no-img
سایت دبیران فایل

خلاصه ارزشیابی توصیفی - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

خلاصه ارزشیابی توصیفی
zip
فروردین ۲۸, ۱۴۰۰
۲۹,۹۰۰ تومان
۲۹,۹۰۰ تومان – خرید

خلاصه ارزشیابی توصیفی


دانلود جزوه خلاصه ارزشیابی توصیفی با فرمت  پی دی اف خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی

دانلود جزوه  ارزشیابی توصیفی به شرح زیر می باشد: خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

۲۹,۹۰۰ تومان – خرید

شرحی از دانلود جزوه  ارزشیابی توصیفی

نوع فایل:pdf تعدا فایل ۱

تعداد صفحه:۸۶

محتوی مشابه این فایل سوالات استخدامی  آموزش و پرورش  سوالات استخدامی  ( مختص آزمون ۱۴۰۲) شامل:

 

تمام مطالب زیر تزیینی می باشد و ربطی به خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی ندارد

قسمتی از  ارزشیابی توصیفی

۱-۲ -نظریه یاد گیری رفتار گرایی و تداعی گرایی)واتسون، پاولف، ثوراندایک، هال، اسکینر، گینه(
❖ به اعتقاد این گروه یادگیری در اثر ارتباط بین محرک و پاسخ صورت می گیرد.
❖ از طریق تقویت می توان ارتباط بین محرک و پاسخ را قدرت بخشید یا ضعیف کرد.
❖ یادگیری دانش را می توان به اجزای خرد تقسیم کرد و اجزای خرد را از طریق فرمول)محرک –پاسخ( آموزش داد.
فرایند آموزش و یادگیری در این دیدگاه
❖ یادگیری از طریق انباشت اجزا رخ می دهد.
❖ یادگیری دارای توالی و سلسله مراتب است.
❖ انتقال یادگیری از محیطی به محیط دیگر تحت تأثیر میزان شباهت آن دو محیط صورت می گیرد.
❖ آزمون ها باید تکرار شود تا از تحقق هدف هر گام اطمینان حاصل شود و این مقدمه برای گام بعد است.
❖ در تدریس رفتارگراها »چه یادگرفتن« مهم تر از »چگونه یاد گرفتن« است.

تدریس رفتار گرا

❖ نتایج و پیامدهای یادگیری )هدفهای آموزشی( به طور واضح و روشن برای فراگیران بیان می شود.
❖ فراگیر در یادگیری منفعل و اثرپذیر است. )مانند یک لوح سفید که اثرات محرک بر آن نقش می بندد.(
❖ رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار مهم است. پس تالش می شود محرک ها به شکل مؤثر و ایده ال ارائه شوند.
❖ مهم نیست در ذهن فراگیرنده چه عملیات خاصی روی می دهد. لذا محرک ها در ذهن انبار و در موقع نیاز به همان صورت فراخوانده
می شود.

تمام مطالب زیر تزیینی می باشد و ربطی به خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی ندارد

معلمان رفتار گرا

❖ محور و مرکز یادگیری هستند و آموزش کامالً کنترل شده است.
❖ محتوای یادگیری را به صورت آماده و در ترتیب و توالی مناسبی ارائه می دهند.
❖ محیط یادگیری را به گونه ای سازماندهی می کنند که به بروز واکنش و رفتار مورد انتظار خویش بیانجامد.
❖ براساس هدف های رفتاری آزمون های عینی و مشخصی تهیه می کنند.
❖ فعالیت های ذهنی و یادگیری های غیرقابل مشاهده را نادیده می گیرند.
❖ با تکرار و تمرین یادگیری را تقویت می کنند.
❖ معتقدند که محتوا و مواد آموزشی باید مشخص، محدود، کم دامنه و قابل اندازه باشد.
❖ در تدریس خود از سخنرانی و تمرین های هدایت شده بهره می گیرند.
ارزشیابی با رویکرد رفتار گرایی
❖ فراگیران از طریق امتحانات کالسی و برگزاری امتحانات در مقیاس وسیع)سراسری – نهایی( و آزمون های پیشرفت تحصیلی با انواع
سؤاالت عینی )چند گزینه ای ، جورکردنی و … ( مورد ارزشیابی قرار می گیرند.
❖ ارزشیابی خود را با هدف ارزیابی عملکرد فرد و از طریق اندازه گیری کمیت یا کیفیت رفتارهای بیرونی انجام می هند. رفتارها را از طریق
مشاهده ی طبیعی مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند.

۲-۲ -نظریه یادگیری شناخت گرایی )گشتالت، برونر، پیاژه(

❖ یکی از نظریه هایی که در آموزش نقش ارزنده ای را ایفا کرده است نظریه شناخت گرایی است.
❖ شناخت گراها برخالف رفتارگرایان به جای تأکید بر رفتار قابل مشاهده، فرایندهای عالی ذهنی مانند تفکر، تعقل، ادراک و مسئله گشایی
را مورد توجه قرار می دهند.
❖ یادگیری فرایندی درونی است که حافظه، انگیزش و تفکر نقش مهمی در آن بازی می کنند.

