دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه
دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه
لیست کاملترین دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه
دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه اول دوم و هنرستان کاردانش به شرح زیر می باشد:
مفهوم الگوی طراحی آموزشی
الگو بازنمود جنبههای مختلف یک نظریه است. الگوی طراحی آموزشی نیز نمایی از فرایندهای اصلی طراحی آموزشی با توجه به نظریههای آموزشی و یادگیری است.
به عبارت دیگر، الگوی طراحی آموزشی، عناصر مختلف آموزش را با هم تلفیق میکند تا بهصورت یکپارچه فعالیت کنند و بهطور مؤثر به هدف دست یابند (نوروزی و رضوی، ۱۳۹۰).
ریشه واژه طراحی آموزشی از طرح به معنای نقشه و الگو گرفته شده است.
در همین معنا، طراحی آموزشی نیز به معنای ایجاد نقشه و چارچوبی برای راهنمایی فرایند آموزش است.
منظور از فرایند طراحی آموزشی، طرح درسی است که معلمان برای برنامههای کلاسی خود آماده میکنند.
معروفترین انواع طرح درس، طرح درسهای سالانه و روزانه هستند.
در واقع طرح درس، پیشبینی و تنظیم مجموعه فعالیتهایی است که معلم و دانشآموز برای رسیدن به هدف یادگیری انجام میدهند (شعبانی، ۱۳۹۱).
مثالی از فرایند طراحی آموزشی
دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه
بهعنوان معلم تصور کنید میخواهید یـک دوره آمـوزشی برای دانشآموزان خود طراحی کنید.
در ابتدای سال تحصیلی هستید و شناخت زیادی هم از دانشآموزان ندارید. د
ر این صورت شما باید از الگوها و روشهای متفاوت تحلیل مخاطب استفاده کنید و تمام ویژگیهایی را از دانشآموزان که در امر آموزش مؤثر هستند، شناسایی کنید.
در همین راستا میتوان از طریق الگوهای نیازسنجی، ترجیحات و نیازهای مختلف آنها را شناخت و با توجه به نیازهای مشترک دانشآموزان، اصول فلسفه تعلیموتربیت، و روانشناسی تربیتی، هدف کلی دوره را ترسیم کرد.
در مرحله بعد طراحی آموزشی میتوانید:
• با استفاده از الگوهای تحلیـل و تعیین هـدف، هدفهای رفتاری طراحی آموزشی دوره را مشخص کنید.
• هدفهای رفتاری طراحی آموزشی را ملاک اصلی در بررسی مراحل بعدی قرار دهید.
• محتوای مورد نیاز طراحی آموزشی را تحلیل، و با استفاده از روشهای متفاوت سازماندهی کنید.
• با استفاده از روشهـای طراحی پیـام، محتوا طراحی آموزشی را به شکل واقعی و نهایی برنامه تبدیل کنید.
• با توجه به مرحله نیازسنجی طراحی آموزشی ، تحلیل مخاطب و هدفهای رفتاری، به تحریک انگیزه بپردازید.
• نوع تعامــلات لازم بــرای الگـوی مناسب تدریس طراحی آموزشی را با توجه به هدفها در نظر بگیرید.
• الگوی مناسب ارزشیابی طراحی آموزشی را انتخاب کنید.
مراحل بالا را با استفاده از الگوی مناسب طراحی آموزشی با هم ادغام کنید و برنامه آموزشی را کامل کنید.
لازم به ذکر است که هر مرحله طراحی آموزشی با توجه به تمام مراحل و همگام با آنها انجام میشود.
برای مثال، در همه مراحل طراحی آموزشی باید مخاطب و هدف را سرلوحه کار قرار داد و از کار انجامشده و صحت آن ارزشیابی به عمل آورد.
