دانلود گزارش کارورزی ۱ خلاقیت
دانلود گزارش کارورزی ۱ خلاقیت
کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود گزارش کارورزی ۱ خلاقیت
کارورزی شماره ۱
فرمت کارورزی : word قابل ویرایش
تعداد صفحات کارورزی : ۲۸
کارورزی مربوط به رشته :
قسمتی از فایل گزارش کارورزی ۱ خلاقیت
مقدمه:
خلّاقیت در انسان یک پدیده چالش پذیر، پرتضاد و مجذوب کننده است. ارنست یونگ به پسر خود که تصویری از یک سبد پر از میوه کشیده بود گفت: پسرم تو در خور ستایش و تحسینی; چون به چیزی پرداخته ای که درخور همگان است. روزی تشنه چیزی خواهی بود که در دسترس نیست و آن گاه میوه هایی خواهی کشید که هیچ کس تا حال آن ها را نچشیده است و آن روز است که تنها خواهی بود.
در واقع، عامل خلّاقیت یکی از چندین عواملی است که در بستر مفهوم «زندگی اجتماعی» آدمی قابل طرح و بررسی بوده و به نوبه خود پیامدهای گوناگونی را نیز در برداشته است.خلاقیت یکی از عالی ترین و پیچیده ترین فعالیتهای ذهن آدمی است که تعلیم و تربیت باید بدان توجه کند .
بیان مسئله:
من خودم در دوران تحصیلم هیچ علاقعه ای به خلاقیت و ابداع و اختراع نداشتم اگر هم داشتم خیلی کم بود.به همین دلیل تصمیم گرفتم موضوع پروژه ای که میخواهم بنویسم در مورد خلاقیت و راههای پرورش آن در کودکان باشد.
اگر ما بتوانیم استعدادهای کودکان را شناسایی کنیم و خلاقیت آنها را پرورش دهیم در آینده شاهد مخترعین و ابداع کنندگان ماهری در کشورمان خواهیم بود.چون کودکان آینده سازان یک کشور هستند.
اهمیت و ضرورت خلاقیت در آینده:
وقتی در جهان با مسائل نامتجانس و ناهمگون ، منابع محدود و پایان یافتنی، سرعت تغییرات و مسائل دیگری از این قبیل مواجه می شویم، نیاز به خلاقیت و شعله های بینش درونی آشکارتر می شود. با این که هیچ یک از ما دقیقاً نمی دانیم در آینده چه چیزی در انتظار ماست، برخی حقایق و نیازهای آینده به نحو فزاینده ای برای ما روشن تر می شوند.
برای مثال چند سال پیش هیچ کدوم از ما گوشیها و تبلت های هوشمند نداشتیم ولی با افزایش علم و نیاز روزافزون به این وسایل و مهم تر از آن خلاقیت نوباورانه مخترعین ما سبب شد تا ما امروز از این وسایل برای پیشرفت خود و جامعه و افزایش علم و دانش استفاده کنیم.
اهداف موضوع:
در این مقاله کوتاه سعی دارم :
خلاقیت را تعریف کنم.
راههای پرورش خلاقیت در دانش آموزان را بیان کنم.
تاثیر خلاقیت در پیشرفت و افت تحصیلی کودکان را بررسی و بیان کنم.
ویژگیهای دانش آموزان خلاق را بیان کنم.
تاثیر خلاقیت در پیشرفت و رشد جامعه را بررسی نمایم.
پیش فرضهای موجود در زمینه تعلیم و تربیت در مورد خلاقیت ، عبارتند از:
۱.همه انسانها دارای درجات مختلفی از خلاقیت هستند. محیطهای آموزشی باید جهت پرورش خلاقیت ، فرصتهای مختلفی را برای کودکان فراهم نمایند .
۲.خلاقیت ذاتی و اکتسابی است و می توان آن را پرورش داد . با بکار گیری روش های درست پرورش خلاقیت ، دانش آموزان در سطوح مختلف ، هنر، علم ، خلاقیت و … را یاد می گیرند .
۳.مبنای پرورش قوه خلاقیت ، تخیلات می باشد . برخی از مربیان ، تخیلی بودن دانش آموزان را امر مضری می دانند . در صورتی که تأثیر بسزایی در امر خلاقیت می گذارد.
به عنوان مثال من زیاد آهنگ گوش میدادم و به خیال پردازی میپرداختم.با گوش دادن آهنگ به فکر فرو میرفتم و خودم را در فضاها و زمانهای مختلفی تصور میکردم که برایم خوشایند بودند،همین مسئله موجب میشد تا در زمینه خوانندگی از دوستانم بیشتر خلاقیت نشان دهم.
ویژگیهای دانش آموزان خلاق ، عبارتند از :
۱.دوری از عرف و عادات معمول جامعه و روی آوری به راههای دیگر .
۲.آنها از ابراز وجود و عقیده مخالف با دیگران هراسی ندارند.
۳.از تحقیر و تمسخر دیگران در برابر ایده های خود ، ترس ندارند .
۴.علاقمند به ابراز عقیده و خلق ایده های نو هستند .
۵.روح پرسشگر و کنجکاوی دارند .
۶.به راههای پذیرفته شده و مقبول اکتفا نمی کنند .
۷.دارای هوش سرشاری می باشند ، چون یکی از ضروریات خلاقیت، هوش است ، ولی افراد با هوش ، لزوماً خلاق نیستند .
۸.تابع و دنباله روی دیگران نیستند و به طور مستقل عمل می کنند .
هوش افراد نابغه ، بالاتر از ۱۴۰ است در حالی که بر اساس تحقیقات انجام شده ، افراد خلاق ، بهره هوشی بین ٩٧ و ١٢۶ دارند . لزوماً همه خلاق ها، نابغه و سرشار از هوش نیستند .
