اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟
دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟ کامل و آماده فایل word
دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟ فایل word
اقدام پژوهی دبیر ابتدایی
اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟ تمامی نکات مربوط بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل در اختیار شما معلم ابتدایی قرار می دهیم.
دبیران فایل تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.
در این مورد هم اقدام پژوهی پایه اول را تایید.
و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند.
قسمتی از متن دانلود اقدام پژوهی دبیر پایه ابتدایی کامل و آماده فایل word
فهرست مطالب
چکیده ۵
واژگان کلیدی : ۵
مقدمه ۶
بیان مسأله ۸
توصیف وضع موجود ( شواهد ۱) ۱۰
الف. شاخص های کیفی وضع موجود ۱۰
ب. شاخصهای کمّی وضع موجود ۱۱
اهداف تحقیق ۱۲
ب. اهداف اختصاصی : ۱۲
گردآوری داده ها و اطلاعات برای ارایه راه حلها ۱۳
الف. مشاهده ۱۳
ب. پرسش نامه ۱۴
ج. مصاحبه ۱۴
د. بررسی پرونده های تحصیلی دانشآموزان ۱۵
الف: پیشینه ی نظری ۱۶
ب. پیشینه عملی ۱۷
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات ۲۱
راه حل های پیشنهادی ۲۲
انتخاب راه حل ها ۲۶
اعتبار بخشی به راه حل ها ۲۸
اجرای راه حل ها (شواهد۲ ) ۲۹
پیشنهاد ها و راهکارها ۳۳
فهرست منابع و مآخذ ۳۵
چکیده
عنوان اقدام پژوهی حاضر این است که ، چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانشآموزان پایه اول را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم؟ و هدف اصلی آن نیز افزایش میزان علاقه مندی دانشآموزان یاد شده به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن می باشد.
اما نکته ای که اشاره به آن خالی از لطف نمی باشد ، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام پژوهی حاضر، تکراری به نظر می رسد ، اما باید اذعان نمود که گاهی از اوقات ، تکرار نه تنها زیبا و ضروری ست ، که بسیار حیاتی نیز می باشد !
از آن جمله می توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهای پنج گانه در هر روز وغیره اشاره نمود. علاوه بر این ، آشنا نمودن کودکان با اصول و مبانی دین اسلام، به ویژه قرآن کریم ، آن هم در پایه اول دبستان ، همواره نیازمند تکرار است.
زیرا عامل « تکرار » در فرایند تدریس ، امری اجتناب ناپذیر می باشد. بدون شک ، انجام این تحقیق ، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است.
زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه مندی در دانشآموزان پایه اول دبستان ……… به درس قرآن ، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی ، روان خوانی ، قرائت و حفظ آیات ، پیام ها و داستان های قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت دانشآموزان در یادگیری دیگر دروس( قرائت فارسی ، جمله نویسی ، املا و غیره ) را نیز امکان پذیر می ساخت.
واژگان کلیدی :
دانش آموزان – پایه اول- قرآن – علاقه مندی
مقدمه
در هنگام پرداختن به مباحث قرآنی، شایسته است که ابتدا بدانیم ، خود قرآن درباره خود چه می گوید؟ و یا خویشتن را چگونه معرفی می کند؟ از این رو، اولین نکته ای که قرآن در این زمینه بدان اشاره می نماید آن است که ، این کلمات و عبارات سخن خداست.
نکته دوم آن که ، قرآن وظیفه خود را هدایت انسان ها و بیرون آوردن آنها از تاریکی ها به سوی نور می داند. (مطهری ، ۱۳۷۱ : ۳۳) آن جا که به صراحت می فرماید : « این قرآن کتابی است که ما به تو فرستادیم تا مردم را به امر خدا از تاریکی ها به سوی نور رهنمون شوی.» (سوره ابراهیم/ ۱) بر این اساس ، آشنایی با قرآن نه تنها آشنایی با کلام خداست، که این آشنایی ، شاهراه رهایی از تاریکی جهت رسیدن به نور و روشنایی ست.
حال چنانچه طلیعه آشنایی افراد با این کتاب آسمانی و ایجاد علاقه مندی به آن ، از همان دوران کودکی و خردسالی همراه باشد ، پیدایش صفات عالیه در انسان ، بسیار سریع تر روی داده و دوام و بقای آن نیز در روش و منش آنان بیش تر و پایدار تر خواهد بود. زیرا به فرموده ی حضرت علی(ع) ، یادگیری علم و دانش [ به ویژه علوم قرآنی ] در دوران کودکی ، هم چون ایجاد نقش بر روی سنگ است.
الف. شاخص های کیفی وضع موجود
۱.بیش تر دانشآموزان در ساعات قرآن ، یا با هم صحبت می کردند و یا بی مورد برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می گرفتند.
۲.آیه های قرآن را در هنگام استفاده از نوار به صورت منظم ، هم خوانی نمی کردند.
۳.برخی از دانشآموزان در ساعات قرآن ، غیبت های بی مورد ویا غیر موجه داشتند.
