no-img
سایت دبیران فایل

دانلود اقدام پژوهی راهکارهای مناسب برای بیش فعالی دانش آموزان پایه اول - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

دانلود اقدام پژوهی راهکارهای مناسب برای بیش فعالی دانش آموزان پایه اول
zip
خرداد ۵, ۱۴۰۱
۶,۹۰۰ تومان
۶,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود اقدام پژوهی راهکارهای مناسب برای بیش فعالی دانش آموزان پایه اول


دانلود اقدام پژوهی راهکارهای مناسب برای بیش فعالی دانش آموزان پایه اول

کارورزی دانشگاه فرهنگیان : دانلود اقدام پژوهی راهکارهای مناسب برای بیش فعالی دانش آموزان پایه اول

کارورزی شماره ۲

فرمت کارورزی : word  قابل ویرایش

تعداد صفحات کارورزی : ۱۶

کارورزی مربوط به رشته : 

قسمتی از فایل اقدام پژوهی راهکارهای مناسب برای بیش فعالی دانش آموزان پایه اول

چکیـــده دانش آموز بیش فعال

موضوع مورد تحقیق و بررسی بیش فعالی و راههای درمان و یا کاهش انرژی دانش آموزان در مدرسه است . بیش فعالی ، اختلالی است که در آن پر تحرکی ، بی توجهی و رفتارهای نا گهانی و خطرناک از کودکان دیده می شود که در پسرها بیشتر و اغلب در دوران مدرسه بروز می کند . عوامل زیادی در بروز این بیماری نقش دارند از جمله ارث و ژنتیک ، محیط و غیره. کودکان مبتلا به این بیماری در قسمت یا قسمتهایی از مغز خود دچار نوعی نقص (البته جزئی) می باشند . که ممکن است در زمان بارداری مادر یا در حین زایمان و یا ژنتیک به وجود آمده باشد . که این عارضه باعث کم توجهی و عدم دقت کافی و کنترل فعالیت بدنی کودک مبتلا می شود . تحقیق انجام شده با این سوال مطرح شد .

چگونه می توان کودکان مبتلا به بیش فعالی را در مدرسه شناسایی و آنها را کنترل کرد ؟

آیا راههایی برای درمان قطعی و یا کنترل کودکان مبتلا به بیش فعالی در مدرسه وجود دارد ؟

 

دانش آموز بیش فعال

فصل اول  دانش آموز بیش فعال

مشخص کردن موضوع و اهداف تحقیق :

  • بیش فعال یعنی چه ؟
  • چه تعدادی از کودکان به این یبماری مبتلا هستند ؟
  • آیا این بیماری انواع مختلفی دارد ؟
  • علت این بیماری چیست ؟
  • چگونه تشخیص داده می شود ؟
  • درمان آن چگونه است ؟
  • چه عوارضی به دنبال دارد ؟
  • شیوع آن چگونه است ؟
  • سیر آن چگونه بوده است ؟

 

 

مقدمـــــــــه  دانش آموز بیش فعال

تعریف بیش فعالی :

بیش فعال اختلالی است که در آن پر تحرکی ، بی توجهی رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدید تراز کودکان دیگر وجود دارد . ۳ تا ۵ درصد کودکان به اختلال مبتلا هستند در پسر ها شایع تر می باشد . علایم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می شود . ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می گردد و هر کلاس عادی حداقل یک کودک بیش فعال وجود دارد .

علــت :

این بیماری سالهاست که شناخته شده و عوامل زیادی در آن نقش دارد.کودکان مبتلا در قسمتهای از مغز خود که مسئول توجه تمرکز و تنظیم فعالیتهای حرکتی می باشد دچار نقص جزئی هستند . ارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد و همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می شود که می تواند باعث این مشکل گردد .

علائم :

عدم توانایی آنها در حفظ و تنظیم رفتارشان است . خوابیدن و غذا خوردن آنها منظم نیست . مراقبت دائمی نیاز دارند . از نظر هیجانی ثبات ندارند . به طور ناگهانی می خندند و گریه می کنند . در فعالیتهای خطرناک شرکت می کنند . در فعالیت و انجام تکالیف درسی نیز با کودکان دیگر شتاب زده عمل می کنند .

 

عـــوارض :

رفتار کودکان روز عملکرد آنها در خانواده و اجتماع و مدرسه تاثیر سومی گذارد و ممکن است از مدرسه و اجتماع متنفر می گردند . این کودکان ممکن است دچار اختلالات ارتباطی و تحصیلی و اضطراب و افسردگی و بزهکار شوند .

