no-img
سایت دبیران فایل

کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس
zip
مهر ۲۶, ۱۴۰۰
۰ تومان
رایگان – خرید

کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس


کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس

دانلود کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس

مختصری از کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس: کاربرگ چیست؟

برگه‌ی آموزش با عنوان طرح درس عملیاتی معلم برای فرایند یاددهی و یادگیری در کلاس درس

تعریف کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس

کاربرگ، ابزار آموزشی است که از طریق خلق موقعیت‌های یادگیری فردی و گروهی در کلاس، پیوسته فرایند تدریس را ارزشیابی می‌کند و بازبینی هفتگی آن تصویر روشنی از فعالیت‌های آموزشی صورت گرفته در کلاس‌های درس را به مدیریت مدرسه ارائه می‌کند.

کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس

کاربرگ طرح درس عملیاتی شده معلم است که معلم به وسیله آن می‌تواند کلیدواژه‌های اصلی را که کف آموزش می‌نامیم در کلاس به تدریس، مباحثه و بازخوردگیری بگذارد هر برگ دو صفحه‌ای از کاربرگ، مفاهیم یک هفته آموزشی را شامل می‌شود. تدریس خلاقانه در کلاس‌های درس توسط معلم، نیازمند خلق موقعیت‌های متناسب برای مشارکت دانش‌آموز در جریان یادگیری است. کاربرگ، ابزار آموزشی است که هدف اصلی‌اش، کمک به معلم برای انتخاب شیوه‌های مناسب تدریس، در جهت رسیدن به این هدف است. کاربرگ، عرصه عملیاتی کردن طرح درس معلم در زمینه تدریس است که امکانات لازم را برای خلق موقعیت‌های یادگیری در اختیار معلم قرار می‌دهد. پرسش‌های کاربرگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در خدمت تدریس معلم باشند و بنا به تشخیص وی، در کلاس مورد استفاده قرار گیرند. این معلم است که نقش کلیدی را در به‌کارگیری مؤثر کاربرگ در کلاس ایفا می‌کند. لازم به ذکر است کاربرگ یکی از ابزارهای مهم مرسوم در جهان به منظور اجرایی کردن «اهداف قصد شده» است. به عبارت دیگر با کاربرگ به راحتی می‌توان «اهداف اجرا شده» را پیش برد.

کاربرگ


نحوه‌ی استفاده از کاربرگ چگونه است؟

کاربرگ ابزار عملیاتی کردن اهداف طرح درس می‌باشد. استفاده از کاربرگ به عنوان آزمون هفتگی، نه‌تنها با اهداف مورد نظر در تألیف این ابزار آموزشی تعارض دارد، بلکه این امکان که با بررسی کاربرگ، بتوان به بازخورد مؤثری از کلاس درس دست یافت را نیز، از میان می‌بَرَد. کاربرگ، زمانی در یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش مؤثر خواهد بود که دانش‌آموز بدون هیچ دغدغه‌ای و به دور از اضطراب‌های ناشی از امتحان و آزمون، تمام تمرکز خود را برای یادگیری مفاهیم پیچیده‌ای که در درکشان با مشکل روبه‌روست، صرف کند. لذا توصیه می‌گردد کاربرگ به عنوان آزمون و تکلیف در منزل به‌کار گرفته نشود.

در استفاده از «بسته مدیریت کلاسی» به معلمان توصیه می‌شود که بهتر است میان جریان تدریس خود و کاربرگ، جدایی نیندازند. به بیان ساده‌تر به جهت تسهیل در فرایند تدریس معلمان می‌توانند آموزش کلاس خود را روی کاربرگ بچینند و با کمک کاربرگ درس بدهند. شاید معلمی گمان کند، با وجود حجم قابل توجه مطالبِ کتاب درسی، استفاده از کاربرگ، امکان مدیریت زمان در کلاس درس را، از او خواهد گرفت اما پیشنهاد طراحان «بسته مدیریت کلاسی» به معلمان این است که با داشتن اعتماد به کاربرگ و تکیه بر طرح درس، زمانِ کلاسی را مدیریت کنند. به خدمت گرفتن ارزشیابی در جریان تدریس، به این معناست که همگام با آموزش یک مفهوم، از پرسش استفاده کنیم.

