no-img
دبیران فایل

دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت - دبیران فایل


دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت
zip
خرداد ۵, ۱۴۰۱
۱۱,۹۰۰ تومان
۱۱,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت


در این دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت را برای شما قرار داده ایم. دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت در قالب فایل word آماده خرید و دانلود می باشد.

فرمت فایل: word.دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت

نمونه ای از دانلود فایل الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت

معرفی الگوی تدریس :

الگوی تدریس مبتنی بر فراشناخت

مبانی نظری الگوی تدریس:

عوامل زیادی ساخت و بنیان الگوهای تدریس را پایه‌ریزی می‌کند و استحکام می‌بخشد. از دسته عوامل بسیاری اثرگذار، دیدگاه‌ها یا رویکردهای روان‌شناختی هستند. که دیدگاه استفاده شده در این طرح درس مربوط به نظریه فراشناخت است. فراشناخت عبارت است از آگاهی،  کنترل و هدایت سازمان شناخت خود. اگر در نظر بگیریم که شناخت در جایی روی می‌دهد که در آنجا عملیات ذهنی، چون مقایسه، استنباط، استقرار و … انجام می‌گیرد. فراشناخت انجام دادن عملیات آگاهانه بر کارکرد اعمالی است که در ذهن اتفاق می‌افتد. این عملیات به سئوالاتی از قبیل: «چگونه مقایسه انجام گرفت، چرا باید مقایسه انجام شود، بهترین رده مقایسه چیست و …) انجام می‌پذیرد. افزون برای فراشناخت عناصری را دربرمی‌گیرد که مهمترین عنصر آن فراحافظه است.

منظور از فراحافظه، آگاهی بر کارکرد حافظه است یعنی اینکه، اطلاعات چگونه نگه داشته می‌شوند، چگونه اطلاعات را می‌توان از حافظه بیرون کشید و … گفتنی است که با آموزشهای مبتنی بر نظریه فراشناخت یادگیرنده مسئولیت یادگیری خود را به عهده می‌گیرد و نقش معلم در این میان، نقش زمینه‌سازی و فراهم‌آوری امکانات لازم برای یادگیری است. بر اساس نظریه فراشناخت یادگیرنده راه یادگرفتن را می‌آموزد.

 

به طور کلی هدف اساسی نظریه فراشناخت کمک به دانش‌آموز برای اندیشیدن و پرورش مهارت فکر کردن است. مطابق جریان‌های جهانی مربوط به آموزش، پرداختن به اندیشیدن و داشتن مردمان فرهیخته و اهل اندیشه، شاخص توسعه‌یافتگی به شمار می‌آید. افزودن بر هدف یاد شده، یکی دیگر از اهداف آموزش فراشناخت، پرورش مهارت‌های انتقال یاد گرفته‌ها به موقعیت‌های متعدد است.

تقسیم بندی فراشناخت

درباره  تقسیم بندی و اجزای تشکیل دهنده آن ،تعارف و طبقه بندی های مختلفی وجود دارد با این حال بسیاری از محققان فراشناخت را به دو طبقه عمده تقسیم می کنند :دانش شناختی ،تنظیم شناختی که به طور مختصر اشاره می شود

 الف) دانش شناختی:

به دانش افراد درباره شناخت خود یا بطور کلی شناخت اشاره می کند.شناخت زمانی رخ می دهد که دانش آموز از مهارتهای شناختی خود آگاه باشد  به عنوان نمونه دانش آموزی که از ضعف حافظه خود آگاهی دارد ممکن است فهرست تکالیف روزانه اش را در دفتری یادداشت کند تا فراموش نکند که در منزل چه باید بکند.

دانش شناختی خود به سه نوع آگاهی فراشناختی تقسیم می شود:

۱-دانش اخباری ۲-دانش اجرایی یا رویه ای دانش شرطی ۳-دانش مشروط چرایی وزمان استفاده از فعالیت های مختلف شناختی

ب)تنظیم شناختی

تنظیم شناختی تفکری است که فکر را تنظیم وبر آن نظارت دارد.این بخش به فعالیتی اشاره دارد که دانش آموزان با درگیر شدن در آن به انجام وظایف شناخت خود کمک می کنند و تنظیم شناختی به کمک تعدادی از روشها از جمله ،استفاده بیشتر از منابع مورد توجه ،استفاده بهینه از راهبرد موجود ،آگاهی از عدم درک مطلب عملکرد فرد را افزایش  می دهد

تنظیم شناختی شامل تعدادی از فرایندهای جزیی هستند که کنترل جنبه های از یادگیری را تسهیل می کند. مهارتهای شناختی دارای پنج مولفه است،برنامه ریزی و طراحی ،راهبرد های مدیریت اطلاعات ،نظارت و بازبینی ،راهبردهای اصلاحی ،ارزیابی .

راهنمای خرید طرح درس  : برای خرید انلاین طرح درس  ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین طرح درس شوید .در صفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت، طرح درس ، پرسش مهر ،طرح جابر و برنامه سالانه و تقویم اجرایی… عضو کانال شوید:

کانال تلگرام طرح درس:        https://t.me/tarhdaars

.

کانال تلگرام پرسش مهر:         https://t.me/poorseshmehr

.

کانال تلگرام دبیران و ضمن خدمت:  https://t.me/dabirfile

 سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

 ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت راهنما و پشتیبانی طرح درس، ضمن خدمت و پرسش مهر عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا )



موضوعات :
,
برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!