دانلود پژوهش روایتی رشته دبیری شیمی
دانلود پژوهش روایتی رشته دبیری شیمی
کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود پژوهش روایتی رشته دبیری شیمی
کارورزی شماره ۱
فرمت کارورزی : word قابل ویرایش
تعداد صفحات کارورزی : ۳۳
کارورزی مربوط به رشته : دبیری شیمی
قسمتی از فایل پژوهش روایتی رشته دبیری شیمی
مقدمه:
در ابتدا میخواهم چند جمله در مورد کارورزی ۳ بنویسم:
فواید و لزوم اجرای این فرایند بر همگان از جمله دانشجو معلمان آشکار شده است، همچنین برای بنده نیز احراز گردیده است که کارورزی میتواند در جهت تعالی نیروی جوان آموزشوپرورش گامی مؤثر بردارد.
از جمله فواید و مزایای کارورزی در این ترم عبارتاند از:
- تدریس در کلاس درس باعث آشنایی دانشجو- معلم با محیط کاری آینده در مدرسه میشود.
- لزوم قانون مداری را برای دانشجو معلم در حرفهی مقدس معلمی نشان میدهد.
- سبب کسب تجربه و اعتماد به نفس کارورز میشود و استرس را کم میکند .
- موجب علاقه به تدریس و تسلط بر فن معلمی میشود.
- از جمله فواید دیگر آموزش مهارتهای شغلی و تعهد کاری میباشد و از همه مهمتر طرح کارورزی فرصتی را ایجاد خواهد کرد برای اصلاح رفتارهای نامطلوب که ممکن است باعث لطمه زدن به حرفه شود.
اما چیزی که از هر امری برای معلمان تازه کار اهمیت دارد داشتن طرح درس برای برنامههای روزانهی مدرسه میباشد. طرح درسی واقعاً معلم را در کنترل وقت کلاس و برنامهریزی مؤثر و اولویتبندی امور یاری خواهد رساند.
گزارش روایتی تدریس جلسهی اول
صبح روزی که قرار بود در مدرسه بحث واکنشدهندههای محدودکننده و اضافی را تدریس کنم ساعت ۷ بیدار شدم و بعد از صرف صبحانه ساعت ۷:۲۰ رهسپار مدرسه شدم. اولین باری بود که قرار بود من تدریسی مستقل داشته باشم به همین دلیل کمی استرس داشتم که مبادا نتوانم از پس آن خوب بربیایم. ولی از خدا خواستم که به قول حضرت موسی که فرمودند: (اللهم احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی)، سینهام را فراخ کند و کارم را آسان گرداند و زبانم را قابل فهم و درک گرداند تا سخنانم را بفهمند.
به همراه دوستم به مدریه رسیدیم، به اتاق دبیران رفتیم و منتظر آقای خانبابایی ماندیم. در این میان مدیر و معاون مدرسه هم خوشآمد گفتند. آقای خانبابایی به مدرسه وارد شدند. ابتدا باهم سلام و احوالپرسی کردیم و برنامهی روزی که در پیش داشتیم را با ایشان بازگو کردیم، چند توصیه کردند و راهی کلاس درس شدیم.
آقای خانبابایی با دانشآموزان صحبت کردند، و سلام و احوالپرسی کردند بعد من با کسب اجازه از ایشان سلام و احوالپرسی کردم و برایشان توضیح دادم، که این بحث از کتاب درسی را من برایشان توضیح خواهم داد.
با نام و یاد خدا تدریس را شروع کردم در گوشهی سمت راست بالای وایت بورد موضوعی که قرار بود تدریس کنم را نوشتم. در ابتدا سعی کردم که گریزی به مباحث از پیش آموخته بزنم و کمی یادآوری کنم. از بچهها چند سؤال پرسیدم تا آنها را با بحث درگیر کنم.
واضح است که یکی از بهترین شیوههای یادگیری برای دانشاموزان بخصوص در دروسی مثل شیمی درگیر کردن آنها با موضوع است. و هرچه این درگیری عمیقتر و قویتر باشد، یادگیری زودتر اتفاق میافتد و مطلب آموخته شده دیرتر فراموش میشود، و ذهن پایدار خواهد ماند.
در اوایل سال تحصیلی دانشآموزان با مفاهیم مول، غلظت مولی و روابط میان مواد در واکنشها آشنا شده بودند. من هم سعی کردم که مقداری از مطالب مرتبط را یادآوری کنم و به شاگردان گفتم که آنها را با مفهوم جدیدی در استوکیومتری واکنشهای شیمیایی آشنا خواهم کرد.
من فکر میکنم برای درس شیرینی مانند شیمی که بسیار کاربردی است در جامعه، میتوان از مثالهای خارج درسی که ارتباط نزدیکی با زندگی دارند استفاده کرد.
