منظور از مهارت‌آموزی این است که دانش‌آموزان به کمک والدین، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که به مهارت‌های زندگی آنها کمک می‌کند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزی اتاقش را تمیز می‌کند و یا در هنگام مراجعه خانواده به فروشگاه، حساب و کتاب خریدها را انجام می‌دهد.

در این طرح بخشی از فعالیت‌های یادگیری به صورت تمرینی در جهت آموزش و یادگیری مهارت‌های اساسی چون خواندن، نوشتن، دانش ریاضی، مشاهده کردن، سخن گفتن، گوش دادن و … در کلاس درس یا محیط مدرسه در تعامل و مشارکت معلم و دانش‌آموز انجام می‌شود.

معلم در زمان رسمی کلاس درس پس از آموزش و شناسایی دشواری یادگیری دانش‌آموزان، تکالیفی را جهت تثبیت و تعمیق یادگیری تعیین می‌کند و بخشی در قالب تکالیف مهارت محور که مرتبط با مهارت‌های مورد نیاز محیط واقعی زندگی در خارج از کلاس درس است، ارائه می‌شود.

تکالیف مهارت محور و خلاق دوره ابتدایی

نکاتی که باید معلمان توجه کنند:تکالیف مهارت محور و خلاق دوره ابتدایی

۱- دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی در کلاس‌های ۱۵ تا ۲۶ نفر لازم است تکالیف درسی خود را در کلاس و مدرسه انجام دهند. البته کلاس‌های زیر ۱۵ نفر که تک پایه هستند نیز به صورت الزامی باید به همین شکل عمل کنند.

۲- آموزگاران نباید تکالیفی به عنوان مشق شب برای دانش‌آموزان تعیین نکنند.

۳- دانش‌آموزان تکالیف مهارتی را که شامل فعالیت‌های متعدد و متنوع عملی برای مهارت‌آموزی است، خارج از مدرسه انجام دهند.

تکالیف درسی هنوز جایگاهی سنتی و ارزشی خود را حفظ کرده است تکلیف درسی همواره به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق یادگیری مطرح بوده و در هر دوره متناسب با برداشتی که از یادگیری وجود داشته، شکل و نوع تکلیف نیز متفاوت بوده است.

شاید در گذشته اگر دانش‌آموزی صرفاً موفق به محفوظاتی در ذهن خویش می‌شد، تصور می‌رفت که یادگیری در او تحقق یافته است، اما امروزه با تعریفی که از یادگیری می‌شود، «تغییر در توانایی انسان» توقع اهدافی فراتر از آن وجود دارد.

تکلیف درسی از وظایفی است که مدارس عمدتاً به منظور تکمیل آموزش مدرسه و گاه به عنوان وسیله‌ای جهت دستیابی به اهداف دیگر آموزش و پرورش مانند عادت به کار مستقل، رشد، مسؤولیت، عادت به مطالعه برای دانش‌آموزان تعیین می‌کنند. امروزه با توجه به تحولات جوامع با پیدایش نظریه‌های تربیتی نوین و وجود رسانه‌هایی که اوقات فراغت دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهد، ضرورت تکلیف شب در بسیاری از کشورها مورد سؤال قرار گرفته و راه‌های دیگری برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در خانه تدبیر می‌گردد. در کشور ایران تکالیف درسی هنوز جایگاهی سنتی و ارزشی خود را حفظ نموده است که همین امر فرصت‌های یادگیری طبیعی از طریق رسانه‌ها، تعامل با اولیا، حضور در مراکز علمی و تفریحی و… را از کودک سلب می‌نماید.

