تعیین «تکلیف خانه»، ‌یا «مشق شب» پاسخ‌گوی نیازهای گوناگون آموزشی است و می‌تواند به عنوان یک روش و دیسپلین عادت به مطالعه ایجاد کرده، درک مطالب درسی را در کلاس آسان کند و کارهای انجام شده در مدرسه را تکمیل و تقویت کند.

علاوه بر آن باعث به وجود آمدن ابتکار استقلال و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان می‌شود و محیط مدرسه و خانه را به هم نزدیک می‌کند.

دانلود نمونه کادر و حاشیه برگه

تکلیف و مشق شب چیست؟

تکلیف خانه به عنوان کار و وظیفه خارج از کلاس و ادامه تکمیل کار کلاسی برای دانش‌آموز تعریف شده است سه نوع تکلیف داریم تمرین، آماده‌سازی و ادامه و تکمیل تکالیف. تمرین یادگیری مهارت‌های تازه آموخته را تقویت می‌کند. به عنوان مثال به دانش‌آموزانی که روش جدیدی در حل مسئله ریاضی را آموخته‌اند باید مسائلی به عنوان نمونه داده شود تا آنها را خودشان حل کنند تکالیف آماده‌سازی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا برای فعالیت‌هایی که در کلاس انجام می‌شود آماده شوند به عنوان مثال وقتی دانش‌آموزان درباره موضوعی که قرار است بعدا در کلاس مطرح شود پژوهشی انجام دهند.

تکالیف تکمیلی اغلب پروژه‌های ادامه‌دار طولانی مدت هستند که به موازات کار کلاسی پیش می‌روند. دانش‌آموزان باید از آموخته‌های متفاوت برای انجام چنین تکالیفی استفاده کنند مانند پروژه‌های نمایشگاهی، پژوهشی و مقاله‌های آخر ترم.