سیــر : سیر بیش فعالی متنوع است . بهبودی در صورت وقوع معمولاً بین ۱۲ تا ۲۰ سالگی رخ می دهد و بهبودی قبل از ۱۲ سالگی نادر است و گاهی علائم در بلوغ بهبود شود و یا ممکن است در بزرگسالی ادامه یابد . بدون درمان تنها یک سوم تا نصف کودکان دچار بیش فعالی می توانند با علائم خود در زندگی سازگار و منطبق باشند و بقیه مستعد بروز مشکلات ثانویه خواهند بود .

شیوع : شیوع از ۱۰۰ کودک ۵ کودک می توانند مبتلا به بیش فعالی باشند پسران ۳ برابر بیشتر از دختران در معرض ابتلا قرار دارند اغلب این مشکلات قبل از ۷ سالگی آغاز شده و ممکن است والدین تا وقتی فرزندشان وارد مدرسه نشده متوجه مشکل او نگردند و کارهای انجام شده ی او را بر حسب شیطنیت و بازیگوشی تلقی کنند . پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث این اختلال و بیماری می شود و معتقدند که افراد مبتلا به بیش فعالی فاقد میزان کافی از موارد شیمیایی خاص نام میانجی های عصبی در مغز هستند . والدین و آموزگاران باعث ایجاد بیش فعالی در کودکان نمی شوند بلکه آنها می توانند در فعالیتهای کودک به وی کمک کنند .

این کودکان به سه دسته تقسیم می شوند :

۱- تکانشگر ۲- بی توجه  ۳- مرکب.

الف) تکانشگر: انجام فوری کارها بدون اینکه فرد بر روی آنها فکر کند و پیامد ها را در نظر بگیرد و برای آنها برنامه ریزی داشته باشد . برای خیلی از افراد یک دفعه کاری راانجام می دهند یا حرفی را بدون فکر بزنند که در واقع تکانشی نشان دهند به آنها بیش فعال نمی گویند بلکه این رفتارها بیش از اندازه تکرار شود غیر عادی به شمار می آید . این افراد کم حوصله و منتظر نوبت نمی شوند ، به سخنان خوب گوش نمی دهند و مطلبی را کامل نمی خوانند و شروع به پاسخ دادن می کنند و پاسخ آنها ممکن است نادرست باشد و مرتب برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند .

ب ) بی توجه : کودکان بی توجه نمی توانند ذهن خود را برای مدت زیادی روی یک چیز متمرکز کنند و تنها پس از گذشتن چند دقیقه از انجام یک تکلیف احساس خستگی می کنند . آنها هنگامی که از کاری لذت ببرند و واقعا آن را دوست داشته باشند هیچ مشکلی در توجه ندارند . تکمیل تکالیف و یادگیری مطالب جدید برای آنها مشکل است و مشق شب را به سختی انجام میدهند . این افراد وسایل خود را جا یا گم می کنند و اغلب کسل و بی تفاوت و شل و وارفته به نظر می رسند .

بار کلی (۱۹۹۰) می گوید : رویا پردازند ، مشغولیت ذهنی دارند ، گیج هستند ، بی تفاوت و بی انگیزه می باشند ، کند حرکت می کنند ، خیره می شوند .

ج ) مرکب : این افراد ویژگی های تکانشگر و بی توجهی را با هم دارند . ۸۵ درصد از دانش آموزان مبتلا در این گروه قرار دارند .

علت شناسی :

به طور کلی می توان علل بروز این اختلال را به دو دسته کلی قرار داد .

علل زیستی – علل محیطی

الف ) علل زیستی :

عوامل پیش از تولد و همچنین در حین تولد و وراثت و تغذیه در این اختلال نقش داشته باشند .

 

ب ) علل محیطی :

عوامل محیطی و خانوادگی را در ایجاد واکنش های بیش فعالی نادیده نباید گرفت . افزایش میزان سرب و یون های مثبت در هوا و کوچکی محیط های زندگی ، وجود والدین سیگاری ، عدم توافق در الگوهای تربیتی ، عدم توجه به نیازهای عاطفی ، وجود تعارض ها و مشاجره های مداوم در بین اعضای خانواده ، اضطراب والدین ، متارکه کردن ؟، وجود روشهای استبدادی و محدود کننده ی یا اجرای الگوهای افراطی کودک محوری.