تعریف ارزشیابی کیفی توصیفی:

شیوه ارزشیابی تحصیلی تربیتی که اطالعات الزم برای شناخت دقیق وهمه جانبه فراگیران در ابعاد
مختلف به وسیله استفاده از ابزارهای متفاوت را جمع اوری میکند .تابر اساس ان باز خورد توصیفی
مورد نیاز برای کمک به یاگیری و یادهی بهتر در فضای روانی عاطفی مطلوب برای دانش اموز و اولیا
حاصل شود.

دو موضوع مورد توجه در ارزشیابی:

۱فراینده یاگیری بهبود پیدا کند و فعالیت های یادگیری به درستی در کالس در جریان یابد
۲پیامد یادگیری مورد توجه است
عناصر مفهوم ارزشیابی کیفی توصیفی:
-۱توجه همزمان به پیامد و فرایند یادگیری
۲عاملیت دانش آموزبر معلم
۳باز خورد های کیفی و توصیفی
۴بهبود فرایند یادگیری با انجام مداخالت فرایندی و تصمیم گیری
۵تحلیل کیفی اطالعات

تمام مطالب زیر تزیینی می باشد و ربطی به خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی ندارد

ارزشیابی با رویکرد ساختن گرایی

❖ به جای ارزشیابی محصول، فرایند ساخته شدن محصول و تولید دانش ارزیابی می شود. چگونگی ساختن دانش مهم تر از ارزشیابی
فرآورده های یادگیری است.
❖ معلمان از طریق چک لیست و یا مشاهده ی فراگیران در حین ساختن، انجام تحقیق، همکاری و همیاری با هم کالسی به گردآوری
اطالعات اقدام می کنند.
❖ معلمان مجموع یا گزیده ای از کارهای فراگیران در طی یک دوره)محصوالت و فرآیندها(که نشانگر گرایش های فردی فراگیر است را
نگه می دارند. )ارزشیابی پوشه ای(
❖ معلمان برای فعالیت های پروژه ای اهمیت زیادی قائلند و از فراگیران می خواهند نمایشگاهی از عملکردهای خود را در معرض دید
سایرین قرار دهند. این کار به طرق گوناگون، نشان می دهد که دانش آموزان چه می دانند و قادر به انجام چه کاری هستند همچنین
معلمان عموماً از دانش آموزان می خواهند دست به خود ارزشیابی بزنند.
❖ از آزمون های بازپاسخ و عملکردی برای ارزشیابی دانش آموزان استفاده می شود.
❖ معلمان اثرگذاری تمرین های ارائه شده برای دانش سازی را می سنجد و انتظارات به وجود آمده را بررسی می کنند.
❖ ارزشیابی با تدریس در هم آمیخته است و با مشاهدات معلم و به کارگیری روش ها و ابزاری جدید صورت می گیرد.
❖ مطلوب ترین حالت: ارزشیابی از یادگرفته ها با توجه به نحوه ی عملکرد آنها در محیط های واقعی انجام پذیرد.

تمام مطالب زیر تزیینی می باشد و ربطی به خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی ندارد

دو نگاه متفاوت به ارزشیابی توصیفی

نگاه اول: ارزشیابی ازنتایج یادگیری

❖ ارزشیابی آخرین حلقه ی فعالیت معلم است. معلم در پایان فرایند یاددهی -یادگیری به بررسی میزان تحقق اهداف می پردازد. بنابراین
اساس کار آزمون های پایانی است.
❖ در این نگاه جریان یاددهی – یادگیری از جریان ارزشیابی کامالً متمایز می شود.

نگاه دوم: ارزشیابی برای بهبود یادگیری

❖ ارزشیابی و یاددهی- یادگیری جریان های جدا از هم نیست و ارزشیابی گام به گام، به موازات فرایند یاددهی – یادگیری استمرار می
یابد. دراین حال ارزشیابی درخدمت آموزش قرارمی گیرد.

ضرورت تغییر رویکرد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

۱ -افت کیفیت یادگیری در مدرسه )پروژه های تیمز و پرلز(
۲ -طرح نظریه های جدید در علوم تربیتی و عبور از پارادایم رفتار گرایی
۳ -تغییرات ایجادشده در برنامه های درسی دوره دبستانی)علوم، بخوانیم و بنویسیم، هدیه های آسمان، ورزش، ریاضیات و…(
۴ -ایجاد اضطراب، تشدید رقابت
۵ -ایجاد نگرش منفی، ایجاد تقلب
۶ -جلوگیری از خالقیت، برجسته کردن شکست ها

محور های تغییر در ارزشیابی کیفی توصیفی

۱ -تغییر تأکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی و فرآیندی
۲ -تغییر مقیاس فاصله ای )صفر تا بیست(
۳ -تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطالعات
۴ -تغییر در ساختار کارنامه
۵ -تغییر درمرجع تصمیم گیرنده درباره ارتقای دانش آموزان

