اقدام پژوهی بهبود روخوانی دانش آموزان ادبیات فارسی
اقدام پژوهی بهبود روخوانی دانش آموزان ادبیات فارسی
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات مندرج در توضیحات فایل
قسمتی از فایل
نام فایل:اقدام پژوهی بهبود روخوانی دانش آموزان ادبیات فارسی
چکیده:اقدام پژوهی بهبود روخوانی دانش آموزان ادبیات فارسی
برای بهبود روخوانی دانش آموزان و تقویت مهارت خواندن در آنان، که خود دارای سه بخش کتاب خوانی، صامت خوانی و خواندن ترکیبهای وصفی و اضافی است و پایهی اصلی سه مهارت دیگر یعنی: گوش دادن، تفکر و نقد کردن محسوب میگردد
مقدمه
مشکلات خواندن یکی از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان دچار اختلالات یادگیری با آن مواجه هستند.
این دانش آموزان اکثراً مشکلاتی در جهت یابی فضایی٬تشخیص جهات مختلف٬توالی حروف و کلمات وهماهنگی چشم و دست دارند. در واقع خواندن ٬فرایند رشد تکلم و زبان است.
بدین معنا که فعالیت خواندن از زمانی آغاز میشود که کودک اولین کلمات را برای بیان مقاصد خود به کار میبرد.
. در این هنگام کودک با دیدن یا لمس کردن شیء و یا تصاویر ٬آن کلمه و یا نماد برایش تداعی میشود و در حقیقت مجموعه ای از صداها جایگزین اشیاء ٬تصاویر و مفاهیم آنها میشوند.
پس از تجربه کافی در این زمینه و با آغاز سن رفتن به مدرسه و برخورداری از آموزشهای لازم ٬مرحله ارتباط دادن کلمات و صداها با نمادهای نوشتاری شروع میشود.
وضع مطلوب
• وابستگی مثبت.
• پاسخگویی فردی و مهارتهای اجتماعی که برای خوب عمل کردن در گروه به آن احتیاج دارند.
• دومین راهکار ارائه شده میتواند بدین گونه باشد که هر هفته یک گروه از دانش آموزان یکی از حکایتهای گلستان سعدی را در کلاس بخوانند و اصل حکایت را به زبان خود بیان کنند.
• آموزش مهارتهای گوش دادن و تمرکز حواس که منتج به توسعه و بهبود خواندن میشود.
فهرست
۱
چکیده: ۵
مقدمه ۵
توصیف وضع موجود ۶
وضع مطلوب ۶
راه کارهایی جهت بهبود قدرت تکلم دانش آموزان: ۷
گردآوری اطلاعات شواهد ۱ ۷
تمرین های پیشنهادی برای تقویت مهارت نوشتن عبارتند از : ۹
بررسی علل ضعف ۱۱
راهکارهای پیشنهادی وعملی برای جلوگیری وبرطرف شدن ادبیات فارسی ۱۲
منابع ۱۵
دیدگاه ها