دانلود پاورپوینت درسنامه درس تفکر و سبک زندگی
دانلود پاورپوینت نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش
توضیحات محصول عنوان پاورپوینت درسی ارایه شده توسط دبیران فایل دانلود پاورپوینت نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش
فرمت: پاورپوینت ppt قابل ویرایش
تعداد اسلاید: ۳۵
بخشی از پاورپوینت :
آشنایی بیشتر با برنامه آموزش تفکر وسبک زندگی وارزشیابی آن
پرورش تفکر در برنامه درسی ملی به دو صورت است :
یک شکل به صورت تلفیقی در سایر دروس و صورت دوم آموزش روشهای تفکر فلسفی در قالب یک درس با ساعت مستقل است چرا که سایر برنامههای درسی توان ارائه این نوع اندیشیدن را ندارند البته منظور از تفکر فلسفی، آموزش فلسفه به دانشآموزان نیست بلکه آموزش پرسشگری به دانشآموزان مدنظر است تا آنها بتوانند یک موضوع را همه جانبه بررسی کنند و درست را از نادرست، کامل را از ناقص، و خوب را از بد تشخیص دهند، به طور کلی تفکر به صورت عام در تمام دانشآموزان وجود دارد، اماباید تلاش شود که شرایطی را فراهم گردد که دانش آموزان در این زمینه رشد کنند، دانش آموزان یک کلاس به لحاظ موقعیت تفکر با یکدیگر متفاوتند ولی باید ،هر دانش آموز و در هر موقعیت، سطح خود را بالاتر ببرد.
آموزش تفکر و پژوهش در یک ساعت کلاس درس ممکن نیست بلکه رویکردی است که در سایر کلاسها نیز باید دنبال شود .
هدفی که برای تفکر و پژوهش در نظر گرفته شده است، کسب صلاحیتهای پایه و صفات و ویژگیهای منش تفکر است ،صلاحیتهای پایه در برنامه درسی ملی تعریف شده است یعنی بایدبه دنبال پرورش تعقل، خلاقیت، حل مسئله، تفکر انتقادی، ایجاد نگرش سیستمی، تواناییهای کاوشگری، شناسایی شیوههایی برای یافتن راههای جواب پرسش، برنامه ریزی برای اجرای یک پژوهش، انجام یک پژوهش و تهیه گزارش آن، قضاوت و ارزیابی بر اساس نظام معیار و خود ارزشیابی باشیم.
صفات و ویژگیهای منش تفکر یعنی اینکه دانش آموز با یک موضوع سطحی برخورد نکند وآن را همه جانبه بررسی کند یعنی وقتی میخواهد حرف بزند ابتدا فکر کند و به تقلید از دیگران حرف نزند، دانشآموز مغالطه نکند یعنی حرف غلط خود را با جملات زیبا به دیگران منتقل نکند یا اینکه حرف نادرست دیگران را که با جملات زیبا به خورد او داده میشود را نپذیرد، در برخورد با دیگران نقدپذیر باشد و اگر به نظرش نقدی وارد است آن را بپذیرد، شجاعت بیان نظراتش را داشته باشد،اگر با نظر دیگران مخالف است مخالفت خود را با احترام و استدلال بیان کند این مواردی است که باید در ساعت درس تفکر و پژوهش، دانش آموزان آن را تمرین کنند …
ارزشیابی کتاب تفکر وسبک زندگی
آموزش پرسشگری،سطحی برخورد نکردن با موضوعات،فکر کردن و بعد صحبت کردن، پرهیز از تقلید، شجاعت بیان نظرات در قالب این کتاب« تفکر و سبک زندگی » دنبال میشود،
کتاب تفکر و سبک زندگی ۲۲ درس الزامی دارد و آموزش آن به صورت دو ساعت در هر هفته سازماندهی شده است، درسها در کتاب به گونهای است که بحث تفکر و سبک زندگی با یکدیگر ارتباط داشته باشند مثلاً اولین درس با عنوان تفکر درباره تفکر است وپس از آن دو درس از بخش آداب و مهارتها آمده است در مجموع دروس تفکر و آداب و مهارتها در لابه لای هم قرار داشته و با یکدیگر ارتباط دارند.
در این درس معلمان نباید دانشآموزان را وادار به حفظ مطالب درسی کنند. در حقیقت ارزشیابی این درس به صورت مستمر با تاکید بر خودارزیابی دانشآموز است تا او متوجه شود به لحاظ صفات و ویژگیهای تفکر و پژوهش در چه سطحی قرار دارد.