◄تغییر مقیاس کمّی به کیفی

در ارزش‌یابی کیفی و توصیفی، مقیاس ترتیبی جایگزین نمره می شود. این مقیاس کمتر ایجاد رقابت می‌نماید و انعطاف پذیری بیشتری دارد.
نکته مهم این که در حین فرآیند یاددهی یادگیری، دانش‌آموزان بازخورد ترتیبی(رتبه) یا فاصله‌ای( نمره) دریافت نمی‌کنند؛ زیرا تصور می‌رود که دریافت این نوع بازخوردها از سوی معلّم، فرآیند یادگیری دانش‌آموزان را سست می‌نماید. خلأ این نوع بازخوردها را بازخوردهای توصیفی، که بامعنا و مؤثرند، پر می کنند و دانش‌آموزان را در جهت شناخت وضعیت پیشرفت یادگیری خود قرار می‌دهند. آنان نیز از این طریق رهنمودهایی برای بهبود یادگیری دریافت می‌دارند.

۲۹,۹۰۰ تومان – خرید

◄ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی به جای کارنامه کمّی

این گزارش بر خلاف کارنامه کمّی که شامل فهرستی از نام دروس و نمره ها ست، گزارش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز را که شامل توصیفی از وضعیت وی است، به والدین بازخورد می‌دهد. هم چنین در این گزارش تنها به وضعیت درسی صرف توجه نمی‌شود، بلکه به ابعاد عاطفی، جسمانی و اجتماعی توجه می شود. در گزارش پیشرفت تحصیلی، والدین به روشنی در می یابند که در چه بخش از انتظارات آموزشی، قوت و ضعف دارد.

لینک محصول مشابهه: دانلود جزوه ارزشیابی توصیفی

محاسن ارزشیابی توصیفی و ضعف های ارزشیابی فعلی در  زیر آمده است

: محاسن ارزشیابی توصیفی

۱ شناخت عمیق تر و دقیق تر از دانش آموز

۲ کاهش اضطراب نامطلوب و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت

۳ توجه به تلاش ها و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت

۴ به خدمت گرفتن ارزشیابی برای آموزش و یادگیری بهتر

۵ مشارکت دانش آموز و والیدن در ارزشیابی

۶ حمایت از کودک و توجه به حقوق آن در کلاس و مدرسه

۷ ایحاد فضای محبت و همدلی بین دانش آموزان

۸ شناسایی مشکلات یادگیری در زمان مناسب و تلاش برای رفع آن

لینک محصول مشابهه: دانلود جزوه ارزشیابی توصیفی

معایب ارزشیابی توصیفی فعلی

۱ محدود شدن به ارزشیابی از دانش آموز و اطلاعات

۲ اضطراب آور بودن نمره و امتحان

 ۳ کم توجهی به تلاش ها و فعالیت ها و تأکید بیش از حد بر موفقیت

 ۴ تفکیک یادگیری از ارزشیابی

 ۵ ایجاد فضای رقابتی، البته ناسالم در بین دانش آموزان

۶ کم توجهی ابعاد عاطفی و مهارتی  

۷ کم توجهی به ویژگی های سنی، شرایط روحی کودک

 ۸ عدم توجه به مشکلات یادگیری و توجه صرف یه نمرات پایانی اد

لینک محصول مشابهه: دانلود جزوه ارزشیابی توصیفی

ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی به جای کارنامه کمّی

این گزارش بر خلاف کارنامه کمّی که شامل فهرستی از نام دروس و نمره ها ست، گزارش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز را که شامل توصیفی از وضعیت وی است، به والدین بازخورد می‌دهد. هم چنین در این گزارش تنها به وضعیت درسی صرف توجه نمی‌شود، بلکه به ابعاد عاطفی، جسمانی و اجتماعی توجه می شود. در گزارش پیشرفت تحصیلی، والدین به روشنی در می یابند که در چه بخش از انتظارات آموزشی، قوت و ضعف دارد.

۲۹,۹۰۰ تومان – خرید

لینک محصول مشابهه: دانلود جزوه ارزشیابی توصیفی

تنوع بخشی به ابزارهای ارزشیابی

در این الگوی ارزش‌یابی ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات متنوع شده ا‌ند و علاوه بر آزمون های مداد کاغذی ابزارهای دیگری چون پوشه کار، ابزارهای ثبت مشاهده، تکالیف درسی و آزمون های عملکردی و خود سنجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها اطلاعات بیش‌تر و وسیع‌تری را برای معلّم، فراهم می‌سازد و در نتیجه هم اعتبار اطلاعات به سبب تنوع در ابزارها، بیش‌تر می‌شود و هم قضاوت و داوری معلّم واقعی تر و منصفانه‌تر می گردد.

ارزشیابی توصیفی

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

راهنمای خرید سوالات ضمن خدمت : برای خرید انلاین سوالات ضمن خدمت ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.

همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالات ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و ضمن خدمت انتصاب مدیران … عضو کانال شوید:

کانال تلگرام ضمن خدمت فرهنگیان:  https://t.me/dabirfile

کانال سروش: 

http://Sapp.ir/dabiranfile

کانال ایتا:

http://eitaa.com/dabirfile

حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)

۲۹,۹۰۰ تومان – خرید


برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!