no-img
سایت دبیران فایل

راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID - سایت دبیران فایل


سایت دبیران فایل
اطلاعیه های سایت دبیران فایل

ادامه مطلب

راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID
zip
فروردین ۲۴, ۱۴۰۱
۰ تومان

راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID


راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID

آموزش و راهنمای دریافت ثبت نام شناسه ارکید ORCID

 ORCID   چیست؟

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID
ORCID   مختصر شده عبارت Open Researcher and Contributor به معنای شناسه محقق و مشارکت کننده ی آزاد است. علت انتخاب این نام از این قرار است، که ایده اصلی ارکید در سال ۲۰۰۹ توسط جمعی از پژوهشگران در آمریکا و کانادا،  جهت حل و رفع یک ابهام درباره ی  نام های مشابه محققین بنا نهاده شد. در واقع ارکید یک شناسه ۱۶ رقمی منحصر به فرد است که کلیه تولیدات یک پژوهشگر را در یکجا نمایش می دهد. در این سرویس، نویسندگان پس از تکمیل اطلاعات تحصیلی، استخدامی و پژوهشی خود، به جای ارسال روزمه و حتی جستجو از پایگاه های استنادی مثل وب آو ساینس و اسکوپوس از کدORCID  خود  می توانند استفاده نمایند.
ارکید با ماهیت فعلی در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۲ با ترکیبی از هیئت مدیره قبلی و مدیران جدید به طور رسمی شروع به ثبت نام محققین و ارائه کد شناسایی ارکید به آنها  نمود.

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID

ساختارکد ORCID

کد شناسایی ارکید از دو بخش تشکیل می شود، که بخش اول آن آدرس وبسایت ارکید و بخش دوم آن یک عدد ۱۶ رقمی است؛ که کاربر را به صفحه شخصی شما هدایت می کند. این عدد ۱۶ رقمی ۴ تا ۴ تا با یک خط تیره از هم جدا می شوند و این عدد مطابق با استاندارد ISO ۲۷۷۲۹  تهیه شده و به عنوان یک شناسه استاندارد بین المللی شناخته می شود.
دقت داشته باشید که این ۱۶ رقم به طور تصادفی توسط ارکید در اختیار کاربر قرار می گیرد. و برای همه ۱۶ رقمی می باشد؛ و اگر در آن چند صفر ببینیم، امکان حذف و یا مختصر نمودن آن نیست. فقط می توان بخشی که مربوط به آدرس اینترنتی است را برای مختصر کردن بیان  نکرد. نمونه ای از کد شناسایی ارکید:
https://ORCID.org/۰۰۰۰–۰۰۰۱-۲۳۳۴۵۵–۶۷۷۸۹

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID

دلیل پیدایش ارکید

ORCID iD به معنای شناسه ارکید، معرف هر محقق است که به تفسیر درباره آن سخن خواهیم گفت. فرض کنید شما قصد انتشار یک مقاله علمی و پژوهشی را دارید یا یک کتاب تالیف نموده اید و آن را با نام خود منتشر می نمایید. یکی از راه های دسترسی به شما و مقاله شما، اینترنت است. با تایپ کردن نام شما احتمالا مشخصات کتاب ها و مقالاتی که تالیف نموده اید نیز ظاهر خواهد شد.

حال شخصی را در نظر بگیرید که در کشور یا شهر دیگری ساکن است ولی نام و نام خانوادگی کاملا مشابه با شما دارد. در این بین تمایز دادن شما دو نفر توسط شخص سومی که هیچکدام از شما را نمی شناسد کار آسانی نیست. در بسیاری از موارد این امر ابهام آور شده و گاهی با دردسرهایی نیز همراه می باشد.

