دانلود گزارش تخصصی بررسی رابطه جو سازمانی و رضایت شغلی آموزگاران و دبیران
دانلود گزارش تخصصی بررسی رابطه جو سازمانی و رضایت شغلی آموزگاران و دبیران فرمت WORD قابل ویرایش
گزارش تخصصی بررسی رابطه جوّ سازمانی و رضایت شغلی آموزگاران و دبیرانو ارائه پیشنهادات در جهت بهبود وضعیت موجود
بیان مسئله گزارش تخصصی بررسی رابطه جو سازمانی و رضایت شغلی آموزگاران و دبیران
با توجه به موضوع تحقیق، مسأله حاضر شامل دو متغیر است: جوّ سازمانی و رضایت شغلی دبیران که هر کدام از این دو متغیر نیاز به تعریف دارند.
۱) جوّ سازمانی:
جوّ سازمانی مدرسه حاصل تلاش و کوشش گروههای درون مدرسه یعنی دبیران و مدیران و کارکنان و دانش آموزان است(علاقه بند، ۱۳۷۷).
جوّ سازمانی همان خصوصیات درونی پایدار مدرسه را شامل میشود که در بروز رفتار سازمانی نیروی انسانی، به خصوص در خودباوری جهت اظهارنظر، مشارکت و انگیزش تأثیر میگذارد(عسگریان، ۱۳۸۸).
از دیدگاه سازمانی جوّ سازمانی دارای اقدامات و روشهای رسمی و غیر رسمی است و دارای عقاید مشترکی بین اعضای سازمان برای راهنمایی و هدایت رفتار افراد میباشد(علاقه بند، ۱۳۷۷).
جورج لوین و روبرت استرینجر اذعان دارند: جوّ سازمانی شامل ادراکاتی است که فرد از نوع سازمانی دارد که در آن کار میکند و احساس او نسبت به سازمان بر حسب ابعادی مانند استقلال، ساختار سازمانی، پاداش، ملاحظهکاری، صمیمیت و حمایت است(اجاقی، ۱۳۷۷).
۲) رضایت شغلی دبیران:
فرد برای اینکه تصویری روشن از دنیای خود داشته باشد باید پس از تجزیه و تحلیل واقعیات و اطلاعات موجود شغل معینی را انتخاب کند که رضایت شغلی را به همراه دارد و باعث رضایت شخصی نیز میشود. وجود رضایت شغلی در دبیران باعث میشود معلمان به گونهای موفقتر در کار خود ظاهر شوند و از شغل خود لذت ببرند و احساس نشاط کنند. از جمله پیامدهای مثبتی که رضایت شغلی دبیران دارد میتوان به افزایش کارایی، ثبات شغلی، ترقی و پیشرفت در کار اشاره کرد(علاقه بند، ۱۳۷۷).
از جمله پیامدهای مثبت تحقیق حاضر میتوان به آشنایی با جوّ سازمانی و میزان رضایت شغلی دبیران و دادن راهبردها و پیشنهادهای لازم در این زمینه برای دبیران دبیرستانهای شهرستان نهاوند اشاره کرد.
اهمیت و ضرورت تحقیق گزارش تخصصی بررسی رابطه جو سازمانی و رضایت شغلی آموزگاران و دبیران
کارکنان در بدو ورود به سازمان انتظار دارند با جوّ سازمانی مطلوب و حمایت آمیزی مواجه شوند تا در لوای آن، نیاز های خود را تأمین کنند. این مسئولیت مدیران است که امور مربوط را به گونهای سازماندهی کنند که افراد با تمام وجودشان در فعالیتها شرکت کنند. در واقع مسئولیت مشترک مبنای خلاقیت و ابتکار جمعی است.
بررسی و مطالعه جوّ سازمانی مدرسه و میزان رضایت شغلی دبیران از آن جهت دارای اهمیت است که جوّ مدرسه میتواند عامل مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش در مدرسه باشد. جوّ سالم و مطلوب میتواند بر روابط حرفهای دبیران اثر مثبت داشته باشد و ارتباط صمیمانه و نزدیکی بر اساس همکاری بین دبیران به وجود آورد. همچنین جوّ سازمانی سالم و مطلوب، با روابط میان فردی اصیل و درست آن احتمالا وضعیتی را پدید میآورد که رهبری و مدیریت حرفهای میتواند در آن موفقیتآمیز باشد و دبیران خشنودتر، وظیفهشناستر، باانگیزهتر و صبورتر باشند. در مقابل جوّ سازمانی ناسالم و نامطلوب میتواند محیطی سرشار از سوءظن و دشمنی را به وجود آورد که هرگونه مدیریت مشارکتی و همکارانه را به شکست وامیدارد و میتواند منشاء بروز واکنشهای منفی دبیران باشد.
