no-img
دبیران فایل

دانلود پژوهش دانشگاه فرهنگیان مهارت های چهارگانه ی زبانی - دبیران فایل


دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود پژوهش دانشگاه فرهنگیان مهارت های چهارگانه ی زبانی
zip
خرداد ۳, ۱۴۰۱
۱۲,۹۰۰ تومان
۱۲,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود پژوهش دانشگاه فرهنگیان مهارت های چهارگانه ی زبانی


دانلود پژوهش دانشگاه فرهنگیان مهارت های چهارگانه ی زبانی

کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود پژوهش دانشگاه فرهنگیان مهارت های چهارگانه ی زبانی

کارورزی شماره 

فرمت کارورزی : word  قابل ویرایش

تعداد صفحات کارورزی : ۲۸

کارورزی مربوط به رشته :  

قسمتی از فایل پژوهش دانشگاه فرهنگیان مهارت های چهارگانه ی زبانی

فهرست مهارت های چهارگانه ی زبانی

تعریف مسئله ۳
خواستگاه زبان ۳
مهارت های زبانی کدامند؟ ۵
مهارت نوشتاری ۸
مراحل آموزش نوشتن ۹
مهارت خوانداری ۱۰
آغاز خواندن ۱۱
فرایند خواندن ۱۲
مولفه های خواندن و تشخیص کلمه و درک مطلب ۱۳
روان خواندن ۱۴
مهارت شنیداری ۱۵
نحوه تقویت حافظه کوتاه مدت ۱۷
مهارت دیداری ۲۰
منابع
۲۷

مهارتهای چهارگانه زبانی

تعریف مسئله مهارت های چهارگانه ی زبانی

زبان چیست و مهارتهای زبانی کدامند؟

تاریخ نشان می دهد که بشر از ابتدای خلقت خود به صورت اجتماعی زندگی می کرده است و یکی از مهم ترین نیازهای وی در زندگی اجتماعی، برقراری ارتباط با سایر همنوعان و خلق تفهیم و تفاهم بوده است. انسان همواره برای برقراری ارتباط، از وسایل و ابزارهای مختلفی استفاده می کرده است که زبان در این میان از مهم ترین ابزارها به شمار می آید.

 بنابر این، زبان یک نهاد اجتماعی است برای برقراری ارتباط. بدین معنی که افراد یک جامعه برای آگاهی و انتقال مقاصد و نیات یکدیگر، از عناصر زبانی استفاده می کرده اند. زبان، نه تنها مهم ترین وسیله ارتباطی بشر است، بلکه مبنای بیشتر نهادهای دیگر اجتماعی نیز می باشد و به دلیل صفت اجتماعی خود، هماهنگ با اختلاف اجتماعات مختلف است. به عبارت دیگر، ظهور زبان در جوامع مختلف بر اساس نیاز و شرایط موجود هر جامعه متفاوت و مختلف از سایر جوامع است. در نتیجه همین امر، هر شکلی از زبان در جامعه خاصی قابل استفاده است و با فرهنگ و آداب و سنن همان جامعه مطابقت دارد.

 

 خواستگاه زبان

خواستگاه زبان همواره مورد پرسش و اختلاف نظر اندیشمندان به ویژه زبانشناسان بوده است و هر یک به نوعی از آن بحث به میان آورده است. نکته ای که سبب خطای بسیاری از افراد در این زمینه شده است این است که معتقدند تعیین خواستگاه زبان، منحصرا” کار زبانشناسان است و فقط زبانشناسان که صاحب علوم و فنون خاص خود هستند می توانند این کار را انجام دهند و به همین علت، اغلب مباحثی که سبب بروز چالشهایی در این زمینه شده است، نظریه هایی بود که توسط خود زبانشناسان مطرح شده است. زبان پدیده ای اجتماعی است و علوم اجتماعی مختلفی در پیدایش آن سهیم بوده اند و تعیین خواستگاه زبان، باید به صورت اجماع نظر انجام گیرد. 