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID

هرچند که در بسیاری از اوقات افیلیشن نویسندگان در حل نمودن این مشکل تلاش می کند و با نام بردن از اسم دانشگاه و کشور و حتی شهر سعی در شخصی سازی آن دارد اما افیلیشن نیز مشکلات خاص خود را دارد که ۲ مورد از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. ممکن است یک شخص در طول دوران تحصیلی و کاری خود از افیلیشن های سازمان های مختلفی که با آن ها همکاری داشته استفاده نماید در این صورت افیلیشن مربوط به شخص یکتا نخواهد بود
  2. مشکل دوم آنکه ممکن است دو نفر با نام و نام خانوادگی یکسان در یک دانشگاه و یک رشته تحصیلی مشغول به تحصیل باشند در اینصورت افیلیشن آن های یکسان خواهد شد هرچند که این مورد به ندرت اتفاق بیفتد

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID

باید کد ارکید داشته باشیم چون:

  • شما رامتمایز می‌کند و تضمین می‌کند که خروجی‌های تحقیق و فعالیت‌های شما به درستی به شما نسبت داده می‌شود.
  • بطور دقیق و مطمئن شما را به محلی که در آن تحصیل یا کار می کنید و یا برای آن مقاله ای می نویسید، مرتبط می نماید.
  • از فرم و فرم بازی راحت می شوید. شما فقط یک بار اطلاعات خود را در ORCID iD وارد می نمایید و برای ارائه به هر مرکزی می توانید از آن استفاده نمایید.
  • به شما اطمینان می دهد که خروجی های تحقیقات شما، فقط و فقط متعلق به شماست و به نام شما ثبت می گردد.
  • برای همیشه و مادام العمر ماندگار است.
  • ORCID با بسیاری از سازمان ها و مراکز علمی همکاری می کند و از این حیث برای شما یک امتیاز محسوب می شود.
  • مهم نیست چند بار شغل عوض می کنید و یا چند بار محل تحصیل یا حتی کشور زندگی خود را عوض می نمایید. و همچنین اهمیتی ندارد که در شبکه های اجتماعی و گروه های مختلف شما را به چه نامی صدا می زنند، علی هستید، امیر علی، علی۲۲، امیر یا هر اسم دیگری که دارید، ORCID iD شما منحصر بفرد بوده و با تغییر نام شما، تغییر نخواهد کرد.
  • شما می توانید در هر جایی که نامی از شما به میان می آید، در صفحه شخصی خود در فیس بوک یا هر شبکه و سایت دیگری، با غرور کد شناسایی ارکید خود را بصورت یک امضا در زیر آن بیاورید. حتی شما می توانید برای راحتی خود بجای قرار دادن کد شناسایی ارکید، از یک کد QR  استفاده کنید.

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID

خلاصه و جمع‌بندی شناسه ارکید ORCID

ORCID iD به معنای شناسه ارکید، معرف هر پژوهشگر است. فرض کنید شما قصد انتشار یک مقاله علمی-پژوهشی را دارید یا یک کتاب تالیف نموده اید و آن را با نام خود منتشر می نمایید. یکی از راه های دسترسی به شما و مقاله شما، اینترنت است. با تایپ کردن نام شما احتمالا مشخصات کتاب ها و مقالاتی که تالیف نموده اید نیز ظاهر خواهد شد.

ماهیت تاسیس ارکید، برای رفع این ابهام و دردسر می باشد. در ارکید هر فرد پس از ثبت نام با یک ID مشخص، نامیده می شود که این ID برای او تا ابد یکتا خواهد بود. با داشتن کد ارکید در واقع شما یک اثر انگشت علمی یا تجاری خواهید داشت.

ذکر این نکته ضروری است که پس از ثبت نام کد ارکید این شناسه به شخص تعلق می گیرد و بر اساس آن تمامی مقالات یک شخص قابل ردیابی می باشد بنابراین کد ارکید مقاله یک اشتباه رایج بین پژوهشگران می باشد. پس از دریافت کد ارکید شما برای معرفی خود در جوامع بین المللی نیازی به اعلام تمام سوابق خود ندارید، فقط کافیست طرف مقابل کد شناسایی شما در ارکید را بداند، با یک کلیک ساده می تواند به تمام سوابق علمی و تالیفی شما دست پیدا کند.

دریافت راهنمای دریافت شناسه ارکید ORCID



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

error: قادر به کپی نمی باشید!!