مزیتها و محدودیتهای طراحی آموزشی دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه
• طراحی آموزشی دارای مزیتهایی به شرح زیر است:
• اطمینان از اثربخشی آموزش در مقایسه با هزینهها طراحی آموزشی
• استفاده بهینه از فرصت و زمان طراحی آموزشی
• ایجاد یادگیری مؤثر و پایدار طراحی آموزشی
• ایجاد نظام ارزشیابی سودمند و تصمیمگیری درباره اثربخشی آن طراحی آموزشی
• رقابت سازمانهای آموزشی در تولید فراورده و فرایندهای آموزشی باکیفیت طراحی آموزشی
طراحی آموزشی مانند هر فعالیت دیگری محدودیتهایی نیز دارد.
طراحی آموزشی باکیفیت نیازمند منابع گوناگونی است که در بسیاری از مواقع سازمانهای آموزشی با محدودیت منابع مواجه هستند.
از دیگر موانع طراحی آموزشی وجود نگرش منفی نسبت به اقدامات هدفمند گروه طراح است که معمولاً در سازمانهای سنتی بسیار دیده میشود (نوروزی و رضوی، ۱۳۹۰).
گروه طراحی آموزشی
طراحی آموزشی یک کار تیمی و گروهی محسوب میشود و به ندرت پیش میآید که بهصورت فردی انجام شود.
اعضای طراحی آموزشی این گروه که بهصورت هدفمند و متعامل با هم همکاری دارند عبارتاند از: طراح آموزشی؛ متخصص موضوعی؛ متخصص ارزشیابی؛ متخصصان تولید رسانه.
عناصر طراحی آموزشی
این عناصر طراحی آموزشی همان روشها و روالهایی هستند که در جهت رسیدن به هدفهای خاص سازماندهی و بهکار گرفته میشوند و عبارتاند از: تحلیل، هدف، محتوا، طراحی پیام، رسانه و مواد آموزشی، راهبردهای آموزشی، و ارزشیابی.
نمونه یک طراحی آموزشی خوب دانلود طراحی آموزشی ابتدایی متوسطه
کتاب علوم پایه ی اول ابتدایی موضوع درس : جانوران
هدف کلی: دانش آموزان بامشاهده جانوران ،بانوع حرکت،غذاومحل زندگی جانوران آشنا شوند وفایده هایی که جانوران دارندرابشناسند.
اهداف جزئی طراحی آموزشی
انتظار می رود درفرآیند آموزش این درس دانش آموز بتواند:
الف) دانستنی ها
۱- انواع حرکت جانوران را باذکرنام جانوران بیان کند.
۲- چندجانور گیاهخوار وچند جانورگوشتخواررانام ببرد.
۳- فایده های جانوران را باذکرمثال توضیح دهد.
ب) مهارتی
۱- حرکت جانوران رامقایسه کند.
۲- جانوران را ازنظر محل زندگی طبقه بندی کند.
۳-جانوران را از نظر نوع غذا به دو دسته تقسیم کند.
۴- حاصل مشاهدات خود را برای همکلاسی ها بیان کند.
۵- اطلاعات جمع آوری شده را درجدولی ثبت نماید.
ج)نگرشی
۱- نسبت به حفظ محیط زیست وجانوران از خود حساسیت نشان دهد.
۲- برای جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره جانوران از خود علاقه نشان دهد.
اهداف رفتاری طراحی آموزشی
۱- دانش آموز در کلاس درس بدون استفاده ازکتاب وبا استفاده از راهنمایی معلم، نام
جانوران را با استفاده از تصاویر بگوید.(شناختی)
۲- دانش آموزدر کلاس درس بدون استفاده از کتاب وبا استفاده از توضیحات معلم تصاویر
به هم ریخته ی جانوران را به دو دسته ی گوشتخوار وگیاهخوار ،درعرض ۱ دقیقه
طبقه بندی کند.(روانی حرکتی)
۳- دانش آموزدر کلاس درس باعلاقمندی با استفاده از کتاب وبدون کمک معلم وسایر
دانش آموزان فایده های جانوران را باذکر مثال توضیح دهد. ( شناختی)
۴- دانش آموز در کلاس درس بدون استفاده ازکمک معلم با استفاده از تصاویرجانوران
،جانوران را از نظر نوع حرکت در عرض ۲دقیقه مقایسه کند.(روانی حرکتی)
۵- دانش آموز درخارج از کلاس درس بدون استفاده ازکمک معلم باعلاقمندی نسبت به
حفظ محیط زیست وجانوران از خود حساسیت نشان دهد.(عاطفی
۶- دانش آموز درخارج از کلاس درس بدون استفاده ازکمک معلم ودیگران با استفاده
ازاطلاعاتی که جمع آوری کرده آن هارا در جدولی در عرض ۲روز ثبت نماید.(روانی حرکتی
ویژگیهای یادگیرنده طراحی آموزشی
خصوصیات جسمی
– به تدریج دندانهای شیری جای خود را به دندانهای دائمی می دهند. اندام کودک کشیده تر ولاغرتر وپاهایش نسبت به قبل از رشد بیشتری برخوردار است.