در پایه اول متوسطه، اول در درس تفکر و سبک زندگی، دانشآموز در ۴ بخش ارزشیابی میشود که عبارتنداز :
۱- مشاهده رفتار دانش آموز سر کلاس یعنی انتظاراتی که از یک دانشآموز متفکر می رود که ۵ نمره دارد،
۲-انجام فعالیتهای کتاب توسط دانش آموز که بیشتر آن از نوع خود ارزیابی و جمع بندی نظرات خود و هم کلاسیهایش است که ۵ نمره دارد،
۳-پروژه؛ یعنی دانشآموز در درس تفکر و پژوهش در نوبت اول ودوم باید دو پروژه پژوهشی را انجام دهد که ۵ نمره دارد
(در پروژه نوبت اول سال تحصیلی دانش آموز باید سوالی را طرح کند که با مشاهده میتواند جواب آن را بدست آورد سپس برای این سوال طرح پژوهش بنویسد و این پژوهش را در طول چند ماه انجام دهد و گزارش آن را آخر نوبت اول به معلم و کلاس ارائه میکند. در پروژه نوبت دوم نیز دانشآموز باید سوالی را طرح کند که با نظرسنجی میتواند جواب آن را بدست آورد و مانند قبل مراحل آن را انجام میدهد.)
۴- بخشهای کمی از هر درس (مباحث مربوط به آداب و مهارتها چون آدابی که به دانشآموز آموزش داده میشود،) که این نیز ۵ نمره دارد.
نقش معلم واولیاء در تدریس کتاب تفکر وسبک زندگی
دانشآموز باید بتواند مفهوم سازی کند، نقش دانشآموز، معلم و والدین در این درس متفاوت شده است و دانشآموز باید ایده پرداز، کنجکاو و خلاق باشد یعنی از معلمان انتظار می رودکه چنین دانشآموزانی را تربیت کنند، نقش معلم نیز به صورت تسهیلگر و حمایت کننده از رشد تفکر دانشآموز است.
اولیا در خانه نقش معلم خصوصی را برای دانشآموز ایفا نکنند چراکه در ساعات تدریس درس تفکر و پژوهش انجام مباحثات در اجتماع کلاس، تبادل نظر میان دانشآموزان وایده پردازی توسط آنها بسیارمهم است.
استفاده از رسانههای مختلف و کسب توانایی تحلیل آنها نیز یکی دیگر از ویژگیهای این درس است. ویژگی دیگر این است که ارزشیابی باید در خدمت دانش آموز و معلم قرار بگیرد، خودارزیابی در اغلب درسهای این کتاب به کار گرفته شده است.
و در پایان اینکه درس تفکر و پژوهش برای پایه دوم متوسطه نیز ادامه دارد و به استفاده از منابع مکتوب الکترونیکی و چاپی، و رفرنس نویسی و فیش برداری میپردازد در برنامه درسی ملی پیش بینی شد است که این درس در مقطع متوسطه دوم نیز ادامه یابد یعنی هر دانشآموز هر رشتهای را که انتخاب میکند فلسفه آن علم و روش تحقیق مربوط به آن رشته را بیاموزد
برگرفته شده ازصحبتهای سرکار خانم دانشور مؤلف کتاب تفکر وسبک زندگی
طرح درس نویسی
وظایف مهم یک معلم کار آمد
۱- توانایی و صلاحیت کافی برای طراحی فرایند تدریس
۲- توانایی و مهارت کافی برای اجرای برنامه های تدوین شده
۳- آگاهی و مهارت کافی برای کنترل و ارزش یابی آموخته ها
دلایلی مختلفی برای اثبات لزوم تهیه طرح درس وجود دارد. طرح درسی که خوب تهیه شده باشد میتواند امتیازات زیر را برای معلم به ارمغان آورد:
۱- معلم را قادر میسازد که در طول دوره آموزشی خود به دقت در مورد همه چیز فکر کند.
۲- طرح درس به دلیل این که مراحل تدریس را مشخص میکند، راهنمای معلم در فرآیند تدریس است.
۳- باعث میشود معلم با آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری سرکلاس درس حاضر شود.
۴- توجه معلم را به انتخاب روشهای مناسب تدریس جلب مینماید.
۵- امکان استفاده از وسایل آموزشی را فراهم میسازد.
اصول طراحی سوالات امتحانی درس تفکر و سبک زندگی
سوالات انشایی نیز به دو دسته کوته پاسخ و گسترده پاسخ تقسیم می شوند.
در سوالات کوته پاسخ:
پاسخ سوال تا حدی محدود است و بر مبنای الگوی تعیین شده مشخص و تهیه می شود.