اهمیت مطالعه جوّ سازمانی مدرسه و رضایت شغلی دبیران تنها به این دلیل نیست که جوّ سازمانی مدرسه میتواند وسیلهای برای افزایش اثر بخشی و کارآیی مدرسه باشد، بلکه دلایل انسان دوستانه و لزوم توجه به حقوق انسانی دبیران، وجود جوّ سازمانی سالم و مطلوب را در مدرسه ایجاب میکند. دبیران حق دارند در محیط کار خود از احترام، اهمیت، تعلق به گروه و مشارکت در فعالیتها برخوردار باشند. مدیران مدارس نقشی عمده در شکل دادن به جوّ سازمانی مدرسه دارند. در واقع جوّ سازمانی مدرسه با رفتار مدیران شکل مییابد و رفتار آنان بر رفتار دبیران و چگونگی ادراک و تصور دبیران از مدرسه اثر میگذارد.
میزان رضایت شغلی دبیران، با توجه به جوّ سازمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و با عنایت به نتایج تحقیق عوامل موجود در جوّ سازمانی را شناخته واثر بخشی آنها را برای ایجاد رضایت شغلی در دبیران مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مدیران مدارس میتوانند با تکیه بر نتایج به دست آمده از این تحقیق، جوّ مدرسه خود را بهتر بشناسد و واکنشهای نگرشی و عاطفی دبیران را دریابند و بررضایت شغلی مدارس خود بیافزایند و در صدد بهبود جوّ سازمانی و کاهش یا رفع واکنش های منفی دبیران، نسبت به محیط کارشان برآیند.
منابع و مآخذ
– آشفته، ا(۱۳۷۷). روابط انسانی در مدیریت تهران، انتشارات دانشگاه اصفهان.
– آقازاده، ا(۱۳۸۸). مسائل آموزش و پرورش ایران، تهران، انتشارات سمت.
– احمدی، ع(۱۳۷۴). بررسی تأثیر جوّ سازمانی بر روحیه دبیران، دبیرستانهای شهرستان کرج.
– اجاقی، ع(۱۳۷۷). مبانی و اصول آموزش و پرورش، تهران، انتشارات آگاه.
– اچ هال، ر(۱۳۷۶). سازمان، ترجمه: اعرابی، محمد، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
– اسکات، م(۱۹۶۴). نظارت در مدیریت و راهنمائی تعلیماتی، ترجمه: علاقه بند، علی، تهران، انتشارات روان.
– بهرنگی، م(۱۳۸۷). مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تهران، نشر کمال تربیت.
– بحیرائی، ز(۱۳۹۱). بررسی رابطه اضطراب امتحان و سلامت روان دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور شهرستان نهاوند، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه پیام نور نهاوند.
– پور ظهیر، ع(۱۳۸۴). مبانی و اصول آموزش و پرورش، چاپ چهارم، تهران، انتشارات آگاه.
– ثابتی، م(۱۳۷۹). بررسی رابطه جوّ سازمانی با روحیه معلمان مدارس ابتدایی شهر قم.
– جرجیو، ن(۱۹۷۳). آشنائی با فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه: بازرگان، فریدون، انتشارات دانشگاه تهران.
– خمارلو، ت(۱۳۷۶). جستجو در راه ها و روش های تربیت، تهران، انتشارات آگاه.
– دشمن زیاری، ا(۱۳۷۴). مدیریت آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
– دلاور، ع(۱۳۷۶). روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات پیام نور.
– رابینز، م(۱۳۸۰). رفتار سازمانی، مترجمان: پارسیان، علی، اعرابی، احمد، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
– سلطانی، م(۱۳۷۷). رفتار سازمانی در کار، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
– سید جوادین، ر(۱۳۸۲). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، تهران ، نشر نگاه دانش.
– سرمدی، ز. بازرگان، ع. حجازی، ن(۱۳۸۶). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
– سیف، ع(۱۳۸۶). روان شناسی تربیتی، تهران، انتشارات سمت.
راهنمای خرید طرح درس : برای خرید انلاین
طرح درس ابتدا بر روی لینک خرید بالا
(دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه
خرید آنلاین طرح درس شوید .در صفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت، طرح درس ، پرسش مهر ،طرح جابر و برنامه سالانه و تقویم اجرایی… عضو کانال شوید:
حتما برای دریافت راهنما و پشتیبانی طرح درس، ضمن خدمت و پرسش مهر عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا ) در صورت عدم دانلود یا مشکل با ما در ارتباط باشید: آی دی سروش و ایتا : dabiranfile@ کانال سروش و ایتا: dabiranfile@ آی دی تلگرامی: dabiranfile@ کانال تلگرامی: dabirfile@ پیج اینستاگرام: dabiranfile@
دیدگاه ها