– کمتر به زمین می خورد.فعالیت وتحرک وسر وصدای اوبیشتر از گذشته می باشد.
– تااین سن احتمال ابتلا به بیماریهای کودکی بیشتر بودامااکنون این احتمال کمتر است.
خصوصیات ذهنی،عاطفی واجتماعی کودک
– دایره لغات کودک به حدود ۲۵۰۰ کلمه می رسد.اشتیاق به یادگیری بیشتر ازگذشته است.می تواند از مشاهدات وعلایم تجربی خود نتیجه گیری کند ولی شناخت او برمبنای ظاهراست.
– اکنون بیشتر به قصه ها وداستانهایی علاقمنداست که از محیط واقعی واطراف او الهام
می گیرند.
– خودنمایی از خصوصیات بارز این سنین است.
– دوست دارد مورد ستایش وتمجید قرار گیردودر هر کاری مقدم وپیشرو باشد.
– ازیادآوری اشتباهاتش می رنجد وگاه طغیان می کندواغلب دربازی باکودکان یک هم بازی راترجیح می دهد.
– او می تواند افکار وسخنان بزرگسالان رابفهمدوتاحدودی علت هاوچرای آنها رادرک کند.
ویژگیهای این دوران سبب می شود که آن را یکی از مهمترین مراحل زندگی درراستای شکلگیری آینده ی شخص بدانیم.
تعین رفتار ورودی وسنجش رفتار ورودی طراحی آموزشی
دانش آموزان بایدنام جانورانی را که در اطراف خودمی بیننددرست تلفظ کرده ونام آنهارا تشخیص دهند.
نشان دادن تصاویر تعدادی از جانوران وگفتن نام آنها توسط دانش آموزان.
تصویر عنوانی درس رامشاهده ودرباره ی آن بامعلم وهمکلاسی های خود گفتگو نمایند.
ارزشیابی سنجش آغازین طراحی آموزشی
پرسش از دانش آموزان درباره اینکه:
۱-شما چه جانورانی را می شناسید؟
۲-درباره ی جانوران چه چیزهایی می دانید؟
۳-جانوران را کجاها دیده اید؟
۴-چه جانورانی را از نزدیک دیده وآشنا شده اید؟
تعیین محتوا طراحی آموزشی
مبحث جانوران درکتاب اول ابتدایی شامل ۱۳صفحه است که از صفحه۲۰تا۳۳ کتاب درسی را به خود اختصاص داده است .
خلاصه محتوای درس:
در این درس دانش آموزان با مشاهده جانوران مختلف در مورد محل زندگی آن ها وغذایی که می خورند،اطلاعاتی بدست می آورند.آن ها می آموزند که جانوران برای یافتن غذا ونیز فرار از خطربه شیوه های مختلف حرکت می کنند.همچنین ازطریق مشاهده وجمع آوری اطلاعات به این نکته پی می برند که بعضی از جانوران برای خود لانه می سازند،بعضی ازجانوران مهاجرت می کنندونیزبامواردی از استفاده های مناسب انسان از جانوران آشنا می شوند.