 

مشکلی که در باره خواستگاه زبان مطرح است این است که محققین به این نتیجه رسیدند که زبانهای مختلفی وجود داشته اند که سابقه ای از وجود آنها متاسفانه در دسترس نیست و به همین علت موانع بسیار زیادی در سر راه تعیین خواستگاه آن وجود دارد. البته زبانهای نیز وجود دارند که مستندات کافی برای اثبات پیدایش آنها وجود دارد که این خود کمک بسیاری در این راه است اما اگر بخواهیم پیدایش دقیق آن را بدانیم، باید به تمامی مستندات دسترسی داشته باشیم که عدم وجود مستندات، مانع از این کار می شود و ما نمی توانیم از چگونگی پیدایش این زبانها اطلاعات دقیقی داشته باشیم.

 

هرچند تحقیقات بسیار زیادی در باره اقوام وحشی و ابتدایی بشر انجام شده است، ولی این تحقیقات نمی تواند کمک سودمندی در این باره باشد. این تحقیقات صرفا” می تواند اطلاعات سودمندی در باره اندیشه و گفتار آنها به ما بدهد ولی در باره صورت اصلی و ابتدایی آن اطللاعات چندانی در اختیار ما قرار نمی دهد.

 

با توجه به موارد فوق می توان گفت که “زبان نظامی است برای برقراری ارتباط”. حال باید پرسید که این نظام دارای چه نشانه هایی است و آدمی چگونه توانسته است این نشانه ها را به کار ببرد. منظور ما از نشانه یا دلالت عبارت است از علامتهایی که در روابط بین انسانها به کار می رود و چون دارای انواع مختلفی است، انواع زبانهای مختلفی نیز به وجود آمده اندو ممکن است تمامی حواس ظاهری ما نیز وسیله ایجاد  زبان شود. پس زبان ممکن است بوییدنی، ملموس، دیدنی، شنیدنی و حتی حرکتی نیز باشد و لزوما” گفتاری نباشد. ولی زبان شنیداری به خاطر صفات و ویژگیهای خاص خود، بیشتر و راحت تر مورد توجه بشر بوده است و همین زبان گفتاری است که موضوع اصلی زبانشناسی را تشکیل می دهد.

 

نکته ای که باید همواره مد نظر قرار داد این است که زبان شنیدنی همواره با زبان دیدنی همراه است و گاهی این، جانشین آن می شود. در تمام ملتهای جهان کم یا بیش، حرکت های دست و چهره با سخن مطابقت دارد و وضع چهره، همراه صوتهای گفتار، حالت ها و اندیشه ها را بیان می کند. حرکت های چهره یک نوع زبان دیدنی است. اما خط و به طور عام همه نقش ها نیز از مقوله این زبان به شمار می آیند.

 

زبان دیدنی نیز قدمتی همانند زبان شنیداری دارد و هیچ دلیل قاطعی دال بر اثبات تقدم یا تاخر آنها وجود ندارد. این مشکل در تعیین قدمت مجموعه نشانه ها یا علائم نیز به چشم می خورد. به عنوان مثال، علائم دریایی هز یک خود معادل یک کلمه یه حتی یک جمله از یک زبان است.

 

پر واضح است که زبان نتیجه زندگی اجتماعی بشر است و زمانی که بشر پس از خلقت خود نیاز به ارتباط را حس کرد، زبان به وجود آمد. پس می توان گفت که زبان مجموعه ای از ارتباط چند نوع وجود است که برای آن، طبیعت وسایلی را در اختیار آدمی قرار داده است و آدمی اگر ابزار بیان عقیده نداشته باشد هم می تواند با ایما و اشاره نیز مقصود خود را بیان کند.