«نیکسون» (۱۹۶۲)،تورنس(۱۹۶۶) و لیکاک (۱۹۷۹)،ضمن تحقیقاتی ویژگیهای دانشآموزان خلاق را چنین عنوان کردهاند:
۱- دارای هوش کلامی و فضایی بسیار برجسته
۲- دارای هوش بالاتر از سطح متوسط
۳- دارای ظرفیتهای حافظهای فوقالعاده در ثبت و نگهداری وقایع مختلف
۴- آمادگی جهت تجربه امور و فعالیتهای مختلف
۵- استقلال فکری (استاین، ۱۹۷۴ ،ص ۵۴۸)
۶- دارا بودن رفتار مطلوب اجتماعی
۷- بیان صریح و روشن (بارون، ۱۹۶۸ )
۸- طرز فکر انتقادی، فعال و کنجکاو بودن (استرنبرگ تیلر،جان دیویی،۱۹۸۵)
۹ – برخورداری از نوع تفکر واگرا (گیلفورد)
۱۰- علاقهمند بودن به مسایل فلسفی و مذهبی
۱۱- مقاوم، باجرئت، انتقاد پذیر و خستگی ناپذیر بودن
۱۲- خود جوش، صادق و ساده بودن. (افروز،۱۳۶۵، ص ۲۱ .)
تورنس (۱۹۸۹) پس از ۲۲ سال مطالعه مستمر پیرامون ویژگیهای گروهی از کودکان، نوجوانان و جوانان (یعنی از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۰) به این نتیجه میرسد که خمیر مایه شخصیت افراد خلاق، استقلال اندیشه و شیفتیگی فراوان آنها در برابر مساله یا فعالیت مورد علاقهشان است. فرد خلاق کسی است که فکری نو ومتفاوت ارائه دهد. بالطبع احساس گریز از کانال بندیهای مشخص ذهنی، همنوا نبودن با دیگران و استقلال طلبی و آزاد اندیشی میتواند پایههای تراوش تفکر خلاق و خلق آثار نو را فراهم آورد. بقول «تورنس » خلاقیت شکافتن بنبستها و دست دادن با فرداست.
«هیز» (۱۹۸۸)، متذکر میشود که افراد بسیار خلاق، اغلب بطور کامل در کار خود غرق میشوند. زندگینامه افراد بسیار خلاق این نکته را مورد تأکید قرار میدهد که آنها برای عرضه کارهای مهم، انگیزههای عالی دارند و بسیار سخت کوشند .
بدین ترتیب مجموع یافتههای تحقیقی روانشناسان در مورد انسانهای خلاق را میتوان در ۵ دسته زیر خلاصه کرد :
۱- آفرینش گری و هوش
۲- آگاهی و حساسیت
۳- انعطاف پذیری و ابتکار
۴- شک گرایی و پایداری
۵- بازیگوشی فکری و شوخ طبعی
۶- ناهمنوایی و اعتماد بنفس .
پژوهشهای مقدماتی «پال تورنس»، نشان میدهد که دانش آموزان خلاق معمولاً با همگنان خود کمتر سازش میکنند، به ایدههای خود بیشتر علاقه دارند و برای مقبول افتادن و پذیرفته شدن تلاش نمیکنند. آنها به علایق شدید همکلاسیهای خود نسبت به کارهای غیر درسی و غیر ضروری با شک و تردید مینگرند و هم جوش نمیشوند. و امور جاری را متفاوت از دیگران میبینند. به دنبال تکالیف مشکل میروند و غالباً جوانب مختلف هر موضوعی را به هم ربط میدهند و ترکیب میکنند .
عوامل موثر در خلاقیت و تاثیر آن بر محتوای کتب درسی :
کارل راجرز (carl Rogers) ، چگونگی عوامل موثر در خلاقیت را به طریق تحلیلی بیان کرده است و در این زمینه میگوید: واضح است که خلاقیت را نمیتوان با فشار بوجود آورد بلکه باید به آن اجازه داده شود تا ظهور کند. او معتقد است که با فراهم کردن امنیت روانی و آزادی، احتمال ظهور خلاقیت سازنده را میتوان افزایش داد.
«تورنس» شواهدی بدست آورد که نشان میداد اوج خلاقیت در کلاس دوم ابتدائی است ولی به دلیل اقرار در مطابقت با دیگران معمولاًاز بین میرود. منحنی خلاقیت بسیاری از کودکان در حدود ده سالگی افت مییابد و آنان هرگز خلاقیت دوره اولیه کودکی را باز نخواهند یافت. با توجه به اینکه آنان در این سن در مدرسه هستند نباید تاثیر خانواده، مدرسه، محتوای درسی، روش تدریس و شخصیت معلم را در افت خلاقیت کودکان ندیده گرفت. محتوای درسی یکی از عواملی است که میتواند در مدرسه، زمینه پرورش خلاقیت را فراهم کند .
علاوه بر موضوعی که «کارل راجرز» مطرح کرده است عوامل دیگری نیز در خلاقیت موثر هستند که اگر بطور صحیح بکار گرفته شوند در شکوفایی خلاقیت افراد موثر خواهند بود .
در این مقاله این عوامل و تاثیری را که بر محتوای کتابهای درسی دارند مورد بررسی قرار میدهیم:
۱- نقش اطلاعات در خلاقیت
۲- انگیزش و خلاقیت
۳- خلاقیت و میزان خود پذیری
۴- تخیل و خلاقیت
۵- خانواده و خلاقیت .
ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.
اهمیت و ضرورت کارورزی
نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود
کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :
الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.
ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.
پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.
ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.
ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
راهنمای دانلود:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش:
http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا:
http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی
تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته
بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد
در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود
آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile
دیدگاه ها