سازماندهی محتوا طراحی آموزشی
محتوای درس از ساده به دشوار سازماندهی شده است. یعنی درابتدای درس دانش آموزان درباره یکی از جانورانی که دوست دارند با همکلاسیهای خود گفتگو میکنندودرباره ی محل زندگی، نوع غذا وطرزحرکت آن بایکدیگر تبادل نظرمی کنند.درصفحات بعدبتدریج باانواع جانوران که درمحیطهای گوناگون وبا شکلهای گوناگون زندگی می کنند آشنامی شوندوسپس با نوع غذایی که مصرف می کنند آشناشده ودرآخرنیزباچگونگی حرکت جانوران مختلف ولانه سازی بعضی جانوران وهمچنین مهاجرت ودلایل مهاجرت برخی جانوران آشنا می شوند.
تعیین وسایل آموزشی طراحی آموزشی
کتاب درسی – دفتر نقاشی – مدادرنگی – کتابهای علمی وتصویری درباره جانوران – تصاویرجانوران – نمونه هایی ازجانوران زنده یا خشک شده – لانه پرنده ،قفس پرنده یا آکواریوم – پشم،چرم – تصاویری از غذاهای جانوران – تصاویری از پوشاکی که ازجانوران بدست می آید.
روش ها والگوهای تدریس طراحی آموزشی
حل مسئله ، بحث وگفتگو ، گردش علمی ، مشاهده وتجربه ، پرسش وپاسخ ، تلفیقی
مفاهیم درس طراحی آموزشی
۱- جانوران گوناگون هستند.
۲- بعضی از جانوران گوشتخوارند.
۳- بعضی از جانوران گیاهخوارند.
۴- جانوران برای یافتن غذا وفرار از خطر حرکت می کنند.
۵- برخی از جانوران مهاجرت می کنند.
۶- بعضی از جانوران لانه می سازند.
۷- از بعضی از جانوران در تهیه غذا وپوشاک استفاده می شود.
ارایه درس: طراحی آموزشی
۱- ایجاد انگیزه، جلب توجه یادگیرندگان |
درابتدای تدریس بهتر است قبلاًازدانش آموزان درخواست شودکه اگرپرنده یاجانوری مثل لاکپشت،خرگوش،ماهی،قورباغه وجانوران کوچک دیگری دردسترس دارندبدون آزاررساندن به آن باخود به مدرسه بیاورند.اگرامکان فعالیت فوق میسر نبودمی توان یکی دونمونه ازجانوران خشک شده یا تاکسی درمی شده راباکلاس آورد. |
۲- مطلع کردن یادگیرندگان ازهدف درس | چسباندن مقداری ازعکس هاوتصاویربزرگ جانوران که ازقبل آماده شده برروی تخته سیاه وگفتن این جمله که:بچه های عزیزامروز میخواهیم درباره جانوران درکلاس مطالبی رایادبگیریم. |
۳- تحریک یادآوری پیش نیازهای یادگیری | باارائه چندپرسش،پیش نیازهای یادگیری رامشخص کرده وذهن دانش آموزان رانسبت به یادآوری آموخته های قبلی تحریک کرده وآن هارابه چالش می کشیم:
۱- آیاتابحال ازنزدیک جانورانی رادیده اید؟ ۲- نام آن هارابگویید.؟ ۳-جانورانی که دیده ایدچگونه حرکت می کنند؟ ۴- جانورانی که می شناسیدکجازندگی میکنند؟ ۵- جانورانی که ازنزدیک دیده ایدچه غذایی می خورند؟ |
۴- ارائه مطالب محرک یادگیری | دانش آموزان به گروههای دونفره تقسیم شده وتصاویرجانورانی که ازقبل تهیه شده بین گروهها تقسیم میشود.دانش آموزان ضمن مشاهده ی تصاویرجانوران درباره ی جانورانی که برای آن هاآشناهستند
ویاموردعلاقه آن هاست گفتگومیکنند. طرح سؤال هایی درزمینه ی این که این جانوران چگونه حرکت میکنند،چه می خورند،کجازندگی میکنندتاگفتگوهای آن هادرجهت اهداف درس شکل بگیرد.
|
۵- تهیه راهنماهای یادگیری |
ازهرگروه یک نفردرباره یکی ازجانوران به کلاس اطلاعات بدهد.درصورت عدم آشنایی دانش آموزان بابعضی ازجانوران می توان باسؤال های مناسب آنهارابه سوی هدف هدایت کرد.سپس دوستون درتخته سیاه کشیده وگروه ها جانورانی راکه درتصاویرمیبینندبراساس محل زندگیشان(آب وخشکی)طبقه بندی میکنندبطوریکه هرگروه تصاویرهرجانوررادرستون مناسب درزیرجدول نصب می کند.بقیه گروههادرباره درستی ونادرستی این طبقه بندی هااظهارنظرمی کنند.