 

در پایان باید گفت که زبان گفتاری هدیه ای است از طرف خداوند برای بشر، چون تمامی اعضایی که ما برای صحیت کردن آنها را به کار می بریم (حنجره، تارهای صوتی، لب، دندان، زبان، و …) در حیوانات هم دیده می شود ولی چرا آنها قادر به تکلم نیستند؟ پس خداوند خواسته است که بشر قادر به تکلم باشد.

 

 مهارتهای زبانی کدامند؟

 

اکتساب و یادگیری زبان (که خارج از حوصله این وبلاگ است) خود مستلزم داشتن مهارتهایی است که به شرح زیر تقسیم می شوند:

الف: مهارتهای دریافتی که ما را قادر به دریافت اطلاعات می کنند. این مهارتها عبارتند از شنیدن و خواندن. زمانی که از این مهارتهای استفاده می کنید، در حقیقت در حال دریافت و ورود اطلاعات به مغز هستید و یا به اصطلاح آنها را رمزگذاری می کنید.

 

ب: مهارتهای تولیدی که ما را قادر به تولید اطلاعات می کنند. این مهارتهای عبارتند از صحبت کردن و نوشتن. زمانی که از این مهارتها استفاده می کنید، در حقیقت در حال تولید و خروج اطلاعات از مغز هستید و یا به اصطلاح آنها را از رمز خارج می کنید.

 

این مهارتهای دو به دو با هم در ارتباط هستند.

 

اگر می خواهید خوب صحبت  کنید، باید خوب گوش کنید

 

اگر می خواهید خوب بنویسید، باید خوب بخوانید

 

نوشتن به طوراعم یکی ازمسائلی است که به جرات میتوان گفت همیشه یکی از آرزوهای اکثرمردم بشربه خصوص آنان که بامطالعه وتحصیل سروکارداشته اند بوده است.حتی وقتی پای صحبت پیران روشن دلی که حتی خواندن ونوشتن نمی دانند می نشینیم میشنویم که آرزودارند ای کاش میتوانستندآنچه راکه دردل دارندوحاصل عمری تجربه وخاطرات تلخ وشیرین زندگی پرماجرای آنان بوده است به رشته ی تحریربیاورند.

تقریباهمه ی ما درآغازجوانی وبه خصوص درزمان بلوغ واولین آشنایی هایمان باظواهر رنگین طبیعت دربحبوحه ی سوزوگدازها والتهاب هاوگیجی ها وسردرگمی های آن دوران دست به نوشتن وسرودن اشعار– هرقدرهم ابتدایی –زده یالااقل دفترچه ی خاطراتی درست کرده وهر روزوشب یا گاه وبیگاه نشسته وصفحات آن راپرکرده ایم.شایدخیلی هااین تجربه رادارندکه اقدام به نوشتن داستانها ومقالات ادبی کرده اند وبا تمام وجود وباتمام احساس و روح وقلب خود سعی کرده اند موضوعاتی راکه بریشان بی نهایت لطیف وزیبا و دوست داشتنی وجالب بوده است منعکس نمایند. ولی وقتی که آن را برای دوستانشان خوانده اند یا به معلم ومربی خود نشان داده اند برخلاف انتظارشان وباآنکه خود از دوباره خواندن آن غرق درلذت می شده اند به هیچ وجه جلب توجه نکرده واحیاناً مورد تمسخر دوستان نیز قرارگرفته وعاقبت بعدازچندین بار آزمایش وشکست برای همیشه ازنوشتن سرخورده و دلسرد شده اند.

 

ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی

برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و   عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

اهمیت و ضرورت کارورزی

به منظور دستیابی به معلمانی کارآمد و ماهر که بتوانند نیازها و اهداف آموزش و پرورش را برآورده سازند.
برنامه هایی با عنوان کارورزی برای دانشجو – معلمان امروز که به نوعی معلمان آینده می باشند، طراحی شده است.
اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه ای معلمان تا آن اندازه مهم است.
که به عقیده بسیاری از افراد، بدون گذراندن واحدهای مربوط به کارورزی،

نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود

کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :

 الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.

ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.

پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.

ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.

ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!