برای روشنتر شدن موضوع مثال غیر درسی آوردم تا دید آنها را نسبت به بحث ساماندهی کنم، گفتم دانشآموزان عزیزم تصور کنید ۱۲ حلقه چرخ و ۴ عدد خودروی بدون چرخ در اختیار داریم و آنها را واکنشدهندههای اولیهی ما تصور کنید که اگر باهم واکنش دهند، محصول جدید (ماشین کامل) ساخته خواهد شد. حالا سؤال پرسیدم؟
چند دستگاه خودرو تولید خواهد شد؟
دانشآموزان با اندکی توجه، گفتندکه ۳ دستگاه خودرو ساخته خواهد شد. ولی یک خودرو چرخ باقی خواهد ماند.
سعی کردم بحث را ادامه دهم. گفتم بله در این فرآیند نتیجه میگیریم که تعداد تایرها برای ساخت اتومبیل محدودیت ایجاد کرده در نتیجه میتوان به آن واکنشگر محدود کننده گفت.
احساس کردم که در تفهیم موضوع اصلی موفق شدهام و اعتماد به نفس گرفتم.
- بازهم بحث را گسترش دادم.
- گفتم در مورد درس شیمی و روابط حاکم بر واکنشها نیز چنین چیزی امکان دارد. وقتی دو ماده باهم واکنش میدهند. احتمال دارد که یکی از انها زودتر در حین واکنش تمام شود و واکنش را با محدودیت روبهرو کند که به آن واکنش دهندهی محدود کننده گفته میشود.
دانشآموزان را با سؤال درگیر کردم، حالا شما بگویید واکنشدهندهی اضافی چگونه است؟
یکی از دانشآموزان بلند شد وگفت که برعکس واکنشدهندهی محدود کننده، واکنشدهندهی که در روز واکنش، واکنش را با محدودیت روبهرو نمیکند و به مقدار اضافی وجود دارد.
بحث را ادامه دادم.
در صنعت بسیار نادر است که واکنش دهندهها درست به اندازهی نسبتهای استوکیومتری در مجاورت همدیگر قرار بگیرند. معمولا یکی از واکنش دهندهها به مقدار کمتری از مقدار استوکیومتری وجود دارد و در دسترس است.
یکی از دانشآموزان سؤال پرسید که آقای سیدمحمدی چرا اینگونه است؟
در پاسخ گفتم که بعضی از مواد به علت گرانقیمت بودن کمتر در دسترس هستند و برای بالا بردن بازده و جلوگیری از هدر رفتن آن از واکنشگر دیگر که ارزان قیمتتر است به مقدار بیشتری استفاده میکنیم.
بعدا با آوردن مثال زیر سعی در تفهیم بیشتر موضوع کردم.
سؤال) برای تولید آمونیاک، ۲۵ کیلو نیتروژن و ۵ کیلو هیدروژن با یکدیگر مخلوط میکنیم به سؤالات پاسخ دهید؟
گزارش جلسهی دوم
عنوان: عوامل مؤثر بر سرعت واکنشهای شیمیایی
شب قبل از روزی که قرار بود به کارورزی بروم، لباس مناسبی را انتخاب کردم و خودم را برای فردا آماده کردم، صبح زود از رخت خواب بلند شدم و بعد از صرف صبحانه به همراه دوستانم به مدرسه شاهد ۲ رفتیم.
البته بماند که در راه ماشین پنچر شد و خودمان مجبور به تعویض لاستیک شدیم. چون راننده مردی کهنسال و سالخورده بود، خلاصه به مدرسه رسیدیم. وقتی وارد محیط مدرسه شدیم دانشآموزان در حال اجرای مراسم صبحگاهی بودند از گوشهی سمت چپ صفوف وارد محوطهی داخلی سالن شدیم و به اتاق دبیران رفتیم وقتی انجا رسیدیم اکثر معلمان قبل از ما رسیده بودند. آقای خانبابایی هم نشسته بود به همراه دوستم کنار او نشستیم. چند لحظه یاد دوران تحصیل خودم افتادم همیشه فکر میکردم معلمها موجودات ماوراء بشر هستند و با دنیای ما تفاوت دارند، احساس میکردم زندگی آنها بهگونهای دیگر است و برایم زندگیشان پر از رمزو راز بود، ولی خودم یکی از انها شده بودم، احساس خوبی داشتم.
فهرست پژوهش روایتی رشته دبیری شیمی
مقدمه: ۴
طرح درس اول ۵
عنوان: آموزش واکنشگرهای محدودکننده و اضافی ۵
گزارش جلسهی اول ۸
طرح درس جلسهی دوم ۹
عنوان: تدریس مبحث عوامل مؤثر بر سرعت واکنشهای شیمیایی ۹
گزارش جلسهی دوم ۱۳
طرح درس جلسهی سوم ۱۶
عنوان: انواع واکنشهای کاتالیز شده ۱۶
گزارش جلسهی سوم ۱۹
گزارش روایتی تدریس جلسهی اول ۲۰
عنوان: واکنشدهندهی محدودکننده و واکنشدهندهی اضافی ۲۰
گزارش جلسهی دوم ۲۳
بیان مساله: ۳۱
راهکارهای روانشناسان برای مدیریت زمان ۳۳
ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی
برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.
اهمیت و ضرورت کارورزی
نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود
کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :
الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.
ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.
پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.
ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.
ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
راهنمای دانلود:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش:
http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا:
http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی
تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته
بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد
در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود
آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile
دیدگاه ها