سپس باارائه تصاویرجانورانی که حرکت می کنندویا بااستفاده از تصاویرکتاب ازدانش آموزان می پرسیم که جانوران برای چه حرکت می کنند؟آیاجانوران برای یافتن غذاحرکت می کنند؟آیاآنهابرای فرار ازخطرحرکت میکنند؟دانش آموزان راهدایت می کنیم تا به این نتیجه برسند که جانوران برای یافتن غذا وفرار زاخطرحرکت می کنند. |
۶- فراخوان عملکرد | ازیکی،دوازدانش آموزان می خواهیم که به پای تخته آمده وچندتصویرازتصاویررابه آنهاداده واز آنها می خواهیم که ابتدا نام جانوران راذکر کرده وسپس نوع حرکت آن رابرای دیگر دانش آموزان بیان کنندوسپس نوع غذایی راکه می خورندرامشخص نمایند. |
۷- تهیه بازخورد صحیح | به جواب های صحیح آنهابالبخندپاسخ داده وآنهاراتحسین می کنیم واز دانش آموزان می خواهیم که آنهاراتشویق نمایند.اگرچنانچه دانش آموزجواب رااشتباه بگویدباهدایت او،وحرکات چهره اورابه سمت دادن پاسخ صحیح هدایت می کنیم. |
۸- سنجش عملکرد | ازدانش آموزان می خواهیم تابرای جلسه آینده تصاویری ازجانوران،درموردنوع غذاخوردن،دردوگروه طبقه بندی کرده ودریک ورقه A4چسابانده وباخودبه کلاس بیاورند.
|
۹-دستیابی به یادداری وانتقال | برای تقویت ویادگیری عمیق مطالب درذهن دانش آموزان ازآنها میخواهیم:۱- تصاویری از جانوران جمع آوری کنند.۲- یک نقاشی از انواع غذاهایی که از جانوران بدست می آید یا یک نقاشی از پوشاکی که از جانوران بدست می آید رسم کنند. |
ارزشیابی پایان درس(تکوینی) طراحی آموزشی
پس ازپایان درس،ارزشیابی بعمل می آیدتاازرسیدن روندآموزش به اهداف ونتایج آن اطلاع حاصل شود:
۱- انواع حرکت درجانوران رانام ببرید؟
۲- چندجانورگیاهخوار وچندجانورگوشتخوار نام ببرید؟
۳- فایده های جانوران راباذکرمثال توضیح دهید؟
۴- جانوران راازنظرنوع محل زندگی طبقه بندی کنید؟
۵- چندنمونه ازجانوران مهاجررانام ببرید؟
۶- جانوران به چه علتهایی مهاجرت می کنند؟
۷- جانوران درچه جاهایی لانه می سازند؟
بازخورد طراحی آموزشی
باارائه ی ارزشیابی از پایان درس وجمع بندی نتایج حاصل ازارزشیابی مشخص می شودکه چه تعدادازدانش آموزان به اهداف درس رسیده ومفاهیم درس رافراگرفته اند.
اگر چنانچه دانش آموزانی باشند که دربرخی نکات درس اشکال داشته باشند می توان بابازگشت به عقب وطی مراحل ارائه درس،اشکال هارارفع واین دانش آموزان رادررسیدن به اهداف درس یاری کرد.
قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
راهنمای دانلود:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.
راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان: https://t.me/dabirfile
کانال سروش:
http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا:
http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی
تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته
بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد
در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود
آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile
دیدگاه ها