طراحی کاربرگ به گونه‌ای است که معلم می‌تواند از آن به عنوان مکمل طرح درس خود استفاده کند. برای نمونه، معلم قبل از آن‌که به توضیح مفاهیم جدید بپردازد، می‌تواند با سؤالی از کاربرگ، تدریس را شروع کند و به اصطلاح عیار آگاهی دانش‌آموزان از مفاهیم مرتبط با درس جدید را به دست آورد. گاهی اوقات، معلم می‌تواند به ویژگی‌های تعریف مدنظر خود اشاره کند اما تعریف کامل را در اختیار دانش‌آموزان قرار ندهد و از آن‌ها درخواسـت کند با پاسـخگویی به یک یا دو ســؤال از کاربرگ، خود به تعریفی از مفهوم مورد نظر دست یابند، سپس در کلاس درس، چند تعریف را با سایر دانش‌آموزان به اشتراک گذارد و پس از آن‌که مطلب جدید، کاملاً در ذهن دانش‌آموزان جا افتاد و تثبیت شد، تعریفی که از نظر خودش کامل است را به دانش‌آموزان آموزش دهد.

دانلود رایگان کاربرگ

شاید برخی معلمان ترجیح دهند، با آرامش بیش‌تری مطالب را تدریس کنند و کم‌تر با سؤال و جواب‌های پی‌در‌پی تمرکز کلاس را بر هم زنند. شیوه‌های مختلفی وجود دارد تا این دسته از معلمان نیز، همچنان از کاربرگ، در حین تدریس خود استفاده کنند و با این حال دقیقاً کلاس را به سبک و سیاق مورد نظر خود مدیریت کنند. برای مثال، معلمانی که چنین شیوه تدریسی را می‌پسندند، می‌توانند با توجه به هفته آموزشی و وزن مطالب درسیِ مورد نظر، با کمک اهداف و استراتژی‌های تشریح ‌شده در «بسته مدیریت کلاسی» تدریس خود را به چند واحد تقسیم کنند و پس از تدریس هر واحد، از دانش‌آموزان بخواهند به صورت انفرادی یا گروهی، به پرسش‌های کاربرگ، پاسخ دهند. در این روش، معلم می‌تواند با گردش میان دانش‌آموزان و گرفتن بازخوردهای آنی از طریق مرور سریع مطالب آموزش‌ داده ‌شده، ضعف‌های احتمالی را رفع کند و با اطمینان بیش‌تری از تسلط دانش‌آموزان در مطالب درس جدید، به سراغ تدریس قسمت‌های دیگر برود.


ویژگی‌های اساسی کاربرگ کاربرگ آموزشی و کاربرد آن در تدریس

  • کاربرگ‌ محتوای حداقلی و کف آموزشی تلقی می شود.
  • محتوای کاربرگ‌ عملیاتی شده اهداف قصد شده کتاب درسی است.
  • کاربرگ‌ نمونه‌ای از ارزشیابی به مثابه یادگیری تلقی می‌گردد.
  • کاربرگ‌ ابزار بازخوردگیری از فرایند یاددهی- یادگیری می‌باشد.
  • از کاربرگ‌ می‌توان به عنوان ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و مشاهده استفاده کرد.
  • از کاربرگ‌ می‌توان به عنوان ابزارهای خودسنجی و همسالان‌سنجی نیز استفاده کرد.
  • با کاربرگ‌ می‌توان موقعیت های یادگیری جذاب و متنوع در کلاس درس ایجاد کرد.
  • از کاربرگ نباید به عنوان تکلیف و ارزشیابی‌های پایانی استفاده کرد.

دانلود رایگان کاربرگ

کاربردهای کاربرگ دبستان

کاربرگ به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای کمک آموزشی در مدارس به ویژه در مقطع دبستان مورد استفاده قرار می گیرد. و با توجه به اهداف آموزشی که دربردارد کاربرد های بسیاری نیز داراست که از جمله مزایای کاربرگ نیز به شمار می رود. از جمله کاربرد های کاربرگ ( پیک آدینه) می توان موارد زیر را نام برد:

ارائه کاربرگ به عنوان تکلیف خلاقانه

کاربرگ ها مدل خلاقانه و هدفمندی از تکالیف به شمار می روند، که از نظر تاثیرگذاری بر یادگیری بسیار کارآمد تر از تکالیف سخت و طااقت فرسای سنتی هستند. محتوای آموزشی کاربرگ ها به گونه ای طراحی شده است که توانایی های علمی و مهارتهای حرکتی، هوش و خلاقیت دانش آموزان دبستانی را به چالش می کشاند.

کاربرگ یا پیک آدینه این فرصت را به معلمان می دهد که به جای ارائه حجم زیادی از تکالیف که بازدهی چندانی هم ندارد و باعث دل زدگی و فرسودگی دانش آموزان نیز می شود، از کاربرگ های هفته ای به صورت هدفمند استفاده نمایند. و باعث ترغیب دانش آموزان به انجام تکالیف آخر هفته خود شوند.

