شیوه نامه جشنواره خوارزمی
شیوه نامه جشنواره خوارزمی
جشنوارۀ نوجوان خوارزمی در رشتۀ زبان وادبیات فارسی در سه بخش به شرح زیر برگزار می شود:
شیوه نامه جشنواره خوارزمی
بخش نخست: تصویرخوانی
ابتدا دانش آموز عنوانی کوتاه، مناسب و زیبا برای تصویر انتخاب می کند.
توجه به جزئیات:
در این مرحله دانش آموز هرآنچه را که از برونه ی تصویر مشاهده می کند و هرآنچه را که از درونه تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند و مخیل می کند، در قالب یک یا دو بند به صورت انشایی، کاملاً آزاد وخلاقانه و باتوجه به ارتباط عناصر و پیکرۀ تصویر، بدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه و نتیجه) می نویسد. (بین ۵-۱۰ سطر)
پیام تصویر:
در این مرحله دانش آموز پیام و یا پیام هایی که از تصویر برداشت می کند، در یک بند( تا پنج سطر ) سه تا چهار پیام خردورزانه می نویسد.
بخش دوم: نگارش
(مجموع بین ۲۵-۲۰ سطر)
الف) ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند.
ب ) دانش آموز برای موضوع انتخابی خود، به روش بارش مغزی، با توجه به تصویر( برونه و درونۀ تصویر) معناسازی وخوشه سازی می کند.
پ) نوشتن بند مقدمه:
دانش آموز – آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد- یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه، معرفی ایی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش، مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد. می توان گفت؛ نویسنده در بند مقدمه طرز تفکر و برداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین ۲- ۵ سطر)
ت) نوشتن بند تنه/بدنه:
بند تنه بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند.
تمام اجزا را را بنویسد، زیرا مشاهدات خود را از تمام اجزا و عناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.
آنچه ارزش دارد؛این است که دانش آموز، آن سه یا چهار مورد را که از تصویر، معناسازی کلی انجام داده است.
و در واقع بخش یا بخش هایی ازتصویر، ریز موضوع نوشته اش در بند های تنه قرار گرفته است.
در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع می نویسد و جملات موضوع را با شرح، تفسیر، توضیح، دلیل و تأیید و… تقویت، پشتیبانی و حمایت می کند.
در واقع هریک از معناسازی های کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه خواهد بود.
به طور مثال اگر دانش آموزی یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ،چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.
س) بند نتیجه:
آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز، بند نتیجه است. در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی ایی تأثیرگذار و تفکر برانگیز داشته باشد. متن تولیدی فرد در پایان می بایست فرجامی خوش، تفکربرانگیز و تأثیرگذار باشد.(۲- ۴ سطر)
۳بخش سوم: خوانش:
دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشد و نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، توجه به جزئیات و پیام را) بخواند.
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش: http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا: http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
دیدگاه ها