۴.تمایل چندانی به گوش دادن عبارت ها ، پیام ها و مفاهیم ساده قرآنی از خود نشان نمی دادند.
۵.به خواندن و حفظ سوره های کوتاه قرآن علاقه ای نشان نمی دادند.
۶.با انجام وضو و هم چنین اصول و آداب احترام به قرآن نا آشنا بودند.
۷.با عناوین کتاب های داستان قرآنی نا آشنا بودند.
۸.در تمیز نگه داشتن کتاب قرآن چندان کوشا نبودند.
۹.کاملاً با گنجینه ی احادیث و پیام های قرآنی ناآشنا بودند.
- در اجرای نمایش ، به ویژه نمایش های قرآنی، مهارت کافی را نداشتند.
- برخی از اولیای دانشآموزان ، از عدم علاقه مندی فرزندشان به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن ، اظهار نارضایتی می کردند.
ب. شاخصهای کمّی وضع موجود
در اوایل سال تحصیلی یاد شده ، پس از مشاهده ی نامحسوس رفتار دانشآموزان کلاس و طرح پرسشهای گوناگون از آنان (گفتگوی صمیمی و پرسش نامه نظر سنجی) و هم چنین تبادل نظر با اولیای مربوطه و مربی پیش دبستانی سال گذشته شاگردان ، متوجّه شدم که از مجموع ۲۸ نفر از دانشآموزان کلاس ، ۳ نفر (۷۱/۱۰درصد) علاقه مند به حفظ سورههای کوتاه قرآن ، ۱ نفر (۵۷/۳ درصد) علاقه مند به درک معانی سورهها ، ۶ نفر (۴۲/۲۱درصد) علاقه مند به قرائت قرآن ، ۱۰ نفر (۷۱/۳۵درصد) علاقه مند به داستانهای قرآنی ، ۲ نفر (۱۴/۷درصد) علاقه مند به گوش دادن نوار قرآن و۶ نفر(۴۲/۲۱درصد) نیز غیرعلاقهمند به فعالیت های قرآنی بودند.
اهداف تحقیق
هدف (Aim ) عبارت است از دور نمایی ذهنی از موقعیت مطلوبی که محقق در نظر دارد تا با فعالیتی که انجام می دهد ، آن موقعیت را در عالم واقع پیدا کند.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۸۹)
با توجه به تعریف یاد شده ، هدف اصلی و اهداف اختصاصی این تحقیق ، به شرح زیر بوده است الف: هدف کلی : افزایش علاقه مندی دانشآموزان پایه اول دبستان معاد علی آبادکتول به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن
ب. اهداف اختصاصی :
- آشنا کردن دانشآموزان با قرآن کریم به عنوان کتاب الهی و آسمانی؛
- آشنا نمودن دانشآموزان با آداب قرائت قرآن و چگونگی احترام به آن؛
- ایجاد عادت در دانشآموزان به گوش کردن با دقت به نوارها ویا لوح های فشرده ی قرآنی؛
- توان مند سازی دانشآموزان در قرائت قرآن ، رو خوانی و روان خوانی آن؛
- ایجاد عادت در دانشآموزان ، به شنیدن ، خواندن و یا درک مفاهیم ساده ، پیام ها و داستان های قرآنی؛
- آشنا کردن دانشآموزان با رسم الخط قرآنی و ایجاد عادت در آنان به رو خوانی آن به صورت شمرده و آرام؛
- ترغیب دانشآموزان به حفظ سوره های کوتاه قرآنی؛
- آشنا کردن دانشآموزان با معانی برخی از کلمات ساده و عبارت های کوتاه قرآنی؛
لیست دانلود نمونه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۱
لینک ⇐ دانلود نمونه کارورزی ۳
راهنمای خرید اقدام پژوهی :
برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید بالا (دکمه سبز رنگ) کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید آنلاین شوید .درصفحه خرید آنلاین نام و نام خانوادگی ، شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید .و بر روی خرید کلیک نمائید.
همچنین برای دریافت آپدیت نمونه سوالا ضمن خدمت،اخبار ضمن خدمت و … عضو کانال شوید:
کانال تلگرام: https://t.me/dabirfile
کانال سروش: http://Sapp.ir/dabiranfile
کانال ایتا: http://eitaa.com/dabirfile
حتما برای دریافت سوالات جدید عضو کانال ما شوید (لیست کانال ها در پاراگراف بالا)
برای اطمینان بیشتر کاربران گرامی
تضمین و راهنمایی برای خرید , پاسخ دهی به اشکالات خرید و عدم دانلود توسط مدیر وبسایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته
بعدا از خرید فایل لینک دانلود مستقیم در صفحه مرورگر ظاهر میشود و یک لینک دانلود به ایمیل شما بصورد خود کار ارسال می گردد
در صورت درخواست از ما در سروش و تلگرام خود فایل نیز برایتان فوری ارسال می شود
آیدی پشتیبانی سروش دبیران فایل: https://sapp.ir/dabiranfile
آیدی پشتیبانی تلگرام دبیران فایل: https://t.me/dabirfile
دیدگاه ها