no-img
سایت دبیران فایل

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : کارل مارکس - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : کارل مارکس
zip
آبان ۱۸, ۱۴۰۱
۱۲,۹۰۰ تومان
۱۲,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : کارل مارکس


دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : کارل مارکس

دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : کارل مارکس با جواب با فرمت pdf

قسمتی از محتوی دانلود نمونه سوالات نظریه های جامعه شناسان : کارل مارکس

 

مارکس ساختارهای بنیادی را با استفاده از چه عناصری تعیین می کند؟

مارکس ساختارهای بنیادی را با استفاده از عناصر اقتصادی- اجتماعی تعیین می کند که آنها را نیروهای مولد و مناسبات تولیدی (شیوه تولید) می نامد.

مارکس تحت تأثیر چه عواملی نظریه خود را تدوین کرد؟

مارکس تحت تأثیر انقلاب صنعتی نظریه خود را تدوین کرد و در چارچوب نظری و به شکل انتزاعی معتقد بود که تضاد میان نیرو های مولد و مناسبات تولیدی به مرور زمان عمیق تر می شود و شرکت های جدید هر روز بیش تر در برخی شهرها تأسیس و توسعه پیدا می کنند. این شرکت ها از ساختارهای کهنه موجود نیرومندتر هستند، سرانجام مناسبات تولیدی تسلیم می شود و ساختارهای جدید اجتماعی جایگزین ساختارهای کهنه می شوند.

عنصر حقوق نظریه مارکس چیست ؟

عنصر خلاق نظریه مارکس در دگرگونی اجتماعی آشکار می شود. نیروهای مولد و روابط تولیدی عناصری در خلأ نیستند ، پدیده هایی هستند که گروه های اجتماعی آنها را در جامعه نمایندگی می کنند که مارکس این گروه ها را طبقه می نامد و منافع یک طبقه در این است که مناسبات تولیدی موجود حفظ شود.

مواردی که در نظریه انقلابی مارکس دیده نشده چیست؟

این نظریه شکل های دیگر دگرگونی اجتماعی مانند دگرگونی صلح آمیز از طریق اصلاحات را در نظر نمی گیرد و از امکان اصلاح صرف نظر می کند، پس در چارچوب این نظریه جریان های اصلاح طلب مانند حزب سوسیال دموکرات به هیچ وجه اقبالی برای موفقیت ندارند، چرا که اصولاً موفقیت آن ها ممکن نیست و فعالیت های آن ها برای تغییر نظام از آغاز محکوم به شکست است و هر تلاشی برای اصلاح نظام سرمایه داری بر این اساس ضرورتاً به حمایت از نظام سرمایه داری منجر می شود.

مارکس در تدوین نظریه انقلابی خود با چه مشکلی مواجه بود؟

مارکس در تدوین نظریه انقلابی خود صرفاً یک مورد و عمدتاً انقلاب بورژوازی و تجربه تاریخی ناشی از آن را در نظر داشت . در همین یک مورد هم نظریه انقلابی او با واقعیات عین منطبق نیست . انقلاب های دو گانه بورژوازی – انقلاب صنعتی و انقلاب فرانسه – هر دو در یک کشور یا جامعه رخ ندادند. انقلاب فرانسه به صنعتی شدن سریع فرانسه منجر نشد و انقلاب صنعتی انگلستان نیز نتیجه مبارزه طبقاتی و تغییر قدرت نبود.

کاربرد نظریه انقلابی مارکس در تحلیل نظام سرمایه داری چگونه بود؟

مارکس انرژی زیادی صرف تحلیل جامعه سرمایه داری کرد ، پیدایش و گسترش کار مزدوری به شکل معمول در جامعه سرمایه داری سبب مطرح شدن مقوله اجتماعی جدیدی شدکه از طرف مارکس پرولتاریا نامیده شد، در حالی که کسانی هم آن را طبقه کارگر نامیدند . این طبقه در جوامعی که در آن زندگی دهقانی و شکل های دیگر مشاغل آزاد به پائین ترین سطح  خود افول کند، دچار فقر و فلاکت می شود. انگلستان یکی از نمونه های بارز این تحول است . این شرایط همراه با رشد اقتصادی در بخش تولیدات صنعتی شد و در نتیجه استفاده از نیروی کار این طبقه ضروری گردید که این نیز به متشکل شدن این طبقه منجر ، به طوری که نمایندگان آن نفوذ کافی برای تأثیر گذاشتن بر روال امور را پیدا کردند.

تنها موردی که در آن نظریه مارکس انقلاب تحقق پیدا کرد چه بود؟

با اندکی تامل می توان گفت که روسیه و انقلاب آن در سال ۱۹۱۷ تنها موردی بود که در آن نظریه مارکس انقلاب به شکلی تحقق پیدا کرد . طبقه قدیم در این کشور نابود شد و شیوه تولیدی جدیدی برپا شد.

چرا نظریه انقلاب مارکس در کشورهای غیر صنعتی (جهان سوم) محبوب است؟

استقرار نظام شوراها و کوشش برای توسعه صنعتی و این نظریه دستورالعمل می شود برای دگرگونی و نوسازی در جوامع توسعه نیافته بنابراین این نظریه در کشورهای غیر صنعتی جهان سوم محبوبیت پیدا کرد.

تفاوت دیدگاه مارکس با ماکس وبر چیست؟

ماکس وبر تحول سرمایه داری را به شکل گیری «روحیه پروتستانی» نسبت می داد ، پس امکان وجود دارد که نظرات او را انتقاد به مارکس بفهمیم- ماکس وبر عقیده داشت که انسان هایی فکر می کردند که اعمال خوب آنها در این دنیا به حساب آنها در آن دنیا واریز خواهد شد. آن ها به فکر حساب خود در آن دنیا بودند . اصلا در صدد استقرار طبقه ای تحت عنوان نیروهای مولد جدید نبودند ، ان طور که مارکس تصور می کرد

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی بعد از خرید فایل

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی اینستاگرام دبیران فایل: instagram.com/dabiranfile

آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!