 

ضرورت و اهمیت تکالیف مهارت محور:

ـ ویژگی‌های سنی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی و لزوم ارائه فعالیت‌های مهارت محور و عملکردی ـ پرهیز از حافظه محوری صرف و توجه به ابعاد مختلف یادگیری

ـ افزایش نشاط و شوق به یادگیری

ـ یادگیری مادام‌العمر و توسعه یادگیری به فعالیت‌های خارج از کلاس درس

در این طرح دانش‌آموزان تکالیف درسی خود را در کلاس و زیرنظر معلم انجام می‌دهند و در ساعت‌های یادگیری خارج از مدرسه، به جای مشق شب، تکالیف مهارت‌محور انجام خواهند داد. معلم با پیش‌بینی فعالیت‌های عملی در طول آموزش‌های کلاسی، موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسبی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان در طی آن به تقویت دانش‌ها و گسترش مهارت‌های خود بپردازند.

اهداف تکالیف مهارت محور:

۱ـ کاهش نگرانی‌های مخرب ناشی از انجام تکالیف سنتی در دانش‌آموزان و خانواده‌ها

۲ـ کاهش وزن کیف دانش‌‌آموزان و جلوگیری از آسیب‌های جسمانی ناشی از سنگینی آن

۳ـ کمک به افزایش کیفیت آموزش و یادگیری در کلاس درس

۴ـ ایجاد زمینه استمرار یادگیری دانش‌آموزان در داخل و خارج از کلاس درس

۵ـ تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‌های علمی، ادبی، هنری و اجتماعی در طول برنامه‌های درسی

مدل اجرایی طرح تکالیف مهارت محور :

در این طرح معلمان پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی پس از فراهم کردن موقعیت‌های یادگیری فعال برای دانش‌آموزان، جهت تعمیق، تثبیت و رفع دشواری‌های یادگیری، تکالیفی را به صورت مهارتی متناسب با نیازهای یادگیری دانش‌آموزان تنظیم و ارائه می‌کنند. تکالیف برگرفته از مهارت‌های اساسی برنامه‌های درسی در قالب فعالیت‌های عملی ارائه می‌شود. در طول برنامه‌های درسی بخشی از فعالیت‌های دانش‌آموزان در زمان رسمی آموزش و یادگیری در درون مدرسه به انجام می‌رسد که در این حالت معلم در جریان آموزش و یادگیری ضمن نظارت و بررسی فعالیت‌های دانش‌آموزان، بازخوردهای لازم را ارائه می‌کند.

بخش دیگری از تکالیف مهارتی به صورت فعالیت‌های عملکردی که پیامد یادگیری دانش‌آموزان در دروس مختلف بوده و در ارتباط با محیط واقعی زندگی می‌باشد، ارائه می‌شود.

مراحل اجرایی تکالیف مهارت محور:

الف) آموزش عوامل انسانی مؤثر در اجرا:

۱ـ‌ برگزاری جلسات تبیینی برای کارشناسان استان‌ها

۲ـ پیش‌بینی و اختصاص دوره آموزشی برای معلمان و سایر عوامل مؤثر

۳ـ برگزاری جلسات توجیهی برای اولیا

ب) فرایند اجرای طرح در مدارس:

جهت اجرای مطلوب طرح برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی در کلاس‌های ۱۵ تا ۲۶ نفر رعایت نکات زیر ضروری است.

۱ـ ایجاد موقعیت‌های یادگیری فعال برای دانش‌آموزان در درون مدرسه و کلاس درس (معلم با فرصت دادن به دانش‌آموزان در جریان یادگیری از طریق انجام دادن، عمل کردن و تجربه کردن آنها را در کلاس فعال می‌کند)

۲ـ نظارت مستمر بر فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان و ارائه بازخورد به جا و مؤثر

۳ـ ایجاد زمینه برای انجام تکالیف درسی در درون کلاس و مدرسه (برای تکمیل و تقویت یادگیری‌های دانش‌آموزان متناسب با اهداف درس تکالیفی ارائه می‌شود)

۴ـ عدم ارائه تکالیف سنتی درسی به عنوان مشق شب

۵ـ ارائه تکالیف مرتبط با مهارت‌های زندگی برای انجام در ساعات خارج از مدرسه

۶ـ بررسی و ارزیابی تکالیف مهارتی و ارائه بازخوردهای لازم

تکالیف مهارت محور

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش: http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا: http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile