری در فرایند آموزش ویادگیری دخیل هستند.این متغیرها در برگیرنده مجموعه ای هستند که یادگیری و آموزش در آن صورت می گیرد.

۱. هدف های یاددهی – یادگیری و طبقه بندی آنها

۲. تحلیل آموزش (تجزیه وتحلیل موضوعهای مورد یادگیری )

۳. تجزیه و تحلیل شاگرد و موقعیت یادگیری

۴. ترتیب و توالی و سازماندهی مطالب یاد گیری

۵. نحوه و روشهای یاددهی و یادگیری مطالب

۶. ارزشیابی یادگیری شاگردان

رضوی به نقل از (نعمتی ۸۱) بیان می کندکه ، در طراحی آموزشی فعالیت های زیر انجام می شود.

۱. تعیین هدف

۲. تحلیل آموزش

۳. گزینش محتوا و رسانه ها

۴. تعیین نظام ارزشیابی

دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید

همچنین کمپ و موریسون (۲۰۰۳) عناصر اصلی در فرایند طراحی آموزشی را چنین بیان می کند

۱-ویژگی های یادگیرنده

۲- اهداف

۳- راهبرد های آموزشی

۴- رویه های ارزشیابی

البته باید خطر نشان کرد که مهمترین مفروضه طراحی اموزشی نظام مند بودن آن است و باید در هنگام طراحی به نظم و ترتیب مراحل آن توجه نمود. در ادامه موضوعات طراحی آموزشی را با توجه به نظم مراحل در مقالات و کتاب ها توضیح می دهیم.

تاریخچه ای مختصر از طراحی آموزشی:

به عنوان یک نظم رسمی،طراحی سیستم های آموزشی در بوجودآمدن،یک زمان طولانی داشته است.مشارکت فکر های اولیه ای چون ارسطو  سقراط وافلاطون برسی کننده شناخت های پایه ای یادگیری وحافظه بودند که بعدا در قرن سیزدهم توسط فیلسوفان گسترش یافت.توماس آکویناس کسی است که فهم آموزش در بخشهای آزاد را بحث کردو چهار صد سال بعد ،جان لاک نظریه وضع انسانهای اولیه با ذهن های خالی ارسطو را به وسیله درخواست که تقریبا همه دانش و دلیل باید از تجربه سود ببرد را گسترش داد.

بعد، در پایان قرن بیستم جان دیوئی جنبش های مجزائی از فلسفه آموزش را ارائه داد که این عقیده که در مقابل عادت استفراغ حقیقت ها، بهترین یادگیری زمانی اتفاق می افتد که همراه با انجام دادن باشد ، راپیشرفت داد  .

مفهوم طراحی آموزشی:

قبل از آنکه سخن از رویکردهای کاربردی در  طراحی آموزشی را بحث کنیم لازم است به بیان مفهوم طراحی آموزشی بپردازیم.

طراحی آموزشی توسط افراد زیادی تعریف شده  که در اینجا به نقل از رضوی۸۴ به بیان تعدادی از آنها میپردازیم.

–          طراحی آموزشی در معنای ساده استفاده از یک فرایند نظامند برای فهم مشکلات عملکرد انسانی،یافتن راه حل ها و انجام آنهاست.(مک آردل ۱۹۹۱)

–          طراحی آموزشی علم تعیین دقیق مشخصات فرایند ایجاد،ارزشیابی و تداوم موقعیت هائی است که یادگیری را هموار میسازد.(ریچی۱۹۸۶)

–          طراحی آموزشی کل فرایند تحلیل نیازها و هدف های یادگیری و ایجاد نظم عرضه آموزش برای برآوردن نیازهاست(بریگز۱۹۷۵)

اصول کاربرد ساختن گرائی برای طراحی آموزشی:

رضوی به نقل از جوناسون(۱۹۹۱)چندین اصل را مطرح کرده که به هنگام طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه ساختن گرائی مورد توجه قرار میگیرد:

  1. محیط هائی راهمچون محیط واقعی فراهم کنید و محتوای آموزشی را به گونه ای در آن ها بکار ببرید که یادگیری در آن صورت گیرد.
  2. برای حل مسائل دنیای واقعی بر رویکردهای واقع گرایانه متمرکز شوید .
  3. معلم باید راهنما و تحلیل گر راهبرد های بکار گرفته شده در حل مسائل باشد.
  4. بر همبستگی مفاهیم تاکید شده،زمینه طرح دیدگاه های متفاوت را درمحتوا فراهم کنید.
  5. اهداف کلی و عینی آموزش باید قابل اجرا باشد و هیچ گاه نباید آن ها را بر دانش آموزان تحمیل کنید.
  6. ارزشیابی را به عنوان یک ابزار خود تحلیلی بکار گیرید.
  7. محیط و تجهیزاتی را آماده کنید که به دانش آموزان در تعبیر و تفسیرچندگانه از جهان کمک کند.
  8. یادگیری را باید خود دانش آموزان از درون کنترل کنند.
  9. واقعیت را از چند منظر عرضه کنید.
  10. به جای تولید مجدد دانش،به فرایند تولید دانش توجه کنید.
  11. اعمال متفکرانه را پروش دهید
  12. در خلال مباحثات اجتماعی از ساخت دانش مشارکتی پشتیبانی کنید .
  13. به جای مراحل از پیش تعین شده آمورش،محیط یادگیری را بر حسب مورد و براساس دنیای واقعی دانش آموزان ایجاد کنید.
  14. زمینه و محتوای وابسته به ساخت دانش را در اختیار دانش آموزان قرار دهید.

    اصول کاربرد ساختن گرائی برای طراحی آموزشی:

    رضوی به نقل از جوناسون(۱۹۹۱)چندین اصل را مطرح کرده که به هنگام طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه ساختن گرائی مورد توجه قرار میگیرد:

    1. محیط هائی راهمچون محیط واقعی فراهم کنید و محتوای آموزشی را به گونه ای در آن ها بکار ببرید که یادگیری در آن صورت گیرد.
    2. برای حل مسائل دنیای واقعی بر رویکردهای واقع گرایانه متمرکز شوید .
    3. معلم باید راهنما و تحلیل گر راهبرد های بکار گرفته شده در حل مسائل باشد.
    4. بر همبستگی مفاهیم تاکید شده،زمینه طرح دیدگاه های متفاوت را درمحتوا فراهم کنید.
    5. اهداف کلی و عینی آموزش باید قابل اجرا باشد و هیچ گاه نباید آن ها را بر دانش آموزان تحمیل کنید.
    6. ارزشیابی را به عنوان یک ابزار خود تحلیلی بکار گیرید.
    7. محیط و تجهیزاتی را آماده کنید که به دانش آموزان در تعبیر و تفسیرچندگانه از جهان کمک کند.
    8. یادگیری را باید خود دانش آموزان از درون کنترل کنند.
    9. واقعیت را از چند منظر عرضه کنید.
    10. به جای تولید مجدد دانش،به فرایند تولید دانش توجه کنید.
    11. اعمال متفکرانه را پروش دهید
    12. در خلال مباحثات اجتماعی از ساخت دانش مشارکتی پشتیبانی کنید .
    13. به جای مراحل از پیش تعین شده آمورش،محیط یادگیری را بر حسب مورد و براساس دنیای واقعی دانش آموزان ایجاد کنید.
    14. زمینه و محتوای وابسته به ساخت دانش را در اختیار دانش آموزان قرار دهید.
    15. قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

       

      راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

       راهنمای دانلود:

      • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
      • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
      • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
      • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

      راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

      همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

      کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

      کانال سروش:

      http://Sapp.ir/dabiranfile

      کانال ایتا:

      http://eitaa.com/dabirfile

      حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

      برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

      تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

      بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد

      در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

      آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل:https://sapp.ir/dabiranfile
      آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile

    دانلود هزاران نمونه های آماده دانلود طراحی آموزشی مقطع ابتدایی و متوسطه  کلیک فرمایید



موضوعات :
برچسب‌ها :

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!