در سوالات گسترده پاسخ:
آزمایش شونده به پیروی از الگوی مشخصی موظف نیست و در نحوه تنظیم و ارائه پاسخ ، آزادی کامل دارد .
در اینگونه سوالات طول پاسخ و زمان لازم برای آن از طرف طراح تعین می شود.
– سوالات همنوع (مانند چند گزینه ای و جور کردنی و…) پشت سرهم قرار گیرند و دستور کار لازم را داشته باشند .
– هر سوال به طور مستقل فقط یک هدف آموزشی خاص را مورد سنجش قرار دهد . ( و در نوشتن سوالات پایانی ، باید اهداف مهم تر آورده شود) یعنی پاسخ به سوال و یا بخشی از سوال مشروط بر پایان سوالات دیگر نباشد.
– هر سوال در سنجش یک هدف آموزشی بدون تکرار طرح شود (یعنی هر سوالی باید برای یک هدف خاص طراحی گردد)
– بارم هر سوال با جواب مورد انتظار متناسب باشد.
باید نمره داده شده به سوالات با پاسخ های مورد پیش بینی ، هم سنگ باشد . بعبارت دیگر بارم سوال با توجه به اهمیت هدف مورد سنجش و میزان پاسخ پیش بینی شده هم ارزش باشد . بنابر این به سوالی که هدف آموزشی مهمی را می سنجد ومیزان پاسخ مورد نظر هم نسبتا زیاد است باید نمره بیشتری تعلق بگیرد و بالعکس.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت
منطبق با مطالب و رئوس کتاب درسی
با توجه بر اینکه این پاورپوینت به طور حرفه ای تهیه شده و مطالب کتاب را بصورت جذاب پوشش میدهد شما دبیران گرامی با خیالی آسوده به تدریس و آموزش و دانش آموزان عزیز به مطالعه بهترخواهید پرداخت.
این پاورپوینت آموزشی شامل :
دارای متن خوانا و گویا با استفاده از فونت های استاندارد
دارای طراحی زیبا و کاربر پسند
انتخاب رنگ مناسب بک گرند ومتن برای بهتر دیده و خوانده شدن متن
استفاده از مارکر ومشخص کردن کلمات ومطالب مهم موضوع
دارای عکس های مرتبط با موضوع
استفاده از تصاویر زیبا برای تاثیر بیشتر
دارای ترنسنشن های متفاوت برای هر اسلاید
طراحی محتوا متناسب با موضوع
دارای صفحه تشکر
قسمتی از اسلایدهای پاورپوینت:
اسلاید:۳
فهرست مطالب:
۱-مقدمه
آشنایی بیشتر با آموزش تفکروسبک زندگی وارزشیابی آن
(نویسنده خانم دانشورمؤلف کتاب تفکروسبک زندگی)صفحه:۶
۲-روش های طرح درس نویسی
تهیه وتنظیم: آمنه سادات صادقی –صفحه۱۱
۳-اصول طراحی سوال
نویسنده :سرکارخانم زهرادهقان نیری-صفحه۷۳
معرفی برنامه پاورپوینت
برنامه پاورپوینت، مهارت ششم از مهارت های هفتگانه کامپیوتر ICDL و یکی از نرم افزارهای بسته نرم افزاری Microsoft Office محصول شرکت بزرگ مایکروسافت است.
همانطور که از اسم مجموعه نرم افزاری Microsoft Office بر می آید این مجموعه یک مجموعه اداری بوده و از همین رو، همانطور که شما میدانید پاورپوینت نیز با توجه به کاربردهای آن در محیط کار یکی از نرم افزارهای با قابلیت اداری است.
مزایای استفاده از پاورپوینت
از مزایای استفاده از پاورپوینت در تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش تجارب آموزش و یادگیری برای مدرس و یادگیرنده
تشویق و حمایت مدرسان به منظور ارایه درس به روش های حرفه ای و تخصصی
امکان تلفیق چند رسانه ای و ارایه آموزش اثر بخش
قابلیت استفاده مجدد فایل مربوطه برای همه دانشجویان و دانش آموزان
سهولت در امکان ویرایش و بازنگری مطالب آموزشی
کاربرد پاورپوینت در تدریس
به همین دلیل استفاده از روش های نوین تدریس و بهره گیری از امکانات جدید در انجام فعالیت های اجتماعی و آموزشی دانشجویان و دانش آموزان یکی از اولویت ها بخش آموزش و تدریس است.
قابل توجه کسانی که این مجموعه را خریداری و دانلود کرده اند:
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش:
http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا:
http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
دیدگاه ها