پیشنهادات ارزشیابی سوالات امتحانی
پیشنهادات ارزشیابی سوالات امتحانی
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات مندرج در توضیحات فایل
قسمتی از فایل
نام فایل:پیشنهادات ارزشیابی سوالات امتحانی
نام فایل:پیشنهادات ارزشیابی تهیه اصولی سوالات امتحانی
روش تهیه اصولی سوالات امتحانی
یکی از عوامل بسیار مهم در فرآیند آموزش و یادگیری موثر و همچنین حفظ و تداوم آن ارزشیابی از آموخته های دیگران است و این ارزشیابی زمانی اثر بخش و پایدار می باشد.
که مجموعه سوالات هر آزمون بر اساس معیارهای صحیح علمی و استاندارد تهیه شود و با توجه به ناهمگونی های متعدد.
و دخالت سلایق فردی و احتمالا عدم آشنایی بعضی از طراحان سوالات امتحانی با ابعاد فنی مسئله و عدم رعایت حیطه های شناختی.
و استفاده از تمام فصول کتاب در طراحی ، پیامدهای منفی حاصل از آن بر امر ارزشیابی آثار سوئی به همراه داشته است که مورد توجه متخصصین فن و اساتید علوم تربیتی و سنجش و اندازه گیری قرار گرفته است .
لذا در این مقاله سعی شده اصول طراحی سوال در سه محور ۱- ملاک های فنی سوالات ۲- ادبیات سوالات ۳- مشخصات ظاهری سوالات به تفصیل شرح داده شود.
ملاک های فنی سوالات
۱- سوالات از ساده به مشکل تنظیم شود .
۲- از انواع سوالات استفاده شود .( حداقل ۵ نوع)
از جمله سوالات امتحانی می توان عینی و انشایی را بر شمرد.
در سوالات عینی ارزشگذاری یا تصحیح آنها ، به دور از حب و بغض قضاوت و نظارت شخص مصحح انجام می گیرد.
مانند سوالات چند گزینه ای – صحیح و غلط- کامل کردنی – جور کردنی – تلفیقی صحیح و غلط تصحیح کردنی
در سوالات کامل کردنی باید :
۱- کلمه یا عبارت حذف شده از مفاهیم با ارزش جمله باشد.
۲- در سوال بیش از یک جای خالی گنجانده نشود و جای خالی در وسط یا آخر جمله باشد.
۳- فقط یک پاسخ معین ومشخص داشته باشد.
در سوالات جور کردنی باید:
…
پیشنهادات ارزشیابی سوالات امتحانی
دیدگاه ها