چگونه والدین و معلمین خالت صخیخ را تشخیص دهند ؟

رفتارهای مربوط به بیش فعالی

  • عدم توجه
  • کاهش توجه و علاقه در طی انجام کارهاییکه نتیجه آنی ندارند
  • علت آنی بر اساس محرکهای مختلف (انگیزش بودن) و ناتوانی در به تاخیر انداختن ابراز خوشی
  • ناتوانی در درک و اجرای فرمانهایی برای صحیح یا ترک رفتارهای اختماعی
  • دارای فعالیت و بی قراری بیشتر از کودکان عادی
  • ناتوانی در اجرای قوانین و مقررات
  • گم کردن وسایل و ملزومات مورد استفاده
  • گوش نکردن به صحبتهای دیگران
  • نا تمام رها کردن یک فعالیت و پرداختن به فعالیت دیگران
  • توجه نکردن به درست انجام دادن تکالیف

 

از این رو بر اساس وظیفه شغلی خود و احساس مسئولیتی که در برابر دانش آموزانم داشتم سعی کردم ابتدا این مشکل را ریشه یابی نموده و سپس به حل آن مبادرت نمایم . انگیزه من به عنوان آموزگار و استفاده از نقطه نظرات همکاران به بررسی موانع ایجاد شده پرداخته و همچنین با بهره مندی از روشهای گوناگون و تجربیات راهکارها و مهارتهایی را در زمینه بیش فعالی ایجاد کنم . روشها و طرح های مناسبی ارائه نمایم . مسئله ای که برایم مطرح می شد چه راهکارهای عملی را می توان ارائه داد تا میزان بیش فعالی را کنترل کرد ؟

برای این منظور که معیارها برای ارزیابی میزان موفقیت در رسیدن به این اهداف داشته باشم . به همین دلیل دفترچه ای را تهیه کرده و برای هر دانش آموز یک ورق را اختصاص دادم و با دقت تمام رفتارها را یادداشت نمودم . مانند :

( خیره بودن ، دیگران را اذیت کردن ، مزاحم دیگران شدن ، حواس دانش آموزان دیگر پرت کردن و …)

برخی از علائم بی توجهی مدتها قبل از ورود کودک به مدرسه مشاهده می شود و ممکن است علاقه کودک بازی و تماشای نمایش و برخی فعالیتها کم شود یا ممکن است به گونه ای کنترل نا پذیر به اطراف خود بدوند . ولی ممکن است از نظر شخصیت و سطح انرژی متفاوت باشند .

فصل دوم : توصیف وضعیت موجود

اما آنچه باعث اقدام پژوهشی شد شرح زیر است :

در سال تحصیلی نود و سه  – نود و چهار بعضی از رفتارهای دانش آموزان در کلاس درس توجه ما را به خود جلب کرد و حتی با تذکر دادن کارهای خود تکرار می کردند که باعث نوشتن رفتارهای آنان در دفتر کلاس شد . مانند تکان خوردن بیش از حد و وسط آمدن در کلاس درس ، وسط حرف دیگران پریدن ، تمرکز روی درس نداشتن ، انجام ندادن تکالیف و پاسخ اشتباه به سوالات دادن و غیره … احساس کردیم که حتماً مشکلی وجود دارد به همین دلیل توجه مان به این مسئله بیشتر جلب شد .

ضرورت کارورزی دانشگاه فرهنگیان و اهداف کارورزی

برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و   عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

اهمیت و ضرورت کارورزی

به منظور دستیابی به معلمانی کارآمد و ماهر که بتوانند نیازها و اهداف آموزش و پرورش را برآورده سازند.
برنامه هایی با عنوان کارورزی برای دانشجو – معلمان امروز که به نوعی معلمان آینده می باشند، طراحی شده است.
اهمیت وضرورت اجرای برنامه کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه ای معلمان تا آن اندازه مهم است.
که به عقیده بسیاری از افراد، بدون گذراندن واحدهای مربوط به کارورزی،

نباید به دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، اجازه تدریس در مدارس داده شود

کارورزی در حین تحصیل در دانشگاه موجب می شود که :

 الف) اطلاعات نظری دانشجو- معلمان به عمل در می آید ودو عامل موثر در تدریس، یعنی علم وعمل باهم توام می شود.

ب) دانشجو – معلمان از فرایند تئوری و نظری یاددهی و یادگیری خارج و با محیط واقعی وفرایند حقیقی یاددهی ویادگیری آشنا می شوند.

پ) به طور ملموس و واقعی مشکلات تدریس را حس می کنند و در مدرسه یا دانشکده با مدرسان در میان می گذارند واز راهنمایی های علمی وعملی آنان بهره مند می شوند.

ت) با تمرین معلمی اعتماد به نفس لازم را کسب کرده تا حدودی خود می توانند بدون اضطراب در مدارس، به تدریس شوند.

ث) با قوانین ومقررات آموزشی در مدرسه و کلاس وتا حدودی با وظایف کارکنان آشنا می شوند

لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

لینک ⇐    دانلود نمونه کارورزی ۱

دانلود نمونه کارورزی ۲

لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳

دانلود نمونه کارورزی ۴

نمونه پروژه کارنمای معلمی

قابل توجه کسانی که سوالات ضمن خدمت  پدافند زیستی را خریداری و دانلود کرده اند:

 

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

 راهنمای دانلود:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید از طریق زیر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش:

 http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی

تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود  توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته

بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد 

در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود

آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!