ارزیابی عملکرد دانش آموزان

یکی دیگر از کاربردهای کاربرگ ارزشیابی دانش آموزان در طول یک هفته می باشد. بدین گونه که دانش آموزان در طول یک هفته تمام مطالب درسی را دریافت می نمایند و در آخر هفته با حل کاربرگ  میزان یادگیری آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد. ضمن آنکه حل کاربرگ پس از هر هفته آموزشی این فرصت را به معلمان می دهد تا نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را شناسایی نمایند تا در کوتاه مدت مشکلات درسی آنها رفع و تصحیح شود.

تکرار و دوره ی مطالب آموزشی

در فرایند آموزش یکی از مواری که بسیار اهمیت دارد، نهادینه سازی مفاهیم آموزشی می باشد. لذا ارائه و تدریس مطالب درسی به تنهایی کافی نیست و آنچه که باعث تثبیت داده ها می شود مرور مطالب و حل تمرین های مرتبط می باشد. کاربرگ ها با توجه به ساختاری که دارند زمینه را برای دوره ی مفهومی و غیرمستقیم مطالب درسی، تکرار و تمرین مطالب تدریس شده در طول یک هفته مهیا می کنند.

مطلع شدن والدین از محتوای تدریس شده

کاربرگ ها از جمله ابزارهای کمک آموزشی هستند که این امکان را به اولیا می دهند تا در جریان محتوای آموزشی ارائه شده و روند یادگیری فرزندان خود قرار گیرند. ضمن آنکه پس از بررسی کاربرگ ( پیک آدینه) با روش تدریس و نحوه‌ی عملکرد معملین در هر هفته آموزشی آشنا می شوند.

افزایش توانمندی های دانش آموزان

علاوه بر کاربردهای ذکر شده، ساختار هدفمند و آموزشی کاربرگ دبستان باعث افزایش دقت و تمرکز بلندمدت کودکان می شود و توانایی حل مساله را در آنها به چالش می کشاند و در نهایت منجر تقویت حافظه، یادگیری دقیق، درک عمیق تر مفاهیم و افزایش هماهنگی چشم و دست می شود.

ویژگی های کاربرگ دبستان

یک کاربرگ زمانی کاربردهای فوق را دارد و از مزایا برخوردار می باشد که ویژگی های یک کاربرگ استاندارد را دارا باشد. برخی از کاربرگ ها متناسب با نیازها و توانمندی های دانش آموزان نبوده و نه تنها باعث بهبود فرایند یادگیری نمی شوند، بلکه منجر به کاهش اعتماد به نفس در دانش آموزان، افت تحصیلی، ایجاد فشار روانی و سردرگمی دانش آموزان می شوند.

فواید کاربرگ ها برای دانش آموزان ابتدایی چیست؟

 

تثبیت یادگیری با کاربرگ

کاربرگ بهترین ابزار آموزشی برای تثبیت یادگیری است. فلسفه کاربرگ دبستان به تکالیف تمرینی برمی‌گردد. یعنی تکالیفی که تثبت یادگیری را برای دانش‌اموز انجام می‌دهد.

یکی از اهداف اصلی مدارس بعد از تدریس، تثبیت یادگیری است. دانش‌آموزان با تکرار زیاد آنچه که در کلاس یادگرفته‌اند در قالب تمرین های مرتب باید انجام دهد. کاربرگ بهترین وسیله برای به یاد سپاری مطالب به صورت درست است.

پرکردن آخر هفته با کاربرگ

آخر هفته بهترین زمان برای یادگیری مطالبی است که طی یک هفته آموزشی معلم به آنها پرداخته است. در کل ۲۵ هفته مفید آموزشی در کل سال تحصیلی وجود دارد. هر هفته با یک کاربرگ نشانه که با یک پیام مهارت زندگی همراه است.

 

ویژگی های این کاربرگ چیست؟

 

متناسب با طرح درس آموزش و پرورش

این کاربرگ ها متناسب با بودجه بندی تدریس در کلاس ها است و بر این اساس دانش آموزان می توانند اندوخته های یک هفته گذشته خود را مرور، تمرین و تثبیت کنند.

سوالات متنوع در کاربرگ دبستان

سوالات موجود در کاربرگ ها متنوع، و بر اساس استاندارد های آموزشی طراحی و با کیفیت بسیار بالایی برای استفاده شما عزیزان چاپ شده است.

به صرفه و اقتصادی بودن کاربرگ ها

کاربرگ هایی که تولید شده است با تخفیف فوق العاده برای شما لحاظ شده است.

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!